Uşaqlara gender bərabərliyini
izah etməyin yolları
Bu gün biz gender bərabərliyi
məsələsində mövcud
olan problemləri ilk növbədə ailə-məişət
çərçivəsində həll etməyə çalışırıqsa, bunun
birinci yolu ailədə böyüyən
uşaqların bu mövzuda maarifləndirilməsindən
keçir. Yaxşı olardı ki,
bununla bağlı dərslər erkən yaşlarda ailədə başlasın, bağçada,
daha sonra da məktəbdə davam etdirilsin və beləcə, yetişən yeni nəsil üçün artıq cəmiyyətdə
gender bərabərsizliliyi kimi
bir problem qalmasın.
Bəs uşaqlara hansı yaşdan gender bərabərliyi
dərsləri keçilməli
və bu, necə izah olunmalıdır?
Mütəxəssislər bildirlər ki, uşaqlar üçün
gender bərabərliyini anlama
mərhələsi üç
yaşdan başlayır. İki yaşından
etibarən oğlan və qız uşaqları arasındakı
fiziki fərqliliklər
özünü büruzə
verir. Üç yaşından etibarən
isə cinsiyyətə
uyğun bəlli rol və davranışlar
ortaya çıxır.
Uşaqlarda ətraf mühiti anlama və dərk etmə instinktinin formalaşması prosesi yaranır
və onlar tədricən baş verənləri əlaqələndirməyə,
yavaş-yavaş qavramağa
başayırlar. Buna görə də, üç yaş sizə gender bərabərliyi
haqqında düşünmək
üçün tez görünsə də, bu mövzuda ilkin bilikləri uşaqlara ötürə
bilmək üçün
ən uyğun zaman kəsimidir.
Gender bərabərliyini oyunlarla
necə öyrətməli?
Bu əsnada uşaqlarla oyun zamanı kişi rolunda
olan bir qadını, yaxud da qadın rolunda
bir kişini təsvir etmək balacalar üçün ən yaxşı başlanğıc hesab edilə bilər. Nəzərə almaq lazımdır
ki, elə həmin yaşlarda oğlan uşaqlarına
"qız kimi" ifadəsi ayıb və alçaldıcı
hiss olaraq ailə tərəfindən ötürülür.
Ağlayan oğlan uşağına
"sən kişisən,
qız kimi ağlama" deyən valideynlərin olması, yəqin ki, bizim cəmiyyət üçün yadırğanacaq
hal deyil. Elə bu kompleksi
aşmaq üçün
də ən yaxşı vasitə bu cür oyunlarla
onlara qadın və kişi
olmağın heç
bir aşağılıq
və yaxud üstünlük ifadə
etmədiyini, hər ikisinin də bərabərhüquqlu insan
olduqlarını aşılamaq
ən uğurlu addımıdır.
Beləcə, yəqin burdan da anlamış olarıq ki, oğlan uşaqlarına
gender bərabərliyini öyrətmək
istəyiriksə, bir az düşünüb
özümüzə sual
verməliyik: biz hər
an öz davranışlarımızla
onlara hansı mesajları ötürür,
onların balaca beyinlərini körpəlikdən
hansı fikirlərlə
kodlayır, necə formalaşdırırıq?
Qız uşaqlarının
yetişdirilmə tərzinə
gəldikdə isə,
yenə öz düşüncələrimizi incələməyimiz vacibdir. Hansı valideyn
qızının gələcəkdə
özünə inamlı,
lider xüsusiyyətlərinə
sahib, güclü bir qadın olaraq görmək istəməz?
Məgər atalar, analar
qızlarının bir
kişinin, bir cəmiyyətin qeyri-bərabər
dəyərləri, şərtləri
altında əzilməsini
qəbul edərmi?
Yəqin
ki, yox. Əgər valideynlər qız uşaqlarının cəmiyyətdəki
yanlış şərtlənmələrini
aydın düşüncə
ilə görə bilsələr, onları daha güclü və özünəinamlı
böyümələri üçün
əllərindən gələni
etməyə çalışarlar.
Amma bəzən təkcə qız uşaqlarını
lider kimi böyütmək kifayət
eləmir. Burada həm də oğlan uşaqlarını
qadınların lider ola biləcəyi
fikrinə alışdırmaq
lazımdır. Bu prosesdə balansı təmin edə bilmək üçün
bütün uşaqlara
qarşılıqlı hörmət
və anlayış hissi aşılanmalıdır.
