Ədəbi düşüncədə
milli özünüdərk problemləri
6-cı məqalə
Bir əsrdə
iki dəfə müstəqilliyini qazanmış Azərbaycan
xalqı buna qədər böyük bir milli özünüdərk
prosesindən keçib.
Zaman-zaman xalq bu mərhələlərdən keçərək
milli özünüdərkin ən yüksək səviyyəsinə
çatıb və dövlətçiliyini
formalaşdırıb. XIX əsrin ortalarından xalqın ədəbi,
bədii, mədəni fəaliyyət potensialı artaraq milli
ideya ətrafında birləşib. Xalqın
milli ideya ətrafında keçdiyi özünüdərk
prosesi həm də ədəbi düşüncədə
öz əksini tapıb.
Milli
özünütanımanın tarixi-ədəbi mənbə
və qaynaqları
Milli şüurun tərkib hissələrindən biri
olan milli özünüdərk millət və ya hər
hansı bir etnos, etnik qrup təmsilçilərinə məxsus
təsəvvürlərin, ənənə və
anlayışların məcmusu kimi xalqın inkişaf tarixində
həmişə mühüm yer tutmuşdur. Milli
özünüdərk problemi göstərilən insan
birliyini (milləti, etnik qrupu) bir bütün halında yenidən
yaratmağa və hər bir fərdi həmin sosial birliyə
aid etməyə imkan verir. Milli
özünüdərk mənəvi və sosial-siyasi həyatda
insanın müvafiq şəkildə öz müqəddəratını
təyin etməsi üçün tələb edilən dəyər
münasibətlərinin və mənəvi dəyərə əsaslanan
təsəvvürlər sisteminin əsasını ehtiva edir.
Milli özünüdərkin əsas
funksiyası isə təşəkküllərin mənəvi-psixoloji
və sosial-siyasi baxımdan birliyini yaratmaqdan və
formalaşdırmaqdan ibarət olur.
Ümumiyyətlə, milli özünüdərkin
strukturuna müxtəlif kanonlar və stereotiplər daxildir. Milli
şüur bu və ya digər milli-etnik birliyin ümumiləşdirilmiş
baxışlarını, münasibət və təsəvvürlərini
özündə əks etdirir. Milli
özünüdərk isə fərdiyyətçilik
baxımından şəxsidir, hər şeydən öncə,
müəyyən bir fərd, hər hansı bir milli etnik
qrupun təmsilçisi tərəfindən milli şüurun
müəyyən tərkib hissələrinin qavrama səviyyəsini
ifadə edir. Bu zaman millətin hər bir təmsilçisi
özünü onun bir hissəsi kimi başa düşür
və milli mədəniyyətin daşıyıcısı
olur.
Milli özünüdərk xalqın bir millət olaraq
formalaşmasının ən mühüm aspektlərindən
biri kimi çıxış edir. Xarici təcavüz, əsarət
və milli birliklərin assimilyasiyası, mədəniyyət
və ya fiziki baxımdan məhvolma təhlükəsini
daşıyan müstəmləkələşdirmə kimi
amillər adətən milli özünüdərkin
inkişafını bu və ya digər şəkildə
şərtləndirir və bir çox hallarda sürətləndirir.
Bu kimi şəraitlərdə milli
özünüdərk sürətlənmiş, hətta
iqtisadi birliyin ümumiliyini təmin etmiş və millətin
təşəkkülü işi yüksək səviyyədə
həyata keçmişdir.
Milli özünüdərk müəyyən bir etnik
sosial birliyin təmsilçiləri tərəfindən
mövcud milli münasibətlərin ənənə, mədəniyyət
və dilin dərk edilməsi, mənimsənilməsi və təkrar
yaradılması prosesi kimi mənalanır. Bütün
bunlar da öz etnik mühitinə aid dəyərlər
sistemini şüurlu şəkildə seçib müdafiə
etməklə və bu sistemə münasibətdə öz
mövqeyini bildirməklə ifadəsini tapır. Başqa sözlə, milli özünüdərkin
aşağı səviyyədə olması təkcə
xalqın tarixini, dilini, onun ənənəsini bilməmək
deyil, həm də şəxsiyyətin öz müqəddəratını
təyin etməsinin, onun fəal inkişafını və cəmiyyətə
uyğunlaşmasının qarşısını almaq deməkdir.
