Mən niyə
və necə dramaturq oldum?
"Ulduz" jurnalı
ilə "525-ci qəzet"in birgə layihəsi
"Ulduz"
jurnalı avqust sayından başlayaraq pyesləri 30 ildən
artıq Azərbaycanın, demək olar, bütün dramatik
teatrlarının, eyni zamanda, postsovet məkanı ölkələri
teatrlarının səhnəsindən düşməyən,
böyük tamaşaçı sevgisi qazanan
yazıçı-dramaturq, Əməkdar İncəsənət
xadimi, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin kafedra müdiri, professor
Əli Əmirlinin ustad dərslərinə start verməyi nəzərdə
tutur. Dramaturq ustad dərslərində gənc və
yeni yazmağa başlayan, eləcə də çoxdan yazan,
amma uğur qazana bilməyən dramaturqlara, ümumiyyətlə,
dramaturgiya ilə maraqlanan hər bir kəsə öz
yaradıcılıq təcrübəsindən
danışacaq, yaxşı pyesin yaradılması sirlərini
şərh edəcək. Necə yazmaq
lazımdır ki, sənin də adın teatr
afişalarında və tamaşa proqramlarında
görünsün.
Yazıçının
ustad dərslərinin mövzu diapazonu kifayət qədər
geniş olacaq:
- dramaturgiyanın əsas xüsusiyyətləri,
onu digər ədəbi janrlardan fərqləndirən cəhətlər;
- dramaturqun teatrla qarşılıqlı
yaradıcılıq münasibətləri şəxsi təcrübədə;
- necə yazmaq lazımdır ki, teatr direktoru səni
isti qarşılasın, rejissor və aktyorlar sənin əsərində
həvəslə, məhəbbətlə və şövqlə
işləsinlər;
- dramaturji priyomlar (fəndlər), yaxşı
pyesi əla pyesə çevirən gözlənilməz hadisələr,
peripetiyalar
- və ən çətini - maraqlı
süjetin tapılması, onun necə başlaması və nəylə
bitməsi, başqa sözlə, final variantları...
Üstəgəl,
dramaturgiyanın, teatrın, səhnənin, aktyor oyununun
bitib-tükənməyən sehri...
***
Başlığa çıxardığım suala cavab
verməmiş bəzi məqamlara aydınlıq gətirmək
istəyirəm. "Ustad dərsləri" kimi
düşünülmüş bu söhbətlərdə mən
teatrşünas, teatrsevər tamaşaçı kimi yox, kifayət
qədər zəngin praktikası olan dramaturq kimi
danışacam. Deyim ki, xəyali dramaturq həmkarımla
söhbət kimi keçəcəm bu dərsləri. Ona görə "siz" müraciətim heç
kimi çaşdırmasın. Elə isə başlayaq!
Siz inadla və böyük həvəslə, istəklə,
janrından asılı olmayaraq, pyeslər yazırsız. Zaman
keçdikcə pyeslərin sayı artır. Əlbəttə, pyesi yazırsızsa, deməli,
onu səhnədə görmək istəyirsiz, çünki ən
gözəl pyes də səhnədə görünmürsə,
onun üzərində rejissor, aktyor işləmirsə,
tamaşaçı seyr edib alqışlamırsa, deməli,
pyes tamaşa olmayacaq, elə pyesliyində də qalacaq. Odur ki siz, haqlı olaraq, üz tutursuz teatrlara. Əlbəttə, ilk növbədə Bakı
teatrlarına, bəlkə də, bir vaxtlar mənim elədiyim
kimi, özünüzdə cəsarət tapıb lap elə
birbaşa "Azdrama" deyilən Akademik Milli Dram
Teatrına. Əvəzində nə
baş verir? Bəli, istehzalı
baxışlar, susqunluq, biganə münasibət, türklər
demiş, xəyal qırıqlığı. Mən bunları havadan demirəm, Azərbaycanda pyes
yazan yaşlı, orta və gənc nəsil dramaturqların
hamısını, demək olar ki, tanıyıram,
yazdıqlarına bələdəm, çoxunun haqlı və
haqsız gileylərindən, şikayətlərindən də
xəbərdaram. Bəli, siz teatrlar tərəfindən
biganəlik görürsüz və sual edirsiz, axı niyə
teatrlar mənim dramaturgiyama, sevə-sevə yazdığım
gözəl pyeslərimə bu qədər insafsız, qəddar
yanaşırlar? Niyə filankəsin,
uzağa getməyək, elə Əli Əmirlinin əsərləri
belə asanlıqla tamaşaya qoyulur, premyeranı
premyeranın oduna alışdırır, adı afişalardan
düşmür, mənimkilər isə sükutla
qarşılanır? Hətta hansı bir
ikinci və ya üçüncü dərəcəli teatrda
tamaşaya qoyulanda da səsi-sorağı çıxmır,
rezonans yaratmır, biletlər satılmır, iki-üç dəfədən
də çox oynanmır? Niyə onun
dramaturgiyasına ehtiyac var, mənimkinə yox? Niyə mənim əsərlərimi başa
düşmürlər və ya qəbul etmirlər? Səbəb nədir? Doğrudan
da, səbəb nədir? İstedad?
