Əli
Kərim poeziyasında XX əsrin böyük elmi kəşflərinin
əksi
Əli Kərim-90
Əli Kərimin poetik irsi həmişə dərin siqlətli
ideya və fikirlə yüksək bədii formanın vəhdəti
ilə diqqəti cəlb etmişdir. Sağlığında da,
ölümündən əlli ildən artıq bir vaxt
keçdikdən sonra da vəziyyət dəyişməyib:
şairin təkraredilməz şeir dünyası bu gün də
oxucuların estetik zövqünü oxşamaqda, onları mənən
zənginləşdirməkdədir.
Fərdi intellektual üslub, ən adi həyat hadisələrindən,
detallardan çıxış edərək bədii-fəlsəfi
ümumiləşdirmələr aparmaq, yaratdığı
obrazlar, təşbihlər vasitəsi ilə həyatda, təbiətdə
baş verənlərin mahiyyətinə, ilk baxışda
gözə görünməyən daxili aləmə varmaq
bacarığı onun şeirlərinin səciyyəvi
xüsusiyyətləridir. Professor Yaşar Qarayev Əli Kərimin
həyat həqiqətlərini, gizlinlərini, dərin mənaları
poetik əsərin materialı etmək üsulu, elmi-intellektual, fəlsəfi yanaşımı
barədə yazır: "Biz burada sübhün və şəfəqin,
səhərin və təbəssümün, büllur və
"mavi" bir nəğmənin əyaniləşən,
detala çevrilən surəti ilə rastlaşa bilirik. İşıq şüası boşluqda yalnız
müəyyən bir predmetə, cismə dəyib sınanda,
parçalananda əks oluna, görünə bildiyi kimi,
Əlinin sənətkarlığı, təsvir və ifadə
gücü də məhz belə detallarda, simvollarda və
predmetlərdə əks olunur. Ümumiyyətlə, hər
şeyi canlandırmaq, əyaniləşdirmək, bədii
detala, rəmzə çevirib təsvir etmək bu şeirlərin
əsas üslubi xüsusiyyətini təşkil edir".
Qeyd etmək istəyirik ki, ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələri dövrünün
biliklərinə mükəmməl sahib olan, yüksək
intellektual səviyyəli sənətkarlar olmuşlar (Burada
poeziyanın yüksək intellektual səviyyəyə
ucalmasında böyük xidmətləri olan Xaqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli kimi şairləri xatırlamaq yerinə
düşür).
XX əsrdə,
xüsusilə də Əli Kərimin novator sənətkar
kimi yaşayıb yaratdığı 50-60-cı illərdə
həyat həqiqətlərinə əsrin elmi səviyyəsindən
baxmaq istəyi xüsusi əhəmiyyət
daşımış və bu proses intensivliyi ilə
seçilmişdir. Ümumiyyətlə, XX əsrin,
xüsusilə 50-60-cı illər və sonrakı dövrlər
Azərbaycan poeziyasının böyük əhəmiyyətə
malik xüsusi missiyasını nəzərə
çatdırmaq istərdik: Şeir bir tərəfdən dərin
mənaları, əsrin tərəqqi və təzadlarını,
elmi-fəlsəfi qənaətləri ifadə edirdi, digər
tərəfdən, əsərlərin dili milliləşir, ərəb-fars
söz və ifadələrindən təmizlənirdi. Bu proses
ilk baxışda təzadlı görünür, lakin bununla bərabər,
şairlərimizin xidmətini daha da qabarıq nəzərə
çatdırır. Məsələ orasındadır ki, ənənəvi
olaraq dini, ictimai, elmi, fəlsəfi və s. anlayış və
terminlər ədəbi dilimizdə əsasən ərəb-fars
sözləri ilə ifadə olunurdu. Ərəb-fars
sözlərini maksimum azaldaraq, dili milliləşdirərək
yeni dövrün elmi səviyyəsinə yüksələ
bilməsi XX əsr Azərbaycan poeziyasının danılmaz
böyük xidmətidir. Əli Kərim
yaradıcılığında bu proses xüxusilə intensiv
getmiş, əsrin böyük kəşfləri - Albert
Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsi, nüvə
silahının icad edilməsi, kosmosun fəthi onun poetik təfəkküründə,
yaratdığı obrazlarda əksini tapmışdır.
