Şeirlə həqiqətin əlaqəsi:
Həqiqi söz
Təbəssüm Ayşə Sarpa
ithafən
Həqiqət x Reallıq
Həqiqi
x Saxta
Uyğunluq x Uyğunsuzluq
Həyat
x Fantaziya
Həyatın formalaşdırılması
Formalaşdırılmış həyat
Həqiqət nədir? Onu necə ifadə
edə bilərik?
Mən bu suallara belə cavab tapdım: Həqiqət, forma ilə
özün (mənin)
tam şəkildə, heç
bir əskiklik olmadan, ən xırda boşluq belə buraxmadan üst-üstə düşməsidir.
Belə bir ifadə var: "Özü-sözü bir adam!" Ya
da "İçi-çölü
bir adam!"
Yəni daxili dünyası ilə xarici birdir, təkdir. Həqiqət bax budur.
Həqiqət sadəcə görünüşə
deyil, eyni zamanda, görünüş
ilə varlığın
üs-üstə düşüb-düşməməsinə
də baxır. Həqiqətin bəlkə də
ziddi adlandıra biləcəyimiz reallıq
isə bütün var olanların səhnəsidir. Konkretdir. Həqiqətin isə metafizik
tərəfi var. Həqiqət
reallığı əhatə
edir, amma eyni şeyi reallıq üçün
deyə bilmərik.
Reallıq yeni kəşflərlə,
icadlarla böyüyür,
dəyişir. Həqiqət isə əsasdır, dəyişməzdir. Bəs elə
isə hamı üçün bir olan, dəyişməz, mütləq bir həqiqət varmı?
Əlbəttə ki, xeyr.
Həqiqət bir xüsusiyyətdir.
Buna görə də hər şeyin, hər bir varlığın öz həqiqəti var. Burada həqiqət ilə saxtanın ziddiyyətinə/münasibətinə
gəlib çıxırıq.
"Həqiqi və saxta qızıl"
nümunəsində olduğu
kimi. Saxta qızıl həqiqisinə
bənzəsə də,
həqiqi olmayandır.
Müxtəlif üsullarla saxta
qızılı həqiqi
qızıldan seçmək
mümkündür. Həqiqi qızılın
özü ilə formasının üst-üstə
düşdüyünü, amma saxta qızılda
bu prosesin baş vermədiyini bilirik. Burada görünüş ilə
öz (əsas) birdir - "özü-sözü
bir adam"da
olduğu kimi.
Əlbəttə ki, şeir də
bütün incəsənət
növləri kimi Həqiqi olanın arxasınca gedir, onu axtarır. Amma hər
axtaran da həqiqəti tapa bilməz. Bunun zəmanəti yoxdur.
Həqiqətin ifadə edilməsinə
ən yaxın elə şeirdir. Şeirin çap olunduğu vərəqlə göz arasında vasitəçi
olmur. Şeir gözlər və
ürək vasitəsi
ilə birbaşa varlığa sirayət edir. Mütaliədə mütləq bir
tənhalıq, qarşılaşma
və ruh var. Mütaliə edəndə
oxuduğunuz sözlər
birbaşa varlığınıza
nüfus edir. Musiqidə, rəsmdə də elədirmi? Xeyr. Musiqi səslərin birləşməsi
olaraq qulaq vasitəsi ilə bizə çatır, təsir edir və biz bu səsləri sonra işarələrə, hisslərə
çeviririk. Əvvəlcə eşidir, sonra forma veririk. Rəsm də elədir: Fiqurlar və rənglər bizə təsir göstərib bizdə hiss yaradırlar. Şeir isə birbaşa varlığa hopur. Onun vasitəçisi yoxdur.
O zaman həqiqi şeirlə rastlaşırıq
ki, şeirin ritmi ilə ürək döyüntümüz
üst-üstə düşür.
Nəbzin ritminə və
tempinə uyğunlaşan
şeir həqiqi şeir olur. Nəbz və ritm isə
sözlərdən daha
çox səssizlikdən
yaranır.
Reallıq, sonra da həqiqət
necə yaranır? (Bəzən, nadir hallarda onları biz yaradırıq.
Bu, poetik yaradılışdır).
Reallığı və həqiqəti
necə duyuruq? Reallığı hiss etməyin ilk mərhələsində toxunmaq
var. Yəni təmas etmək; toxunmaq, hisslərimizlə dərk
etmək. Misal üçün əlimizi
oda toxunduranda yanır və ağrı hiss edirik. Burada, ilk mərhələdə ağrı,
yəni hiss yaranır.
Sonra da düşüncə, yəni anlayış.
Bu formada alovun
yandırdığını öyrənirik. Bu, həqiqi bilgidir. Əgər kimsə bizə "Əlini oda toxundurma, yanar" deyirsə, bu, sadəcə məlumatdır.
Öyrəndiyimiz, amma sınaqdan
keçirmədiyimiz bir
şeydir. Məlumatla bilgi
arasında fərq
var. Bilgi sadəcə
təcrübə və
həyat vasitəsilə
əldə edilir.
Bilgi dediyim isə həqiqi və doğru bilgidir. Başlanğıcında təmas olmayan
heç bir həqiqi bilgi və həqiqiət məfhumu yaranmır.
Belə qənaətə
gəlirik ki, həqiqətin yaranması
və ona çatmaq üçün
toxunuşa, təmasa ehtiyac var: Hisslərlə
dərk etmə. Tutaq ki, əllərini
hiss etməyən bir adam oda
toxundu və əlləri yandığı
halda ağrı/yanma hiss etmir. Onun üçün bilgi odun-alovun yandırmamasıdır.
