Dastan-rəvayətlərdə yaşayan Dədə
Ələsgər
XIX əsr aşıq
yaradıcılığının ustadlarından olan
Aşıq Ələsgər ozan-aşıq sənətinin
inkişafında müstəsna xidmətləri ilə
sayılıb-seçilən şəxsiyyətlərdəndir. İndiyədək
ustad aşığın 150 və 175 illiyi Azərbaycanda
dövlət səviyyəsində və geniş şəkildə
qeyd olunub. Ümummilli lider Heydər
Əliyev bu istiqamətdə də müstəsna fəaliyyət
göstərib və onun tarixi xidmətləri sonrakı
onilliklər üçün örnəkdir. Ulu öndərin
bu ənənəsinin davamı olaraq, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyinin keçirilməsi
ilə bağlı bu ilin 18 fevralında Sərəncam
imzaladı.
Sərəncam əsasında Azərbaycan Mədəniyyət
Nazirliyi, Milli Elmlər Akademiyası, Azərbaycan
Aşıqlar Birliyi, Azərbaycan Təhsil Nazirliyi səviyyəsində
gərəkli işlər görülməkdədir. AMEA Ədəbiyyat
İnstitutu ilə Aşıqlar Birliyinin birgə nəşrə
hazırladığı "Aşıq Ələsgərlə
bağlı dastan-rəvayətlər" (Bakı,
Aşıqlar Birliyi, 2021, 400 s.) kitabı ustadın anadan
olmasının 20 illiyinə dəyərli töhfədir.
Toplama-tərtibin elmi məsləhətçisi AMEA N.Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, Əməkdar
elm xadimi, akademik İ.Həbibbəyli, hazırlayanlar Azərbaycan
Aşıqlar Birliyinin sədri, Dövlət mükafatı
laureatı, Əməkdar elm xadimi, professor M.Qasımlı,
filologiya elmləri doktoru, professor M.Allahmanlı, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent A.Xəlilova,
redaktoru filologiya üzrə fəlsəfə doktoru A.Məmmədlidir.
Dədə Qorquddan üzü bəri gələn ənənəni
daha da ucaldan Aşıq Ələsgər öz poetik irsi ilə
əbədiyaşarlıq qazanıb. "Aşıq Ələsgərlə
bağlı dastan-rəvayətlər" kitabına ön
söz yazmış Əməkdar elm xadimi, professor
M.Qasımlı və professor M.Allahmanlı ustadın
yaradıcılığının incəliklərinə
xüsusi elmi həssaslıqla yanaşaraq, bu barədə qiymətli
fikirlər qələmə alıblar. "XIX əsrin
tarixi-mədəni axarında bir dədəlik və ali mərtəbə meyarı olaraq
özünün zirvə məqamına yüksəlir. Onun ömür yolu, sənət həyatı,
yaratdığı misilsiz poetik örnəklər, eləcə
də öz dönəmində və özündən sonra
tarixi gedişatda oynadığı tarixi rol həqiqətən
də heyrət doğuracaq qədər zəngin və
cahanşümuldur. O, özünün zəngin poetik
irsi ilə Azərbaycan aşıq sənətinin tarixi kimlik
göstəricisi statusunu qazanmışdır". Ustad haqqında yaranan dastan-rəvayətlər də
məhz bu böyüklüyə sevgidən doğub. Həmin dastan-rəvayətlərin, söyləmələrin
qaynağında da dədə sənətkarın əvəzsiz
söz xəzinəsi, məclis ədəb-ərkanı,
"mərifət elmində kamil" olması, "kəlməsindən
ləlü-gövhər süzülməsi" dayanır.
Onun şeirlərinin mühüm bir qismi ustadın
qarşılaşdığı hansısa hadisə, əhvalatla
bağlı olmuş, təbii axarda meydana gəlmişdi. Həmin əhvalat
isə şeirin bədii dəyərini, ekspressivliyini, poetik məna
qatını daha da artırır. Bədii
mətnin arxasında dayanan hadisə, əhvalat isə unudulsa
da, onun özü dillər əzbərinə çevrilib.
