"Heç kəs ölmək istəmirdi"
"AXUND
DA, MOLLA DA İNQİLABIN
DÜŞMƏNLƏRİDİR" (MİRPAŞANIN
ÖLÜMÜ)
Bəlkə
də dünya kinosunda "proyekti" qəhrəman qəlibində
cızılsa da, hələ seans başa çatmamış dönüb mükəmməl
bir antiqəhrəmana çevrilən personajlardan biri məhz
bizim kinomuzda yaradılıb.
Söhbət "Yeddi oğul istərəm" filmində
mərhum rəssam (!) Elçin Məmmədovun ustalıqla
yaratdığı Mirpaşa obrazından gedir.
Filmdə
təsvirini tapan ölüm-dirim savaşının əsl
mahiyyətini açmaqda, məzlum kütləyə nicat
yolunu göstərmək üçün Peykanlıya təşrif
buyuran dəstənin, əslində, hansı yuvanın
quşu olduğunu, hansı qorxunc missiyanı yerinə
yetirdiyini anlamaqda bu personajın müstəsna rolu var.
...Bu
müdhiş obrazın keçmişi barədə ən
vacib məlumatı Gizir verir: "Haralı olduğunu bilmirəm,
amma deyilənə görə, Tiflisdən Gəncəyədək
qazamatlarda ad qoyub". Cavan Mirpaşanı tez-tez qazamatlar
sakininə çevirən səbəblər barədə
filmin heç bir epizodunda konkret söhbət getmir, amma təsvir
olunan hadisələr, dialoqlar, xüsusən də
Mirpaşanın öz canfəşanlığı
haqqında danışılmayanları sərt bir həqiqət
kimi ortaya qoyur.
Filmin əvvəlini yada salaq. Kələntər Bəxtiyarın
"Kimsən, a kişi" sualına qeyri-müəyyən
cavab verəndə Mirpaşa dərhal tüfəngini ayağa
çəkir: "Bu saat kim olduğunu
yadına salarıq" və səsinin tonu, artıq vərdiş
kimi görünən hərəkətləri ilə
inandırır ki, Bəxtiyar mane olmasaydı, Cəlal işə
qarışmasaydı, kimliyini bilmədiyi Kələntəri
öldürmək Mirpaşa üçün
bekarçılıqdan tum çırtlamaq kimi məşğuliyyətdir.
Söhbət
heç də Kələntərin öldürülməyə
layiq adam olub- olmamasından yox, Mirpaşanın İçindəki patoloji
"öldürmək" istəyindən gedir və bu istəyin
necə müdhiş bir yanğı olduğunu biz sonrakı səhnələrin
birində - Mirpaşanın öz qurbanının bədəninə
8 güllə boşaltdığı epizodda seyr edirik və
bu dəfə də Cəlal mane olmasaydı, Allah bilir güllələrin
sayı nə qədər olacaqdı.
Mirpaşanın
axund Şirəli ilə hər sözü, cümləsi
tüfəngə əl atmağa bəhanə təsiri
bağışlayan dialoqu, məscidə it bağlayıb həyasızcasına
uğunması (özü bunu komsomolun dinə qarşı
mübarizəsi kimi qələmə verir) - onun içindən
çıxdığı millətin mənəvi
dünyasına, adət-ənənələrin münasibətdə
hansı mövqedə dayandığının əyani
göstəricisidir. "Axund da, molla da
inqilabın (əslində, bolşevik rejiminin - Ə.H.)
düşmənləridir. Məndən
olsa, hamısını bircə-bircə güllələyərdim"
- öz hərəkətlərinə bu sözlərlə bəraət
qazandırmaq istəyən Mirpaşa, əslində, Bəxtiyarın
"Hanı bu kəndin igidi? Hanı Peykanlının
kişisi?" hayqırtısına züy tutur,
"Qorxaqlığın daşını atan Peykanlı
camaatına eşq olsun" şüarı ilə öz
doğma məkanından küncə
sıxışdırılmış Gəray bəyin deyil, məhz
bolşeviklərin at çapıb tüfəng
oynatdıqları məkanın igid, qəhrəman yetişdirə
biləcəyi barədə əcaib bir fikirlə bir az da irəli
gedir.
