"Heç kəs ölmək istəmirdi"
1.
İGİD İGİDİ ARXADAN VURMAZ!
(ZALIMOĞLUNUN
ÖLÜMÜ)
Kinonun ən
mühüm özəlliklərindən biri budur ki, ekranda görünən hər
hansı bir kadr, epizod, səhnə, yaxud eşidilən hər
hansı bir söz, ifadə, cümlə təklikdə,
ayrı-ayrılıqda yox, ümumi kontekstdə - digər
kadr, epizod, replikalarla bir müstəvidə götürülməli,
çatdırılan informasiya yalnız bu üsulla qəbul
edilməlidir. Bu, filmin tekst
xüsusiyyətindən - yəni onun bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə olan işarələrdən
qurulmasından irəli gəlir. Əks təqdirdə
nəinki hansısa kadrı... replikanı, ümumiyyətlə,
bütövlükdə filmin özünü, onun ideya- məzmun
konsepsiyasını düzgün qavramamaq təhlükəsi həmişə
gündəlikdə olacaq.
Sübut üçün "Yeddi oğul istərəm"
filmindən bir epizoda baxaq.
Zalımoğlu canını tapşırmaqda olan
Şahsuvarın eynəyini silərkən Gəray bəy
naqandan açdığı atəşlə onu arxadan vurur. Zalımoğlu çevrilir, "İgid
igidi arxadan vurmaz, bəy" - deyib son nəfəsdə bəyin
namərdliyini, qorxaqlığını onun üzünə
vurmaq istəyir. Cavabında isə Gəray bəy xüsusi
bir hərisliklə onun ürəyinə daha 2 güllə
sıxır..
Bu epizoda filmin digər epizodlarından, səslənən
replikalardan təcrid olunmuş şəkildə baxsaq, Gəray
bəy doğrudan da düşmənini arxadan vuran
qorxağın, namərdin biridir. Başqa sözlə,
ötürülən informasiya Gəray nəyin əleyhinədir
- onun ifşasına xidmət edir.
Amma bir az dərin düşünən
tamaşaçı filmə belə dar baxış
bucağından baxmır axı!
Epizoda
filmin bütün
epizodlarından ibarət
"zəncirdə" - digər həlqələrlə
vəhdətdə nəzər salmaq kifayətdir ki, əvvəlki
qənaətlə tam əks qütbdə dayanan başqa nəticə
ortaya çıxsın. Yada salaq: komsomolçular Gəray bəyin
tövləsini "teatr binası" edib orada bəyi kobud tərzdə
təhqir edir, məsxərəyə qoyurlar - Zalımoğlu
başına qoyun qarnı keçirib "Gəray bəy"
olur və kəndlilərin qarşısında onu ələ
salır.
Azərbaycan
mentalitetinin "kişilik", "igidlik" etiketində isə
belə bir jest yoxdur! Bu, əslində, Gəray
bəyin heysiyyatı ilə oynamaq, onun şərəf və
ləyaqətini alçaltmaqdır. Və
təsadüfi deyil ki, bəy məhz bu xəbəri eşidəndən
sonra Qan Çanağıdan aşağıya -
Peykanlığa enməyə qərar verir.
Onu aşağılayan əsas şəxsi -
Zalımoğlunu tapıb məhz kürəyindən
vurması isə Gəray bəyin Zalımoğluya cavab
jestidir.
Bəli, igidi arxadan vurmazlar. Amma namərdi arxadan vurub sonra daha 2
gülləyə "qonaq" eləmək günah deyil, onu
layiq olduğu ölümlə mükafatlandırmaqdır!!!
Namərd
elə namərd kimi ölməyə layiqdir!
Gəray nəyin ağayana jesti də elə bunu deyir.
2.
"ALLAH SİZƏ RƏHMƏT ELƏSİN,
ÖLÜLƏR" (QASIMIN ÖLÜMÜ)
Mən
yuxarıda filmə tekst (yaxud kinotekst) kimi baxmağın zəruriliyini
vurğulayaraq qeyd etdim ki, filmin
çatdırdığı informasiyanı bütün zənginliyi
ilə anlamaq ona yalnız bu "qiyafədə"
baxdıqda mümkün olur.
Bəs teksti film anlayışından fərqləndirən
nədir və nə üçün filmə məhz tekst
kimi baxanda o, zəngin informasiya mənbəyinə
çevrilir?
Sadə şəkildə desək, tekst bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqəyə girib müəyyən
informasiya (yəni yeni bilgi) yaradan işarələrdən
qurulmuş sistemdir. Daha geniş mənada isə tekst yeni
bilgi, mənalar almaq üçün "oxunan" hər
şeydir və bu mənada ətrafdakı ilkin (yəni təbii)
və ikinci (insanın yaratdığı) reallıqlara da
tekst kimi baxmaq olar.
