Müharibənin qadın üzü
Çağdaş Azərbaycan publisistikasının
tanınmış nümayəndəsi
Zemfira xanım Məhərrəmlinin yaradıcılığını,
xüsusən Qarabağ
müharibəsi ilə
bağlı yazılarını
müntəzəm izləyirəm.
Bu yaxınlarda, daha doğrusu, Vətən müharibəsi dövründə
onun "Qarabağ müharibəsi: zərif talelər" kitabını
oxumağa başladım.
Etiraf edim ki, kitab
2018-ci ildə nəşr
olunsa da, mətnlər bu kontekstdə tamam fərqli estetik və psixoloji qavram da oxunur.
Bu kiçik resenziya
da həmin kitab haqqındadır.
Kitabdakı yazılar janr və üslubuna görə fərqlənir:
bədii-sənədli hekayələr,
portret yazılar, bioqrafik oçerklər sıralanaraq bir tale kitabı yaratmışdır.
Təsadüfi deyil ki, əksər oçerklərin, portretlərin
adında "tale" sözü
keçir: "Bizi
tale görüşdürdü",
"Hərənin öz
taleyi", "Tale adlı
yazı varmış".
Elə kitabın adında da "zərif talelər" sözü
əsərin məna-ideyasını
dürüst ifadə
edir. Z.Məhərrəmli həmin tale və
tarix yaddaşının
tərcümanı kimi
çıxış edir.
Bu yığcam və maraqlı yazıların sujet strukturunda həm də xatirə və cəbhə gündəliklərindən fraqmentlər
yer alır. Həmin yaddaş fraqmentləri əsasında qanlı döyüşlərin xronolojisi
bərpa edilir. Təhkiyənin səmimiyyəti ağrıların, itkilərin
miqyasını hiss etməyə
imkan verir. Bu yığcam və
maraqlı yazıların
sujet strukturunda xatirə və cəbhə gündəlikləri
yer alır, həmin yaddaş fraqmentləri əsasında
döyüşlərin xronolojisini
bərpa edilir. Bu kitab gəncliyi
və taleyi müharibəyə düşmüş
Azərbaycan qadınlarının
rəşadəti, vətənpərvərliyi,
nakam sevgisi haqqındadır. Bu mənada kitab tale və yaddaş kitabıdır. "Azərbaycan qadını Qarabağ müharibəsində"
- ilk baxışdan bəlkə
də kitabın əsas mövzusunu ənənəvi olaraq belə adlandırmaq olardı. Birinci Qarabağ müharibəsində
iştirak etmiş qadınların gerçək
taleyi haqqında bir salnamədir. Yazarın dürüstlüyü həqiqətin
hüdudlarını görməyə
imkan verib. Yalnız dürüst, vicdanlı publisist qələmi bu gerçəkliyi yazır.
Qadın anlayışı düşüncəmizdə
Gözəllik ideyası
ilə vəhdətdədir
və etik başlanğıc özlüyündə
ruhun gözəlliyidir,
ruh isə mərhəmətlə, sevgi,
şəfqət duyğuları
ilə birləşəndə
daha da gözəlləşir. Qadın həyat
başlanğıcını, müharibə isə ölümü simvolizə
edir. Yazıların sujet strukturu,
emosional siqləti sanki bu simvolik
təzadın üzərində
qurulmuşdur.
Qarabağ müharibəsi xalqımızın
mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin
tarixi sınağa çəkildiyi hadisə
idi. Zemfira Məhərrəmlinin
istedadlı qələmi
Azərbaycan qızlarının
bu ağır, taleyüklü imtahandan şərəflə çıxmasını,
Səma Kərimova, Rəhilə Orucova, Mərziyə Piriyeva, Nurcahan Hüseynova və başqa qəhrəman qızlarımız
haqqında oçerkləri
qürur və iftixar hissilə oxuyursan.
Onlar üçün
o müharibəni xatırlamaq
və danışmaq nə qədər ağır olsa da, müəllif onları danışdıra
bilmiş, onların ağrı yaddaşını
sözə çevirə
bilmişdir. Məsələn:
"Məleykə bir
hadisəni də heç cür unuda bilmir. Həmin axşam
toran qovuşanda hospitalın həyətində
bir uşaq gördü. Təzəcə yeriməyə başlayan körpə ağlaya-ağlaya
cəsədlərin arasında
anasını gəzirdi.
O, birdən inilti səsinə döndü və özünü gənc qadının üstünə atdı. Körpə balaca əllərini anasının sinəsində
gəzdirir, nə isə axtarırdı.
Görünür, zavallı
yamanca acmışdı...
Uşaq birdən dəlicəsinə
çığırıb hönkürdü. Qan içində
çabalayan ananın
sinəsi dağ laləsinə bənzəyirdi.
Ağrılardan zarıyan,
can verən, balasını
sonuncu dəfə görmək üçün
boylanan ana ölmək istəmirdi..."
("Ələsgərin qız
qardaşı") Əlbəttə, qadınların söyləmə
tərzi kişilərin
epik təhkiyəsindən
fərqlidir. Zemfira Məhərrəmlinin
qəhrəmanları üçün
müharibə yalnız
bioqrafik hadisə deyil, taleyin ayrılmaz hissəsidir.
Müəllif sujet fokusunu
elə qurur ki, onlar öz
xatirələrini əsgərlərin
həyatı və ölümü kontekstində
danışırlar. "Sevgi" və "ölüm" sözləri
döyüşçü qızların hekayətlərində,
xatirələrində qoşa,
yaxın mənalı
kəlmələrdir.