Yəni bir cəmiyyətdə qadınların əzilməməsinin
yolu təkcə onları lider kimi yetişdirməkdən
keçmir, həm də o cəmiyyətdəki
kişilərin düzgün
yetişdirilmiş olması
şərtdir.
Uşaqlara mediada gördükləri
barədə izahat vermək lazımdır
Bu gün böyüklər
qədər uşaqlar
da medianın təsirlərinə məruz
qalırlar. İstər müxtəlif qəzet
və jurnalların səhifələrindən, istər
sosial şəbəkələrdə
çıxan reklamlardan,
küçələrdəki reklam lövhələrindən
mənimsədikləri informasiyalar,
istərsə də ünsiyyətdə olduqları
həmyaşıdlarından eşitdikləri fərqli
fikirlər olsun, uşaqlar hansısa şəkildə mütləq
gərəksiz və zərərli informasiya yükü ilə yüklənmək məcburiyyətində
qalırlar. Bunların arasında
ən zərərlisi
isə cinsəllik və zorakılıqla bağlı olanlardır.
Bu səbəbdən uşaqlarla media və orada gördükləri, eşitdikləri haqqında
danışmaqda fayda
var.
Birinci növbədə
onların bəzi şou proqramları izlənməsinə, bəzi
musiqiləri dinləmələrinə
və bəzi oyunları oynamalarına niyə icazə vermədiyinizi doğru şəkildə çatdırmaq,
izah etmək lazımdır.
Psixoloqlar uşaqlara jurnal və reklam lövhələrində gördükləri
fotolar, görüntülərlə
bağlı nə
hiss etdikərini soruşmağın,
onların mənalarını
aydınlaşdırmaqda düzgün
kömək etməyin
vacibliyini qeyd edirlər. Mediada gördüklərinin bir çoxunun şişirdilmiş, əksərən
seksist olduğu və real həyatı əks etdirmədiyi uşaqlara uyğun dillə izah edilərsə, onları bu cür informasiya
zəhərlənməsindən qorumaq olar. Digər tərəfdən, belə
media oyunlarını anlamaları
bir dönəm sonra uşaqların özlərinin yalnışı-doğrunu
ayırd edəcək
idrak səviyyəsinə
çata bilmələrinə
də yardımçı
olar.
Uşaqlar arasında kəskin
cinsiyyət stereotipləri
qoymaq yanlışdır
Oğlan uşaqlarının rəngi
mavi, qızlarınkı
isə çəhrayı
rəng olaraq bəlirlənib. Hətta körpələrə paltar alanda da
bir qayda olaraq bu rəng
ayrımına diqqət
yetirilir. Digər tərəfdən,
qız uşaqlarına
maşın və digər bu kimi
oyuncaqlar yox, əsasən gəlinciklər
alınır. Qızlar oturanda
ayaqlarını birləşdirib
mədəni şəkildə
oturmalı olduğu halda, oğlanlar istədikləri kimi otura bilirlər. Bütün bu kiçik gözə dəyməyən
cinsiyyət stereotiplərinin
məntiqi nədir?
Uşaqlar arasında cinsi ayrı-seçkilik yoxdur,
onlarda bu düşüncəni formalaşdıran
böyüklərin bəlirlədiyi
bu və bunlar kimi bir
çox cinsiyyət stereotipləridir.
İlk növbədə
biz özümüz anlamalıyıq
ki, uşaqlar arasında "kişi təbiəti" deyə
bir anlayış yoxdur, eynən "bu, qız əşyasıdır"
kimi ifadə də. Uşaq uşaqdır və
onlar hamısı bir-birindən fərqlidir.
Bəzi davranışları cinsiyyət
rollarına görə
müəyyənləşdirmək, yaxud da bəzi
seçimləri cinsiyyətlə
əlaqələndirmək uşaqların həyatı
dar bir çərçivədən
görməsinə, anlamasına
səbəb olur.
Pedaqoqlar
kiçik yaşlarda bu cür cinsi
ayrı-seçkiliyin, uşaqlara
yanlış, hətta
təhlükəli mesajlar
ötürdüyünü deyirlər. "Kişi
təbiəti" istədiyini
alan, tutduğunu
qoparan olmalıdır.
