Gəncə
üçün hazırlanan "20 Yanvar ssenarisi" necə
pozuldu?
1990-cı ilin yanvarın 19-da Gəncəyə
hərəkət edən sovet hərbi eşelonlarını
saxlamağa müvəffəq olmuş "obxss" rəisinin
filmə bənzəyən hekayəti
1990-cı
ilin qanlı yanvarının başlıca müəllifi olan
Qorbaçovun paytaxtımızla yanaşı, Azərbaycanın
digər yerlərində də kütləvi
qırğınlar törətmək planları olub.
Bu məkrli
təxribatlar bir sıra bölgələrimizdə təhlükəli
təzahürlər yaratsa da, xalqını ürəkdən sevən
adamların həlledici anda öz həyatlarını risk
altında qoyaraq, qətiyyət nümayiş etdirməsi qətliamların
qarşısını ala bilib.
Hakimiyyəti
ələ keçirən kimi böyük bir ölkənin
çökdürülməsi üçün dəridən-qabıqdan
çıxan və məqsədinə çatmaq
üçün separatizmdən, xüsusən də ermənilərin
qəsbkarlıq xislətindən yararlanan xain Qorbaçov
öz Vətən torpağını bütün
varlığı ilə sevən azərbaycanlıları cəzalandırmaq
arzusunu gizlətmirdi. Təsadüfi deyil ki, 1990-cı il
yanvarın ortalarında televiziya ilə
çıxışılarında o, Azərbaycanda fövqəladə
vəziyyət elan edəcəyini bildirir və Bakı və
Gəncədə özünün təbirincə desək,
"ekstremistlərin cilovlanması üçün"
qoşundan istifadə ediləcəyi ilə hədələyirdi.
Həqiqətən
də Şimali Qafqaz istiqamətindən hava və dəmir
yolu ilə Bakıya ordu hissələri yeridilməklə xalqa
tutulan 20 Yanvar divanı ilə paralel olaraq, respublikamızın qərbinə
doğru daha 2 hərbi eşelon irəliləməkdə idi.
Gəncəyə iri hərbi qüvvə yeritməklə bu
şəhərdə də Bakı faciəsinin təkrarlanmasını
istəyirdilər.
Bu
haqda bizimlə öz fikirlərini bölüşən 75
yaşlı Yusif Məmmədov həmin hadisələrin nəinki
canlı şahidi, hətta deyərdik ki, Gəncəyə
Sovet cəza qoşunlarının buraxılmasının
qarşısını alan əsl qəhrəmandır. O vaxt
Azərbaycan SSR Daxili İşlər Nazirliyi nəzdində,
rusca yazılışla OBXSS kimi tanınan
Talançılıqla Mübarizə İdarəsinin Gəncə
Dəmir Yolu üzrə Şöbəsinin rəisi vəzifəsində
işləyən bu adam hərbi texnika və canlı qüvvə
ilə dolu iki qatarın Gəncəyə tərəf istiqamət
aldığı xəbərini dəqiqləşdirir və o
zaman yuxarı mövqelərdəki əksərən qətiyyətsiz
rəhbər kadrların hədə-qorxularına belə
baxmayaraq, Ucara və Kürdəmirə gedərək, yoxlama
adı ilə hərbi yük və əsgər daşıyan
dəmiryol eşelonlarının yarı yolda
saxlanılmasına müvəffəq olur. Hazırda Gəncə
şəhəri Əmək və Böyük Vətən
Müharibəsi Veteranları Şurasına rəhbərlik edən
bu ağsaqqal indi də həmin hadisələrdən həyəcanla
danışır. O qeyd edir ki, Ucar və Kürdəmir
stansiyalarında bütün yüklü qatarların texniki
yoxlamalar üçün uzunmüddətli
dayanmalarının bir qayda olmasından istifadə edərək
qəti hərəkətə keçib: "Əvvəlcə
Ucara getdim. Bir azdan 2674 nömrəli qatar bura
yaxınlaşıb texniki baxışa dayandı. Eşelon hərbi
sursat, tank, BTR, həmçinin, canlı qüvvə
daşıyırdı. Hərbçilərin geyimlərindən
bildim ki, bunlar daxili qoşunlardır. Fikirləşdik ki, bunu
necə saxlayaq".
