Çağdaş elmimizin iftixarı
Bu günlərdə, konkret olaraq sentyabr ayının
27-də görkəmli Azərbaycan alimi - filologiya elmləri
doktoru, professor Əsğər Məmməd oğlu Zeynalovun
70 yaşı tamam olur. Əsğər Zeynalov baza ixtisasına görə
fransız dili və ədəbiyyatı mütəxəssisidir.
Bu sahə üzrə o, doktorluq dissertasiyası müdafiə
etmiş, neçə-neçə sanballı kitab və məqalə
yazıb, bu dərin məzmunlu elmi-tədqiqat əsərlərini
həm doğma vətənimizdə, həm də bir sıra
xarici ölkədə (Fransa, Almaniya, İngiltərə,
Hindistan, İsveç) çap etdirib və bu əsərlər
həm Azərbaycanın, həm də həmin ölkələrin
elmi ictimaiyyəti tərəfindən böyük maraq və
rəğbətlə qarşılanıb. Bu,
Əsgər Zeynalovun genişmiqyaslı elmi
araşdırmalarının yalnız bir istiqamətidir.
O, fransız dili və ədəbiyyatı ilə
yanaşı, milli folklorumuzu, klassik və müasir ədəbiyyatımızı
da araşdırıb, 1991-ci ildə Azərbaycan
bayatıları mövzusunda ("Azərbaycan
bayatıları Qafqaz regionunda") namizədlik (fəlsəfə
doktoru) dissertasiyasını müdafiə edib (ümumiyyətlə,
o, 40 kitabın, 400-ə yaxın elmi-publisist məqalənin
müəllifidir).
Bütün
bunlarla yanaşı, mən deyərdim ki, Əsgər
Zeynalovun elmi-publisist yaradıcılığının zirvəsini
onun əzəli torpaqlarımız olan indi Ermənistan
adlandırılın Qərbi Azərbaycan - İrəvan
xanlığı, Göyçə mahalı, Zəngəzur
haqqında, xüsusilə də bu tarixi vətənimizin qədim
tarixi, zəngin mədəniyyəti, bu torpaqlardan
çıxmış ziyalılar barəsində
apardığı dərin tədqiqatlar təşkil edir. Bu sahədə də Əsgər Zeynalov ciddi
araşdırmalar aparıb, çox qiymət elmi-publisistik əsərlər
yaradıb. Bu əsərlərdən
xüsusilə, "İrəvan ziyalıları" (1999),
"Hara gedir bu qatar?" (2004), "Orada
bir yurd var, uzaqda" (2006), "İrəvan məktəbləri"
(2011), "İrəvan xanlığı... gerçəkliyin
aydınlığı" (2016) kitablarını göstərmək
olar.
Əsgər Zeynalovun Qərbi Azərbaycanla bağlı
olan tədqiqatlarının əlamətdar cəhətlərindən
biri də ondan ibarətdir ki, bu mövzu, demək olar ki, tam
şəkildə Azərbaycanın bugünkü ictimai-siyasi
ovqatı ilə üst-üstə düşür. Azərbaycan Prezidenti, Ali
Baş Komandan cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
qəhrəman əsgərlərimizin apardığı 44
günlük şərəfli zəfər
yürüşü uğurla başa çatdı, Ordumuz
misli görünməmiş şücaət göstərdi,
30 ilə yaxın erməni işğalçılarının
əsarətində olan Qarabağı xilas etdi. Mədəniyyət
mərkəzimiz Şuşa, Yuxarı
Qarabağ, xüsusilə Zəngəzurun böyük bir hissəsi
indi rahat nəfəs alır. Əsgər Məmməd
oğlu Zeynalov doğma el-obasından didərgin
düşmüş, başı min bir bəla çəkmiş
yüz minlərlə Qərbi azərbaycanlı
soydaşlarımızdan biridir. O, Qərbi Azərbaycanın
Zəngibasar mahalının Yuxarı Necili kəndində
dünyaya göz açıb, orta təhsilini doğma kəndində
aldıqdan sonra, Bakıda təhsilini davam etdirib, Azərbaycan
Dillər Universitetinin fransız dili fakültəsini bitirib. Professor M.Ə.Seyidovun və professor T.Ə.Əhmədovun
rəhbərliyi altında o, "Azərbaycan bayatıları
Qafqaz regionunda" adlı filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru elmi dərəcəsi almaq üçün dissertasiya
müdafiə edib. Əsgər Zeynalov bu dissertasiya işi
üzərində çalışarkən Ermənistan
Əlyazmalar institutunda - Matenadaran kitabxanasında, Ermənistan
Xalq yaradıcılığı Evində, Ermənistan Ədəbiyyat
və İncəsənət muzeyində dərin
axtarışlar aparıb, erməni mənbələrindən
550-dən artıq erməni əlifbası ilə
yazılmış Azərbaycan bayatısını
aşkarlayıb, onları elmi-filoloji və nəzəri-metodoloji
aspektlərdə araşdıraraq qiymətli nəticələr
əldə edib.
