"Şöhrət tapdı adınla bizim ana yurdumuz"
SƏMƏD
VURĞUNUN ÜZEYİR HACIBƏYLİ HAQQINDA
DÜŞÜNDÜKLƏRİ VƏ YAZDIQLARI
Səməd Vurğunun Üzeyir
Hacıbəyli haqqındakı
"Böyük bəstəkar"
və "İnsan qəlbinin tərənnümçüsü"
adlı məqalə və məruzələri
böyük bəstəkarın
yaradıcılığının kəsb etdyi estetik dəyərin, monumentallığın dərkidir,
- desək yanılmarıq.
Vurğun Üzeyir sənətinin
mahiyyət və ideyasını çox yığcam, aydın və özünəməxsus
üslubda təqdim edir. Şair, Üzeyirin bəyin
yaradıcılığını insanı və həyatı təsdiq edən sənət kimi xarakterizə edib vurğulayır ki, bu əsərlərdə
yaşanılmamış hisslərə,
duyğulara rast gəlməzsən. Burada
hər şey insan qəlbinin, onun ilıq duyğularının və
eyni zamanda, idrakının məhsuludur,
bu sənət nümunələrində ürək
və fikir, hiss və düşüncə
vahid harmoniya yaradır. Buna görə
də Səməd Vurğun Üzeyir sənətini gerçəkliyin,
həyat həqiqətlərinin
simfoniyası hesab edir.
Üzeyir Hacıbəyli sənəti
soyuq şüurun məhsulu deyildi. Onun yaradıcılığında
lirik notların duyğulara emosional təsiri ilə insanı mübarizəyə
səsləyən, cəsarət
və yenilməzlik, vüqar və qürur aşılayan motivlər həmahəngdir.
Burada həm insan duyğularını dilləndirən "Sənsiz"
və "Sevgili canan" kimi romanslar, hisslərin şahanə ifadəsi olan "Leyli və Məcnun" kimi opera, həm də insanın qorxu hissini boğan,
onda fövqəlgüc
və yenilməzlik
hiss etdirən "Koroğlu"
kimi əsər, S.Vurğunun ifadəsi ilə desək "diqqətəşayan" hadisə
- "Cəngi" janrı
da var. S.Vurğun
"Koroğlu" operasının
tamaşaya qoyulduğu
günü mədəniyyətimizin
tarixi bayram günü hesab edirdi. S.Vurğuna görə, bu
opera dünya və milli musiqi mədəniyyətinin
yüksək nailiyyətlərinin,
müəllifin zəngin
yaradıcılıq təcrübəsinin
ifadəsi kimi bütün mədəni ölkələrin mənəvi
tələblərinə cavab
verən əsərdir.
"Operanın mürəkkəb
və zəngin simfonik quruluşu, milli musiqi alətlərimizlə
Avropa musiqi alətlərinin həmahəng
bir dillə danışması, vokal musiqi sənətinin inkişafı üçün
yazılmış klassik
ariyalar, kütləvi
və qəhrəmanlıq
səhnələrini ifadə
edən mürəkkəb
və həyəcanlı
musiqi nömrələri,
iki-üç səsli
xor sənətinin gözəl nümunələri
və bütün bunların vahid bir ahəngi Üzeyir sənətinin yüksək mədəniyyətini
nümayiş etdirir".
S.Vurğun qeyd edir ki, Üzeyir
bəy bu əsərdə 400 il əvvəlki tarixi hadisələrə müraciət etsə də, öz əsrinin, eyni zamanda, sabahın da nəbzini tutmağı bacarmışdır.
"Koroğlu" operası Şərqin və Qərbin estetik təfəkkürü
zəminində ortaya çıxmışdır.
S.Vurğun Üzeyir bəyin "Leyli və Məcnun"
operasının da yüksək estetik dəyərindən bəhs
edir, bu əsəri Azərbaycan mədəniyyətinin orijinal
mənəvi məhsulu,
poeziya və musiqisinin gözəl incisi kimi qiymətləndirirdi. Onun fikrincə,
Nizami və Füzulinin ecazkar qələmi ilə dünyada tanınan bu ərəb əfsanəsi XX əsrdə
Üzeyirin musiqi fırçası ilə
daha da bitkinləşdi,
tamamlandı və populyarlıq qazandı.
S.Vurğun Üzeyirin bu
mövzuya təsadüfən
müraciət etmədiyini,
azad düşüncənin,
azad sevginin əsrlər boyu söz və fikir adamlarını narahat etdiyini söyləyirdi. Üzeyir də
azad fikir və azad eşq
haqqında söz demək ehtiyacını bu əsər vasitəsilə ödədi.
İnsanlığın faciəsini, mənəvi
məhkumiyyətini o da
belə - içindən
gəldiyi kimi cizgilədi. S.Vurğuna görə,
o, bu cizgiləmədə
XX əsr insanının
zövqünü, ruhunu,
mənəvi tələb
və təbəddülatını
önə çəkdi.
Bu ərəb əfsanəsi özümüzünküləşdi,
qəlbə daha məhrəm, daha yaxın oldu.