İctimai-siyasi, fəlsəfi və ideoloji hərəkat
kimi milli özünüdərk anlayışlarının
formalaşmasında Qərbin müəyyən təsiri
inkaredilməzdir. Biz burada milli özünüdərkin nəzəri
cəhətdən əsaslandırılması və bununla
yanaşı, praktik baxımdan xalqın
dünyagörüşünə təsir imkanlarını nəzərdə
tuturuq. Lakin unutmaq lazım deyil ki, tarixən
hər bir dövrdə xalqların özünüdərkində
müəyyən bir mərhələlər olmuşdur.
Bütün xalqlar, mədəniyyətlər
üçün bu təsirin başlıca rol
oynadığını söyləmək doğru olmazdı.
Belə ki, Azərbaycanda milli özünüdərk
və vətənsevərlik düşüncələrinin dərin
tarixi qaynaqları vardır. Azərbaycan
tarixinə real olaraq ümumtürk tarixi inkişaf prosesinin tərkibi
kimi baxdıqda onun tarixi qaynaqlarını, ifadə
formalarını görməmək mümkün deyil.
Məlumdur ki, zamanından asılı olmayaraq, hər
bir xalq özünəməxsus dərketmə dövrü və
mərhələlərindən keçir. Torpaq və ərazi
o zaman vətənə, yurda çevrilir ki, cəmiyyətdə
milli birlik və dövlətçilik şüuru
formalaşsın. Milli birlik sonralar milli
ideala çevrilərək hər hansı bir xalqın tarixdəki
yerini və rolunu müəyyən edir. Milli
ideal xalqların, millətlərin ən qədim
dövründə özünü müxtəlif şəkildə
təzahür etdirir. Özündən
asılı olmayaraq vətənini sevmək, yaxud vətənin,
yurdun başı üstünü qara buludlar alarkən onun
müdafiəsinə qalxmaq, onu qorumaq, nə isə etmək
hisslərini dərketmənin ən qədim və sadə
formalarından biri hesab etmək olar. Bunu
şifahi xalq ədəbiyyatından və eləcə də
yazılı ədəbiyyatımızdakı nümunələrdən
də görürük. Ən qədim
vaxtlardan xalqın özünütanıma prosesi həm də
bədii, ictimai düşüncədə əks olunur. Azərbaycan xalqının özünüdərketməsi
həm ayrı-ayrı tarixi hadisələrdə, həm də
bədii düşüncəsində müxtəlif formalarda
təzahür olunur.
Azərbaycan xalqının yurd və xalq sevgisini ən qədim dövrlərdə axtarmaq mümkündür. Hun dövlətinin gerçək qurucusu Metenin davranışında bunu aydın görmək olar. Onun həyatındakı bir hadisə vətənsevərliyin, özünütanımanın parlaq örnəyi kimi maraq doğurur. Bir rəvayətdə göstərilir ki, Hun dövlətinin şərqində döyüşkən tayfa yaşayır və təcavüzkarlıqları ilə fərqlənirdilər. Onların hökmdarı Hun dövlətinə qarşı savaş üçün bəhanə axtarırdı. Bu məqsədlə ilk öncə Metenin çox sevdiyi böyük sürətlə qaçan atını istəyir. Mete xalqı savaşın müsibətlərinə məruz qoymamaq üçün atını tatar hökmdarına göndərir. Ancaq yadelli hökmdar bundan o qədər də məmnun olmur, hər zaman savaş üçün yeni bir bəhanə axtarır. Bu dəfə Metenin sevimli zövcəsini istəyir. Hun dövlətində dövlət və vətən əhəmiyyətli məsələlər seçilmiş şəxslərin qurultayında müzakirə edilir və uyğun qərarlar qəbul edilirdi. Qurultayda bəylər tatar hökmdarının bu istəyinə qarşı çıxaraq düşmənə savaş elan etməyi irəli sürürlər. Ancaq Mete xan: "Mən vətənimi öz eşqimin uğrunda tapdalada bilmərəm", - deyir və böyük fədakarlıq göstərərək sevgilisini düşmənə verir. Yadelli hökmdar yenə razı qalmır və Hun ölkəsindən bu dəfə heç bir məhsulu, tarlası, meşəsi, yeraltı sərvəti, əhalisi olmayan bir torpaq parçasını tələb edir. Belə olduqda qurultay bu tələb ilə razılaşır, faydasız bir torpağın verilməsində bir zərər olmayacağı nəticəsinə gəlirlər. Mete yenə də bəylərin təklifinə etiraz edir və deyir: "Vətən bizim mülkümüz deyil, məzarda yatan atalarımızın və qiyamətə qədər doğulacaq törəmələrimizin bu mübarək torpaq üzərində haqları vardır. Vətəndən - istər bir qarış qədər olsun, yer verməyə heç kəsin səlahiyyəti yoxdur. Buna görə də müharibə edəcəyik. Bax, indi mən atımı düşmənə doğru sürürəm. Ardımca gəlməyən edam olunacaqdır", - deyərək düşmənin üzərinə yeriyir. Qədim qaynaqların xəbər verdiyi bu hadisəni qələmə alan görkəmli mütəfəkkir Ziya Göyalp davam edərək yazırdı: "Əski türklərin gözündə vətənin nə qədər əziz olduğunu, bu tarixi hadisədən anlaya bilərik". Bu fakt həm də milli özünüdərkin ən yaxşı və ibrətamiz nümunələrindəndir.