Həmsöhbətimiz
qeyd edir ki, qatarın yük sənədlərini yoxlayaraq, onun
son məntəqəsinin "St.Kirovabad" kimi göstərilməsi
buna imkan yaradıb. OBXS podpolkovniki Yusif Məmmədov qanuna
görə hərbi yüklərin şəhərin içinə
deyil, yalnız Zazalı stansiyasınadək gedə bilməsi
təlimatını əsas gətirərək onu saxladıb.
Sonra isə o, yerli əhalinin köməyindən istifadə
edib. Belə ki, vəziyyəti anlayan ucarlılar qatarın
qarşısında relslərə oturaraq yolu kəsiblər.
"Maşinist
də qeyrətli çıxdı, lokomotivdən endi və qəti
şəkildə dedi ki, sürməyəcək. Mən də
yaranmış fürsəti qaçırmayaraq, stansiya
növbətçisinə, həmçinin, Böyükkəsikdən
Bakıyacan bütün dəmiryolunun tabeliyi altında olan Gəncə
Stansiyasının rəisinə məlumat verdim və
lokomotivin açılmasını istədim. Təsdiq
cavabı gəlməsə də, lokomotivi
açdırdım. Həmçinin, stansiyanın iş
jurnalına bu hərəkətlərlə bağlı məsuliyyəti
öz üzərimə götürdüyüm barədə
qeydlər yazdım", - deyə Y.Məmmədov nəql
edir.
Ucarda
çox qalmadan cəld Kürdəmirə yola düşən
podpolkovnik Məmmədov burada ikinci eşelona da eyni taktika tətbiq
edir və 2614 nömrəli qatarla bağlı hadisələr
də oxşar ssenari ilə cərəyan edir.
Beləliklə,
lokomotivi açılmış hərbi vaqonlar Gəncədən
xeyli aralıda ləngidilir. Yanvarın 21-də isə
lokomotivlər əks istiqamətə qoşulur və qatarlar
geri qayıdır. Əlbəttə, bu məsələdə
yanvarın 20-də Bakıda törədilən
qırğının Azərbaycan xalqında
yaratdığı qəzəblə birgə, patriotizm hisslərinin
görünməmiş həddə çatması amilinin də
böyük rolu olub - artıq Sovet hərbçiləri yeni
toqquşmalara girməkdən çəkiniblər. Amma hadisələrin
bu məcraya düşməsi üçün qatarların ləngidilməsi
əməliyyatını demək olar ki, təkbaşına
Yusif Məmmədov fikirləşib və həyata keçirə
bilib.
Bu cəsarətinə
görə onu cəzalandırmaq da istəyiblər. Amma təcrübəli
orqan işçisi olan Y.Məmmədov
bu məsələdə də taktika nümayiş etdiriib,
hadisələrdən dərhal sonra özü bir qədər
aşağı vəzifələrə keçərək sərt
tədbirlərdən yayına bilib.
Həmsöhbətimiz
həmçinin, o vaxt Gəncənin rəhbəri olmuş
Süleyman Fərhad oğlu Məmmədovun şəhərə
qoşun yeridilməsinin yolverilməzliyi haqda qəti
mövqeyinin də çox vacib amil olduğunu
xatırlatmağı da unutmadı.
"Mərhum
Süleyman Fərhadoviçin istər Gəncə və ətraf
ərazilərdə dislokasiya olunmuş Sovet qoşun hissələrinin,
eləcə də kənardan gətirilərək Gəncə
aeroportunda toplanmış və qatarlarla onlara yetişəcək
texnika və əlavə canlı qüvvəni gözləyən
hərbi dəstənin rəhbərləri ilə daimi iş
aparması və yenilməz mövqeyi bu qədim şəhərin
üzərini alan qara buludların dağıdılması ilə
nəticələndi", deyə o vurğuladı.
Gəncə
üçün də məkrli 20 Yanvar planlarının
qarşısının alınmasında əsl fədakarlıq
göstərmiş insanlar sırasında olan Yusif müəllim
onu da vurğuladı ki, həmin illərdə əksərən
cəsarətsiz yuxarı
strukturların itəatkarlıqla dolu təlimatlarına
qarşı özündə qüvvə taparaq müqavimət
göstərən və öz qəlbinin hökmü ilə
hərəkət edən kardrlar daha çox olsaydı,
xalqımızın məşəqqətləri daha az
olardı.
Zakir MURADOV
Gəncə
525-ci qəzet.- 2021.-
20 yanvar. S. 11.