Usta
Həyatda ən sevdiyim və hörmət etdiyim insanlar zəhmətkeş insanlardır. İşləməkdən
əlləri mazol olmuş və ya əllərində gördüyü işin izi olan insanlara
qibtə ilə baxar, gözlərinin içində onların əməyinin gözəlliyini
axtararam. Belə insanların
gözləri də fərqli baxar, ruhlarındakı atəşi
gözlərində əks
etdirərlər. Türkiyə türkcəsində dülgərlik,
dəmirçilik, dərzilik
kimi işlərdə
ustalaşan insanlara
"zanaatkar" deyirlər.
Təcrübə, ustalıq və
əl bacarığı
tələb edən bütün işlərə
zanaat adı verilir. Bu işlərin
birində təcrübə
sahibi olan adamlar isə "zanaatkar", "usta" olaraq xarakterizə edilir.
Şəkidə belə bir insanla
qarşılaşdım. Duruşu, baxışı,
müştəridə güvən
yaratmaq qabiliyyəti ilə tam bir zanaatkardı, ustaydı.
Təpənin başında bir oteldə qalırdım. Otelin pəncərəsindən
Böyük Qafqaz aağlarını, sis-dumanın
arasından açılan
meşələrin yaşıllığını
seyr etdikcə həyəcanlanır, bir
an özümü oralara
atmaq üçün
səbirsizlənirəm.
Şəhərə günortadan sonra varmışdıq. Şəkiyə yaxınlaşdıqca pozulan yollar bizi bir xeyli
yormuşdu. Yarım saatlıq
dincəlməklə yorğunluğumuz
çıxmışdı. Dörd il
əvvəl gördüyüm,
lakin istədiyim şəkildə gəzə
bilmədiyim Şəkini
yenidən ziyarət etmək üçün tələsirdim. Şəhər mərkəzi otelə
uzaq görünsə
də, gecə yarısına qədər
şəhəri gəzməyi
gözə almışdım.
Bu, Bakının istisindən və qarışıqlığından qurtulmaq üçün mənə ayrı bir həyəcan vermişdi.
Avropanın səliqəli səkilərinə
alışmış ayaqlarım
daşlı yollara çətinliklə uyğunlaşmağa
çalışsa da,
kefim yerində idi. Karvansarayın yola baxan tərəfində bir xeyli kiçik dükanlar açılmışdı.
Dükanlarda ən çox
diqqətimi çəkən
Şəki kəlağayıları
idi. Almasam da, dükanlara
girdim, mavi, yaşıl, qırmızı
rəngli ipək kəlağayıları əlimin
içində hiss etdim.
Satıcılarla qısa söhbətlər
edincə Şəki ləhcəsinin qulaqlarımda
əks-səda verməsindən
ayrı bir zövq alırdım.
Dəmiri əridən,
daşı istədiyi
biçimə salan, pambığı, ipəyi
öz arzularına görə şəkilləndirən
insan nə uca İnsandır!
Şəhər mərkəzinə getmək
və bir çay içmə arzusu dükanları tək-tək gəzmək
arzuma üstün gəldi. Keçdiyim küçələrin demək olar ki, hamısı bir şairin və ya yazıçının
adını daşıyırdı.
Məni mərkəzə götürən
küçənin adı
Mirzə Fətəli
Axundzadə küçəsi
idi. Arada bir gözlərimin
daldığı küçələrdə
Cəfər Cabbarlı
və Pişnamazzadə
adlarını da görmüşdüm. Ömər
Əfəndi məscidinin
önündə bir az nəfəsimi
dərərkən bağçasındakı
qocaman çinar ağacının qarşısında
maraqla ağaca baxmışdım. Kim bilir, kimlər burada olmuş, bu ağacın altında kölgələnmiş,
içindən keçən
duaları tanrıya göndərmişdi.
Qırmızı kərpicli məscidin minarəsinin də memarlıq baxımından
özünəməxsus gözəlliyi
vardı. Türkiyədə minarələr incə
və uzundur, burada isə qısa və insana daha yaxındır.