Pis-yaxşı yazan hər bir adam
istedadlıdır. Bəlkə bəxt, indi deyilən
kimi, şans? Bəlkə də! Amma...
Gəlin
bu yerdə istedadı və bəxti, lap elə şansı
qoyaq bir qırağa, çünki xeyli mübahisəli məsələlərdir:
tamaşaçı uğuru qazanan hər bir əsər hələ
istedadlı deyil, hər uğursuz əsər də
istedadsız. Onda danışaq mövcud vəziyyətdən.
Necə edək ki, yazdığımız pyeslərə
tələbat olsun, teatrlar bu pyesləri məmnuniyyətlə
qəbul edib tamaşaya qoysunlar? Tamaşaçılar
bilet alıb zalı doldursunlar, anşlaq olsun? Burdaca yüzdən çox premyerası olmuş
dramaturq kimi deyim ki, bunun konkret resepti həm var, həm də
yoxdur. Bu da qalsın növbəti dərslərimizə.
Elə isə keçək əsas suala:
Mən niyə və necə dramaturq oldum?
Mənə elə gəlir, bir dramaturq kimi keçdiyim
yola kiçik bir ekskurs çox şeyi izah edə bilər.
Dramaturgiyaya mən gec gəldim, ilk əsərim
tamaşaya qoyulanda 42 yaşım vardı, amma bu ana qədər
deyim ki, mənim çox zəngin teatr həyatım
olmuşdu.
Yeddi yaşımdan başlayaraq mən teatr mühitində
böyümüşdüm, hələ məktəb illərində
Azərbaycan dramaturqlarının çap olunmuş
bütün pyeslərini oxumuşdum, baxmayaraq ki, dram əsərlərini,
demək olar ki, oxuyan olmur, çünki pyes oxunmaq
üçün yox, tamaşaya qoyulmaq üçün yazılır.
Ağdamda altıncı sinifdən başlayaraq
məktəblinin pyes oxuması isə, nonsens olmasa da, ən
azı təəccüb doğurur. Elə
ki ilk dəfə Ağdam mədəniyyət evində
Azdramanın qastrol tamaşalarını gördüm, teatra
sevgim yaxşı mənada ömürlük mərəzə
çevrildi. Onu da deyim ki, dramaturgiyaya gələndə
mənim iyirmi illik nasir stajım vardı, hekayələrim,
povestlərim, romanlarım çap olunurdu, özü də
yaxşı çap olunurdu, şikayətə, giley-güzara
yer yox idi, amma bu, özgə mövzunun söhbətidir.
Qayıdaq mənim teatr
yaradıcılığıma. Bir az
əvvəldən dediyim kimi, mən ilk dram əsərimi məhz
Azdramaya apardım. "İldırımötürən"
adlı povestim əsasında səhnələşdirdiyim pyesə
"Açıq söz" adını vermişdim. O
vaxtlar Ağdam teatrının direktoru olan atam Məmməd
Əmirovun "Ə, gətir, verim, bizdə oynasınlar
dayna, niyə qarnın ağrıyır?" təklifinə
"Papa, mən Azdramadan başlayacam" demişdim. Papam da "Ə, bunun bu yekəxanalığı
öldürdü dayna bizi" - deyib siqaretinə dərin bir
qullab vurmuşdu. Bu söhbətdən düz on il keçəndən sonra Azdrama
ağırtaxtalı pərdələrini üzümə
açdı. Qayıdım sözün
yarımçıq qalmış yerinə. İlk pyesimi teatrın direktoru Əli
İsmayılov ədəbi hissə müdiri Qeybulla Rəsulova,
sonra rejissor Əşrəf Quliyevə ötürdü.
İnsaf xatirinə deyim ki, hər iki adam
pyes haqqında müsbət fikir deyəndən sonra, nəhayət,
direktor çox qayğılı şəkildə: "Niyə
bu adamlar sənin yanında pyesi bəyəndiklərini deyirlər,
sən olmayanda ağız büzürlər?" sualı ilə
üzümə baxıb hiyləgər təbəssümlə
gülümsədi. Mən də tıncıxmış,
incimiş, rəncidə olmuş bir əda ilə səsimin
qalın yerinə saldım: "Siz bu sualı o adamlara
verin" deyib pyesi onun masasının üstündən hikkə
ilə götürdüm, sağollaşmadan teatrdan
çıxdım və öz-özümə "Mən
bura mütləq qayıdacam" dedim. Necə
qayıdacağımı, əlbəttə, bilmirdim, amma
qayıdacağıma inanırdım. Beləliklə,
Azdramadan, bakılılar demiş, yaxşı bir
"atqoz" alandan sonra reallıqla hesablaşmaq qərarına
gəldim: "Ərizə" adlı ikinci pyesimi
russayağı TYUZ deyilən Gənc Tamaşaçılar
Teatrına apardım. Fikrimcə, burda "atqoz" ola bilməzdi. Mövzu da
teatrın profilinə tam uyğundu, məktəb həyatı.
