Ömrə
bərabər gün...
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
Üzü
Təbrizə
Firudin mənim
cəriməni ödəyəcəyimi başa
düşüb sakitləşdi və sualıma sakit-sakit
cavab verdi:
- Sən
demədin ki, taksini heç harda saxlama, yoxsa səninlə
getmirəm?
- Hə, dedim, nə olsun ki? Onun bu cərimə
ilə nə əlaqəsi?
- Necə
nə əlaqəsi! - deyə mənə
qarışıq dillərdə və ən əsası, əl
işarəsi və jestlərlə izah etməyi bacardı: -
Bizdə yolboyu müəyyən məsafələrdə yerləşən
polis məntəqələri var. Onlar da yollardakı
qayda-qanunlara nəzarət edirlər, o cümlədən,
avtomobillərin sürətini tənzimləyirlər. Getdiyin yolda olan birinci polis məntəqəsində
avtomobilin qeydiyyat dəftərində həmin məntəqədən
çıxılan vaxt qeyd olunur. Yollarda da
maksimum sürət məhduduyyətləri qoyulub. Növbəti polis məntəqəsinə
çatanda bundan əvvəlki məntəqədəki yol
polisinin dəftərdə etdiyi qeydə - ordan
cıxdığın saata baxırlar və hesablayırlar ki,
o məntəqə ilə bu məntəqə arasında olan
məsafəni (əvvəldən məsafənin nə qədər
olduğu məlumdu) sən nə qədər vaxta gəlmisən.
Burada qoyulan sürət məhduddur, vaxt və
getdiyin məsafəni hesablayıb, sənin qaydanı
pozub-pozmamanı asanlıqla aydınlaşdırırlar.
Həm də sürəti nə qədər
artırdığını da bilirlər və onun əsasında
da cərimənin məbləğini təyin edirlər.
Mən də o dərələrdə avtomobili
saxlayıb vaxtın keçməsini gözləyirdim ki, bu cərimədən
qaçım. Axırıncısında sən
razı olmadın. Mən isə avtomobili
yavaş sürə bilmirəm. Ona görə
də vaxtından tez çatdıq və cərimələndim.
Firudinin bu dedikləri məni elə bil böyük bir bəladan
qurtardı. İndiyə qədər baş verənlərin səbəbi
indi mənə aydın oldu. Ürəyimdə fikirləşdim
ki, Allah, bu adam, on dollara görə bu yol
boyu gör mənə nə qədər əzab verib! Amma buna baxmayaraq, o, indi bir anda mənə ən əziz
bir adama çevrildi. Hətta az
qaldım ki, onu qucaqlayıb bağrıma basım və ona nələr,
nələr deyim. Lakin bunu etmədim: "Firudin, burdan Təbrizədək
nə qədər cərimən olsa, mən ödəyəcəm,
narahat olma. Həm də sənə
danışdığımız kimi, səksən yox, yüz
dollar verəcəyəm", - dedim. Firudin
sevindi, həvəslə əlimdəki çantamı
alıb avtomobilə atdı və onu işə salıb
yolumuza davam etdik.
Mən bir qədər rahatlaşmışdım. Onunla müxtəlif
mövzularda söhbətlər edir, istədiyim sualları
verirdim. Ondan tez-tez "nə vaxt Azərbaycana
çatacağıq", - deyə soruşurdum. O da
"Bura hələ Kürdüstandır", - deyirdi. Yolumuz hündür dağların ətəklərindən,
əsasən də dərələrdən keçib gedirdi. Firudinə: "Dərələr
yaman çoxdur burada", - dedim. O da cavabında dedi ki, düzdür.
"Darallılar" da bu dərələrdə
yaşadıqlarından belə adlanıblar. Bu, nə qədər düzdür, deyə bilmərəm,
amma maraqlı fikirdir və həm də məşhur şərqşünas,
müxtəlif ərəb ölkələrində səfir
işləmiş və əslən bakılı olan Oleq
Qerasimovun "Yaxın Şərqin kəsişmələrində"
(bu kitabı mən vaxtilə tərcümə etmişdim)
kitabında oxuduğum bir hadisəni - II Daranın
Babilistanı tutmasından sonra ora gəlməsi ilə
bağlı bir hadisəni yadıma saldı.
Belə rəvayət edirlər ki, II Dara Babilistana gəlir
və məşhur Babil şəhər qapıları altından
keçəndə gözü qapının üstündə
lövhədə yazılmış mixi yazılarına
sataşır.
