Nizami Gəncəvi
- bəşəri dəyərlərin dahi
tərənnümçüsü
Bütün
zamanların ən böyük söz ustalarından olan ulu
şair Nizami Gəncəvinin hər bir əsərinin obyekti
insandır.
İnsanı
kainatın əşrəfi, ən böyük yetirməsi, təbiətin
nadir dürdanəsi hesab edən Nizami bəşər
övladını öz adına layiq olmağa
çağırır: ömrünü,
varlığını yalnız böyük və nəcib əməllərə,
xeyirxah, bəşəri qayələrə həsr edənlərin
Tanrı xəzinəsində inci kimi yaşamağa layiq
olduğunu bildirir. Kainatda hər şeyin insan üçün yarandığını deyən
Nizami Gəncəvi qeyd edir ki,
İnsan öz zəka gücü sayəsində ulduzları
köhlən at kimi yəhərləyib çapa
bilər. Deməli, bütün kainat
onun hökmündə,
iradə və ixtiyarındadır. Bu mənada, insana öz ləyaqətini düzgün qiymətləndirməsinə,
onun özünü, kimliyini dərk etməsinə, həyatın
mənasının nədən
ibarət olduğunu aşılanmasına kömək
edən və oxunması zəruri olan bəşəri kitablardan biri də Azərbaycanın dahi şairi Nizami Gəncəvinin
"Sirlər xəzinəsi"
əsəridir.
Əsərdə insanı bütün canlıların tacı və tacidarı adlandıran dahi şair göstərir ki, İnsan kainatda öz müstəsna rolu ilə fəxr edə bilər. O zamana qədər fəxr edə bilər ki, nəfsinə əsir düşməsin,
maddi aləmdən dördəlli yapışmasın.
Nizami nəfsinə
hakim olanları çevik
insan adlandırır. Mütəfəkkirin fikrincə, cismani və mənəvi hüsnün atributlarından
biri çeviklikdir.
Yalnız nəfsini cilovlamağı
bacaran, dünya yükünü çiyninə
götürməyən pak
nəfəsli, pak cövhərli insanlar çevik və ruhən qanadlı olurlar.
Sakit axan su kimi
yaşamağı seç
peşə,
Yüngül suyun qiyməti ağır olur həmişə.
Bədən gözəllik tapır
yalnız çevikliyilə,
Ruhun yüngüllüyündən can dönür qızılgülə.
Ancaq nəfsini
cilovlaya bilməyənlər,
dünya yükünü
özünə yük
edənlər Qaf dağı kimi ağırlaşıb öz
yerində qalır, çevik, ruhən qanadlı insanlar isə ruzigar kimi azad və
sərbəst dolaşırlar. Nizami belə
insanları kainatın
mənəvi hökmdarı
adlandırır.
Nizami Gəncəvi
zalımlığın, zülmkarlığın,
qəddarlığın baş
alıb getmə səbəbini insanın tamahında görür. Əlindən
yaxşılıq gəlməyən
insanın qüsurunu onun özündə,
"pis xislət"ində
görür və yeri gəldikcə, canlının öz təbiətindən irəli
gələn imkanlarını
da nəzərdən qaçırmır - deyən
Nizami Gəncəvi mahir psixoloq kimi çıxış edir.
İnsanlar arasında
saxtalığın, natəmizliyin,
lovğalığın, paxıllığın,
bədməcazlığın, yemək dostu olmağın, ədalətsizliyin,
nakişiliyin, şəhvət
arxasınca qaçmağın,
düşmənçiliyin, vəfasızlığın, xəbisliyin,
bəd nəfisliyin və sair mənfi
halların yaranmasını
qeyd etdiyimiz kimi tamahkarlıqla əlaqələndirir.
Əxlaq tərənnümçüsü Nizami Gəncəvi insanda düzlük, cömərdlik, saf münasibət görmək
istəyir, ancaq bu cür insanların
Süleyman peyğəmbərin
dünyasında qaldığını
göstərir.
