Müstəqil iqtisadiyyatımıza qalan
miras və yeni reallıqlar
Azərbaycan müxtəlif mineral sərvətlərin zənginliyinə,
təbii şəraitin rəngarəngliyinə görə
bölgənin ən nadir regionlarından biridir. Burada
istehsalın böyük miqyasda inkişafını təmin
edə bilən neft və qaz, hər cür tikinti
materialları, mineral sular və sairə faydalı
qazıntı ehtiyatları var.
Planetimizin əsas iqlim tiplərinin olduğu Azərbaycan
ərazisində kənd təsərrüfatının
müxtəlif sahələrinin inkişafı və dünya
şöhrətli, müasir sağlamlıq ocaqlarının
yaradılması üçün müstəsna əlverişli
imkanlar mövcuddur. Həm də respublikanın malik olduğu
müxtəlif təbii sərvətlərin yayılma vəziyyəti
onun bütün ərazi hissələrində məhsuldar
qüvvələrin yüksək səviyyədə
inkişafı üçün möhkəm zəmin
yaradır.
Amma qeyd edilənlərə baxmayaraq, iqtisadiyyatın
kompleks inkişafında həmişə əsas
götürülən sosialist prinsiplərinə Azərbaycanda
heç də tam şəkildə əməl
olunmamışdır. Əlbəttə, Sovet hakimiyyəti illərində
Azərbaycanda tikilib istismara verilmiş 577 iri sənaye müəssisəsi
bu sahənin inkişafında çox ciddi potensialın
yaranmasına əsaslı sübutdur. Lakin
əldə edilən nailiyyətlər respublikanın
imkanlarından aşağı olmuşdur. Bunun
başlıca səbəbi odur ki, Azərbaycan sənayesinin
inkişafında əsas istiqamət bütövlükdə
ölkənin ümumi mənafeyini nəzərdə tutan sahələrin
üstün artımına və miqyasının genişləndirilməsinə
yönəldilmişdir. Bununla da respublika sənaye
kompleksinin inkişafının başqa zəruri tələbləri
kifayət qədər nəzərə alınmamış, nəticədə
bugünkü birtərəfli istehsal quruluşu
yaranmış, ərazi-istehsal əlaqələrinin səmərəli
təşkili tamam unudulmuşdur. Fikrimi
aydınlaşdırmaq üçün bir faktı qeyd etmək
yerinə düşərdi.
1980-ci illərdə və 1990-cı illərin əvvəllərində
Azərbaycan neft sənayesinin düşdüyü vəziyyət
bütövlükdə Sovet təsərrüfat sisteminin əsassızlığının
məntiqi nəticəsi idi. Tarix göstərdi ki,
müəyyən iqtisadi orqanizmi vətənpərvərlik və
təşəbbüskarlıq prinsipləri ilə yalnız
qısa zaman kəsiyində idarə edib yaşatmaq
mümkündür. İnkişafın
fasiləsizliyini, sabitliyini təmin etmək üçün
iqtisadi münasibətlərin dünya təcrübəsində
sınaqdan çıxmış yeni formasının, bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinin və beynəlxalq inteqrasiyaya əsaslanan
açıq iqtisadi siyasətin həyata keçirilməsi zəruri
idi. Lakin bu keçidin özünün də müvəqqəti
xarakterli müəyyən fəsadlar törədəcəyi labüd həqiqət
idi.
Bazar münasibətlərinə keçid prosesinin
doğurduğu çətinliklər respublika
iqtisadiyyatının aparıcı sahəsi olan neft sənayesində
də özünü xüsusilə göstərmişdir. Təkcə
bu faktı qeyd etmək kifayətdir ki, 1990-cı və
sonrakı illərdə kəşfiyyat-qazma işləri demək
olar dayanmış, neft və qazçıxarma idarələri
yeni ehtiyatlar əldə etməmişlər. Respublikanın Dövlət Neft Şirkətinin
maliyyə çətinliyi ilə əlaqədar yeni kəşfiyyat
quyularının qazılması müvəqqəti olaraq
dayandırılmışdır.
İndi artıq həmin tənəzzül dövrü
də arxada qalmışdır. Bu da təsadüfi
deyildir. Son yüz il ərzində Azərbaycanın
neftçiləri, neft mütəxəssisləri, mühəndisləri,
alimləri tərəfindən toplanmış zəngin bilik və
təcrübə yaradılmış, güclü maddi və
elmi-nəzəri baza, kadr potensialı, milli-tarixi neft ənənələri
sənayemizin bu aparıcı sahəsinin yenidən
inkişaf yoluna qədəm
qoymasına, Azərbaycanın dünyada "Neft
Akademiyası" kimi yüksək adının qorunub
saxlanmasına imkan vermişdir.