O, bu yazıları birinci dəfə gördüyündən
onun nə olduğunu soruşur. Ona başa
salırlar ki, əvvəla bu yazılar burada icad olunmuş
mixi yazılardan ibarətdir və o lövhə şəhər
qapısının üstündə Babilistan hökmdarı Nəmrudun
məzarı üzərində yerləşir. "Orada nə yazılıb?" - deyə II Dara soruşur. Ona lövhənin
üzərindəki yazını oxuyurlar: "Əgər məndən
sonrakı hökmdar ölkəni idarə etmək
üçün ləl-cəvahirata möhtacdırsa, qəbrimi
açsın və ona lazım olan zinət əşyalarını
götürsün".
II Dara
bunu eşidəndə: "Açın qəbri! - deyir. Əvvəla, mənim o ləl-cəvahirata
ehtiyacım var. İkincisi, darvazanın üstündəki
tağlarda yerləşdirilən məzarın altından
keçməyə adət etməmişəm. Qəbri açırlar və orada başqa bir mixi
yazılı lövhədən başqa bir şey
tapmırlar. Lövhədə isə
yazılmışdı: "Əgər sən hökmdar
ölkəni idarə etmək ücün bir qəbrə
möhtacsansa, onda sən yerini başqasına təhvil
ver!"
Ümumiyyətlə, Babilistan tarixi cox zəngin və bəşəriyyətin
inkişafında mühüm yer tutmuş, əfsanələrlə
dolu, olduqca maraqlı bir yerdir. Mixi yazıları, Hamurabi
qanunları (12 qanun), dünyanın yeddi möcüzəsindən
biri olan "Asılı bağlar", İştar
qapıları və xristianların müqəddəs
kitabı sayılan "Bibliya"nın burda
yaranmasının özü tarixin incilərindəndir. Mən
bunun, yəni Babil dediyimiz bir möcüzənin üstündən belə sadəcə
keçib gedə bilmirəm və sizin üçün
maraqlı olacağını düşünüb bir
neçə fikir və bilgilərimi sizinlə
bölüşdürmək istəyirəm.
Məni ilk dəfə Babilə İraqda olan nümayəndəliyimizin
rəhbəri Mixail Qrinenko apardı. O, yüksək intellektə malik,
işini dərindən bilən mütəxəssis, ən əsası
da İraqa, onun adamlarına, mədəniyyətinə, tarixinə
dərindən bələd olan, onu ürəkdən sevən
bir adam idi. Elə buna görə
də, mən onunla sonralar dostlaşdım. O, mənə
çox şey öyrədirdi: həm işlə, həm də
başqa mühüm məsələlərlə
bağlı. Hətta çox şeyləri
anlamadığım İraqın siyasi həyatında baş
verənlər haqda da mənə məsləhətlər
verirdi. O, sonra İraqdan gedəndə idarənin rəhbərliyini
mənə tapşırıb getdi. Onun mənə
böyük etimadı, inamı vardı. Mən
ondan sonra işlərimdə çətinlik çəkirdim
və ona müraciət edirdim. O isə həmişə
olduğu kimi mənə məsləhətlər verir, kömək
edirdi. Təbii ki, ona minnətdarlığım
sonsuzdur. Elə ilk dəfə məni Babilə
də o gətirdi. O zaman Babil amfiteatrında bir musiqi
festivalı var idi.