Xalq ədəbiyyatı bilicilərinin çox az
bir qismi həmin hadisəni yaddaşında qoruyaraq
saxlayıb. Bədii mətnlə onun
arxasında dayanan əhvalatın birgə söylənməsi
ona əlavə çalar qatır. Aşıq
Ələsgər şeirlərinin də müəyyən bir
qismi bu xüsusiyyəti ilə daha çox səciyyəvilik
qazanır. Ustadla bağlı
yaranmış dastan-rəvayətlərdə bu, bütün
tərəfləri ilə özünü göstərə
bilmək gücündə görünür.
"Ələsgərlə
Səhnəbanı", "Aşıq Ələsgər və
Növrəs İman", "Aşıq Ələsgərin
Türkiyə səfəri", "Aşıq Ələsgərin
yaylaq səfəri", "Aşıq Ələsgərin
Qaraqoyunlu səfəri", "Aşıq Ələsgərlə
Dəli Alı", "Aşıq Ələsgər
Yanşaqda", "Aşıq Ələsgərlə Həcər
xanım", "Aşıq Ələsgərlə
Aşıq Nəsibin əhvalatı", "Aşıq
Ələsgərlə Şəmkirli Aşıq Hüseynin
görüşü", "Aşıq Ələsgərlə
Mir Məcid ağanın görüşü",
"Aşıq Ələsgərin Qarabağ səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Şəril səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Gəncə səfəri",
"Aşıq Ələsgərin İrəvan səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Qılışlı səfəri",
"Aşıq Ələsgərin Şınıq səfəri",
"Bəşirin Molla Rəhimi vurması",
"Aşığın qocalığı", "Dəyirmançı
aşıq", "Aşıq Şenliklə Aşıq
Ələsgərin görüşü" və başqa
dastan-rəvayətlər dədə sənətkarın
dövrü, mühiti, ailə çevrəsi,
qarşılaşdığı tipik hadisələr, şəxsiyyəti,
ədəb-ərkanı, olacaqlara münasibəti haqqında
dolğun təsəvvür yarada bilmək imkanları ilə
nəzər-diqqəti cəlb edir. "Pərvazlanıb
Qafdan-Qafa uçardın, Keçən günü yada sal,
qoca baxtım" deyən el sənətkarının hər
misrasında, hər bəndində həyatının müxtəlif
an və məqamları yer alır. Daha doğrusu, bu
nümunələrdə Aşıq Ələsgərin
acılı-şirinli həyat hekayətləri əksini
tapır. Haqqında yaranan söyləmələr,
dastan-rəvayətlər bunun bariz örnəyi kimi əvəzsizlik
qazanır. M.Qasımlı və
M.Allahmanlı da məhz bu məqamlara xüsusi diqqət
yetirirlər. "Aşıq Ələsgərlə
bağlı dastan və rəvayətlər də məhz
ustadın həyatının bir hissəsi olub ömür
yolunu, yaradıcılığının ümumi mənzərəsini
aydınlaşdırmaq üçün əsaslı material
verə bilmək xüsusiyyəti ilə diqqət önünə
gəlir. Bununla belə, folklor
üçün səciyyəvi olan epik təxəyyül
imkanlarını, xalqın arzu və istəklərindən
doğan səfər hadisələrini və həmin
coğrafiyalarda rast gəlinə biləcək sənət
qarşılaşmalarını da nəzərə almaq
lazımdır".