Şəhərdə pandemiya sanki unudulmuşdu. Heç kimsənin üzündə
hər yerdə görməyə alışdığım
maskanı görəmmirdim.
Bu durumu bir az qəribə
qarşılasam da, içimdən sevinmiş,
bir az özgürlük
duyğusuna qapılmışdım.
Buralara kimlər
gəlmiş, kimlər
getmişdilər?! Ərəblər,
osmanlılar, səfəvilər,
avşarlar və
1700-cü illərdən başlayan
xanlıqlar... Cəsur Hacı
Çələbi burada
Nadir Şaha baş qaldırmışdı. Onun nəvəsi
Hüseyn Xan, yəni Şair Müştaq tarixi divarlarda necə də əks olunmuşdu.
Amma Şəki
mənim ağlımda
nədənsə Nuxa
olaraq qalmışdı. Bunda Şevket Sürəyya Aydəmirin "Suyu arayan adam"
kitabının da böyük təsiri var. Şevket Sürəyya öncə əsgər, sonra da bir
müəllim olaraq o zamankı adıyla Nuxaya getmişdi. Şəhərə girər-girməz pis xəbərlə qarşılanmışdı. Şəhərdə bir türk müəllimi vəfat etmişdi. Bütün şəhər xalqı
yas içində idi, bu qərib
türk müəlliminin
cənazəsini şəhərin
ən böyük məscidindən izdihamla qaldırmışdılar. Bəlkə də Şevket Sürəyyanın bəhs
etdiyi məscid elə Ömər Əfəndi məscidi imiş.
Şevket Sürəyya Şəkidə
yaşayan Nur Məhmət əfəndi,
Fərəcullah Əfəndi
kimi alimlərdən, Məhmət Ali Əfəndizadə,
Zahid Əfəndizadə
kimi müəllimlərdən
söz edərdi. Bir də əlbəttə ki, sevgilisi, qara gözlü Sitarədən... Biz Türkiyədə yaşayan
gənclər bu kitabı oxuduqdan sonra hamımız qara gözlü Sitarəyə aşiq olmuşduq. Amma bu eşq gerçəkdən Sitarə
idimi, yoxsa Azərbaycan - ayırd edə bilməmişdik.
Şevket Süreyya Bakı ilə Şəki arasındakı
fərqi çox gözəl izah etmişdi: "Bakının
pozulmuş kosmopolit havası burada yoxdur".
Gecənin zəif işığı,
dağlardan əsən
və saçlarımı
oxşayan rüzgar, açıq kafelərdən
gələn musiqi səsləri məni məst eləmişdi. Otelimə doğru
ağır-ağır addımlarla
yeriyirdim. Şəhərdən uzaqlaşdıqca yoxuş
dikləşirdi, amma üzərimdə yorğunluqdan
əsər-əlamət yoxdu.
Tam yolu yarıladığım
sırada sol tərəfdə
kiçik bir dükan diqqətimi çəkdi. Vitrinin önündə
asılqandakı bir dəst kostyum məni xəyallardan ayırdı. İğdırda köhnə dərzilərin
belə asılqanları
olardı. Hətta kostyumlar
görünsün deyə,
iki dəsti qarşı-qarşıya qoyardılar.
Gəlib
keçən kəndlilər
parlaq qumaşlardan tikilmiş kostyumları heyranlıqla izləyər,
yeni bir kostyum sifariş etmək üçün xəyala dalardılar.
Bir neçə dəfə məktəb öncəsi
atam məni də dərziyə gətirmiş və məktəb forması sifariş vermişdi.
Köhnə dərzilər çənədən
saz olardılar. Atamın tanıdığı dərzi
mənim boynumun, qıllarımın, kürəyimin
ölçüsünü alarkən sanki bir siyasətçi kimi yarım saatın içində Türkiyənin bütün
problemlərini saymış,
çözüm yollarını
belə təklif etmişdi. Elə də söhbətcil
olmayan atam aradabir zarafatlaşmağı
sevərdi. Usta dərzi
danışarkən atam
onun kürəyi cırıq köynəyini
göstərmiş: "Sən
Türkiyəni qurtarmaqdan
əvvəl bu köynəyinin söküyünü
tik", demişdi.