İntellektuallığı
bədii dildə novatorluğun bir cəhəti hesab edən,
Ə.Kərimin əsərlərinin dilində XX yüzilliyin
elmi-texniki tərəqqisi ilə bağlı obraz və
sözləri, terminləri xüsusi olaraq nəzərdən
keçirən akademik Tofiq Hacıyev "Elmi-zehni səviyyə
və bədii dildə novatorluğun faktı" adlı məqaləsində
şairin yaratdığı obrazları, şeirlərinin dili
barədə yazır: "Bu, XX əsrin elm Məcnunlarının
dilidir, Eynşteynin, kosmosu fəth edənlərin maddi
zehnidir... Əli Kərim rəngsiz mövcudluqları, gözlə
görünməyən təsvirləri cismləşdirir,
abstrakt yüksəkliyi konkret obraza çevirir, bir-birindən
uzaq anlayışları əl tutuşdurur, həmdəm edir
və səni məcbur edir ki, bir şeirin oxunuşunda
bütün biliyini səfərbərliyə alasan, yaddaşını
yoxlayasan, həyat lövhələrini laqeyd müşahidədən
çıxıb onunla əqli-poetik ünsiyyətə girəsən".
Tədqiqatçının burada qeyd etdiyi gözlə
görünməyən təsvirləri cismləşdirmək,
abstrak anlayışları konkret obraza çevirmək,
bir-birindən uzaq anlayışların yaxın, ortaq cəhətlərini
tapmaq kimi cəhətlər XX əsrin (eləcə də XXI
yüzilliyin) elmi təfəkkürünün, həyata elmi
yanaşmanın ayrılmaz tərkib hissələridir. Oxucunun bədii mətnin incəliklərini tam
anlaması, ondan estetik zövq ala bilməsi üçün
bütün biliyini səfərbərliyə almağa,
yaddaşını yoxlamağa məcbur edilməsi, müəlliflə
poetik ünsiyyətə cəlb edilməsi şairin fərdi
yaradıcılıq üslubunun diqqətəlayiq cəhətləridir.
Bu, əslində, çağdaş
poeziyanın müasir oxucuya təklif etdiyi yeni ünsiyyət
formasıdır. Ə.Kərim şeirlərindən
birində XX əsrin elmi-texniki möhtəşəmliyi, sənətkarın
yeni çağı dərindən dərk etməsi, sürət
əsrinin iri addımları ilə səsləşən əsərlər
yazması zərurəti barədə yazır:
XX əsr!
Dağ,
Dağ
boyda bir kəlmədir...
Onun
yamacında mən
dirsəklənib oturdum...
Köhnə
şeirlərimin
Darısqal hücrəsindən.
Başıma
ulduz yağan
qalaktikaya
döndüm.
Gördüm
ki, azalıbdır
məsafələr minə bir.
Gördüm
ki, şeirin vəzni
daha
meridian deyil,
Nə də
axıcılığı
təyyarə sürətidir...
XX əsrin
elmi-texniki tərəqqisi, sürəti, məsafələri
min dəfələrlə qısaltması çağdaş
insanın təfəkküründə elə böyük dəyişikliklər
etmişdir ki, bir zaman hamıya hüdudsuz görünən
Yer kürəsi kosmosdan qayıdan gəncə çox balaca
görünür:
Oğlan
ehdi orbiti,
Oğlan
boylandı yerə:
Torpaq
uclu-bucaqlı
Balaca göy dairə.
Bu
şeirin sonunda kainat miqyasında dünyamızın
kiçikliyini, zəifliyini, köməyə, qayğıya
ehtiyacı olduğunu dərk edən gənc onu xəyalən
bağrına basır:
Qucaqladı
xəyalən
Evi boyda
dünyanı
Dünya
boyda evini
O bərk-bərk
Fəzalardan
asılmış
Mavi rəngli nənni tək.
