Uşaqların Bilik Günü kabusu
Ötən ilin mart ayından etibarən COVİD-19 pandemiyası
bütün dünyada
təhsil sistemini iflic etdi. Ötən
bir ili
distant fomrada davam etdirilən tədris prosesi uzun fasilədən
sonra yenidən əyani təhsillə əvəz olunur. Bir il insanların
alışqanlıqlarının, vərdişlərinin dəyişməsi,
formalaşması baxımından
böyük zaman
kəsimidir. Bir il ərzində
kompüter qarşısında
dərsə qoşulmağa
adaptasiya olmuş şagirdlər yenidən məktəbin yolunu tutacaqlar.
Ənənəvi təhsilə qayıdış
yuxarı sinif şagirdləri üçün
asan olsa da, ötən il birinci
sinifə başlayan və bu prosesi
evdə, valideynlərinin
yanında keçirən,
eləcə də bu ilin birinciləri
üçün nisbətən
çətin ola bilər.
Ümumiyyətlə, birinci sinifə başlayan uşaqlar üçün
sinif otağına öyrəşmək, bir
qırx beş
dəqiqəni parta arxasında oturmaq, yad insanlarla birlikdə olmaq, xüsusilə valideynlərindən
ayrı qalmaq adətən çətin
olur. Bu da hər il
Bilik Günündə
kameralarda öz əksini tapır.
Qorxudan gözünün,
burnunun suyu bir-birinə qarışan
bu balacaların sinifə, müəllimə,
parta yoldaşına öyrəşməsi xeyli
çətin olur. Bəs görəsən,
niyə bəzi uşaqlar sevinə-sevinə
güllə-çiçəklə məktəbə tələsəndə,
bəzilərinin ayaqları
geri-geri gedir, valideynlərinin ətəyindən
yapışıb qopmaq
istəmirlər? Onları bu
qədər qorxudan nədir?
Uşaqların məktəbə alışa bilməməsinin
səbəbləri fərqli
olur. Ümumi cəhət isə
odur ki, uşağın əvvəllər
yaşadığı və
psixologiyasına təsir
edən bir çox amil bu prosesə mənfi təsir edir. Bu mövzuyla
bağlı yüzlərlə
elmi, psixoloji, pedaqoji material mövcuddur.
Onları kiçik başlıqlar
altında toplayaraq, uşaqların "Bilik Günü kabusu"a son qoymaq, onlara qorxularını aşmaqda
daha düzgün kömək etmək olar.
Anaya olan güvənin azlığı
Uşağın anayla arasındakı güvən hissi onun məktəbə alışmasına birbaşa
təsir edir. Körpə doğulduğu
ilk andan etibarən anası və ya ona qayğı
göstərən şəxslə
arasında bir əlaqə yaranır.
Bu əlaqə bağlılıqdır. Bu
ilk bağlanma mütləq
və qaçılmazdır.
Amma o, fərqli ola bilir:
Uşaq anaya güvən hissi ilə, yaxud da güvənsiz bağlana bilir.
Güvənsiz bağlılıq uşağın
anaya bağlanması,
amma eyni zamanda, ona etibar
etməməsidir. Anadan qısamüddətli ayrılıqlar
uşaqda bu cür psixologiyanın formalaşmasına səbəb
olur: "Yanımdadır,
məni sevir, amma hər an məni atıb gedə bilər". Uşağın ən çox
ehtiyac duyduğu insanla bağlı bu güvənsiz bağlılığı Bilik
Günü ondan ayrı qalmaq lazım gələndə
şiddətli qorxu ilə özünü göstərir.
Üstü örtülü qalan
travmalar
Məktəb yaşınacan uşağın
yaşadığı, valideynin
diqqətsizliyi səbəbindən
gözdən qaçan
bir çox travmalar da Bilik
Gününü uşaq
üçün faciəyə
çevirə bilər. Ümumiyyətlə, məktəbə gec öyrəşən, yaxud
heç öyrəşə
bilməyən uşaqlarda
həllini tapmamış
travmaların olma ehtimalı yüksəkdir.
Məsələn, ailə fərdlərindən
birini itirmək uşağın psixologiyasına
mənfi təsir göstərir. Bu vəziyyət də onun məktəbə adaptasiya prosesinə mane olur. Bununla yanaşı, psixoloqlar məktəbə adaptasiya
ola bilməyən
bəzi uşaqların
evdə valideyn zorakılığına, istismara,
laqeydlik kimi mənfi hallara məruz qaldıqlarını
da ehtimal edirlər.
Ailə
fərdlərinin fərqli
tutumlara sahib olması
Uşağın tərbiyəsində və
onun düzgün inkişafında ailə fərdlərinin əlbir-dilbir
olmasının vacibliyi
hər zaman vurğulanır. Uşaqların davranışlarındakı problemin təməlində
ana-atanın onları
fərqli yetişdirməsi
dayanır. Məktəbə başlayan uşağın
bu prosesə adaptasiya olması üçün valideynlər
ən azı bu məsələdə eyni fikirdə olmalı və bərabər addımlamalıdır.