Dərzi atamın atmacasına fikir vermədən dərzilərin
məşhur atalar sözünü söyləmişdi:
"Dərzi öz söküyünü özü
tikə bilməz".
"Dərzi öz
söküyünü özü
tikə bilməz"
sözünü o uşaq
ağlımla təbii
ki, başa düşməmişdim.
Dükanın önündə dayanıb
içəri baxdım. İki kvadratmetrlik
kiçik bir yerdi. Divarlar gözəl qadın
və maşın kartpostalları ilə süslənmişdi. Onların tam üstündə Kəbənin
də rəsmi vardı. Ortada üzəri bəyaz süfrəli bir masa, masada
köhnə ütü
qoyulmuşdu. Masanın
arxasında oturan qara köynəkli arıq, qısaboylu adam dükanı
incələdiyimi görüb
axşam-axşam bir müştəri ehtimalı
ilə qapıya çıxdı. Kiçik gözləri,
pambıq kimi bəmbəyaz saçları
vardı. Nədənsə tanıdığım bütün
dərzilər qısaboylu
idi. Bəlkə də uzun adamlar məsləkdən dolayı tez-tez əyilmək məcburiyyətində
qalmamaq üçün
dərziliyi seçmirdilər.
Adam şahraq bir səslə məni içəri dəvət etdi. Qumaşlarını göstərmək istəyirdi. Gülümsəyərək qarşısında durduğumu görüncə nə istədiyimi anlamasa da, iki dəqiqənin içində köhnə dostlar kimi söhbətə başladıq. Usta məni 1950-ci illərə apardı. Əvvəlcə yoxluqdan, basqından, müharibə sonrası insanların əlbirliyi ilə birləşməsindən söz açdı. Sonra da yavaş-yavaş günümüzə gəldi. Onun düşüncəsinə görə, daha insanların nə zövqü qalıb, nə də əl qabiliyyəti. Hamı zəhmət çəkmədən varlı olmaq istəyirmiş. Onu haqq vermək üçün başımı sallayırdım. Söhbət gəlib ermənilərin üzərində dayandı. Qarşı tərəfdə məhəllələri olduğundan danışdı. Sonra tanıdığı bir erməni ustasını xatırladı: "O zamanlar bu cür adamlarda sənət eşqi vardı" - dedi. Usta yanında necə çalışdığını, püxtələşdiyini, kostyum tikməyin, iynənin sirrini ustadan illərlə necə öyrəndiyini şeir kimi söyləməyə başlamışdı. Danışdıqca şişən ovurdları, üzündəki dərin qırışlar dediklərinə daha da məna verirdi. Dünyagörmüş adamlar işi müqəddəs bildikləri kimi həyatı da boşuna yaşamamışdılar. Bəlkə soruşsam, küçədəki səkilərin də tarixçəsini danışardı. Dediyinə görə, 84 yaşındaydı. Belə gümrah qalmasına öyrəndiyi sənət səbəb olmuşdu. Bir iynəyə hakim olan bu adam sanki iynə ilə bir dünya yaratmış kimi öyünürdü. Onu nələrin həyəcanlandırdığını bilirdim. İynənin həvəsiylə illəri yola salmış, bir iynədən məslək öyrənmiş, usta olmuş, ailə qurmuş, övladlar yetişdirmiş, qarınlarını doyurmuş və altmış ildən çox başıdik, alnıaçıq, üzüağ, qürurla dükanın önündən gəlib-keçənlərə iynənin "qüdrəti"ndən söz açmışdı.
Usta olmaq
bu deməkdir! Bir iynə
ilə həyata rəng qatan insanlardan alacağımız çox
dərslər vardı...
Orxan
ARAS
525-ci qəzet.- 2021.- 18 sentyabr.- S.21.