Ə.Zeynalovun vətən sevgisi və ürək
ağrısı ilə qələmə aldığı
"İrəvan ziyalıları" kitabı vətənpərvərlik
duyğularının ifadəsi ilə yanaşı, həm də
qiymətli məlumatlar mənbəyi kimi də mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Ə.Zeynalov ilk dəfə olaraq əslən irəvanlı
olan bir sıra çox görkəmli Azərbaycan
ziyalıları - alimlər, ictimai-siyasi xadimlər, bəstəkarlar,
yazıçılar haqqında çox qiymətli məlumatlar
toplayıb, onları maraqlı publisistik səpgidə qələmə
alaraq monoqrafik formada çap etdirib. Bu kitabda, o, akademik
Mustafa Topçubaşov, professor Əziz Əliyev, akademik Heydər
Hüseynov, professor M.Mirbabayev, bəstəkar Səid Rüstəmov,
şair Əhməd Cəmil, kinorejissor Hüseyn Seyidzadə və
başqaları haqqında ətraflı məlumatlar verib.
Daima vətən
eşqilə alışıb-yanan Əsgər Zeynalov,
doğulub boya-başa çatdığı Qərbi Azərbaycanı
- İrəvan torpaqlarını, Zəngibasar mahalını,
sevimli Yuxarı Necili kəndini heç cür unuda bilmir, imkan
düşən zaman reallıqda, əsasən isə xəyalında
bu yerləri gəzib-dolaşır, ürəyindən qara
qanlar axa-axa dərin nostalji hissləri ilə yaşayır.
Keçmiş günləri xatirində canlandıran Əsgər
müəllim "Hara gedir bu qatar" kitabında yazır:
"Sonralar İrəvanı Yerevana çevirdilər. Az qala izi-tozu da qalmadı. Hanı Təpəbaşı,
Toxmaqgöl, Şəhər, Qırmızı, Dəmirbulaq,
Gedərçay məhəllələri? Bəs başı
göylərə ucalan minarəli məscidlər - Göy məscid,
Novruzəli məscidi, Günnüklü məscidi, Hüseynəli
məscidi, Hacı Bəyim məscidi, Şəhər məscidi,
Zal xan məscidi!.."
İrəvan
gimnaziyası və Müəllimlər Seminariyası,
Uluxanlı Məktəbi haqqında da ətraflı məlumat
verən müəllifin fikrincə, Qərbi Azərbaycanın
ən etibalı tarixi salnaməsi olan toponimiyası - yer (mahal,
şəhər, kənd, dağ, çay, göl və s.)
adlarıdır ki, onlar da xalis türk adlarıdır, əsl
türk etimologiyasının bariz nümunəsidir.
Müxtəlif
dövrlərdə vətənlərindən didərgin
düşən, qaçqınlıq taleyini yaşayan bəzi
ziyalılarımız, görkəmli şəxsiyyətlərimiz
haqqında söz açan Ə.Zeynalov yazır: "Təxmini
hesablamalara görə, Şərqi Azərbaycanda 3 milyondan
artıq Qərbi Azərbaycan mənşəli azərbaycanlı
yaşayır. Həmin torpaqlardan olan
ziyalıların əksəriyyəti bu qaçqınlıq
mərhələsini keçmişlər”.