Dünya
uzaq düşübdür
Süleyman dünyasından,
Sanki qeybə çəkilmiş
gerçək insan, ər insan.
Nizami Gəncəvi qeyd edir ki, ey
insan, zəka sənə ona görə verilmişdir, öz ruhunun qayğısını çəkəsən!
Amma sən əksinə davranırsan, tamahın ucbatından özünü
dəli, divanə edirsən. Əl çək acgözlükdən,
sərvət və şöhrət düşkünlüyündən.
Əgər sənə verilən
ömrü dəyərləndirə
bilməsən, tamahdan
əl çəkib yaşamağı bacarmasan
aslanlar, yırtıcılır,
gecə və gündüz kimi ikiüzlülər səni
kamına çəkəcəklər,
yəni səni aldadacaqlar.
Bu kimi səciyyələndirmələrdən
sonra Nizami Gəncəvi belə bir qənaət ortaya qoyur ki,
insanın dilxor olması, rənginin saralıb solması dünya malına aludəliyindəndir, nəfsinin,
tamahının ucbatındandır.
Saralmısan, görürəm sənin
solğunluğunu,
Onillik sirkə
belə apara bilməz onu.
Acgözlüyün yüzillik çırağın yağı
kimi,
Səni onillik sirkə pak eləyə bilərmi?
Ağır yük daşımaqdan
qozbel oldun, şil oldun,
Yandın nəfsin yağında, ömür boyu qovruldun.
Sən
- cahan mətbəxində
ocağın külü,
hisi,
Qiyamət günündəsə cəhənnəm gözətçisi!
"Dünya qayğılarından
qurtulma bəhsi" adlı doqquzuncu söhbətdə Nizami yenə Tanrının İnsana verdiyi dəyərdən söz açır. Yazır ki, biz kainatın
əşrəfi yaranmışıq.
Bütün başqa varlıqlardan
fərqli olaraq bizə düşünmək
və dünya bilməcələrini qavramaq,
anlamaq istedadı verilib. Yeddi qat göylərin
sirlərini də açan bizik, fələyin əbcəd-dini,
əlifbada hərflərin
düzülüş qaydasını
Yerin yazı taxtasında yazıb-oxuyan
da bizik. Lakin sən tamahın ucbatından yenə narahatsan. Bircə ip üstündə
oynamaq səni təmin etmir. Heç yanda qərar tuta bilmirsən. Halbuki kamil insan özünün
bütün qüvvəsini,
bədən və idrak enerjisini bəşəriyyət və
tərəqqi naminə
xərcləməli, özü
üçün yox, özgələr üçün
yaşamalıdır. Nizami Gəncəvi üzünü tamahkar insana tutaraq deyir: Ey insanlıqdan
əl çəkib nəfsə, tamaha uyan insan! Səni
maddi dünyaya bağlayan yırtıcı
ehtiraslardan əl çək, mənəvi
aləminin qayğısına
qal! Atan Həzrəti Adəmin yolunu get! Günahlarından
əl çəkmək
üçün tövbə
qıl, təmizlən,
pak ol! Ulu
göylər daim öz qasırğaları,
ildırımları və
göy gurultuları ilə tamah içində yatmış
insanı ayıltmağa,
xəbərdar etməyə
çalışır ki,
bir mənəvi ömür də var. Onu düşün! Öləndə yatmaq eyib deyil. Tamah yuxusunda yatmaq
eyibdir. Ayıl!
O dünyaya köçmək
üçün azuqə
yığ, mənəvi
ömrünü uzatmaq
üçün çarələr
tap.
Tanrının yoğurduğu bu
torpağı tanı
sən,
Şükür qıl, ey naşükür,
ən ulu zirvədəsən.
Tərəddüd içindəsən. Özgə hansı işin
var?
Bircə ipin üstündə tuta bilmirsən qərar.