Şairin
"Səfərdən sonra" adlı şeirində Yer
kürəsinə, evinə qayıdan kosmonavt üçün artıq əvvəlki
ölçülər, vaxt, zaman anlayışları
mövcud deyil. O, özünü tamamilə yeni bir vəziyyətdə,
alışdığımız zaman və məkan
anlayışlarından fərqli bir situasiyada hiss və dərk
edir:
Yatdı.
Evdə?
Eyvanda?
Xeyr!
Yoxdu vaxt,
məkan.
Neçə
ömürdən
Uzaq bir səfər
Edən adam üçün yoxdu bunlar.
Məsafəsizlik,
Çəkisizlik
üzərindəcə
Yatmışdı oğlan.
"Nida" adlı şeir-monoloqunda şair sürət
əsrinin sürəti ilə də qane
olmadığını bildirir. Onun istədiyi elə
bir sürətdir ki, xəyalla idrakı bir yerə qatsın
(xəyal kimi sürətli olsun, bu rejimdə xəyal
idrakı, idrak xəyalı ardınca aparsın! - P.Ə.), bir anda ən yüksəkliyə, ən dərinə
çatmaq mümkün olsun, könlün hər arzusu bircə
anda reallığa çevrilsin və nəhayət, əvvəlin
axırını, sonun əvvəlini birləşdirsin.
Bu, əslində, XX əsrdən daha çox
XXI əsrə ünvanlanmış kosmik arzudur.
Şeirlərindən,
müsahibələrindən, şəxsi
kitabxanasındakı kitablardan, qeydlərindən
görünür ki, Əli Kərim XX əsrin dahi fiziki
A.Eynşteynin məkan, zaman, kainat haqqında təsəvvürlərimizi
xeyli dəyişdirmiş nisbilik nəzəriyyəsi ilə
ciddi surətdə maraqlanmışdır. Məkan
və zaman haqqında fiziki nəzəriyyə olan
Eynşteynin kəşfi xüsusi nisbilik nəzəriyyəsi
(1905) və ümumi nisbilik nəzəriyyəsindən (1916)
ibarətdir. Bu nəzəriyyədən çıxan
ümumi fəlsəfi nəticə məkanın da,
zamanın da mütləq olmaması, nisbiliyidir (dəyişməz
olan işıq sürətidir: 300 000 km/san). Zaman
bəzən sürətlənə, bəzən
yavaşıya bilər. İri obyektlərin
yanında saat daha asta işləyir. İ.Nyutonun
əsərlərində zaman və məkan mütləq və
dəyişməz olduğu halda, Eynşteyn sübut
etmişdir ki, işıq sürətinə yaxın sürətlə
uçan kosmik raketin şəxsi heyəti üçün
zaman yerdə sükunətdə olan adamla müqayisədə
daha yavaş keçir. Nyutonun qravitasiya nəzəriyyəsi
bir məsələni izah edə bilmirdi: cazibə qüvvəsi
tamamilə boş bir məkandan hansı vasitə ilə
keçir. Eynşteynin izahı sadə idi: cazibənin maddi
daşıyıcısı zamanın özüdür, daha
doğrusu, məkanla zamanın qarşılıqlı
münasibətidir. Nisbilik nəzəriyyəsinin əsas və
ən məşhur düsturu E=mc2-dır. Burada
e-enerji, m-kütlə, c-isə sürətdir. Enerji
cismin kütləsi və onun hərəkət sürətindən
asılıdır. c2-sürət çox
böyük rəqəmi təşkil edir. Buradan belə
çıxır ki, çox kiçik kütlə külli
miqdarda, bəşəriyyətə yardım edəcək və
ya böyük məkanları, şəhər və kəndləri
məhv edəcək qədər dağıdıcı
enerjinin meydana çıxmasına səbəb ola
bilər. Göründüyü kimi, nüvə
silahının yaranması da nisbilik nəzəriyyəsi ilə
bağlı olmuşdur. Təsadüfi deyil ki,
A.Eynşteyn İkinci Dünya müharibəsi illərində
alman faşistlərini qabaqlayıb nüvə silahı
yaratmaq sahəsində axtarışlara başlamaq barədə
ABŞ prezidentinə müraciət etmiş, Xirosima və
Naqasaki faciəsindən sonra nüvə silahı
istehsalının dondurulması, nəzarətdə
saxlanması təşəbbüsü ilə
çıxış etmişdi.