"İrəvan xanlığı" kitabında Azərbaycanın
İrəvan əsilli bir sıra köklü ziyalı nəsli
barəsində bugünkü oxucu üçün
mühüm əhəmiyyət kəsb edən məlumatlar
verilib.
Bunlardan, xüsusilə Mirzə Qədim İrəvani,
Mirbağırovlar, Mirbabayevlər, Abbas və Cabbar Məmmədzadələr,
Qazıyevlər, Abbasqulu xan Erivanskilər, Muğanlınskilər,
Topçubaşovlər, Əziz Əliyev, göyçəli
Əfəndiyevlər, Fərəcovlar, Axundovlar, gərnibasarlı
Seyidovlar (Seyidzadələr), Haqverdiyevlər, Kərimovlar,
Bağırzadələr, Yusifovlar nəsli və
çoxsaylı görkəmli şəxsiyyətlər - bəstəkar
Səid Rüstəmov, akademik Heydər Hüseynov, şair
Əhməd Cəmil, professor Gülçöhrə Məmmədova,
professor Mirəli Seyidov, xalça ustası Kamil Əliyev, rəssam
Cabbar Quliyev və neçə-neçə bu qəbildən
olan məşhur ziyalı barəsində çox maraqlı və
dəyərli tədqiqatlar öz əksini tapıb.
Əsgər
Zeynalovun "İrəvan xanlığı... Gerçəkliyin
aydınlığı" kitabı elə bir zəngin mənbə,
elə əhatəli nəşrdir ki, onun janrını,
istiqamətini konkret müəyyən etmək bir qədər
çətindir. Bu kitab həm tarixdir, həm
coğrafiyadır, həm sosiologiyadır, həm
politologiyadır, həm təbiət elmləri, həm də
humanitar elməri əhatə edən mürəkkəb məzmunlu
və quruluşlu bir tədqiqat əsəridir. Bir sözlə, bu kitab mövzusuna, quruluşuna
görə özünəməxsus bir ensiklopediyadır.
Özü də qeyri-standart, özünəməxsus
bir ensikdlopediya. Elindən-obasından didərgin
düşmüş insanların həyatına,
yaradıcılığına, fəaliyyətinə həsr
edilmiş bir ensiklopediya. Bu kitab, bu gün
xalqımızın ən ağrılı məsələlərindən
birinə - ata-baba yurdumuzun bir güşəsi olan, bu gün
Ermənistan adlanan Qərbi Azərbaycanın acı taleyinə,
onun tarixinə, ziyalılarına, başıbəlalı
insanlarına həsr olunmuş abidə sayıla bilər.
Əsgər Zeynalovun bu sahədə apardığı
bütün araşdırmalar bir ədəbiyyat professorunun,
bir publisistin şəxsən yaşadıqlarının,
bütün şüurlu həyatı boyu apardığı
müşahidələrin təsviri kimi bu problemin
çözülməsi yolunda atılan uğurlu
addımdır.
"İrəvan
xanlığı... Gerçəkliyin aydınlığı"
kitabı Azərbaycanın və bir sıra xarici ölkələrin
qabaqcıl elm xadimlərinin diqqətini cəlb edib.
Akademik, millət vəkili Nizami Cəfərov,
"Respublika" qəzetinin baş redaktoru olmuş mərhum
professor Teymur Əhmədov, Sankt-Peterburq İqtisadiyyat və
Maliyyə Univesitetinin pofessoru Boris Starkov, Rusiya Elmlər
Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunun şöbə müdiri, professor Rudolf İvanov
kimi tanınmış elm xadimləri Əsgər Zeynalovun bu
mövzuda yazdığı əsərlərinin xüsusi əhəmiyyət
kəsb etdiyini göstərmiş, ona yüksək qiymət
vermişlər.