Məsələn, valideynlər uşağın
məktəbə neçə
yaşda başlamasıyla
bağlı fikir ayrılığı yaşasalar,
uşaq da bundan təsirlənə bilər. Ağlı bu cür qarışmış uşaq
psixoloji olaraq dərs ilinə hazır olmayacaq. Çünki uşağın valideynlər arasındakı
bu mübahisədən
aldığı mesaj,
məktəbə gedib-getməməklə
bağlı qərarsızlıq
və istəksizlik olacaq. Əgər uşaq dərsə başlamalıdırsa, yaxud
dərs ili
ərzində intizamlı
formada dərsinə davam etməlidirsə, bütün ailə fərdlərindən bu mesajı alması vacibdir. Nənə "bu gün məktəbə
getməsin", ana "yox, dərsdən qalmasın" deyirsə,
bu, uşaqda intizamsızlığa səbəb
olacaq. Beləcə, uşağın məktəbə adaptasiya
prosesi ləngiyəcək.
Həyat
şərtlərinin dəyişməsi
Məktəbə başlamazdan əvvəl yeni tanışlıq, ailədə yeni körpənin doğulması,
boşanma halları da uşağın adaptasiyasına mənfi təsir göstərə
bilər. Uşağın
həyat şərtlərinin
bir anda dəyişməsi, özünün
nəzarətindən çıxdığını
hiss etməsi (onun razılığı alınmadan
şərtlərin dəyişməsi)
yeni bir mühitə addım atmaqda istəksiz olmağına səbəb
ola bilər.
Çünki uşaqların eyni
anda bir çox dəyişikliklərlə
başa çıxması
daha çətindir.
Unutmayaq ki, məktəbə başlamaq özü təkbaşına uşaq
üçün böyük
bir dəyişiklikdir.
Təkcə uşaqlar yox,
hər insan gündəlik rutini pozulanda özünü narahat və gərgin hiss edir. Uşaqlarda isə bu, adətən
qayğı və qəzəbin yaranmasına
səbəb olur.
Bu səbəbdən həyat şərtlərində
baş verəcək hər hansı bir dəyişikliklə bağlı uşaqla əvvəlcədən uyğun
üsubda danışmaq,
onu məlumatlandırmaq
və deyilənləri
anladığına əmin
olmaq lazımdır.
Qayğılar adaptasiyanın "düşməni"dir
Qəmgin, bədbin, qayğılı uşağın məktəbə alışması da çətin olur. Zehin travmaların yaratdığı qayğılarla o qədər məşğul olur ki, uşaq düşdüyü yeni mühiti tam anlaya, dərk edə bilmir və beləcə, yaşadığı mühtidə qarşılaşdığı hər hansı bir problemin öhdəsindən gəlmək onun üçün çətinləşir. Lövhə qarşısına çıxıb dərs danışmaq, səsli kitab oxumaq, çalışmaları yazmaq belə, onun üçün məşəqqətli bir işə çevrilir. Uşağın qayğıları əslində, valideynin qayğıları olur. Valideynlərin məktəb haqqında düşüncələri, gələcəklə bağlı qayğıları, dolanışıq problemləri haqqında uşaqların yanında çox danışmaqları uşaqlarda narahatçılıq doğurur. Buna görə də valideynlər qayğılarının yoluxucu olduğunu, onları uşaqlarına ötürdüklərinin fərqinə varmalıdırlar. Qayğılı uşağın ürəyini rahatlatmaq, onunla söhbət etmək, hər şeyin qaydasında olduğunu hiss etdirmək lazımdır. Bunun üçün birinci növbədə ana-ata narahatlıqlarını idarə etməyi, sakit olmağı bacarmalıdır.
Məktəb uşaqlarda yeni hisslərin yaranmasına səbəb olan, bəlkə də, heç
vaxt hiss etmədikləri
duyğuları ortaya çıxaran mühitdir. Bu dönəm
özü uşağı bir qədər qayğıya sala
bilər. Amma evdə qayğılı olan uşaqlar bu mühitdə panikaya
düşə bilər. Beləcə, uşaq
məktəbdə hər an başına pis bir hadisə gələcəyini
düşünər. Buna görə də
anadan ayrı qalanda
asanlıqla sakitləşə bilməz. Başqa
uşaqlar üçün
kiçik qayğı olan
və sonrakı günlərdə keçib
gedəcək bu duyğu
qayğılı uşaqlar üçün dəhşətə çevrilir. Bütün bu faktlar göstərir ki, valideyn
uşağını müşahidə etməli, onun hansı mövzularda
narahatlıq keçirdiyini anlamalı, həmin
mövzularda uşaqla
söhbət etməlidir. Hər şeyin yolunda olduğunu uşaqlara güvən hissi
ilə ötürmək valideynin
üstünə düşən əsas vəzifələrdəndir.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 17 sentyabr.- S.12.