Ədəbiyyatımızda
daha öncə Eynşteynin kəşfinə münasibətini
bildirən ustad Şəhriyar olmuşdur. O, farsca
yazdığı "Eynşteynə peyğam" şeirində
nisbilik nəzəriyyəsinin fəlsəfi müddəalarını
şərh edir (Sənin tapıntınla, sənin dühanla/
Doldurdu boşluğu nurun sürəti/Zamansa qovuşdu əbədiyyətə/Məkan
məkansızdır/Zaman zamansız), bu nəzəriyyənin
Şərqin irfan fəlsəfəsi ilə bağlı
olduğunu, onun dinlə elmi
barışdırdığını iddia edir. Şəhriyara görə, enerjinin maddənin
kütləsi ilə bağlılığı, ruhun maddə
ilə bağlı olduğunu sübut edir ki, bu müddəa
da irfan fəlsəfəsində mövcuddur (Sən elmi din ilə
barışdırmısan/ İrfan fəlsəfəsi
tükü də seçir/ Bu ulu məktəbin şagirdiyəm
mən/Cism dünyasını ruh
dünyasının/Dalğası sayıram, ancaq
dalğası). Şeirinin sonunda nisbilik nəzəriyyəsindən
nüvə silahı yaradılması məqsədi ilə
istifadə edilməsini bəşəriyyət
üçün böyük bir faciə hesab edən şair
dahi alimdən insanların dini, irfani, milli fərq bilmədən
birləşməsində, dostluq və sevgi
dünyasının yaranmasında əlindən gələni əsirgəməməyi
xahiş edir.
Əli Kərim əsərlərində
Eynşteynin nəzəriyyəsini şərh etməsə də,
onun şeirlərində (və deməli, poetik təfəkküründə)
bu kəşfin əsas fəlsəfi nəticələrinin
ciddi sürətdə əksini tapdığını
görürük. Faktiki olaraq
yaradıcılığının yetkin dövründə
yazdığı əsərlərində şair
Eynşteynin kəşfindən sonrakı dövrün sənətkarı
olduğunu, dünyaya, təbiətə yeni əsrin adamı
kimi baxdığını sübut edir. Qeyd
edək ki, Ə.Kərim tarixi keçmişimizə, klassik sənətkarlarımıza
həsr etdiyi şeirlərində də XX yüzilliyin dahiyanə
elmi kəşflərdən sonrakı epoxanın mütəfəkkir
şairi kimi çıxış edir.
XX əsrin görkəmli fiziki
L.İnfeld belə bir xatirə söyləmişdir:
"1919-cu ildə Eynşteynin doqquz yaşlı oğlu Eduard
atasına belə bir sual vermişdi: "Ata, sən nəyə
görə bu qədər məşhursan?" Eynşteyn
gülümsədi, sonra ciddi şəkildə izah etdi:
"Bilirsənmi, kor bir böcək şarın üzəri
ilə sürünərkən anlamır ki, onun keçdiyi
yol əyridir. Mənə isə bunu anlamaq nəsib
olmuşdur". Fikrimizcə, Əli Kərim kiçik
bir parçada böyük varlıqları, dənizləri,
çayları, dağları görə bilən uşaq təfəkküründə
Eynşteyn dühasının əlamətlərini
gördüyünü bəyanı etdiyi şeirini yazarkən
məhz bu xatirəni əsas götürmüşdür:
Uşaq
deyir ki, mənə,
Bir ovuc dəniz verin.
Bir stəkan
Kür verin,
Araz verin,
tez verin
Bircə
qurtum su verin,
Bir çıxımlıq dağ verin.
Uşaq
üçün dünya ev,
Göy də mavi bir tavan.
Uşaq
üçün hissi tək
Bütövdür, safdır cahan.
Məncə,
bu sadədillik
Dühayla
eyni şeydir,
Bu hiss
dahi elədi
Bəlkə də Eynşteyni.