S.Vurğun Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığına milli
musiqi, ümumiyyətlə
estetik təfəkkür
tariximizin bir mərhələsi kimi nəzər salır, bu irsin mədəniyyət
tariximizin ümumi inkişafı ilə sıx bağlılığını
qeyd edir və onun tərəqqisinə
təsir gücünü
açıqlayırdı. Onun müasirlərinin
sənət və səhnəyə, yeni yaranan janrlara olan baxışlarına təsirindən bəhs edirdi. Məlumdur ki, Üzeyir
sənəti, onun mədəniyyət tariximizə
gətirdiyi novator yeniliklər öz çağdaşları tərəfindən
birmənalı qarşılanmırdı.
Bu radikal münasibət
dövrü mətbuatda
da yer alırdı.
Həmin
müəlliflər iddia
edirdilər ki, teatr səhnəmizdə
dram və faciələr
var və bunların tərbiyəvi
əhəmiyyəti yetərincədir.
Opera və operettaya
isə ehtiyac yoxdur. Onlar fikirlərini belə
əsaslandırırdılar ki, Azərbaycan tamaşaçısı, müsəlman
tamaşaçısı hələ
operanı dərk etmək səviyyəsində
deyildir. Üzeyir bəy
isə "Səhnənin
tərbiyəvi əhəmiyyəti
haqqında" silsilə
cavab məqalələrində
məntiqi mühakimələrlə
operanın kəsb etdiyi əhəmiyyəti,
opponentlərinin isə
fikirlərinin əsassız
olduğunu sübut edirdi. S.Vurğun öz məruzələrində
bu cür tendensiya müəlliflərini
"yoxsul təbiətli"
adlandırırdı. Ancaq sevinirdi ki, bu
ikili münasibətlər
Üzeyir bəyin yaradıcı təbiətinə,
fitrətinə təsir
edə bilməmişdir.
S.Vurğun Üzeyir bəydən
təkcə bəstəkar
kimi yox, bir dramaturq, musiqi nəzəriyyəçisi
kimi də bəhs edir, onun "Azərbaycan musiqi ladlarının əsasları" adlı
elmi əsərinin kəsb etdiyi dəyər və əhəmiyyətdən söz
açır, bu əsərin daxili məzmun və nəzəri əsas etibarı ilə miqyaslılığını açıqlayırdı.
Bu əsəri Azərbaycan musiqisini İran və Şərq musiqisindən ayırmayıb, orijinallığını
və özünəməxsusluğunu
inkar edənlərin nəzəriyyəsinə tutarlı
cavab sayırdı.
S.Vurğun həmçinin, Üzeyir Hacıbəylinin
milli çalğı
alətlərindən ibarət
notlu orkestr yaratmasını tarixi hadisə hesab edirdi. "Rədd
olsun tar və kamança!" deyən,
Azərbaycan xalqını
öz milli musiqi mədəniyyətindən
məhrum etmək istəyən bir çox satqın xalq düşmənlərinin
kütbaş nəzəriyyələrinə
qarşı Üzeyir
ilk dəfə milli musiqi alətlərimizin notlu orkestrini yaratdı. O, nəzəri
və əməli olaraq tar, kamança, tütək, yastı balaban, qoşa zurnalar vasitəsilə simfonik əsərlərin
ifa olunmasını sübut etdi".
S.Vurğunun böyük istedad
və səmimiyyətlə
qələmə aldığı
"Böyük bəstəkar"
və "Eşq olsun sənətkara!" şeirləri şairin Üzeyir Hacıbəylinin
şəxsiyyəti, yaradıcılığı,
mədəniyyət tariximizdəki
misilsiz rolu haqqında düşüncələrinin
ifadəsi baxımından
parlaq əsərlərdir.
Təsadüfi deyil ki, xüsusən "Eşq olsun sənətkara!" şeirinin
misraları, hətta bütöv bəndləri
dillər əzbərinə
çevrilib:
Budur, baxır üzümə, baxır sənətkar gözü,
Yenə
gülür-danışır, nəfəs alır Üzeyir,
Süzülür qəlb evimə onun hər odlu sözü,
Rübabının səsində qanad açır min şeir.
O, bu gün də bizimlə addımlayır yanaşı,
"Koroğlu"dan oxuyur
yenə zəfər ordumuz.
Ey Füzuli şeirinin bir bəstəkar qardaşı,
Şöhrət tapdı adınla bizim ana yurdumuz!
Ölüm sevinməsin qoy!
Ömrünü vermir bada
El qədrini canından
daha əziz bilənlər.
Şirin
bir xatirətək qalacaqdır dünyada
Sevərək yaşayanlar, sevilərək
ölənlər.
S.Vurğunun Üzeyir bəy
haqqındakı fikir və mülahizələri
həm onun böyük
sənətkarın yaradıcılığına olan ehtiramını və diqqətini, həm
də istedadının başqa bir tərəfini - musiqi və
musiqi nəzəriyyəsi haqqında geniş məlumatı olduğunu
üzə çıxarır.
Aygün
BAĞIRLI
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
direktor müavini
525-ci qəzet.- 2021.- 29 sentyabr.- S.22.