Kinotekstdə işarələr hamı tərəfindən
qəbul olunan leksik-semantik məna hüdudlarını
keçmirsə, onda bu elementlərin
çatdırdığı informasiya üst qatda olan
informasiyadır. Lakin elə filmlər də var ki, müəllif
öz niyyətni tekstin daha dərin qatlarında
kodlaşdırır, açıq şəkildə,
birbaşa demədiklərini dolayısı ilə -
görünənlərin və deyilənlərin köməyi
ilə ötürür.
İndi idə gəlin bu qeydlər fonunda "Yeddi
oğul istərəm" filmində Qasımın
ölüm səhnəsinə baxaq.
Əvvəla qeyd edək ki, bu filmin özəlliklərindən
biri hadisələrin cərəyan etdiyi məkanın ənənəvi
ölçülərlə bərabər, həm də
şaquli (yuxarı - aşağı) parametrə malik
olmasıdır. Bu fikir ilk baxışda bir qədər qəribə
görünə bilər - axı, yuxarı - aşağı
ölçüsü hər yerdə, hər addımda var.
Burası doğru. Amma filmdə bu ölçü fiziki
landşaft anlamından daha çox rəmzi, simvolik məna kəsb
edir, yuxarı və aşağı təkcə məsafə
kimi yox, həm də ruhun, mənəvi-sosial statusun səviyyəsinə,
ali dəyərlərə işarə kimi
qavranılır. Diqqət yetirək, Gəray bəy komsomolçuları
yuxarıda - Qan Çanağında gözləyir
və bu məkan onun bəy-aristokrat stixiyasına çox
uyğundur. Komsomolçulsr isə ora qalxmağa
cəsarət etmir (Cəlal istisnadır, amma bu barədə
sonra), bəyi özlərini rahat hiss etdikləri Peykanlıya
endirmək, ümumiyyətlə, "yuxarını" birdəfəlik
və həmişəlik ləğv etmək istəyirlər.
Bu mənada filmin personajlarının xislətini,
xarakterini də məhz məkanın bu parametrinə
münasibətdə izləmək, saf-çürük etmək
maraqlı olardı. Şəxsən mənə Mirpaşa ilə
daim konfliktdə olan Qasım məkanın məhz bu
ölçüsündə girinc qalan, vurnuxan obraz təsiri
bağışlayır. Unutmayaq ki, Gəray
bəyi tamaşa qəhrəmanı kimi təhqir etmək,
onun şərəf və ləyaqətini alçaltmaq
ideyasının müəllifi, onun reallaşmasının təşkilatçısı,
məsxərənin rejissoru məhz odur. Amma bu personaj
tamaşaçıların yaddaşında daha çox qəribə bir
jest ilə qalır: atışma səhnələrində o,
daim evlərin, damların üstü ilə hərəkət
edir, gizli nöqtələrdən atəş açır.
Onun bu jestini üst qatda adi bir döyüşçü hiyləsi
kimi qəbul etmək
olar. Hərçənd yuxarıdan - rəqibin
gözləmədiyi yerdən atəş açmaq elə
arxadan atəş açmaq kimi bir şeydir (Nə olsun ki,
"ququş" deyərək bu namərd hərəkətə
yumor çaları qatır, guya rəqibə xəbərdarlıq
siqnalı göndərib özünü
sığortalayırsan!).
Əslində, Qasım döyüş meydanında da
özünü komik bir tamaşanın personajı kimi
aparır, şən, yaxşı oğlan rolunu oynamağa
çalışır. Amma onun məsxərə janrında qurduğu bu oyun sonda faciə
finalı ilə nəticələnir - ölümcül
güllə yarası alan "baş qəhrəman"
yuxarıdan aşağıya yıxılır!
Şəxsən
mən bu epizodu həm də layiq olmayan ucalıqdan
aşağı - yerə çırpılma, yıxılma mesajının ifadəsi kimi
qavrayıram. Bəlkə də rejissor bu
mizanları qurarkən onun yarada biləcəyi əlavə mənalar
haqqında heç fikirləşməyib də. Amma
çox sadə bir aksioma da var - sən tekstdə hansısa bir
məna tapa bilirsənsə, deməli, o məna tekstdə var!
Ucalıqda qərar tutmaq hər adamın işi deyil. Komsomolçulardan
yalnız Cəlal yuxarı qalxa bilərdi. Qalxır da!
Bəs niyə qanına qəltan edilir?
3.
ZÜLMƏT VƏ İŞIĞIN SƏRHƏDİNDƏ
(QƏZƏNFƏRİN
ÖLÜMÜ)
...50 ildən
çoxdur ki, unudulmaz Şahmar Ələkbərovun sirli təbəssümü,
çöhrəsindəki nur, qeyri-adi, ürəyə məlhəm
məxmər səsi onun "Yeddi oğul istərəm"
filmində yaratdığı Qəzənfəri xislət
etibarilə pis adam kimi qınaqlardan, nifrət obyekti olmaqdan
hifz etməkdə, əvəzində
isə bizi öz sadəlövh
aldanışının girovuna və qurbanına çevrilən
sadə bir oğlanın səmimiyyətinə
inandırmaqdadır...