Filmin
üst qatında haqq, ədalət uğrunda mübarizə
aparan qəhrəmanın, əslində, millətin
keçmişinə, milli adət-ənənələrinə
münasibətdə tam müxalif mövqedə dayanan,
özünə qədərki hər şeyi vəhşi bir
ehtirasla inkar edən antiqəhrəman olduğunu sübut etmək
üçün daha nə lazımdır ki?
Mirpaşa işğalçıların
süngüsünün ucunda Azərbaycana gətirilən
"milli ruhu sarsıtmalı, milli yaddaşı məhv etməli,
qorxaqlardan qəhrəman düzəltməli" çağırışının
daha ucadan və milli dildə səsləndirilməsi
üçün yerli materialdan düzəldilmiş rupora bənzəmirmi?
Hərdən adama elə gəlir ki,
böyür-başında digər komsomolçular
olmasaydı Mirpaşa Peykanlının bütün
camaatını divara dirəyib bircə-bircə güllələyərdi.
O, öz
canfəşanlığının, "igidliyinin" əvəzini
artıqlaması ilə alır - itin onun sinəsinə yox,
kürəyinə saplanan xəncərin dəstəyinə
bağlanmasında da birbaşa ifadə olunmayan gizli bir məna
var...
"GETDİ
O GÜNLƏR..." (CƏLALIN ÖLÜMÜ)
Şəkər bəyin oğlu Cəlal revkomun göndərişi
ilə Peykanlıya komsomolçu kimi təşrif buyurur. Gəlir ki, "haqq-saya
tüpürsün", Gəray bəyin torpaqlarını kəndlilər
arasında bölüşdürsün, Qəqəninin dədəsinin
qanını alsın və sevdiyi Humaya - Gəray bəyin qızına
elçi düşsün...
Amma məsələ
burasındadır ki, Cəlal öz dünənindən,
keçmişindən sözün tam mənasında
ayrılmayıb: komsomolçu olsa da, bəyzadə
paltarını - çərkəzi arxalığını,
papağını çıxarmayıb; adının gədə-güdələrlə
bir sırada çəkilməyini qüruruna
sığışdırmır. Gəray bəyə
"Gədə özünsən" - deyib ona güllə
atır. O, həmin illərin tipik
inqilabçıları, komsomolçuları kimi öz məhəbbətini
sinfi, inqilabi maraqlara qurban vermir, əksinə, məhəbbəti
yolunda ölümü qəbul edir.
Cəlalın
böyük ürəyi var. Di gəl ki, bu ürək nə
qədər böyük, nə qədər geniş olsa da,
bir-birinə zidd 2 əxlaqı, 2 mənəviyyatı, 2
dünyagörüşü eyni vaxda orada yerləşdirmək
və üstəlik, barışdırmaq mümkün deyil. Cəlal düşməninin cəsədini güllə
ilə deşik-deşik edən Mirpaşadan, köməksiz
qadına əl qaldıran Bəxtiyardan rəhmlidir, Kələntərin
saxta səmimiyyətinə inanan sadəlövhdür, ürəkdən
sevən bütün aşiqlər kimi kövrəkdir. Bütün bunlarla bərabər, Cəlal Qan
Çanağına qalxmağa cəsarət etməyən, Gəray
bəyə aşağıda tələ quran digər
komsomolçulardan fərqli olaraq təkbaşına,
silahsız-filansız ora qalxmaq qədərində cəsarətli
və qətiyyətlidir.
Cəlal Gəray bəyin üzünə tüpürəndən
sonra onun sağ qalmayacağı gün kimi aydın idi. Amma onun "Yanıq Kərəmi"nin sədaları altında öləcəyini
yalnız Gəray bəy bilirdi.