XIX əsr yüksək sənət istedadı ilə seçilən bir-birindən maraqlı ustadların yaşayıb fəaliyyət göstərdiyi dövrdür. Aşıq Alı, Şair Məmmədhüseyn, Şəmkirli Aşıq Hüseyn, Molla Cuma, Aşıq Şenlik, Aşıq Nəsib, Aşıq Musa (Ağkilsəli), Aşıq Nəcəf, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı, Şişqayalı Aydın, Aşıq Əsəd, Növrəs İman kimi zəngin söz, sənət adamları tarixi-mədəni axara öz töhfələrini vermişlər. Onların mühüm bir qisminin Aşıq Ələsgərlə bağlantıları olmuş və sənət meydanında birgə çalıb-çağırmışlar. Digər bir qismi ilə ulu sənətkar şəxsən qarşılaşmamışdı. Ancaq sonrakı çağların el sənətkarları təxəyyül hadisəsi olaraq onları görüşdürmüş, adlarına dastan-rəvayətlər düzüb qoşmuşlar. "Aşıq Ələsgərlə Şəmkirli Aşıq Hüseynin görüşü", "Aşıq Ələsgər və Növrəs İman", "Aşıq Ələsgərlə Aşıq Nəsibin əhvalatı", "Aşıq Ələsgərlə Aşıq Hüseyn Bozalqanlının görüşü" və digərləri ustadın sənət bağlantılarını, dövrünün aşıqları ilə əlaqə və təmaslarını aydınlaşdırmaq üçün əsaslı faktlarla səciyyələnir. Məsələn, "Aşıq Ələsgərlə Aşıq Hüseyn Bozalqanlının görüşü"ndə ustad nəsihəti, ustad sözü baxımından tipik bir epizod var. "Amma bir nəsihətimi heç vaxt unutmayın. Orda bir məşhur aşıq var. Aşıq Hüseyn Bozalqanlıdı. Yəqin eşitməmiş olmazsınız. Onun çox yaxşı söz demək qabiliyyəti var. Söz demək qabiliyyəti yaxşı olan adamın öz qabiliyyəti də yaxşı olar. Heyif, hələ görməmişəm üzünü. Amma haqqında çox eşitmişəm, sözlərini çox deyiblər. İndi ki, gedirsiniz, uğur olsun, gedin. Amma Aşıq Hüseyni taparsınız. Ondan icazə almamış sazlarınızı köynəkdən çıxarmayın. Onu çox təmkinli, ağıllı adam söyləyirlər. Bilirəm ki, elə, belə də olar. Öz qabiliyyətinə görə sizə bir plan çəkəcək. Sizi kəndlərnən, mahallarnan tanış edəcək. Çox yerlərə aparacaq. Ağır olun, batman gəlin. Gözünüzü tox tutun. Onun sözüynən oturun, sözüynən durun". Göründüyü kimi, bu təfsilat təkcə Aşıq Ələsgərin şagirdlərinə öyüd-nəsihəti deyil, bütünlükdə aşıq sənətindən, ustadların ədəb-ərkanından gələn bir mənəviyyat, əxlaq örnəyidir. Ustadlar öz şagirdlərini bu dəyərlər üzərində yetişdirmək yolunu tutmuşlar. Xalq arasında bunun kifayət qədər tipik nümunələri vardır. Məsələn, Aşıq Ələsgərlə ustadı Aşıq Alının deyişməsi timsalında olan əhvalat tərbiyəvi mahiyyəti ilə diqqətçəkicidir. Deyişmənin necə və hansı şəraitdə getməsi ilə bağlı əlimizdə tam təfsilat yoxdur. Ancaq söyləmələr, eləcə də Aşıq Ələsgərin "Bir şagird ki, ustadına kəm baxa, Onun gözlərinə ağ damar-damar" tərbiyəvi məzmunu ilə əvəzsizdir. Xalq məsəli səviyyəsində dillər əzbərinə çevrilmiş bir deyimdir.