Çünki əli hissizdir.
Hisslərlə dərk
edilməyən heç
bir şey real ola bilməz.
O şəxs üçün
bilgi budur, odun yandırması isə adi məlumatdır.
Təbii
ki, bunu şeir kontekstində deyirəm. Düşüncənin daşıyıcısı olan anlayışların parlaqlığı yoxdur.
Şeir öz bilgisini ancaq həyatdan əldə edir. Bu cür bilgilər
canlıdır.
Bəs görəsən,
birbaşa təmas mümkündürmü? Həmişəkindən daha az. Çünki əvvəllər də dediyimiz kimi, həyatın rəqəmsallaşmasıyla
birlikdə fiziki təmas demək olar ki, yox
olmaq təhlükəsi
ilə üz-üzədir.
COVİD-19-un sosial məsafə tələbiylə
insanlar bir-birindən daha da uzaqlaşdı,
təmas ölümcül
təhlükəyə çevrildi.
Bu kontekstdə pandemiya
kapitalistlərin çörəyinə
yağ sürtdü,
onların cəmiyyət
və həyat düşüncəsi, insanları
tənhalaşdırmaq arzuları
reallaşdı. Halbuki təmasın,
yəni münasibətlərin
olmadığı yerdə
həyat yox olur, yeni həyat
imkanları ortadan qalxır. Təmas olmadan fəaliyyət
və vərdiş də olmur. Təmasın olmadığı yerdə insan düşüncələrin və
fəhmlərin nəzarəti
altına girib durğunlaşır. Monastıra qapanmış
keşiş xoşbəxt
olmaz, məqsədi bədbəxtlikdən qaçmaqdır.
Amma bədbəxtlik düşünülmədən
xoşbəxtlik mümkün
deyil. Monastıra qapanan keşiş
yaşamır, o, kənardan
gələ biləcək
təsirlərə qarşı
inzivaya çəkilir,
özünü ölümə
məhkum edir. Həyatın olmadığı yerdə ağrı da, xoşbəxtlik də yoxdur. Ağrı həyatın qaçmaq mümkün olmayan tərəfidir, xoşbəxtlik
kimi həyatın reallıqlarından biridir
və yaşadığımız
hər bir duyğu bizi yetkinləşdirir.
Həyatın təbiiliyində təmas, toxunuş, qarşılaşma, təsadüf, hərəkət və fəaliyyət var. Həyat və əlbəttə ki, şeir bu mühitdə yaranır, var ola bilir. Bu vəziyyətdə şeir üçün ən vacib şey, içində çırpındığı dillə münasibətidir. Həqiqi söz dili bəzəmir, ona makiyaj etmir, əksinə, onu çılpaqlaşdırır, plastik deyil, təbii və ibtidai görünüşü üstün tutur. Buna görə də dili çılpaqlaşdırmaq, şeirin özünü var etmə vasitəsi olan dili fetişləşdirmək əvəzinə, onu sadələşdirib seyrəltməkdir. Çünki dil ən çox çılpaq olduğu halda varlığa yaxınlaşır. Dil ilə varlıq, dil ilə işarə arasına lazımsız şeylər qoymaq olmaz. Dili əmtəəyə çevirməmək, işarəylə, həqiqətlə əlaqəsini əngəlləyəcək maneə halına gətirməmək üçün şəffaflaşdırmaq lazımdır. Dil nə qədər şəffaflaşsa, işarə/varlıq/həqiqət bir o qədər gözə çarpacaq hala gələr. Həqiqət vasitəçi olmadan danışır: Öz diliylə.
İndi bu
barədə vəziyyət necədir? Dünya şeiri get-gedə təkmilləşir. Texnoloji inkişafdan faydalanaraq
yeni dil kəşf etməyə çalışır. Texnologiya sayəsində
əldə edilən dil, təbiəti etibariylə məcrası
texnologiya olduğu üçün texnoloji dildir. Texnologiya, tamamilə icada
əsaslandığı və
insanın taleyindən
qopduğu üçün
onun dilini ona qarşı istifadə etmək seçiminin olduğunu düşünmək sadəcə
xəyaldır. Texnologiya təbiəti
etibariylə şeirə
qarşıdır; şeiri
qəbul etmir. Eyni zamanda, yaşadığımız
dövrdə şeirdə
hissiyyatdan daha çox rasionallıq ön plana çıxıb.
Təcrübə ilə dil qatında həyata keçirilir. Artur Rembonun (Arthur Rimbaud) 150 il əvvəl dediyi kimi, təcrübə
varlıqda həyata keçirilir, düşüncələrin
dəyişdirilməsiylə, pozulmasıyla mümkün
olur, hədəfinə
çata bilir. Dilə deyil, dilin göndərdiyi
varlığa baxmaq lazımdır. Dilin göndərdiyi
varlığın ən
həqiqi halıyla necə göstərilə
biləcəyinə fokuslanmaq,
onun üstündə
baş yormaq lazımdır. İndi Həqiqi
Sözü tapmaq əvvəlkindən də
çətindir. Sadəcə coşğu, ilham kifayət eləmir, bir virtuozun bacarığına,
duyğu ilə üst-üstə düşən,
hətta onu yaradan bacarığına
tamamiylə hakim olmaq lazımdır.
"İleri şiir"
(şeirin daha inkişaf etmiş forması, "İleri demokrasi" yəni Demokratiyanın daha inkişaf etmiş forması kontekstində başa düşülür)
yoxdur, "Həqiqi söz" var.
Taleh Eminoğlu tərcümə
edib.
Osman Çakmakçı
525-ci qəzet.- 2021.- 23 sentyabr.- S.12.