Böyük Zəfərin addımları duyulan roman
Heç bir müharibə ədəbiyyata təsirsiz
qalmır. İstər müharibə gedən
illərdə, istərsə
də müharibədən
çox-çox illər
sonra bədii ədəbiyyat və publisistika bu mövzunu reallığa çevirir, şeirlər,
poemalar, nəsr əsərləri, publisistik
məqalələr meydana
çıxır. Bu mövzuya münasibətdə
iki meylin olduğunu da nəzərə çarpdırmaq
istəyirəm. Bəziləri belə bir fikir
irəli sürürlər
ki, müharibə haqqında həqiqət elə müharibə başlanan birinci gündən, ya da onun təhlükəsi
hiss olunanda çatdırılmalıdır.
Məsələn, Heminquey 1938-ci ildə
"Əlvida, silah"
romanını qələmə
almışdı və
yazmışdı ki,
mən bu romanı yazmaya bilməzdim, çünki
faşizm təhlükəsi
dünyanı bürüməkdədir.
Keçən əsrin otuzuncu
illərində Azərbaycan
yazıçıları da
bu təhlükəni
hiss edirdilər, S.Vurğun
və R.Rza öz şeir və poemalarında bunu hiss etdirmişdilər.
S.Vurğunun "Ölüm kürsüsü"
poemasında bolqar kommunisti G.Dimitrovun fahistlər tərəfindən
mühakiməsindən danışılır.
Rəsul
Rzanın "Almaniya"
poemasında isə Avropada kök atmaqda olan faşizmin
gələcəkdə böyük
faciələrə səbəb
olacağı fikri aşılanır.
Almaniya!
Ey Gete, Bethoven yurdu!
Söylə, neçin qoynunda
Bayquşlar yuva qurdu?
Böyük Vətən müharibəsi
başlanan günü
S.Vurğun "Bilsin ana torpaq, eşitsin
Vətən, Müsəlləh
əsgərəm mən
də bu gündən" çağırışı
ilə sanki Azərbaycan yazıçılarının
məramını ifadə
etdi, qələmlər
süngüyə çevrildi. O 1418 günün
Azərbaycan ədəbiyyatının
müharibə dövrü
haqqında mərhum akademik Bəkir Nəbiyevin "Azərbaycan
ədəbiyyatı Böyük
Vətən müharibəsi
illərində" monoqrafiyasında
ətraflı söz açılıb.
İkinci
belə bir fikir: müharibə haqqında əsl həqiqətlər yalnız
illər keçdikdən
sonra qələmə
alına bilər. Bu mülahizəyə görə, yazıçı
hər bir hadisəni dərindən öyrənməli, obyektivliklə
əks etdirməlidir.
Buna misal olaraq
L.Tolstoyun "Hərb
və sülh" romanını misal gətirirlər. Azərbaycan
ədəbiyyatında müharibə
dövründən sonra
bir sıra bədii əsərlərin
meydana çıxması
buna sübut ola bilər.
Məsələn, Əbülhəsən özü müharibə iştirakçısı olmuşdu,
müharibə bitən
kimi o, "Müharibə"
(ilk adı "Dostluq
qalası") romanını
qələmə aldı.
Həm Birinci, həm də İkinci Qarabağ müharibələri
ədəbiyyatımızda yeni bir səhifə
açdı. Bu səhifənin
məzmun qatı məlumdur: öncə çağırış - "Ayağa dur, Azərbaycan!", "Qalx
ayağa, məmləkətim",
sonra ümid, inam - "Ümid sənədir ancaq, Azərbaycan əsgəri!"-
amma otuz
illik işğalın
doğurduğu həsrət,
üzüntü və
nəhayət, 44 günlük
qalibiyyətin poeziyada
əksi. Biz bu xüsusda bu il "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə "Poeziya
susmur" məqaləsində
geniş söz açmışıq.
Müharibə mövzusu ədəbi janrlar sırasında daha çox, hətta maksimal dərəcədə poeziyada
əks olunur. Bunun da səbəbi aydındır.
Çünki poeziya hər hansı bir hadisəyə ilkin reaksiya verir, şairin hissləri, duyğuları
vaxt gözləmir, az sonra
publisistikaya poeziyaya qoşulur, nəsrin kiçik forması-hekayə
də həmçinin.
Amma roman janrına gəldikdə... Burada yüzlərlə şeir, onlarla publisistik yazılarla müqayisədə sənətkarlıqla
qələmə alınmış
romanların sayı minimumdur, hətta barmaqla sayılacaq qədərdir. Sabir Əhmədlinin "Axirət
sevdası", Aqil Abbasın "Dolu", Hüseynbala Mirələmovun
"Dağlarda atılan
güllə" və
son illərdə yazılan,
Vüsal Nurunun "Qaraqaşlı" romanlarının
adlarını çəkirəm.
