Onun Ustad dərsləri
Görkəmli jurnalist və
publisist Ələkbər Abbasovun 80 illiyinə
Jurnalistikadakı
ürək döyüntüləri
Bütün
yaradıcılıq sahələrində, o cümlədən,
jurnalistikada da belədir: yaş və iş təcrübəsi
artdıqca, fərqli situasiyalarıdan keçib bərkidikcə
insanın müqayisə imkanları da çoxalır. Bu
imkanların hesabına təkcə yaxşıları və
pisləri, ağ və qara rəngləri
deyil, həm də ilk baxısda gözlə görünməyən
incəlikləri, alt qatları, çoxlarının mahiyyətini
dərhal qavraya bilmədiyi meylləri duyursan. Sahənin
fədakarlarını və başgirləyənlərini,
peşə namusunu qoruyanları və ləyaqətsizləri
tanıyırsan, çevrəndəki səmimiyyəti, saxta
təbəssümləri, gedişatdakı zəif və
güclü nöqtələri asanlıqla tutursan. Təbii
ki, qazandığın bilik və təcrübənin
hesabına həm də dünənlə bu günü bir tərəziyə
qoyub saf-çürük edə bilirsən, "hər
cür müqayisə
qüsurludur" deyiminə baxmayaraq, gerçək
mənzərəni məhz bu müqayisədə aydın
görə bilirsən.
Jurnalistikamızın dünəni azad düşüncəyə
əngəl olan "ideologiya" adlı sədlərlə əhatə
olunmuşdu. Hər şey bu ideologiyaya tabe edilmişdi. Amma əsl istedadlar təbliğat tozanağına
bürünmüş həmin sovet mətbuatına insani sifət
verməklə bu sədləri darmadağın edə bilirdilər.
Onlar barmaqla sayılacaq qədər az idilər,
amma çox yerdə görünürdülər. Həmin
peşəkar qələm sahiblərindən biri də adı
telejurnalistika tariximizdə iri hərflərlə
yazılmış, yaradıcılığı, sözün
əsl mənasında bir məktəb olan və bu günlər
80 yaşını qeyd etməyə hazırlaşan görkəmli
publisist, Əməkdar jurnalist, yazılarının altında
çox vaxt Şəhrili imzası olan Ələkbər
Abbasovdur.
Mən
çox az jurnalist tanıyıram ki,
Ələkbər Abbasov qədər həm yazılı mətbuatda,
həm də televiziya və radio sahəsində eyni dərəcədə
ciddi uğurlar qazanmış olsun. Jurnalistikanın
hər iki boyunda vicdanla külüng çalmış
Ə.Abbasov publisistika tariximizdə iz qoymuş məqalələrin,
maraqlı reportajların, aktual yazıların,
araşdırma materiallarının, verilişlərin, sənədli
filmlərin və ciddi maraq doğuran kitabların müəllifidir.
Çoxlarının hafizəsində
Ə.Abbasov xoş aurası olan bir televiziya
aparıcısı və istedadlı şərhçi kimi hələ
də qalmaqdadır.
Ələkbər müəllim jurnalist fəaliyyətinə
Azərbaycan televiziyasında başlayıb,
hazırladığı parlaq verilişlərlə bu
televiziyanın inkişafına ciddi töhfələr verib. Sonra eyni uğurla
yazılı mətbuatda da çalışıb, bir müddət
"Bilik" cəmiyyətinin "Dalğa" qəzetini
buraxıb, daha sonra mətbuat tariximizdə özəl yeri olan
"Günay" qəzetinin baş redaktoru olub. Həmin qəzetdə öz kreativliyi ilə, sanki elə
anadan qəzetçi kimi doğulduğunu göstərmişdi.
Əslində, o, elə əvvəldən - hələ
tələbə ikən ölkənin ən nüfuzlu mətbu
orqanı olan "Kommunist" qəzetində çap
edilmiş ilk yazısı ilə sözün
gücünü qəzetdə sınamışdı. O
vaxtlar mətbuat aləmində ciddi reaksiya doğurmuş həmin
yazının adı "Ürək döyüntüləri"
idi və gələcəyin tanınmış jurnalisti bu
adı, bir növ özünün jurnalist taleyinin məramı
kimi seçmişdi, çünki uzun illər jurnalistikamızda Ə.Abbasovun
ürək döyüntüləri çox aydın
eşidilmişdi. Həmin döyüntülər
bu gün də jurnalistikamızın nəbzi kimi vurur.