Əsgər Zeynalov klassik fransız ədəbiyyatı
sahəsində peşəkar səviyyədə məşğul
olan alimdir. Bu
sahəyə aid "Fransız ədəbiyyatında Şərq"
(1996 və təkmilləşmiş variantı, 1999),
"Volter yaradıcılığında Şərq"
(2001), "Viktor Hüqo" (2001), "Viktor Hüqo və Lui
Araqonun şeirlərinin tərcüməsi" (2012),
"Fransız ədəbiyyatının milyarderi" (2013),
"Hüqo" (2014) və başqa kitabların müəllifidir.
"Hüqo" kitabına daxil edilən bütün
bölmələr yeni məlumatlar və maraqlı faktlarla zəngindir. Bu kitabda yer alan
"Hüqo İslam dinini qəbul etmişdirmi?" ritorik
sual başlığı ilə verilmiş bölmə isə
həm gözlənilməzliyi, həm də əhəmiyyətliliyi
baxımından xüsüsi əhəmiyyət kəsb edir.
Hüqonun dini inancı və dünyagörüşü məsələsi də onun yaradıcılığı ilə sıx bağlı olub. Məlum olduğu kimi, hələ 1859-cu ildə yazıçının "Əsrlərin əfsanəsi" adlı bir kitabı işıq üzü görmüşdür. Buraya şairin islam dini, bu dinin peyğəmbəri Məhəmməd peyğəmbər mövzusunda çox qiymətli üç poetik əsəri - "Hicrətin doqquz ili", "Məhəmməd" və "Sidr ağacı" daxil edilib. Bu kitab şairin yüz illik yubileyindən - 1902-ci ildən sonra düz yüz il ərzində, 2002-ci ilə qədər heç bir yerdə çap olunmayıb.
Məsələ burasındadır ki, son vaxtlara qədər nə fransız, nə rus, nə də digər xalqların hüqoşünasları "Əsrlərin əfsanəsi" kitabının adını dönə-dönə çəksələr də, bu kitaba daxil olan bir mövzudan bəhs etməyiblər. Bu, Viktor Hüqonun islam dininə münasibəti məsələsidir. Son dərəcə mübahisəli məsələ olan bu problemlə əsaslı şəkildə məşğul olan Əsgər Zeynalov fransız dilində nəşr olunmuş elmi mənbələrə istinadən belə bir qənaətə gəlir ki, həqiqətən də görkəmli fransız romantiki Viktor Hüqo müsəlman olmuş, hətta özünə müsəlman adı da götürmüşdü. Ə.Zeynalov fransız dilində aşkar etdiyi bir mənbədən delə bir parça verir: "Şairlərin ən parlağı Hüqo müsəlman idi. Heç kəs bilmirdi ki, məşhur Hüqo müsəlman idi... Şübhəsiz ki, onun müsəlman olduğunu mediada (mətbuatda) demək olmurdu... Bu təkrarsız poemaların müəllifi Hüqo inam yolunu (canad) təsdiq edərək bildirmişdir ki, "Allah təkdir, onun heç bir şəriki yoxdur, Məhəmməd onun elçisidir. 1881-ci ilin sentyabr ayının 6-da onun göndərdiyi (şübhəsiz ki, Tanrı nəzərdə tutulur - Ə.Z.) Şeyx İbrahim dö Tlemcen əlcəzairli Parisdə onun otağında (Hüqonu otağında - Ə.Z) olmuş və bunun nəticəsində fransız ədibi Əbu Bəkr Hüqo adını qəbul etmişdi. Şeyx İbrahim Parisə Hüqonu yanına gələrkən ona bir canamaz (sayyada - Ə.Z.) gətirmişdi. O, 1885-ci ildə bir müsəlman kimi dünyasını dəyişmişdir".
Əsgər Zeynalov böyük yaradıcılıq potensialına, tükənməz enerjiyə malik olan, yaradıcılıq eşqi ilə alışıb-yanan bir ziyalı, alim və müəllimldir. Əsgər müəllimi yubileyi münasibətilə təbrik edir, ona uzun ömür və gələcək yaradıcılığında uğurlar arzulayıram.
Cəlil Nağıyev,
Professor
525-ci qəzet.- 2021.- 18 sentyabr.- S.19.