"Fraqmentlər" şeirində öz həyat
yolunu nəzərdən keçirən şair olduğu məkanlara,
yaşadığı günlərə, dəqiqələrə
və anlara, keçirdiyi hiss və həyəcanlara eyni
baxış bucağından baxır. Bu əsərdə məkan, zaman və
bu məkan və zaman hüdudları daxilində yaşanan
hisslər eyni müstəvidə yerləşdirilmişdir:
Gah qum üstdə,
Gah dənizdə.
Sevgi
alatoranında,
Mühazirə salonunda.
Sevgilimlə
bir-birimizə deyəcəyimiz
iki
söz arasında
Xəstə
olarkən
Həkimin
mənə etdiyi çarəsində
Bəzən
baş tutmayan şeirimin
Dağılmış
divarlarının xarabasında...
Şeir əvvəlindən sonuna qədər məkan,
zaman və müxtəlif məkan və zamanlarda yaşanan
hiss və həyəcanlardan ibarət bədii-fəlsəfi tərcümeyi-haldır,
insan həyatının müxtəlif ölçülərdən
nəzərdən keçirilməsi, müxtəlif
baxış bucaqlarından dəyərləndirilməsidir. Diqqətlə nəzərdən
keçirdikdə görürük ki, bu şeir məkan və
zamanın ayrı deyil, bir anlayış kimi nəzərdən
keçirilməsi zərurətini sübut etmiş
Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsinin lirik bir əsərdə
"sınaqdan keçirilməsi"dir. Orasını
xüsusi olaraq qeyd etmək istərdik ki, şair nəzəriyyəni
quru bir sxem kimi şeirinə daxil etməmiş, məkan və
zaman birliyi ideyasından uğurlu bir vasitə kimi
yararlanmış, bu anlayışlarla birgə insan
duyğularına, həyəcanlarına da eyni müstəvidən,
baxış bucağından baxmış, bütün
bunları "poetiklik materialı kimi mənimsəyib
poeziyanın nəfəsi ilə şeir kürəsində
bişirib" (T.Hacıyev), fərdi üslubuna
uyğunlaşdıraraq təqdim etmişdir.
"Daş" şeirində yarıçılpaq,
yarıvəhşi adamın ilk və çox dəhşətli
nəticələri olan cinayətindən
danışılır. Bu təbiət və dəqiq elmlərdə
"kəpənək effekti" deyilən hadisəni
xatırladır. Göstərilir ki, nə zamansa baş
vermiş kiçik, ilk baxışda diqqəti cəlb etməyən
bir hərəkət (məsələn, hansısa kəpənəyin
qanadını tərpətməsi) sonradan
qarşısıalınmaz böyük fəlakətlərə
səbəb ola bilər. Milyon illər
bundan öncə hansısa bir böcək növünə zərər
dəyməsi ola bilər ki, Yer kürəsinin,
bəşəriyyətin sonrakı inkişafına ciddi təsir
göstərmişdir. Şeirdə deyilir ki, qədim
insanın düşməninə atdığı daş onun
ölümünə səbəb olduqdan sonra yerə
düşüb hərəkətsiz qalmamış, elmi-texniki
tərəqqinin gücü ilə oxa, qılınca, gülləyə,
mərmiyə, ən sonunda isə nüvə silahına
çevrilmişdir. Şairin bütün bəşər
tarixinə fəlsəfi bir nəzərdən ibarət olan bu
qısa şeiri həyəcan dolu bir sualla bitir: yer üzərində
həyata son qoya bilən bu dəhşətli çevrilmələr
zəncirini qırmaq olarmı? Şeir bu günə
ünvalansa da burada şairin bədii məntiqində bu
günün, gələcəyin uzaq keçmişdən
ayrılmazlığını görürük. Açıq-aydın "kəpənək effektindən"
söhbət gedir, bu günümüzü,
sabahımızı xilas etmək üçün
keçmişi dəyişdirməkdən, qədim insanın
atdığı daşın, ilk cinayətin
qarşısının alınmasından
danışılır. Şeirdə zamanın axarı
öz məntiqi ardıcıllığını
itirmişdir: bu günü, gələcəyi xilas etmək
üçün keçmişi "düzəltməyin"
zərurəti ortaya çıxmış olur.
