Nizami Gəncəvini Sovet
tənqidçilərindən qorumuş alim
FƏDAKAR TƏDQİQATÇI
SALMAN MÜMTAZIN XATİRƏSİ ƏZİZ,
XİDMƏTLƏRİ UNUDULMAZDIR
Azərbaycanın böyük şairi Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 880 illiyi ilə bağlı "Nizami Gəncəvi ili"nin elan edilməsi böyük şairin
irsinin daha geniş öyrənilib tədqiq olunmasına imkanlar açır. Eyni zamanda, Nizami şəxsiyyəti ilə
bağlı həqiqətlərin
də tədqiq olunub ictimaiyyətə çatdırılması çox
önəmlidir.
Bu mənada tanınmış
ədəbiyyatşünas, şair, Azərbaycan klassik ədəbiyyatı
irsinin toplanılıb
nəşr edilməsində
böyük xidmətlər
göstərmiş Salman
Mümtazın (1884-1941) xüsusi
yeri vardır.
Böyük alim Sovet rejiminin ilk illərində
Nizamiyə olan mənfi
yanaşmaların qarşısını
almış və əks mövqedə olanlara əsaslı cavablar vermişdi. İndi həmin məlumatları oxuculara təqdim edirəm.
...
1923-25-ci illərdir. Böyük şairimiz
Nizamiyə Bakı şəhərində heykəl
qoyulması söhbəti
gedir. Azərbaycan ictimaiyyətinin əksəriyyəti
bu ideyanı dəstəkləsə də,
mane olanlar vardır.
Nizaminin böyüklüyünü inkar
edənlər müxtəlif
adlarla ona ləkə yaxmağa çalışırlar. Qəribə
də faktlar irəli sürürlər.
Qeyd edirlər ki, Nizami niyə
fars dilində
yazıb? Öz doğma dilində
niyə əsərlər
yaratmayıb?
Nizami bir məsələdə də "ittiham" olunur: "Padşahları
tərifləyən şeirlər
yazıb".
S.Mümtaz böyük şairi müdafiə edir. Şairi
əsassız tənqid
edən bədxahlara sərt
cavablar verir. Zinətulla Nuşirəvanın "Ölənlərdən
əvvəl yaşayanları
düşünməlidir" məqaləsinə cavab olaraq S.Mümtaz 1925-ci ildə "Kommunist" qəzetində "Şeyx
Nizami" adlı yazı ilə çıxış edir.
O yazırdı: "...Bunlar
böhtan, iftira və yalandır. Nizami padşahlara deyil, padşahlar daim Nizamiyə əyilərək
təzim etmişlər.
Bu nöqtəyə məxəz
göstərmək üçün
Nizaminin öz layəmut əsəri olan "Xosrov və Şirin"inə müraciət
edəlim. Qızıl Arslan öz
qəsrində oturaraq
eyşü işrətlə
məşğul ikən
Nizaminin gəldiyini buna birdən-birə xəbər verirlər.
Padşah o böyük
eyşü işrət
üçün sazəndə,
xanəndələrlə tərtib
edilən məclisi filfövr bərhəm etdirərək, Nizamini istiqbalə hazırlaşmışdır...
Nizami yazır:
Şaha
söyləyəndə "gəlir Nizami",
Daha da şən oldu bu eyş əyyamı".
S.Mümtaz Nizaminin böyüklüyünü,
şahlara baş əymədiyini sübut etmək üçün
"Xosrov və Şirin"dən bir misranı da xatırladır:
"Şah qalxdı
yerindən fələklər
kimi".
Sonra S. Mümtaz
Zinətulla Nuşirəvana
bir qaranlığı
da aydınlaşdırır. Nizaminin
fars dilində
yazmağının səbəbini
izah edir: "...Nizaminin farsca yazması əgər eyib sayılırsa, bu da yanlışdır.
Zaman, məkan, mühit nəzərə alınmalıdır".
Və sonra S.Mümtaz Nizaminin heykəlini qoyulması üçün
yeddi min manat vəsait ayrılmasını da alqışlayır.
Bu, dəqiq və
məzmunlu, konkret faktları olan cavabdır. Elə cavabdır ki,
zinətulla nuşirəvanlar
bir də cəhd edib Nizamini ləkələməyə
çalışa bilməzdilər.
Bu, həm də
əsaslı cavabdır.
Çünki bu cavabı verən adam Nizaminin
yazdıqlarını kəlmə
kəlmə, sözbəsöz
"süzgəc"dən keçirib, oxuyub öyrənmişdi. Və dediklərinə
kimsə etiraz edə bilməzdi.
Çox maraqlıdır ki, 1937-ci ildə S.Mümtazı həbs etdikdə onu həm də
"Koroğlu" dastanına
görə ittiham edirdilər.