Aşıq Ələsgərlə bağlı yaranan dastan-rəvayətlər informasiya zənginliyi ilə də diqqəti cəlb edir. Ustadın sənət bağlantılarını, dünyagörüşünü, həyatının ən səciyyəvi məqamlarını, ailə vəziyyətini, sosial çevrənin sənətə, sənətkara sonsuz sevgisini, etnosun məişət qayğılarını, elat həyat tərzinin qaynarlığını öyrənmək baxımından əvəzsizdir. "Aşıq Ələsgərin Qarabağ səfəri", "Aşıq Ələsgərin Şəril səfəri", "Aşıq Ələsgərin Gəncə səfəri", "Aşıq Ələsgərin İrəvan səfəri", "Aşıq Ələsgərin Qılışlı səfəri", "Aşıq Ələsgərin Şınıq səfəri", "Aşıq Ələsgərin Türkiyə səfəri", "Aşıq Ələsgərin yaylaq səfəri", "Aşıq Ələsgərin Qaraqoyunlu səfəri", "Aşıq Ələsgərlə Dəli Alı", "Aşıq Ələsgər Yanşaqda", "Aşıq Ələsgərlə Həcər xanım" kimi dastan-rəvayətlər hər birisi ustadla bağlı bir maraqlı hadisə və əhvalatı gələcəyə daşımaq məramına köklənir. Saysız-hesabsız məclislər aparmış sənətkar Azərbaycanın ayrı-ayrı mahallarını gəzib dolaşıb və sazı-sözü, məclis ədəb-ərkanı ilə dillərdə dastan olub. Bu səfərlərdə həm də müxtəlif hadisə və əhvalatlara şahidlik edib. Ustadın Qarabağ, Naxçıvan, Gəncə, İrəvan, Şınıq, Türkiyə, Qaraqoyunlu, Yanşaq və başqa ərazilərə səfərlərilə bağlı yaranan dastan-rəvayətlər bir istiqamətdə aşığın həyatının ayrı-ayrı maraqlı cizgilərini əks etdirirsə, digər baxımdan xalqın sənətə və sənətkara olan rəğbətini özündə daşıyır. Çünki bu səfərlər həmin mühiti öyrənmək və bağlantıları aydınlaşdırmaq baxımından gərəkli qaynaqdır. Məsələn, "Aşıq Ələsgərin yaylaq səfəri"ndə elat həyat tərzi, dağ-aran köçləri, toy-nişan adət-ənənələri haqqında maraq doğuracaq informasiya yer alır: "Qarabağ camaatı yayda Qonur, Söyüdlü, Göllər yaylağına çıxırdı. Payız gələnə qədər bu dağların cah-cəlalı dillə deyiləsi olmurdu. Hansı dərəyə baxsan, elə bil, bir kənd vardı; alaçıq alaçığa söykənirdi. Gecələr səhərə qədər toy səsi, saz səsi, aşıq səsi dağları başına götürürdü. Çoxları xeyir işlərini yaylaqda keçirirdi. Buranın camaatı Aşıq Ələsgəri çox yaxşı tanıyırdı. İstər aranda, istərsə də yaylaqda toy eləyəndə çox zaman Aşıq Ələsgəri aparırdılar. Əgər Aşıq Ələsgəri tapa bilməsəydilər, özgə aşıq çağırırdılar". Ümumiyyətlə, dastan-rəvayətlər dövrün, mühitin problemlərini, məişət mənzərəsini, qayğılarını, mərasim ənənələrini, etnik mədəniyyət təsəvvürlərini aydınlaşdırmaq baxımından mühüm qaynaqdır. Aşıq Ələsgərlə bağlı əhvalat və hekayətlərdə də bu, tam aydınlıqla özünü göstərir. Burada ulu sənətkarın bağlantıları, ustad kimi formalaşdırdığı təsəvvür, qarşılaşdığı hadisələr, baş vermiş olacaqlar əhvalat səviyyəsində yaşarılıq qazanır. "Aşıq Ələsgərlə Mir Məcid ağanın görüşü", "Bəşirin Molla Rəhimi vurması", "Aşığın qocalığı", "Dəyirmançı aşıq", "Aşıq Şenliklə Aşıq Ələsgərin görüşü" bunun parlaq örnəkləridir.
Qüdrət UMUDLU
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti
525-ci qəzet.- 2021.- 30 sentyabr.- S.12.