Əli Kərimin
əsərlərində məkanın və zamanın
nisbiliyi: ayrı-ayrı insanların taleyində əksini
tapmışdır. "Aut" şeirində
tələbələr dərsdən sonra voleybol oynayırlar.
Voleybol oynayan bir gözəl qıza görə
gənc oğlanlar həmişə oyuna həvəslə
qoşulurlar, onunla bir komandada oynamaq, ona daha yaxın olmaq istəyirlər.
Bir gün hamı görür ki, bu gözəl
qız fikirlidir, pis oynayır, topu kənara, auta atır.
Məlum olur ki, aşağı kursdan
qızın sevdiyi oğlan ondan eşqinə cavab ala bilmədiyinə
görə hirslənib institutu tərk edib, uzaqlara
getmişdir. Müəllif sevgilisini itirmiş kədərli
qızın topu kənara atmasını poetik məntiqi ilə
belə izah edir: Əslində, o, topu auta atmır, bu
meydançadan xeyli uzaqlarda olan həmin oğlana
ünvanlayır. İstəyir ki, oğlan topu
tutub ona qaytarsın. Şairin təxəyyülünün
gücü ilə voleybol meydançası xeyli böyüyərək
hədsiz-hüdudsuz bir məkana çevrilir. Maraqlı
orasıdır ki, tələbəlik illərinin xatirəsindən,
çoxdan baş vermiş hadisədən bəhs edən
şairin bu şeirində hadisə bitmir, qız hələ də
topu auta atmaqdadır (Əli Kərim şeirlərinin bitməyən
sonluqla sonuclanması ayrıca tədqiqatın mövzusudur):
Top gəlir,
O vurur
uzaq yollara
Atır
haradasa gedən qatara,
Hardasa yol
gedən bir təyyarəyə
Vurur xam
torpağa,
Kəndə,
şəhərə
Oğlan
topu alıb qaytarsın deyə...
Heç kim də xətrinə dəyməyir onun,
O bundan
utanıb fikirli durur.
O, bir vaxt
oynardı nə qədər gözəl,
O, indi
topları auta vurur.
Əli Kərim şeirlərində dəfələrlə
gənc olan, lakin yaşadığı həyəcanlara
görə yaşlaşmış, ixtiyar hesab oluna bilənlərdən
danışır. Belə gənclər üçün
zaman kosmosda işıq sürəyinə yaxın bir sürətlə
uçan kosmonavtla müqayisədə fərqli keçir.
Əgər kosmonavt üçün vaxt yavaşıyırsa,
bir gözələ aşiq olmuş gənc üçün
xeyli sürətlə keçir:
Ürəyim
sən deyən çox cavan deyil,
Nə qədər
dərdini daşıyıbdır o
O qədər
sürətlə vurub ki sənsiz
Bəlkə
də lap yüz il yaşayıbdır o!
"Bir
santimetr haqqında ballada" poeması şairin xüsusi şəraitdə məkanın
və zamanın nisbiliyindən bəhs edən ən diqqətəlayiq
əsərlərindəndir. Əsərin
baş qəhrəmanı Əjdər hündürlüyə
tullanma üzrə dünya rekordu vurmağa
çalışan idmançıdır, işlədiyi Neft
daşlarının fəxridir (Qeyd edək ki,
yaxınlarının xatirələrinə, şəxsi
kitabxanasındakı kitablara əsasən Ə.Kərimin
idmana böyük maraq göstərdiyini öyrənirik.
Şair həmişə idmanı insanın bütün
müsbət və mənfi cəhətlərini üzə
çıxara bilən, onu fiziki cəhətdən və mənən
kamilləşdirən bir fəaliyyət növü hesab
etmişdir).