DTK-nın leytenantı
erməni Qalustyanın
etdiyi bütün cəhdlər boşa çıxır, S.Mümtaz
bütün ittihamları
rədd edir. Sovet dövlətinə
qarşı əksinqilabi
millətçi mövqedə
dayanmadığını, əksinqilabi millətçi
təşkilatın üzvü
olmadığını qətiyyətlə
bildirirdi. Onda S.Mümtazı
günahlandırırlar ki,
guya onun "millətçi Azərbaycan
dastanı "Koroğlu"nun
(ittihama bir fikir verin) üzərində
işləməkdə məqsədi
xalqı SSRİ-dən
ayırmaq, milli azadlıq hərəkatına
səsləməkdir".
İttihamları qəbul etmədiyinə
baxmayaraq, Salman Mümtaza 10 il
həbs cəzası kəsirlər...
Sonrakı illərdə S.Mümtazın
adı unuduldu, uzun illər müddətində kitabları
çap olunmadı. Dərsliklərdən, ali məktəb müəllimlərinin mühazirələrindən,
radio - televiziyadan eşidilmədi
adı. Ədəbiyyatımız tarixindəki xidmətlərinin
üstündən qara
xətt çəkildi.
1956-cı ildə bəraət
qazanandan sonra da bir çox
illər onu xatırlamadılar. Maraqlanan, haqqında geniş
yazı çap etdirən, kitablarını
çapa verən tapılmadı. Yaxın tanışlarından
biri deyirdi ki, S.Mümtazın adının 1960-70-ci illərdə
çəkilməyi heç
bəzilərinə sərf
etmirdi. Çünki onlar S.Mümtazın
topladığı kitabları
dəfələrlə çap
etdirmiş, öz adlarına çıxmışdılar.
Neçə elmlər
doktoru, elmlər namizədi S.Mümtazın
kitablarının hesabına
alim olub, vəzifə stoluna yiyələnmişdi.
Və bu yerdə sərt
həqiqətləri söyləmiş
şair Hüseyn Arifin bir şeirini
xatırlamaya bilmirəm:
Alim tanıyıram - qoca Qafqazın,
Çeşmə tək durulub dibindən çıxır.
Alim var, sol əli Salman Mümtazın,
Sağ əli Hümmətin cibindən çıxır.
1937-ci ildə həbs
edilərkən S.Mümtazın
evindən nə az-nə çox - 238 qiymətli əlyazması
aparılıb.
S.Mümtazın topladığı əlyazmaların əksəriyyəti haqqında bu gün də məlumat əldə edə bilməmişik. Evindən gecə ilə aparılan iki maşın əlyazmasından indiyə qədər səs-soraq yoxdur. Haradadır o əlyazmaları, görəsən?
S.Mümtaz ədəbiyyat tariximizi, folklorumuzu toplayanda, axtarıb soraqlayanda məxəzlər dağınıq idi, sistemləşdirilməmişdi. Yaşlı adamların yaddaşında yaşayan söz sənətimizin izinə düşürdü. İşıqlı ünvanlara da gedib çıxdığı vaxtlar da olurdu, qaranlıq ünvanlara tuş olduğu vaxtlar da. Bəzən bir yazının harada olduğunu, kimə mənsubluğunu müəyyənləşdirmək üçün 10, 15, 20 il il axtarır, soraqlayırdı. Bu işlərin hamısını S.Mümtaz öz cibinin maliyyəsi ilə edirdi.
İsmayıl bəy Qutqaşınlının "Rəşid bəy və Səadət xanım" hekayəsi haqqında ilk məlumatı verən S.Mümtaz olub. Hekayəni tapmağa 25 il vaxt sərf edib. Hekayəni əldə etmək üçün hansı şəhərlərə üz tutmayıb!
İ.Qutqaşınlının "Rəşid bəy və Səadət xanım" əsəri Azərbaycan dilində ilk dəfə 1936-cı ildə çap olunur. Beləliklə, Azərbaycan xalqı öz ədəbiyyatında ilk bədii nəsr nümunəsi haqqında məlumat əldə edir.
Salman Mümtazın fəaliyyət dairəsi təkcə ədəbiyyat tariximizin tədqiqi ilə məhdudlaşmayıb. O, həm də şair, jurnalist, publisist kimi şöhrət qazanıb. "Molla Nəsrəddin", "Zənbur", "Kəlniyyat" jurnallarında, "İqbal", "Yeni İqbal" qəzetlərində maraqlı yazılarla, şeir və felyetonlarla çıxış edib.
Qəzet və jurnallarda çıxış etdiyi imzalar: "Xortdan bəy", "Xortdanbəyzadə", "Sərçə", "Sərçəqulubəy", "Moz bəy", "Aşqabadlı", "Türkməndost", "S.M.", "S.Əsgərov", "Mümtaz" və başqaları.
Burjua millətçilərinə
qarşı kəskin mübarizə aparan
Salman Mümtazı qanlı 1937-ci ildə
elə bu adla da ləkələyib həbs etdilər. "Burjua millətçisi"
adlandırdılar. İşdən
çıxarılmağı haqqında verilən əmrdə
isə saxta sözlər yazıldı:
"İfşa olunmuş
burjua millətçisi kimi..."
Nəsiman YAQUBLU
tarix elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 30 yanvar.- S.15.