Bu romanlar Birinci
Qarabağ müharibəsinin
reallıqlarını əks
etdirir. Bəs 44 günlük qalibiyyətli,
hər günü zəfər dolu, qəhrəmanlıqlarla və
şəhidliklə dolu
İkinci Qarabağ müharibəsi necə, romanlarda nə vaxt öz əksini
tapacaq? Təbii ki, heç
bir yazıçıya
bunu lap rəsmi şəkildə də olsa, sifariş vermək olmaz. Ədəbiyyat işi könül işidir, lakin yazıçının
milli-mənəvi ruhu
deyilən bir anlam da var...
Səyyad Aran "İrəvana gedən yollar" romanını yazıb və bu romanda
o, İkinci Qarabağ
müharibəsindən öncə
qələbəmizin təməlini
qoyan Lələtəpə
döyüşlərini qələmə
alıb. Təbii ki, Səyyad
Aran bu romanı
qələmə alanda
həmin döyüşlə
bağlı hərbçilərlə,
müharibə iştirakçıları
ilə görüşmüş,
söhbətlər aparmışdır.
Heç
bunun fərqinə varmadan deyə bilərik ki, romanda əsl müharibə ab-havası
var.
Fikrimizcə, "İrəvana gedən yollar" bir roman kimi üç qatı özündə ehtiva edir. Birinci qat
(hissə də deyə bilərik) publisistik-təbliği səciyyə
daşıyır. Təhsilli ya
təhsilsiz əsgərlər
və zabitlər üçün ictimai-siyasi
hazırlıq məşğələləri
keçirilir. Bu məşğələlər əsgərlərin, zabitlərin
siyasi biliklərini aşkara çıxarır,
dünyada, ölkədə
baş verən hadisələrin təhlilinə
həsr olunur. Bu məşğələlərin
Azərbaycan ordusunun bütün bölmələrində
keçirilməsi labüddür.
Lələtəpə döyüşləri ərəfəsində əsgər
və zabitlərimizi nə düşündürdü? "Vallah,
belə olmaz, a kişilər. Biz dinmədikcə, köpək
uşağı hey üstümüzə
qıcanırlar. Ay Allahuva
qurban olum, Ali Baş Komandan, bir əmr ver,
hücuma keçib bunları xışdayaq daaa". Yaxud: "Niyə müharibəyə
başlamırıq? Axı
biz onlardan güclüyük"!
Yaxud: "Biz Amerika, Rusiya, Çin... deyilik. Yeri gələndə
onlar heç kimdən icazə-filan almadan öz bildiklərini eləyirlər,
özlərindən yeni
qanun yazır, düzəlişlər edir,
hücum edib hansısa dövlətin ərazisinə girirlər...
Bir neçə ildir, müstəqilliyimizi bərpa
etmişik, amma müstəqil siyasət qurmağa imkan vermirlər". Bu məşğələdə
Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin
tarixi kökləri də araşdırılır,
SSRİ zamanında torpaqlarımızın
hissə-hissə qoparılıb
Ermənistan ərazisinə
qatılması, azərbaycanlıların
yaşadıqları ərazilərdən,
dədə-baba yurdlarından
qovulması, dünya ölkələrinin bu vəziyyətə heç
bir reaksiya verməməsi və sair məsələlər
də işıqlandırılır.
Bu söhbətlərin əsas
aparıcısı ali təhsilli müəllim, çavuş
Raufdur. O, belə bir vəziyyətlə barışmır, dözümsüzdür,
ona təkcə bədii obraz kimi yanaşmırıq,
o, reallığın özüdür.
Onun mayor
Səfərovla dialoqu
27 sentyabr 2020-ci ilə
qədər hamımızı
düşündürən, həyəcanlandıran məsələlər
idi. Bu dialoq
- bu söhbətləşmə
iki mənada əhəmiyyətlidir. Birincisi; o dövrün
ictimai-sityasi vəziyyətinin
reallığı, ikincisi;
Azərbaycan əsgərinin
müharibə öncəsi
mənəvi-psixoloji durumu
və ən başlıcası, döyüş
hazırlığı. Bunların ikisi bir-birilə sıx bağlı idi, çünki əsgərin, komandirin mənəvi-psixoloji durumu
yüksək səviyyədə
olmasaydı, qələbəyə
gedən yollarda inamla yürüməzdi.