Birinci cəhdinin uğursuz olması onu sarsıdır, lakin
ruhdan salmır, məşqçi də, iş yoldaşları
da ona ürək-dirək verirlər. Poemada
idmançının öz fərdi rekordunu 1 santimetr
aşaraq dünya rekordu vurması üçün əsərin
yazıldığı 1967-ci ildə bu rekord 228 santimetr idi -
P.Ə.) nələrin lazım olduğu
barədə müəllifin düşüncələri əksini
tapmışdır. Bir santimetr adlı fiziki və mənəvi
hüdudu aşa bilmək üçün həyatda çox
şeyi dəyişdirmək, kilometrlərlə məsafələr
qət etmək gərəkdir:
Bir
santimetrdə
Üst-üstə
qalanmış
Metrlər,
Verstlər
Preslənir
(insanların
biri
dözür,
biri
bezir,
biri
hirslənir).
Bir
santimetr elə bir zirvədir ki, onu fəth etmək
üçün tükənməz arzu, istəyə, fiziki və
mənəvi gücə malik olmaq lazımdır:
Əzizim,
antisantimetr,
Elə
bir zirvədir ki,
Ora qalxmaq
üçün
Olsun gərək
böyük, şəffaf arzun,
Bahadır gücün.
Şairin
poetik məntiqinə görə, bir santimetr əslində,
hüdudsuzdur, nəhəng bir məmləkətdir (müəllifin
bədii məntqində məkanın nisbiliyi ideyası təsdiqini
tapır):
Bir
santimetr, əzizim,
Böyükdür,
Sonsuzdur
Bir məmləkət
kimi
Bir diyar kimi.
Poemada
insanlar üçün vaxtın müxtəlif cür
keçməsi, bəzən cavan bir adamın həyatının
məzmununa, sərf etdiyi fiziki və mənəvi enerjiyə
görə yüz ilə bərabər ömür sürməsi
barədə də fikir söylənilir (poetik məntiqlə
zamanın nisbiliyinin sübutu):
Az deyil
Həm gənclikdə,
Həm də
dolduqca yaşa, yananlar,
Nəbz
hesabı
70 il,
100 il və daha çox yaşayanlar.
Əli Kərim
1969-cu ilin 15 aprelində "Azərbaycan gəncləri" qəzetində
çap etdirdiyi, o zaman poeziyada ilk addımlarını atan mərhum
şairimiz Camal Yusifzadənin şeirlərinə həsr
etdiyi "İntellekt və poeziya" adlı məqaləsində
Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsini kəşf edərkən
bədii ədəbiyyatdan, xüsusilə də F.M.Dostoyevski
yaradıcılığından ilhamlandığı barədə
yazır: "Eynşteynin bir sözü məni həmişə
heyrətləndirir və ruhlandırır. Sual verəndə
ki, bu elmi zirvəyə çatmaq üçün sənə
kim daha çox kömək etmişdir, o
deyir: Dostoyevski. Qəribədir, alim yox,
yazıçı. Mən çox
götür-qoydan sonra bu qərara gəldim ki, bu böyük
alimin sözlərində əsl səmimiyyət və elmi əsas
vardır. Bu, təkcə ədəbiyyatdan
estetik zövq almaq məsələsi deyil. Nisbilik nəzəriyyəsinin
kəşfi zamanı alimə təsir eləyən
böyük Dostoyevski psixologizmindəki ruhi "zəncir
reaksiyası", kompozisiya paralelləri və poliforniya olub".
Bu deyilənlərə onu əlavə etmək olar ki,
XIX əsr Avropa, eləcə də rus ədəbiyyatı
böyük bir ideya hərəkatı oldu, ən dəyərli
nümunələrində dünyanın mənzərəsinin
dərkində dəyişiklik etdi, gözəllik və həqiqət
axtarışlarını birləşdirdi. Bu, daha
çox Dostoyevski, Tolstoy kimi yazıçıların fəlsəfi-əxlaqi
fikirlərində deyil, hər şeydən öncə bədii
yaradıcılığın poetikasında əksini
tapdı, böyük fəlsəfi mənaya malik oldu və
dünyanın dərkində əsl təkamüllə nəticələndi.