Görəsən,
bu, nə sirdir belə?...
Qəzənfər
Şahmarın sənət taleyində xüsusi yeri olan obrazdır. Məsələ burasındadır ki, Qəzənfər
onun buna qədər yaratdığı ekran obrazları kimi
xarakteri hadisələrin gedişində tədricən
açılan insan deyil, hərəkətləri,
davranışı, düşüncəsi əvvəlcədən
proqramlaşdırılmış, müəyyən bir
ideyanın daşıyıcısı olan obrazdır. Belə obrazları yaratmaq aktyor üçün nisbətən
asan, lakin onu tamaşaçılara sevdirmək,
tamaşaçıları onun səmimiyyətinə
inandırmaq xeyli çətindir.
"Gəray bəy məzlumların, kasıbların
düşmənidir, Deməli, Qəqəni, Gəray bəy sənin
də, mənim də düşmənimdir. Ona görə də əmr
edirəm ki, onun gicgahından vurasan" - Qəzənfərin
dediyi bu
sözlər bir əsər
personajı kimi onun
daşıdığı ideoloji funksiyanın sərhədlərini
çox dəqiq cızır. Amma aydındır ki, obraz sonadək
bu qəlibdə qalsaydı, o, plakat üslubunda işlənmiş
uğursuz, sxematik müqəvvadan o yana keçməyəcəkdi.
Bu isə Azərbaycan kino sənətində ən
səmimi, təbii oyun üslubuna malik aktyorladan biri kimi
Şahmar Ələkbərovun sənət fəlsəfəsinə
yad idi.
Əgər
o, Qəzənfəri rupor, plakat qəhrəmanı kimi
oynasaydı, daha Şahmar olmazdı ki!
Şahmarın içindən, naturasından gələn inersiya hələ yuxarıdakı sözləri deyəndə belə çölə püskürərək elə bir effekt yaradır ki, adam bu qəlp sözlərin aldadıcı sehrinə təslim olub onların həqiqiliyinə inanmaq istəyir. Şahmar qəribə bir fəhmlə, necə deyərlər, bəy ovuna çıxan, öz xülyalarının "humanist" məzmunundan vəcdə gəlib göydə uçan bu insanı aşağı endirərərək onu yer adamı etmək yolu tutur və bunun üçün yenə də özünün ilkin aktyor materialına müraciət edir, öz qəhrəmanını yalnız hansısa ideyanın, çağırışın ruporu kimi yox, sadə, "uşaqla uşaq, böyüklə böyük" olmağı bacaran, ünsiyyətcil, qanışirin, zarafatcıl bir sadə insan kimi yaradır. Obrazın xislətindəki bu iki cəhət - bəyə patoloji nifrət və səmimiyyət məhz aktyorun ustalığı, təbii oyunu sayəsində bir-birinə qarışıb tamaşaçını qeyri-adi bir gözləmə vəziyyətinə salır, onu dillemma qarşısında qoyur - sonda kim qalib gələcək - Gəray bəyə nifrət edən, milli dəyərlərə, əxlaq normalarına arxa çevirən sıravi komsomolçu, yoxsa Qəqəninin dostuna, sevimlisinə çevrilən, düşmən tərəfdən onlara güllə atan "düşmən" oğlan uşağının qulağını çəkib "çıx get evinizə, çəpişin biri" - deyən humanist Qəzənfər?
Şahmarın çöhrəsindən əskik olmayan təbəsüm bu filmdə xüsusi bir şövqlə alışıb yanır, Qəzənfərin olduğu bütün kadrları, epizodları xüsusi bir işığa bələyir. Məhz bu işığın təsirindəndir ki, Qəzənfəri ifşa eləməyə, tarixi bir səhvə imza atdığını vurğulamağa çətinlik çəkirsən. O işıqlı təbəssüm sanki Qəzənfərin talismanıdır - ha əlləşirsən sehrindən, cazibəsindən çıxa, aldanışlarında doğan qüsurlarını önə çəkməyə, vurğulamağa ipucu tapa bilmirsən.
Qəzənfər Şahmarın çöhrəsindəki, səsindəki işıqla onun boynuna qoyulmuş "tarixi" missiyanın məkrindən gələn qaranlığın sərhədində zülmətin işığa dov gəldiyi, işığınsa təslim olmaq istəmədiyi məqamda yaradılmış unikal bir obrazdır
Şahmar Ələkbərov həyatda olduğu kimi, Qəzənfər qiyafəsində də sonadək o işığa dadiq qaldı, ölümü - qaranlığı, zülməti də həmin o təbəssümlə, gülə-gülə qarşıladı - baş barmağını qaldırıb sərgilədiyi "əla" jesti ilə...
(Ardı var)
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 17 sentyabr.- S.13.