Romanın ikinci qatında Lələtəpə uğrunda gedən döyüşlər təsvir olunur. İnandırıcı lövhələr bir-birini əvəz edir. Düşmən heç də zəif və gücsüz deyil, amma Azərbaycan əsgərinin yüksə hərbi hazırlığı, onun qələbə əzmi və ən əsası komandirlərin peşəkarlığı Lələtəpədə bayrağımızın ucada dalğalanmasına gətirir... Müharibə itgisiz olmur, xüsusilə, qalib tərəfdə. Mayor Elnur Əliyev "Salamat qalın, uşaqlar!" deyib dəstəni öz ardınca düşmən postuna çəkir. "Dəstə üzvlərinə heç nə olmasın deyə Elnur ayağınıfn altındakı taxtanı götürüb sinəsinə sıxaraq özünü qumbaranın üstünə atdı... Dalğadan hərə bir tərəfə düşdü. Əsgərlərin hamısı yüngül bədən xəsarətləri aldılar. Ölən yalnız mayor Əliyev idi. Bədəni parça-parça olmuşdu. Hamının göz yaşı içinə axdı".
Başqa bir səhnə: Lələtəpə döyüşlərində iki qardaş - Şahir və Ruhin bir yerdədirlər. Ruhin "arıq uşaq" olsa da, göz yumub açınca, avtomatı söküb yığırdı. Hətta zabitlər belə onun kimi sürətli deyildi. Hərbi normatvləri də artıqlaması ilə yerinə yetirir. "Ruhin erməni əsgərlərini ot kimi biçirdi. Düşmənin özü məəttəl qalmışdı ki, atılan güllələr ondan necə yan keçir". Amma döyüşlərin birində ona tərəf üç qumbara atılır, qəlpələr bütün bədəninə dolur. Amma yıxıla-yıxıla da olsa, yenə atəş açır". Ağır yaralanan Ruhin həlak olur. Son anda o, qardaşına üz tutub deyir ki: "Qardaş, Həsən müəllimin qızı vardı ha... Gülnarə... mən onu sevirdim. Özünə də demişdim. Amma özünü bilməməzliyə qoydu, guya başa düşmədi... Deyərsən, onun həsrətiylə getdim dünyadan".
Romanın üçüncü qatı bu ağır üzüntüdən sonra başlanır. Sən demə, Şahinlə Gülnarə sevgili imişlər və Rufinin də bundan xəbəri yox. Lirik-dramatik səhnələr bir-birini əvəz edir. Çadırda yaşayan qaçqınların bu müsibətə görə necə sarsıldıqları, Ruhinin atası Əşrəf kişinin oğlanlarıın sorağıyla Lələtəpəyə yollanması və qayıdandan sonra bu faciəyə necə dözəcəyi hamını düşündürür. Bunlar Azərbaycan gerçəkliyi üçün xarakterik hadisələrdir.
Bəs Şahin? Ata-anası onu sevdiyi qızla evləndirmək istəyirlər. Amma Şahin qucağında ölən qardaşının son sözlərini unuda bilərmi? Odur ki, sevdiyi qıza məktub yazır: "Ruhin ölüm ayağında sənin adını çəkdi. Demə o, bizim bir-birimizi sevdiyimizi bilmirmiş... Məni qınama, dözə bilmərəm... Yaşaya bilmərəm... Məni bağışla. Sənə xoşbəxtlik arzulayıram". Qız isə cavab məktubunda onu möhkəm qınayır: "Axı, hamı bilir ki, biz bir-birimizi sevirik. Adım səninlə çıxıb. Bundan sonra hansı köpəkoğlu vicdanına sığışdırıb adımı çəkəcək? Səni heç vaxt bağışlamayacağam".
Kim haqlıdır? Keçirdiyi psixoloji sarsıntılara görə haqlı olan Şahindir. Amma qızı da haqlı saymaq olar. Gözünün kökü saralıb ki, Şahin hərbi xidmətini başa vursun və qovuşsunlar, ailə olsunlar. Şahin yenidən hərbi hissəyə qayıdır, müddətdən artıq hərbi xidmətə...
Beləliklə, roman publisistik-təbliği səhnələrlə başlayır, döyüş səhnələri ilə davam edir, lirik-dramatik səhnələrlə bitir, - deyə düşünürdük. Amma yox! Müəllif yenə birinci qata qayıdır. Yenə Raufun çıxışını eşidirik: "Sevinirik ki, Lələtəpəni aldıq. Amma məqsədimizə tam çatmadıq. Şuşa qalıb axı... Xankəndi, Xocalı, Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl, Ağdam, Kəlbəcər, Zəngilan, Laçın, Qubadlı qalıb axı... İşğal olunmuş rayonlarımız heç insafdır ki, bir addımlığımızda ola-ola, yenə düşmən əlində qalsın..."
Amma 4 ildən sonra - 27 sentyabrdan başlayan 44 günlük müharibədə Azərbaycan ordusu işğal edilmiş rayonları geri qaytardı. Dəmir yumruq düşmənin başını əzdi.
Səyyad Aranın romanı bu mənada bədii ədəbiyyatımızın hər günü zəfərlə başa çatan 44 günlük müharibəyə ilk töhfələrindən biridir. Belə romanların ardı gələcəkmi? Gözləyirik...
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 29 sentyabr.- S.15.