Bu ədəbiyyatın XX yüzilliyə
ünvanladığı sual mücərrəd-məntiqi və
ya təsviri-statistik şəkildə səslənmədi,
çünki burada fərdi talelərin inkarına
qarşı etiraz vardı. Dostoyevskinin
"Karamazov qardaşları" romanında İvan Karamov bir
uşağın əzab çəkdiyi dünyanın
harmoniyasını, məntiqiliyini qəbul etmir. Dünyanın, kainatın dərkində fərdin
taleyinin nəzərə alınması ən mühüm əhəmiyyət
kəsb etməyə başladı. Eynşteynin
nisbilik nəzəriyyəsində, yeni dövrün fizika elmi
mikroskopik (fərdi kimi qəbul edək - P.Ə.) və
makroskopik aspektlərin, proseslərin
ayrılmazlığını nəzərdə tutur, lokal
prosesləri inkar edir. İstənilən fərdi akt zəncirvari
reaksiyaya səbəb ola və makroskopik
hadisələrin gedişini dəyişdirə bilər. İnteqral qanunlar mikroskopik qanunlardan müstəqil
olmurlar. Beləliklə, elmi idrakın
üslubunda baş verən dəyişikliyin XIX əsr
dünya ədəbiyyatındakı haqqında
danışdığımız istiqaməti
xatırlatması açıq-aydın nəzərə
çarpır. Rus alimi Boris Kuznetsov
"Eynşteyn. Həyat. Ölüm. Əbədiyyət" adlı
kitabında yazır: "Beləliklə, Eynşteynin elmi
yaradıcılığı, bütövlükdə
qeyri-klassik elm insanlığın mənəvi və maddi
emanasiyası (əbədiliyi - P.Ə.) ilə
bağlıdır. Yaradıcılıq hünərinin
əbədiliyi bundadır. Dünyanın
dərki naminə bütün şəxsi və gündəlik
məsələlərdən imtina nümayiş etdirən
Eynşteynin sürəti də əbədi olacaq".
Böyük istedadı ilə bərabər, mütaliə
dairəsinin genişliyi, yüksək intellekti ilə
seçilən Əli Kərim XX əsrin böyük elmi kəşfləri,
Eynşteynin nisbilik nəzəriyyəsi ilə ciddi sürətdə
maraqlanmış, əsərlərində onun bu məsələlərə
dair fikirləri əksini tapmışdır. Xüsusi
olaraq qeyd etmək istərdik ki, şair heç bir şeirində
nisbilik nəzəriyyəsinin şərhinə, izahına
çalışmamışdır. XX əsrin
elminin yeni üfüqlər açan nailiyyətlərini,
nisbilik nəzəriyyəsinin əsas fəlsəfi aspektlərini
dünyagörüşünə hopduran, dünyada baş verən
hadisələrə bu zirvələrdən baxmağı
bacaran Əli Kərimin bir sıra əsərlərində
bunlardan qaynaqlanan insana, dünyaya, kainata münasibət əksini
tapmışdır. Təkrar edirik ki,
şair əsərlərində elmi müddəaları izah
etməyib, onlardan bəzi vaciblərini poetik istedadının
gücü ilə mənimsəyərək şeirinin
materialına çevirmişdir. Onun əsərlərini
oxuyan, dərk edən oxucu fərqli bir aləmə
düşür, dünyabaxışı əsrin elminin
inkişafı istiqamətində dəyişir.
Orasını da qeyd edək ki, şeirlərini
alışmamış oxucu üçün qeyri-adi
görünə bilən obrazlar, gözlənilməz təşbihlər,
təzadlar, digər bədii ifadə vasitələri,
özünəməxsus ritm, poetik sintaksis üzərində
quran Əli Kərimin poetik düşüncə tərzi ilə
dünyanın təzadlı mənzərəsini yeni şəkildə
dərk etməyə çağıran elmi təfəkkür
arasında oxşar cəhətlər vardır.
Bu geniş mövzunu maksimum dərəcədə
qısaldaraq bir məqalə şəklində təqdim etdik.
Paşa
ƏLİOĞLU
AMEA Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunun direktor müavini
525-ci qəzet.- 2021.-
15 yanvar. S. 20-21.