Mənliyi, qüruru aşağılanan Gəray bəy
içinin yanğısını yalnız bu yolla - verdiyi
hökmün qeyri-adi dramatizmi ilə söndürə bilərdi. Amma Gəray bəy
beşik başında çalınan havanı ölüm
havasına, matəm himninə - rekviyemə çevirməklə
başqa bir missiyanı da yerinə yetirir və bu mənada o,
hamını çaşdıran böyük mistifikatordur.
"Çal, aşıq, çal. Ağa, bəy
havasıdır". Gəray bəy Cəlalı o
dünyaya komsomolçu kimi yox, bəyzadə kimi yola
salır, çünki Qan Çanağına qalxmağa
komsomolçulardan heç kim cəsarət
etməmişdi - bunu komsomolçu-bəyzadə Cəlal
bacardı, ona görə ki, faktiki cəhətdən
komsomolçu olsa da, ruhən, qan yaddaşına görə bəyzadə
idi.
Cəlal bəyzadəliyi və komsomolçuluğu
öz vücudunda əridə, birləşdirə bilmədi
və biməzdi də. Elə buna görə də Cəlalın
Gəray bəyə qarşı mübarizəsi eyni zamanda,
onun özünün özünə, öz keçmişinə,
yaddaşına, ruhuna qarşı mübarizəsiydi. O, Gəray bəyin üzünə
tüpürməklə təkcə böyük bir epoxanı
simvolizə edən dəyərlərə tüpürmür,
həm də öz babalarını, damarlarında axan qan
yaddaşını aşağılayır, təhqir edir.
Və son
anda "Ürəyimdən nişan al, ağrıdır
axı" - deyə Kələntərə yalvaran Cəlalın
ağrılarına dözməyən Gəray bəy naqanındakı
gülləni onun ürəyinə
sıxmasaydı da, Cəlal Peykanlını bir qalib ədası
ilə tərk etsəydi də, əslində, gələcəyi
olmayan Gəray bəy yox, o, özüydü - bəy nəslindən
olan inqilabçıların, komsomolçuların vətən
xaini, casus, əks-inqilabçı kimi güllənəcəkləri
illərə elə də çox
qalmamışdı...
"MƏN
YAŞAMAQ..." (ŞAHSUVARIN ÖLÜMÜ)
Ötən
əsrin 60-cı illərinin sonlarında Litva kinorejissoru
V.Jelikyaviçus "Heç kəs ölmək istəmirdi"
(!) adlı bir
film çəkmişdi. Filmin özəlliyi bunda idi ki,
rejissor o dövrün bütün senzura qadağalarına, məhdudiyyətlərinə
rəğmən vaxtilə Litvada Sovet hakimiyyəti uğrunda
gedən mübarizəni "qurucu" bolşeviklərin yox,
"dağıdıcı" əks-inqilabçıların
baxış bucağından göstərmiş və təbii
ki, bu ölüm-dirim savaşının
bir sıra incə nüanslarını üzə
çıxara bilmişdi. Təəccüb
doğuran filmin senzuradan keçməsində, böyük
ekrana buraxılmasında idi. Görünür, tekst
qanunlarını bilməyən,
hər şeyi üst qatda, üzdə axtaran, filmin təkcə
göz önündə görünənlərdən, qulaqla
eşidilənlərdən yox, həm də görünməyənlərdən,
eşidilməyənlərdən (fəqət ünvana
çatan ismarınclardan), montaj olunmuş kadrlar arasında
qalan "qaranlıqlardakı" informasiyadan ibarət
olduğunu anlamayan çinovniklər rejissorla dartışmada
uduzmuşdular.
Mən nə üçün Şahsuvarın
ölümü ilə bağlı qeydlərimə belə
uzaqdan başladım?
Məsələ buradındadır ki, Şahsuvarın
davranışı, hərəkətləri, bir insan kimi xisləti
və xüsusilə də ölüm ayağında dediyi son
sözlər mənə nəyə görəsə bu filmi, ələlxüsus
da onun 4 sözdən ibarət adında şifrələnmiş
informasiyanı xatırladır.