O, yolboyu
mənə Babildən, onun tarixindən danışdı və
məndə Babil haqqında daha çox şeylər öyrənməyimə
maraq yaratdı. "Babil" sozünün
kökü ərəb dilində "Allah qapısı" mənası
verən "Bəb Əl-İlahə"dən
götürülüb. Sonra "Bəb
Əl-İlahə" tarixən transformasiyaya uğrayıb
"Babil" olub. Bu, mənim öz
mülahizəmdir. Mənim qənaətimə görə,
burada mixi
yazıları yaranandan sonra insanlar artıq hökmdarın
Allah olduğuna inanmırdılar (ona qədər babillilər
öz hökmdarlarını Allah hesab edirdilər) və səmaların
arxasından onları idarə edən tək bir Allahın
olmasına inanmağa başlamışdılar. Bəzi
versiyalara görə, Babil hökmdarı Numrud (bəzən Nəmrud
da deyirlər) artıq insanların onun Allah olmasına
inanmadıqlarını, ona şübhə etdiklərini
görüb, məşhur Babil qalasının sonuncu - yeddinci
mərtəbəsinə qalxıb, oradan yayı çəkib
göyə bir ox atır və qayıdıb babillilərə
elan edir ki, onların inandıqları Allahı
öldürdü. Onların Allahı isə yalnız və yalnız
hökmdarın özüdür. Tarixi
rəvayətlərə görə, həmin gün
hökmdar Numrudun burun deşiyindən başına bir həşərat
girir və ona olmazın ağrılar və əzablar verməyə
başlayır. Hökmdar isə buna
dözmür və ayağındakı taxta
ayaqqabısını çıxarıb həşaratı
sakitləşdirmək üçün günlərlə
başına döyməyə başlayır. Bu rəvayətə görə, elə onu öz
qulluqçusu başına güclü zərbə vuraraq
öldürür. Babillilər isə
artıq onların iradəsindən kənar bir qüvvənin
olduğuna, səmaların arxasından onları kiminsə
idarə etdiyinə, ilahi bir qüvvənin olmasına
yavaş-yavaş inanır və öz ilkin anlamalarını
dəri parçaları üzərində mixi yazıları
ilə qeyd edirdilər. Beləliklə, təbiətdə
baş verənləri, gecəni, gündüzü, Günəşi,
Ayı, yaşamı, ölümü inanmağa
başladıqları dini ruhda ümumiləşdirib
yazırdılar. Sonra bu dəri
parçalarını üst-üstə toplayıb bir kitaba bənzər
formaya salırdılar. Zaman keçdikcə,
bu artıq babillilərin həyatının ayrılmaz bir hissəsinə
çevrilmişdi və onlar hara getsələr, dəri
parçalardan ibarət bu kitabı və ya kitab kimi
yığılmış ilkin dini anımları özləri
ilə aparırdılar. Getdkləri yerlərdə
isə oradakı insanların görmədikləri və bilmədikləri
bir şey olduğundan, onlardan bunun anlamını soruşanda
onlarda dəqiq məlumat olmadığından və onun necə
adlandığını bilmədiklərindən, sadəcə
"Babiliyyə", yəni ərəbcədən tərcümədə
"Babilə mənsub olan yer" adlandırırdılar.
Zaman keçdikcə, Babiliyyə təkmilləşib
Bibliyaya çevrilir. Sonralar, bu, xristian
dünyasınada qəbul olunan "Bibliya" kimi müqəddəs
kitaba çevrilir. Bildiyimiz kimi,
"Bibliya" sözü özlüyündə həm də
kitab deməkdir. Təsadüfi deyil ki,
Mesopotamiya bəşəriyyətin sivilizasiya beşiyi
sayılır. Təəssüf ki, indi
Babildə o sivilizasiyadan qalan bir xatirə yoxdur. Həmin Babildə hər şey dağılıb,
tar-mar olub, qarət edilib. Məşhur
Babil qapıları - İştar indi London muzeyinin bəzəyidir.
Buradan aparılan eksponatlar dünyanın
müxtəlif muzeylərində özünəməxsus yer
tutur. Bir dəfə Babildə ekskursiya
aparan babilli qız mənə Almaniyada bir muzeyə getdiyindən,
muzeyin Babilə aid güşəsinə tamaşa etmək istədiyindən
və bura ziyarət etmək üçün almanların
ondan on mark (alman pul vahidi olub) istədiklərindən ürək
ağrısı ilə danışdı. Onda
ağladım və onlara dedim ki, mənim babalarımın sərvətini
qarət edib aparmısınız, indi də məndən ona
baxmaq üçün pul istəyirsiniz!? Muzey əməkdaşı
mənə heç nə demədi və məni içəri
buraxmaq istədilər. Amma mən
qayıdıb getdim, daha ora baxmaq istəmədim.
Firudin isə yoluna davam edərək, Təbrizə
çatırdı. Sonra bir yerdə avtomobilə benzin
doldurduq. Orada benzinin 12 litrinin qiymətinin
bir dollar olduğunu bildim. Düzdür,
onda İraqda benzin daha ucuz idi. İki növ benzin var idi:
super və adi. Super benzinin qiyməti - bir dollara
altmış litr, adi benzin isə yüz litr idi. Bəzən yanacaqdoldurma məntəqəsində, təsadüfən
üstündə pul olmasa belə, avomobilinə istədiyin qədər
yanacaq vura, pulunu isə sonra ödəyə bilərdin. "Sonra" nə vaxtdır, heç onu da
soruşmurdular. Hər halda burada -
İranda da başqa ölkələrə nisbətdə
benzin çox ucuz idi. Bəlkə də elə
buna görə də min kilometrlik məsafəni belə ucuz
aparırdılar.
(Ardı
var)
Zahid Şahsuvarov
525-ci qəzet.- 2021.-
15 yanvar. S. 15.