Teatrın baş rejissoru pyesi, mənə elə gəlir ki,
oxumamış dedi, şedevr də olsa, tamaşaya qoya bilmərik,
imkanımız yoxdur. Doğrudan da, teatr onda təmirdə
idi, kollektiv müvəqqəti olaraq Aktyorlar Evində yerləşmişdi.
Elə bu vaxt (mən yuxarıda bir şans, bəxt
sözü işlətmişdim) Mədəniyyət Nazirliyi
məktəb həyatından bəhs edən ən
yaxşı pyes üçün müsabiqə elan etdi,
teatrın üstümə atdığı həmin pyesi
böyük ümidlə müsabiqəyə göndərdim
və... bəli, birinci yeri tutdum. Şərtə
görə mükafata layiq görülən əsər məhz
Gənc Tamaşaçılar Teatrında tamaşaya
qoyulmalı idi. Qoyuldu da! Buna deyərlər:
"İroniə sudğbı!"
"Ərizə"nin premyerasında iştirak edən Həsənağa
Turabov məni çox hərarətlə təbrik edib
Azdramaya çağırdı. Ertəsi gün Turabov
çox iri, möhtəşəm direktor kabinetində məni
xüsusi mehribanlıqla qarşılayıb çay gətirtdi,
dünənki tamaşa haqqında xeyli xoş sözlər
dedi və bundan sonra məhz Azdrama üçün
yazmağı təklif elədi. Bir neçə konkret
mövzu da verdi. Zamana diqqət
edin, bu, o zamanlardı ki, Azdramanın səhnəsində
İlyas Əfəndiyevin, Bəxtiyar Vahabzadənin əsərləri
hegemonluq edirdi. Sevinmək tez idi, teatrın direktoru, bədii
rəhbəri olan adam da bəzən
"svita" qarşısında aciz qalır. Odur
ki, dalbadal yazdığım pyeslər ölkənin baş
teatrına vəsiqə ala bilmirdi. Mən
şikayətlənmir, gileylənmir, səbr və hövsələ
ilə dözürdüm, amma bu teatrdakı uğursuzluq mənə
başqa teatrlarla əməkdaşlıq etməyə mane
olmurdu. Elə 92-ci ildə 3 premyeram
olmuşdu. Nəhayət, Turabovun təklifindən
düz 5 il sonra o zamanlar çox gənc olan rejissor Bəhram
Osmanovun quruluşunda "Ağqoyunlular və
Qaraqoyunlular"la (1995) Azdramanın bir az əvvəl dediyim
ağırtaxtalı məxmər pərdələri
üzümə açıldı. Mən həm
də öz rejissorumu tapdım, bu barədə başqa bir
vaxt ətraflı danışacam. Daha sonra
"Köhnə ev" tamaşaya qoyuldu. Hər
iki əsər böyük uğur qazandı, "Köhnə
ev"in yaratdığı rezonans isə teatr
yaradıcılığımda həlledici oldu. Onu da deyim ki, Azərbaycanda tanınan dramaturq olmaq istəyirsənsə,
əsərlərin mütləq Azdramanın səhnəsində
görünməlidir, çünki azərbaycanlı
tamaşaçı teatr deyəndə məhz Azdramanı
düşünür.
"Köhnə
ev"in müzakirəsi vaxtı dəbdəbəli, pafoslu
sözlərdən qaçan, tərifə xəsis Turabovun
dediyi bir cümlə yaddaşımda dərin iz buraxdı:
"İyirmi ildi, mən teatrdan ləzzət
almırdım". Turabov Eldəniz Zeynalovun
oyununu da xüsusi bəyənmişdi, hətta onu tərifləyəndə
gözləri yaşardı. Bu da təsadüfi
deyildi, Eldəniz Zeynalov iyirmi ildən çox idi səhnəyə
çıxmırdı. Aktyor "Köhnə
ev"dəki tragikomik rolunu xüsusi şövqlə, ləzzətlə
oynayırdı.