24
yaşında direktor və futbol şərhçisi
Onun Azərbaycan televiziyasına gəlişi bir meteor
effekti yaratdı. Gənc jurnalistin yaratdığı efir adamı
obrazı o
vaxtlarda televiziyanın ilk və hələlik ən
görkəmli sədri Teymur Əliyevin (şair Teymur
Elçin) müəyyən etdiyi parlaq yaradıcılıq
meyarlarına çox uyğun gəlirdi. İstedadı,
yazısı, ekran görünüşü, gözəl
nitqi, efir davranışı, şəxsiyyətinin
bütövlüyü, insanlarla ünsiyyət qurmaq
bacarığı ilk addımlarını atan AzTV-də diqqəti
dərhal cəlb edirdi. Yeni
düşüncə tərzi, intellektual səviyyəsi,
işgüzarlığı, böhran anında dəqiq qərar
vermək qabiliyyəti onu başqalarından çox fərqlənirirdi.
Buna görə də qısa müddətdən
sonra 24 yaşlı Ə.Abbasovu çox məsul bir posta,
televiziya işinin ürəyi sayılan "Proqram"
redaksiyasının baş redaktoru vəzifəsinə təyin
ediblər.
Bu illərdə o, həmçinin, futbol şərhçiliyi
edirdi. Valid Sənani,
Sabutay Quliyev kimi peşəkarlarla yanaşı, canlı futbol
reportajlarında Ələkbər Abbasovun da səsi
eşidilirdi. Onun həm futbolu, həm də
dilin incəliklərini gözəl bilməsi, üstəlik,
ürəyəyatımlı səsi və diksiyası o vaxt
tamaşaçılarda başqa bir ovqat yaradırdı.
Təbii ki, onun xüsusi ovqat yaradan intellektual şərhləri
özünəməxsusluğu ilə seçilirdi və yəqin
ki, o illərdə "Neftçi"nin ölkə
çempionatındakı çıxışlarını
izləyənlər "oyunu
Ələkbər Abbasov şərh etdi" sözlərini
unutmayıblar.
Ümumiyyətlə,
idman sahəsi Ələkbər müəllimin əsas
mövzularından olub, həmin
dövrdə də, sonralar da idmandan, ayrı-ayrı idman
ustalarından yazıb və verilişlər çəkib, hətta
"Parol Moskvadır!" adlı oçerklər kitabı da
çap olunub. Amma düzü, mən onun idman mövzusunu və futbol şərhçiliyini
davam etdirməməsinə sevinirəm. Düzdür,
o, futbol şərhçiliyinin ardınca getsəydi, birmənalı
şəkildə bizim öz parlaq Ozerovumuz və Maxaredzemiz
olacaqdı, amma təbii ki, ciddi bir jurnalist itkisinə məruz
qalacaqdıq.
Reportajı
Ələkbər Abbasov aparır
70-ci illərin ortalarında Azərbaycan
televiziyasının cəmiyyətə təsiri güclənməyə
başlayırdı və bunun əsas səbəblərində
biri TV-də xəbərlərin xüsusi çəkisinin və
keyfiyyətinin artması ilə bağlı idi. "Günün
ekranı" adlı əsas xəbər
buraxılışında təkcə təbliğat
materialları getmirdi, həm də maraqlı süjetlər və
reportajlar göstərilirdi. Baş redaktor
Ənvər Qafarlı istedadlı gəncləri cəlb etməklə
yaxşı komanda formalaşdıra bilmişdi. Mübaliğəsiz demək olar ki, Ələkbər
Abbasov bu komandanın döyünən ürəyi idi.
O, unudulmaz Tofiq Axundovla birlikdə həm də baş redaktorun
müavini kimi yaradıcılıq prosesini tənzimləyir və
özü də çox maraqlı və bənzərsiz
süjetləri ilə xəbərlər proqamına can
verirdi.
Dördüncü kursda bizi bu proqrama istehsalat təcrübəsinə
göndərmişdilər və orada müşahidə etdiklərim
heç yadımdan çıxmır. Görürdüm
ki, Ə.Abbasovun işə gəlişi ilə bütün
otaqlarda canlanma yaranırdı, böyüklü-kiçikli
hamı özünü yığışdırdı.