Ey sadə insan oğlu, dədənə bax, dədənə,
Gör neylədi? Dədənin yolu "Gəl!" deyir sənə.
Ayıltmasa göy səni çəkil, hicra guşəyə,
Bir azca azuqə yığ, o dünyaya köçməyə.
Nizami deyir ki, sərvətə, var-dövlət yığmağa
susuzluğunu, təşnəliyini
yalnız və yalnız zəka, tədbir, səbr, təmkin sayəsində söndürə, öldürə
bilərsən. Necə ki, gündüz
gecəni öz nuru ilə boğub
öldürür. Nizamiyə görə,
könlü işıqlandıra
bilmək - maddi dünyadan əl çəkib mənəvi
dünyaya qovuşmaqdır.
Ən böyük səadət heç də maddi aləmdə deyil, yalnız ruhun qüdrəti sayəsində qazandığın
mənəvi aləmdədir.
Buna görə də, lazım gələrsə nəfsinə
neştər batırmağı
bacar.
Nizami Gəncəvi
özünü vara-dövlətə,
qızıla təslim
edənləri bədbəxt
adlandırır. Çünki onların hamısı
bu dünyada qalandır.
Nə vaxtacan əl atıb özgə budağına sən,
Dövlətim kaş bir azda çox olsun! - deyəcəksən?
Tutalım, qamarlayıb, aləmi
tutdun da sən,
Gedəndə ki əl çəkib,
əliboş gedəcəksən.
Ali insan əxlaqının
böyük təbliğatçısı
olan Nizami Gəncəvinin "Sirlər
xəzinəsi" əsəri
insan əxlaqının
paklığı, saflığı,
təmizliyi və təkmilləşdirilməsi haqqında
mükəmməl bir
dərslik kimi istifadə olunmalıdır
- desək, əsla yanılmarıq. Ümumiyyətlə, dinimizdə, elmi-fəlsəfi
fikrimizdə qanunlaşan
insan əxlaqının
saflaşdırılması ideyası Nizami yaradıcılığında başlıca keyfiyyət kimi təzahür edir.
Nizami Gəncəvi
bir tərəfdən
insanı əşrəf
hesab edərək, elmlə birlikdə onu ən yüksək
xilqət sayır,
"onun tərəqqiyə
bais oldu"ğunu söyləyir, digər tərəfdən mühitin
də ona təsir göstərdiyini
şərh edirdi. İnsanın qüdrət və qüvvətinə inam, həmçinin, tərəqqidə
insanın mövqeyi, mühitin insana bəd və xoş təsir bağışlaması Nizami
yaradıcılığında tərbiyə mövzusunun
leytmotivini təşkil
edir. Əsərdə Nizami Gəncəvi
insanlığı kiçik
və böyüklükdən,
hökmdar və nökər, rəiyyət
və əmir kimi təbəqə və imtiyazlara baxmayaraq, hamıya şamil edir. Tərbiyə insanı yalnız
cəmiyyət içərisində
müşərrəf olmağa
deyil, bütün mötədil və xoş əxlaqa meyilləndirir - deyən Nizami Gəncəvi tərbiyənin qüdrətinə
böyük inam bəsləyirdi. Bir sözlə,
Nizami insan tərbiyəsinin sonsuz olduğunu söyləyərək
onun anadan olduğu bir gündən ta qəbir evinədək davam etdiyini göstərir.
Yekun olaraq qeyd edək ki, Nizami Gəncəvi
"Sirlər xəzinəsi"
əsəri ilə oxucusuna insana xidmət bayrağı daşımağı tövsiyə
edir, yırtıcı
ehtiraslara kölə olmamağı məsləhət
bilir. Bu möhtəşəm
əsəri ilə əxlaq çeşməsi Nizami Gəncəvi insan
şəxsiyyətinə, insan
inkişafına və tərbiyəsinə sanki
ülvi bir himn yaradıb.
Kamal CAMALOV
Pedaqogika üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2021.- 7 yanvar. S, 7.