Zahirən daha çox inqilabçı qiyafəsində
olan Şahsuvar (ən azından onun şiş
papağını yada salaq) əslində,
komsomolçuların içində fiziki cəhətdən ən
zəifi ("deyilənə görə, əvvəllər vərəmi
olub, elə indi də vəziyyəti yaxşı deyil"),
ruhən ən kövrəyidir. O, Mirpaşanın
cəsədinə baxa bilmir - eynəyni çıxarır ki,
gözləri bu müdhiş səhnəni görməsin
(üstəlik, üzünü yana da çevirir), Bəxtiyar "eşşəyə
gücü çatmayıb palana cumanda", bütün film
boyu kişilikdən, igidlikdən dəm vurub bunu 16
yaşlı günahsız qızı vəhşicəsinə
şallaqlamaqda görəndə onun köpünü alan,
"Sən nə edirsən?" hayqırtısı ilə
durduran da Şahsuvardır. Digər epizodlarda, səhnələrdə
də biz onu pis adamlar cərgəsinə qatacaq tutarlı bir
işarə, eyham görmürük. Aktyor
Rafiq Əzimov, zənnimcə, özünün ən
maraqlı ekran obrazlarından birini məhz bu filmdə
yaradıb, Şahsuvarı qrafik cizgilərlə rəsm edərək
onun kövrək, emosional və bir qədər də romantik
xarakterə malik portretini ortaya qoya bilib.
Amma şəxsən
mənim üçün bu filmdə Şahsuvarın insan qəlbinin
zəif yerinə - sarı siminə toxunan bu keyfiyyətləri
yox, onun ölüm ayağında bildirdiyi son arzusu - 2 sözdən
ibarət replikasıdır...
Ölümcül
güllə yarası alan Şahsuvar Zalımoğlunun
qolları arasına yıxılır və öldüyünü
görüb yanıqlı-yanıqlı, öz xarakterinə
uyğun emosionallıqla cəmi 2 kəlmə
pıçıldaya bilir: "Mən yaşamaq...(istəyirəm
- Ə.H.)".
Burda nə var axı? Kim yaşamaq istəmir ki? Kim ölməyə tələsər?
Stop. Məhz bu məqamda Jelekyaviçusun filminin adını, onun təkcə qrammatik yox, həm də bədii-fəlsəfi intonasiyasını necə yada salmaya bilərsən?
Şahsuvarın dediyi sözlər valın bir üzünün oxutduğu təsirli mahnıdır, rekviyemdir. Amma o valın tərs üzü də var axı və oraya əks qütbdəkilərin - bayaqdan bəri Şahsuvarın və dostlarının sərçə kimi dənlədikləri insanların da arzularını bildirən nəğmələr yazılıb!
Suallar doğur: Məgər komsomolçu cildinə Peykanlıya soxulan quldurların sağdan, soldan, yuxarıdan, arxadan güllə yağışına tutub öldürdüyü kəslər insan deyilmi? Məgər onların da yaşamaq haqqı yoxdurmu? Öz dəyərlərini, keçmişlərini xilaskar cildinə girmiş işğalçılardan qoruyub gələcək nəsillərə ötürmək istədiklərinə görə pis adamlara çevrilib barələrində ölüm hökmü çıxarılan bu insanlar da əqidə, amal uğrunda döyüşürlər axı. Buna görə onların yaşamaq haqqını əllərindən almaq nə dərəcədə ədalətlidir?
Hər halda ən azından azərbaycanlı olduğunu qoruyub saxlaya bildiyinə, Humayı Bəxtiyarın əlində ölməkdən, Bəxtiyarı isə daha böyük rüsvayçılıqdan qurtardığına görə Allah sənə rəhmət eləsin, yoldaş Şahsuvar - amma sənin və sizlərin rəhmsizcəsinə öldürdüyü qeyrətli həmvətənlərinizlə bir yerdə!
Gəlin onların ruhuna bir salavat çevirək, Rafiq Əzimova isə cansağlığı arzulayaq.
(Ardı var)
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 24 sentyabr.- S.13.