Bundan sonra respublikada sənayenin inkişafı
bütün iqtisadi rayonların potensial imkanları hesabına
həyata keçirilməlidir. Həm də nəzərə
almaq lazımdır ki, əksər iqtisadi rayonlarda sənayenin
mövcud aşağı səviyyəsi və birtərəfli
istehsal quruluşu yeni müəssisələrin
yaradılmasını tələb edir.
Sual oluna
bilər: müasir elmi-texniki tərəqqinin geniş vüsət
aldığı və istehsalın artımında intensiv
amillərin həlledici rol oynadığı bir vaxtda ekstensiv
inkişafa meyl göstərilməsi nə dərəcədə
düzgündür? Faktlar göstərir ki, Azərbaycan
sənayesi öz təbii-iqtisadi imkanları müqabilində
zəruri ekstensiv inkişaf mərhələsini hələ
tam keçməmişdir. Hazırda
respublikada mənimsənilən təbii sərvətlərin
çoxunda istehsal xammalın ilkin emal mərhələsi ilə
məhdudlaşır. Bu istehsal mərhələsinin
xarakteri isə çoxlu tullantılar yaratmaq və ətraf
mühiti çirkləndirməklə yanaşı, əmək
ehtiyatlarından geniş istifadəni və milli gəlirin
artım imkanlarını məhdudlaşdırır.
Odur ki, bütün ölkənin mənafeyini də nəzərə
almaqla, respublikada istehsalın ərazi üzrə əsas tələblərinə
müvafiq şəkildə indi istifadə olunan xammal növləri
əsasında hazır məhsul hasilatı genişləndirilməlidir. Bu da ancaq yerli
xammal reyonlarında yeni sənaye müəssisələri
yaratmaq yolu ilə həyata keçirilə bilər. Təbiət Azərbaycana hər cür sərvət
bəxş etmişdir. Ya biz bu sərvətlərin
indiki səviyyədə istifadəsi ilə
razılaşıb xammal rayonu kimi qalmalıyıq, ya da
onlardan səmərəli istifadə etməliyik. Məhz ikinci yolu seçməklə respublikada yerli əmək
ehtiyatlarını istehsala cəlb edə, ölkədaxili
ictimai əmək bölgüsündə daha faydalı
iştirakımıza şərait yarada bilərik.
Məlumdur
ki, Prezident İlham Əliyevin 7 iyul 2021-ci il tarixli Fərmanı
ilə Azərbaycan Respublikasında iqtisadi rayonların yeni
bölgüsü müəyyən edilmişdir:
I.
Bakı iqtisadi rayonu (Bakı şəhəri);
II.
Naxçıvan iqtisadi rayonu (Naxçıvan şəhəri,
Babək, Culfa, Kəngərli, Ordubad, Sədərək,
Şahbuz və Şərur rayonları);
III.
Abşeron-Xızı iqtisadi rayonu (Sumqayıt şəhəri,
Abşeron və Xızı rayonları);
IV.
Dağlıq Şirvan iqtisadi rayonu (Ağsu,
İsmayıllı, Qobustan və Şamaxı rayonları);
V. Gəncə-Daşkəsən
iqtisadi rayonu (Gəncə və Naftalan şəhərləri,
Daşkəsən, Goranboy, Göygöl və Samux
rayonları);
VI.
Qarabağ iqtisadi rayonu (Xankəndi şəhəri, Ağcabədi,
Ağdam, Bərdə, Füzuli, Xocalı, Xocavənd, Şuşa və Tərtər rayonları);
VII.
Qazax-Tovuz iqtisadi rayonu (Ağstafa, Gədəbəy, Qazax,
Şəmkir və Tovuz rayonları);
VIII.
Quba-Xaçmaz iqtisadi rayonu (Xaçmaz, Quba, Qusar, Siyəzən
və Şabran rayonları);
IX. Lənkəran-Astara
iqtisadi rayonu (Astara, Cəlilabad, Lerik, Lənkəran, Masallı
və Yardımlı rayonları);
X. Mərkəzi
Aran iqtisadi rayonu (Mingəçevir şəhəri,
Ağdaş, Göyçay, Kürdəmir, Ucar, Yevlax və Zərdab
rayonları);
XI.
Mil-Muğan iqtisadi rayonu (Beyləqan, İmişli, Saatlı və
Sabirabad rayonları);
XII. Şəki-Zaqatala
iqtisadi rayonu (Balakən, Qax, Qəbələ, Oğuz, Şəki
və Zaqatala rayonları);
XIII.
Şərqi Zəngəzur iqtisadi rayonu (Cəbrayıl, Kəlbəcər,
Qubadlı, Laçın və Zəngilan rayonları);
XIV.
Şirvan-Salyan iqtisadi rayonu (Şirvan şəhəri, Biləsuvar,
Hacıqabul, Neftçala və Salyan rayonları).