Yazıların bir ideya özəlliyi
ondadır ki, müəllif Vətən
qızlarının taleyini
Vətən oğullarının
qəhrəmanlığından ayırmır. Hər bir xanımın
döyüş yolu onun tale yolu kimi mənalandırılır.
Məhz ona görə də Olqa Rüstəmovanın
ömrünə həyat
yoldaşı Xaqani Rüstəmovun döyüş
yolu ilə "kəsişmədə" işıq
salır.
Müharibənin ağır sərtliyi və amansızlığı
fonunda müəllif onların zərifliyini göstərməyi də
unutmur. Müəllifin bu lirik ricəti
ilə razılaşırıq:
"Cəbhə həyatı
insanları bərkə-boşa
salır. Bəzən ürəkləri daşa döndərir, sərtləşdirir. Amma zərif
məxluq harada olursa-olsun, öz incəliyini qoruyub saxlayır". Onların üst-başlarından
səngər nəmişliyi,
barıt iyisi gəlsə də, dəfələrlə ölümlə
üzləşsələr də sınmayıblar.
"Döyüşlərin birində yaralıları
sarıyarkən əli
avtomatlı gənc əsgər yaralı dostunu göstərib silahı mənə tuşlayaraq hiss-həyəcanla:
- Dostumu həyata qaytarmasan, səni vuracağam, - dedi.
Bu qəfl əmrdən az qala çaşqınlıq keçirəcəkdim.
Lakin özümü itirmədən:
- Öldürsən, ölülərdən
biri də mən olaram. Onda yaralıları da ölmüş hesab elə. Onların yarasını sarıyıb
qan itirməkdən, ölümdən kim qurtaracaq? Sənin kədərini, ürəyindəki ağrı-acını
mən də anlayıram, qardaşım,
- dedim.
Gənc döyüşçü bu
sözlərdən sonra
avtomatını yerə
atıb, silah, səngər dostunun güllələrdən parça-parça
olmuş bədənini
bağrına basdı. Onun hönkürtüsü
indi də qulağımdadır" ("Şəfalı əllərin
möcüzəsi").
Etiraf edirəm ki, Zemfira xanımın yazılarında elə səhifələr və döyüş epizodlarını
seçib təqdim edir ki, oxuyanda
ağrıyırsan və
heyrətlənirsən: müəllifin
ürəyi buna necə dözüb? Ağrı, düşmənə nifrət
hissi ilə öz qəhrəmanları
arasında "məsafəni
necə saxlaya bilib?"
Z.Məhərrəmlinin detal duyumu hadisələrin havasını dəyişməyə ,bəzən də təhkiyəsinin tipini müəyyənləşdirməyə
imkan verir. Bu kitabda diqqətçəkən
bədii nəsr detalları kifayət qədərdir. Onlardan
birini örnək gətirirəm:
"İyul ayı
Ağdamda həmişə
isti olur. Amma
"QAZ-69" maşını Yeddixırmana tərəf
qalxdıqca bir sərinlik duyulurdu. Sürücü maşında
əyləşib ətrafı
seyr edən Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadəyə
tərəf dönüb
sanki təsəlli verirmiş kimi:
- Bəxtiyar müəllim, yuxarılarda lap sərin olacaq, - dedi.
Sonra isə yoxuş olsa da, maşının
sürətini bir az da artırıb:
- Əsgərlər sizi
görəndə yaman
sevinəcəklər, - deyə
əlavə etdi.
Şair onu xəyaldan ayırmış qıvrımsaçlı sürücünün gözlərindəki sevinc və ehtiramı sezsə də, bir söz demədi" ("İyirminci payızın ilğımları").
Zemfira xanımın kitabını oxuyanda litvalı tələbə yoldaşım Vitasın danışdığı knyaz Mindauqas haqqında əfsanə yadıma düşdü. Həmin knyaz qəsrdə iki salnaməçi saxlayırmış: Qara salnaməçi və Ağ salnaməçi. Hökmdar həmişə Qara salnaməçini rəğbətləndirir, çünki knyazın istədiyini yazırdı. Ağ salnaməçiyə qarşı isə biganəlik göstərirdi. Ağ salnaməçi gələcək nəsillər qarşısında məsuliyyətini dərk edib, yalnız həqiqəti yazırdı. Ömrünün mənasını vəzifədə, şöhrətdə deyil, həqiqətə, xeyirə xidmətdə görürdü...
Məhz həmin Ağ salnaməçi kimi Zemfira xanım Məhərrəmli döyüşçü qızlar haqqında həqiqəti yazmağın məsuliyyətini dərk etmiş, onların yaddaşını xalqımızın tarixi yaddaşı ilə birləşdirmişdir. Müharibə yaşantıları, dərin psixoloji streslər onların təhtəlşüurunda və yaddaşında elə dərin şırımlar açıb ki, onlar üçün artıq gözəgörünməz "ikinci həyat"a çevrilibdir (Hətta inanıram ki, bu yaddaşın materiyası müəllifin özünün də həyata münasibətini və dünyagörüşünü formalaşdırıbdır). Kitabın gələcək nəsillər üçün əhəmiyyəti də bundadır.
Rüstəm KAMAL
Filologiya
elmləri doktoru, Bakı Slavyan Universitetinin professoru
525-ci qəzet.- 2021.- 23 yanvar.- S.23.