Sən deyən, elə bir zəhmi və inzibatçı
davranışı yox idi, amma hamı ondan bir az çəkinir,
amma çox hörmətlə yanaşırdı, redaktorlar
da, operatorlar da, diktorlar da. Kim nəyi bilmirdisə,
Ələkbər müəllimdən soruşurdu, o da təmkinlə,
rahat-rahat hamının suallarına cavab verirdi. Bütün mətnləri diqqətlə oxuyurdu,
yalnız onun imzasından sonra material montaj oluna bilərdi.
Onun yaradıcılığıni, reportaj və söhbətlərini
izləmək və ondan öyrənmək ayrıca bir
zövq idi. Olduqca maraqlı mövzular seçir, xeyli cazibədar
ifadə tərzi və təqdimat üsulları tapır,
haqqında danışdığı məsələni
anlatmaq üçün çox oynaq formalardan istifadə
edirdi. O, bir-birindən maraqlı süjetləri ilə hamını,
o cümlədən də biz tələbələri heyrətləndirməyi
bacarırdı. Bir dəfə onun "Şənbə
reportajında" ovçulardan bəhs edən bir süjetinə
baxdım, çəkilişlər çox qeyri-adi idi, Ələkbər
müəllimin öz səsi ilə oxuduğu mətn də
adamı ovsunlayırdı. Televiziya
yaradıcılığına hələ az
bələd olan bir adam kimi onun gölün ortasında etdiyi
stəndapı necə çəkməsi üzərində
xeyli baş sındırası oldum.
Ələkbər müəllim bizləri çox
ruhlandırır, maraqlı süjetlər hazırlamağa həvəsləndirirdi,
süjeti mövzudan asılı olaraq necə
başlamağı, çəkiliş texnikasının incəliklərini
izah edir, "daim axtarın, müşahidəniz iti olsun, hər
şeydə nəsə bir qeyri-adilik tapın, onda
tamaşaçı sizin materiala baxacaq" deyirdi. Onun xəbərin
quruluşuna, lidlərin seçilməsinə yanaşması
da mənim üçün maraqlı idi. Hələ
Sovet dövründə belə bir fikri tez-tez
vurğulayırdı ki, informasiya bizə xoş gəlmirsə,
deməli, bu, təbliğatdır. Sonralar - 90-cı illərin
əvvəllərində dediyi bir aforizm də yadımdan çıxmır:
jurnalistika siyasətə xacəlik etməli deyil.
Ötən əsrin 60-80-ci illərində
telepublisistikamızın formalaşması və
inkişafı, xüsusən Azərbaycan televiziyasında
reportyorluq peşəsinin formalaşması məhz onun adı
ilə bağlıdır. Mənim
üçün o, televiziyamızın ilk peşəkar
reportyorudur. Saysız-hesabsız analitik verilişlərin, sənədli
publisistik proqramların, ciddi araşdırmaların, problem
mövzulara həsr olunmuş müəllif söhbətlərinin,
tənqidi süjetlərin, sənədli
filmlərin müəllifidir. TV tarixini az-çox tədqiq edən
adam kimi deyə bilərəm ki, Ələkbər
Abbasov bir çox ilklərə imza atıb. O, Azərbaycan
televiziyasında hadisə yerindən reportaj, eləcə də
problem reportaj janrının yaradıcısıdır.
Onun
redaktorluq və aparıcılıq dərsləri
Müəyyən bir müddətdə Ə.Abbasovla eyni
baş redaksiyada çalışmaq fürsətim olub. Onun intellektindən,
adamlarla davranışından, redaktəsindən, veriliş
hazırlama texnologiyasından çox şey öyrənmişəm.
Redaktə zamanı onun bir sözü dəyişməklə
mətnə necə aydınlıq gətirməsini, mətləbi
daha dəqiq və dolğun ifadə etmək
bacarığını sözlə ifadə etmək
mümkün deyil. Məsələn, tələbə
vaxtı Xəzər gəmiçiliyindən bir reportaj
hazırlamışdım. O vaxt süjet və
reportajlara ad (qəzetdəki sərlövhə kimi) qoymaq dəbdə
idi və mən də İranda səfərdə olmuş bir
gəmi haqqında reportajıma "Gəmi səfərdən
gəlir" tipli poetik bir ad qoymuşdum. Ələkbər
müəllim materialı diqqətlə oxudu,
görüntüyə də baxandan sonra başlıqdakı
"gəlir" sözünü "qayıdır"la əvəz
elədi. İlk baxışdan adi bir düzəliş
kimi görünürdü, amma mənanı çox dəqiq
ifadə edirdi.