Premyeradan sonra, bəlkə də, teatr tarixində ilk dəfə idi ki, müəllif yox, teatrın direktoru, yəni Həsənağa Turabov bütün yaradıcı heyət üçün öz hesabına yaxşı bir banket verdi. Rüstəm İbrahimbəyov isə "Mən tamaşaya baxandan 5 dəqiqə sonra bildim ki, bu, əsl dramaturgiyadır" sözləri ilə məni təbrik etdi. Mətbuata verdiyi müsahibələrin birində fikrini daha geniş və əsaslı bildirdi. Əlbəttə, bu xatirələr indi də məni təsirləndirir, onda isə... Amma söhbətin məğzi bu deyil, məsələ bu əsərlərin və paralel olaraq Gənc Tamaşaçılar Teatrında, Hüseynağa Atakişiyevin Gənclər Teatrında başqa əsərlərimin də oynanmasının səbəblərinə diqqəti yönəltməkdir. Doğrudan da, səbəb nə idi, axı mənim teatrlara təsir etmək imkanlarım yox səviyyəsində idi? Bəlkə o vaxt deməzdim, indi isə deyə bilərəm, bu əsərlərə teatrların həvəslə maraq göstərməsi, hər şeydən əvvəl, dramaturji materialda qaldırılan və bədii həllini tapan dərin ictimai-siyasi, mənəvi problemlər idi: Sovetlərin çökməsi, 20 Yanvar faciəsi, Qarabağ uğrunda uğursuz savaş və torpaqların biabırcasına itirilməsi, qaçqınlıq sindromu, ən vacibi, yeni iqtisadi münasibətlərin yaratdığı uğursuz, aciz, hətta zavallı azərbaycanlı tipinin səhnəyə çıxması, bazar münasibətləri fonunda insan ləyaqətinin təhqirlərə uğraması, talelərin qırılması, şikəst olması və sair... Ən vacib olan - insanlar özlərini, dramatik talelərini səhnədə görür, gülür və ağlayırdılar. Əgər "Ağqoyunlular və Qaraqoyunlular"da ailə, tayfa partiyalarının komik-dramatik, hətta karikatur mübarizəsindən bəhs edilirdisə, "Köhnə ev"də yeni yaranan iqtisadi münasibətlərdən başını itirmiş adamların, xüsusilə sənət adamlarının, zavallı ziyalıların dramasından söhbət gedirdi. Əlbəttə, mövzu, problem çox aktual ola bilər, bu, çox vacibdir, amma ən vacib olan bütün bunların bədii məzmununun tapılması idi. Əgər 90-cı illərin iqtisadi tənəzzülü, cəmiyyətdə baş verən mənəvi deqradasiya şəraitində insanlar bu tamaşalara maraq göstərirdilərsə, bu, ancaq bədii məziyyət məsələsi, gülüşlə dramın üzvi şəkildə birləşdirilməsi ilə bağlı idi. Bir az əvvəl qəhərdən boğulan tamaşaçı qəfil bir səhnədən, replikadan və ya gözlənilməz dönüşdən qəhqəhə ilə gülürsə, deməli, dramaturq hədəfi düzgün nişan alıb, söz, mesaj ünvanına çatıb.
Tamaşaların uğuru, publikanın sürəkli alqışları dramaturqa yazmaq üçün güclü stimul verir. Bəlkə bunların nəticəsi idi ki, 1990-2000-ci illər mənim dramaturji yaradıcılığımın ən məhsuldar dövrü idi. Bakının üç əsas teatrı, əksər rayon teatrları bir-birinin ardınca əsərlərimə təkrar-təkrar səhnə həyatı verirdilər. Teatr direktorları dəyişir, rəhbərliyə yeni adamlar gəlir, amma bütün bunlar mənim əsərlərimin taleyinə zərrə qədər xələl gətirmirdi. Tək Azdramada Həsənağa Turabov, Əlabbas Qədirov, Maqbet Bünyadov, İsrafil İsrafilov, Azər Paşa Nemətov kimi direktorlarla dramaturq - direktor münasibətlərim yüksək səviyyədə olub. Hər birinin vaxtında əsərlərim üçün teatrın qapıları, pərdələri açıq olub. Odur ki, demişəm, deyirəm də, hər bir teatr yaxşı əsər sorağındadır, heç bir teatr ona uğur və gəlir gətirəcək əsərdən imtina etməz, etmir də. İstisnalar sizi çaşdırmasın, mən qanunauyğunluqdan danışıram. Onu da deyim ki, heç vaxt heç bir əsərimin sponsoru olmayıb, əsərlərimin tamaşaya qoyulması üçün heç bir teatrdan təmənnalı münasibət görməmişəm.
Əlbəttə, birinci söhbət daha
çox tanışlıq məqsədi daşıyırdı,
giriş idi əsas dərslərə, amma "Mən niyə
və necə dramaturq oldum?" sualının cavabı hələ
bitməyib, bitən də deyil. Elə isə gələn dərsimizdə
görüşənə qədər!
Əli ƏMİRLİ
525-ci qəzet.- 2021.- 25 sentyabr.-
S.18;19.