İndi respublika sənayesində hasil edilən məhsulun
təxminən üçdə iki hissəsi Bakı iqtisadi
rayonunun payına düşür. Keçmiş Sovet
respublikaları arasında sənayenin kiçik ərazi
daxilində bu qədər yüksək təmərküzləşməsi
olmamışdır. Sənayenin istər bu
iqtisadi rayonda həddindən artıq inkişafı, istərsə
də onun respublikanın başqa iqtisadi rayonlarında hələ
nisbətən zəif potensialı bir sıra müxtəlif
xarakterli mənfi sosial-iqtisadi nəticələrə səbəb
olmuşdur. Bakı iqtisadi rayonunda əhalinin
sıx məskunlaşması xüsusilə kəskin nəticələrlə
səciyyələnir.
Respublikanın
başqa iqtisadi rayonlarında sənayenin müasir inkişaf səviyyəsi
onların malik
olduğu təbii-iqtisadi imkanlardan xeyli aşağıdır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, respublikanın iqtisadi rayonlarında sənayenin
inkişaf səviyyəsinin
aşağı olması bir çox hallarda həm də müəssisələrin
düzgün yerləşdirilməməsi ilə əlaqədardır.
Qeyd etmək lazımdır ki, "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2019-2023-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramının icrası
zamanı iqtisadi rayonların bu bölgüsü tətbiq
edilir.
Sözügedən fərmanda qeyd edilir ki,
işğaldan azad edilmiş ərazilərin bərpası, gələcək
inkişafının təmin olunması, zəruri
infrastrukturun yaradılması və əhalinin doğma
torpaqlarına qayıdışı istiqamətində
genişmiqyaslı tədbirlər həyata keçirilir. Qeyd edilən ərazinin
zəngin iqtisadi potensialından, təbii sərvətlərindən
və geniş turizm imkanlarından səmərəli istifadə
etməklə onların bərabər inkişafının təmin
edilməsi üçün nəzərdə tutulan
bütün işlərin vahid proqramı əsasında
icrası məqsədəmüvafiq olardı.
Müstəqillik
illərində başlanan fəaliyyətin mərkəzində
ilk növbədə iqtisadiyyatımızın inkişaf məsələləri və
həmin əsasda kəskin sosial problemlərin həlli durur. Bu isə heç də sadə məsələ
deyil. Öz xüsusiyyətlərinə
görə həmin problemlər çoxcəhətli səpgidə
yanaşma əsasında inkişafı müəyyən
ardıcıl mərhələlər üzrə keçməyi
tələb edir.
Faktlar göstərir ki, bu ümdə məsələləri həll etmədən bazar iqtisadiyyatının zəruri infrastrukturunu bütövlükdə yaratmaq mümkün deyildir.
Yuxarıda qeyd edilən iqtisadi rayonların əksəriyyəti imkanları daxilində yüksək inkişaf səviyyəsinə çatmışdır.
Şərqi Zəngəzur və Qarabağ iqtisadi rayonlarına gəldikdə isə onlar yenicə işğaldan azad olunmuş ərazilərdə yaradılmışdır. Bu iqtisadi rayonların sosial-iqtisadi inkişafı iqtisadi potensialın və həyat keyfiyyətinin qiymətləndirilməsi, sahibkarlığın yaradılmasına və inkişafına kompleks bərpa proqramları tərtib olunmalı və hökumət səviyyəsində sistemli həyata keçirilməlidir.
Qısa zaman kəsiyində işğaldan azad edilən ərazilərin ümumrespublika iqtisadi dövriyyəsinə qoşulması gələcək üçün aşağıdakı vacib məsələlərin həllini vəd edir:
- Ölkəmizdə işsizlik və yoxsulluq səviyyələri aşağı düşəcək,
- Bakı, Sumqayıt, Gəncə kimi iri şəhərlərdə urbanizasiya gərginlikləri xeyli səngiyəcək,
- Ekoloji makroiqlim mühiti yaxşılaşacaq, ətraf mühitin qorunması tədbirləri genişlənəcək,
- Qida məhsulları idxalı azalacaq,
- Bəzi sahələrin inkişafı hesabına ixrac idxalı üstələyəcək,
- Müasir texnologiyaların tətbiqinə münbit şərait yaranacaq,
- Həyata keçiriləcək kompleks tədbirlər nəticəsində inklüziv inkişafın təmin edilməsi istiqamətində əsaslı irəliləyiş əldə ediləcək və s.
Bizim fikrimizcə, müstəqil ölkə kimi Azərbaycan bu gün açıq qapı iqtisadi inkişaf kursunu götürmüş və o, dünya təsərrüfat sistemi ilə sıx əməkdaşlıq fəaliyyətini müntəzəm olaraq dərinləşdirir. Ona görə də iqtisadiyyatın inkişafına nəinki onun öz daxilində, eyni zamanda, dünyada baş verən proseslər də bu və ya digər dərəcədə hiss ediləcək təsirini daima göstərməlidir.
Məhəmməd ƏLİYEV
Azərbaycan Dövlət İqtisad Universiteti (UNEC) Biznesin idarə edilməsi kafedrasının müdiri,
Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2021.- 16 sentyabr.- S.8.