Onun
hazırladığı bir çox verilişlər indi də
gözümün qabağındadır: Mingəçevirdən
silsilə reportajlar, Xəzər dənizinin ekoloji problemləri,
"Üç axşam balıq haqqında" silsilə
söhbətləri, istehlak malları niyə tapılmır,
neft sənayesində israfçılıq, qaz itkisi nədən
yaranır və başqa mövzularda apardığı
araşdırmalar, sözün əsl mənasında,
televiziya tariximizdə bir keyfiyyət mərhələsidir. Bu verilişlər həm forma, həm də məzmun
baxımından, ekranda yeni yaradıcılıq ənənəsinin
formalaşmasından xəbər verirdi.
1992-ci ilin iyunu idi və AzTV-də prezidentliyə namizədlərlə
görüş-müsahibə keçirilirdi. 6-7 namizəd
var idi və onlardan biri - Tamerlan Qarayevlə müsahibə
aparmaq mənə həvalə olunmuşdu. Bu proseslərə sədr müavini kimi Ələkbər
Abbasov rəhbərlik və redaktorluq edirdi. Demədi ki,
"bu sualı ver, o sualı səsləndir", amma bunu
tövsiyə etdi: adiyyət üzrə və etika çərçivəsində
istədiyin sualı ver, amma müsahibinin adına
və vəzifəsinə baxma, onun qarşısında
şax otur, verilişin yiyəsi sənsən,
tamaşaçı səni müstəqil və
situasiyanın sahibi kimi görməlidir. O vaxtdan bü günəcən
mən özümü elə aparmağa
çalışıram.
Şəxsiyyətin
gücü
Qələm əhlinin, xüsusən ekranda görünən aparıcının parlaq şəxsiyyəti, güclü mənəvi keyfiyyətləri olmalıdır, təbii ki, əgər bu aparıcı özünü müstəqil adam kimi görə bilirsə. Ə.Abbasovu güclü və populyar edən həm də onun şəxsi ləyaqəti, yüksək mənlik hissidir. Ələkbər müəllimin içində haqsızlığa, ədalətsizliyə qarşı həmişə bir üsyan var. Dilimizdə geniş işlənən "qabağından yeməmək" ifadəsi, sözün həqiqi mənasında Ələkbər Abbasova aiddir. O, hər vaxt həqiqət hesab etdiyinin müdafiəsinə qalxıb, heç nədən və heç kimdən qorxmayıb, sözünü deməkdən çəkinməyib, "birdən bunu desəm, mənə ziyan dəyər" fikrini özünə yaxın buraxmayib. Əslində, onun şəxsiyyətə çevrilməsində xarakterinin bu çaları da müəyyən rol oynayıb. Məhz bu kişi xarakterinə görə o, hamının səmimi hörmətini qazanıb, xüsusən gənclərin sevimlisi olub.
Ə.Abbasov televiziyada çox vəzifələrdə
çalışıb, baş redaktor və sədr müavini
də olub, amma heç bir vəzifə onun xarakterini və həyat
prinsiplərini dəyişə bilməyib. Bu da təbiidir,
daxilən dolğun, özünə inamı olan yetkin və
kamil insanları heç bir vəzifə havası dəyişə
bilməz. Hamı onu mənəviyyat adamı kimi
tanıyıb, heç kimdən və heç nədən təmənnası
olmayıb. O, ibrətamiz fəaliyyəti ilə hamıya
sübut edib ki, dürüst adam bütün şəraitlərdə
elə dürüstdür. Hansı şəraitə
düşməsindən asılı olmayaraq Ələkbər
müəllim üçün mənəvi təmizlik bir kredo olub. Televiziya adamı
üçün, ekrana çıxan hər kəs
üçün bu, böyük mənəvi gücdür.
Onun ustad dərslərindən biri də bu mənəvi
gücə sahib olmağın vacibliyi haqqındadır.
Qulu
MƏHƏRRƏMLİ
Professor
525-ci qəzet.- 2021.- 18 sentyabr.- S.12.