Bəs bunun bir sərhədi
varmı? Bununla yanaşı,
yalnız qadınlar zərif və kübar olmalıdır düşüncəsinin formalaşması
oğlan uşaqlarının
ilk yaşlardan bir növ dağıdıcı
hissləri mənimsəmələrinə
yol açır.
Bu zaman cəmiyyətdə
böyüyən qız
uşaqlarını özümüz
təhlükəyə atmırıqmı?
Cinsiyyət stereotipləri adətən
şüursuz bir formada qərəzin ortaya çıxmasına
və çoxalmasına
səbəb olur. Yanlış məlumatlar əsasında
formalaşmış düşüncə
də cəmiyyətə
zərər verir.
Belə zərərli stereotipləri
mənimsəməklə bu
qəlibləri sorğulamadan
qəbul və təbliğ etməyin cəmiyyəti, insan münasibətlərini nə
dərəcədə zədələdiyini
görmək, anlamaq lazımdır.
Oğlan uşaqlarında empatiya qabiliyyətini necə gücləndirməli?
Mütəxəssislər illərdir formalaşmış cinsiyyət ayrı-seçkiliyini zəiflətmək üçün bir neçə davranış normaları məsləhət görürlər. Onlardan ən əsası isə oğlan uşaqlarını düşüncəli olmağa və hisslərindən bəhs etməyə təşviq etməkdir. Kişilər də qadınlar qədər empatiya qabiliyyətinə sahibdirlər. Amma sosial təzyiqin, "kişilik" qəlibinin onlar üzərində qoyduğu təsirlərdən biri də böyüdükcə hisslərini ifadə etməkdə, ən dərin duyğularını dilə gətirməkdə çətinlik çəkmələridir. Bunun əvəzində onlar daha çox qəzəb və əsəb hisslərini göstərməyə üstünlük verir, ən yaxşı halda zarafatlaşıb gülürlər. Halbuki insanın onlarla fərqli ruh halı var. Qadın da, kişi də qəmli də ola bilər, həyəcanlı da, qorxu da hiss edə bilər, sevinc də. Sadalanan bu hisslərin hər biri bütün insanlara aiddir. Bunları öz içində yaşamaq, kənara göstərməmək, bəzən özünə belə etiraf etməmək insanı stresli, qəzəbli hala gətirir. Bu səbəbdən də oğlan uşaqlarını bir cinsiyyət qəlibinə yerləşdirməkdənsə, onları utanmadan duyğularını açıq formada ifadə etməyə yönəltmək etmək ən doğru yoldur. Xüsusilə, oğlan uşaqlarının empatiya qurmalarına imkan yaradılması onların gələcəkdə çox dəyərli dostluqlar və münasibətlər qurmasına, qurduqları bu münasibətlərin davamlı olmasına təkan verəcək, ünsiyyət qabiliyyətini inkişaf etdirəcək.
Bütün bunlarla bərabər, qız uşaqlarını da "bacarmayacaqlar"ı yanılğısından xilas etmək lazımdır. "Qızlar riyaziyyat və elmi işi bacarmazlar", "qızlar texnikadan düzgün istifadə edə bilməzlər", "yüksək texnologiyalarla işləmək üçün qadın beyni çox zəifdir və tez yorulur" kimi bir çox hər çağa, hər sahəyə uyğun qəliblər yaradılır. Bu səbəbdən uşaqlara bu cür birləşmələrin mənasız və cahil təfəkkürün məhsulu olduğunu, bunların boş və mənasızlığını öyrətmək, onları özlərinə və istədikləri sahəni seçib, o sahədə əmək verərək ixtisaslaşa biləcəklərinə inandırmaq hər bir valideyn üçün ən düzgün davranış metodudur. Qız uşaqları cəmiyyətdən belə aşağılayıcı mesajlar qəbul edərək böyüsələr, bu qəlibləşmiş ifadələr onların bütün potensialını, həyatlarını və gələcəklərini məhv edə bilər. Burada ən acınacaqlısı isə indiki qız uşaqlarının - gələcək anaların cinsiyyət sərhədlərinin olduğu qəliblərə inanıb onları qara bir miras kimi gələcək nəsillərə ötürmə ehtimalıdır.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 27 yanvar.- S.20.