Dünyanın ən parlaq ədəbi, eyni zamanda, tarixi incilərindən sayılan Orxon mətnlərində (8-ci əsr) Göytürk dövlətinin varlığı həkk olunub. Göytürk hökmdarı Bilgə Xaqan ona aid mətnlərdə türk xalqının məruz qaldığı fəlakətlərdə ən böyük məsuliyyətin xaqanların biliksizliyində, maarifsizliyində olduğuna inanırdı. Bilgə Xaqan türk xalqının səadət və fəlakətlərinə görə xarici qüvvələri deyil, özünü və bəyləri məsul hesab edirdi. O, ölkənin inkişafını özlərinin ağıllı, ədalətli və xalqa bağlı (milli) şüura sahib olmalarında görürdü. Məhz bu milli şüuru gələcək nəslə anlatmaq məqsədilə türk xalqına müraciətlə deyirdi: "Ey Türk və Oğuz Bəyləri, milləti, dinləyiniz! Üstdə Göy basmadığı, altda Yer dəlinmədiyi halda Sənin elini və dövlət nizamını kim pozdu? İtaətin sayəsində səni yüksəldən hakim Xaqanına və müstəqil dövlətinə pislik edən sən özün oldun. Silahlı və mizraqlı əsgərlərmi gəlib səni dağıtdı və apardı? Ey mübarək Ötükən xalqı! Siz qalxıb Şərqə və Qərbə köçdünüz. Taleyiniz bu oldu ki, qanın su kimi axdı, sümüklərin dağ kimi yığıldı. Oğulların kölə, qızların cariyə oldu. Ey Türk milləti! Titrə və özünə dön! Sən özünə dönəndə böyük olursan!" Milli özünüdərkin bəylərdə, cəmiyyətin yuxarı təbəqələrində formalaşmasına yüksək qiymət verən Bilgə Xaqan deyirdi: "Ey Türk Milləti! Sən Ötükəndə oturub karvan və qafilələr göndərirsən, əbədi dövlətini mühafizə edirsən. Burada oturduqda sənin üçün bir qayğı olmayacaq".
Ümumiyyətlə, Bilgə Xaqanın bu cür çıxışlarında vətən duyğusu ən yaxşı şəkildə ifadə olunur və vətəni qorumaq üçün Tanrının da onlarla olduğu bildirilirdi. Təsadüfi deyil ki, Orxon abidələrini üzə çıxaran V.Tomsen Bilgə Xaqanın bu çıxışlarının mahiyyətini ifadə edərkən milliyyətçilik ifadəsini işlədərək yazmışdır: "Bilgə Xaqanın bu ifadələri milliyyətçilik tarixində misli görülməmiş ulu duyğuları və sülhsevərliyi göstərməkdədir".
"Kitabi Dədə Qorqud" dastanında yurd sevgisi, vətən amalı və idealı demək olar ki, hər boyda özünü göstərir. "Qazan xanın evinin yağmalandığı boy"da kafirlər Qazan xanın evini yağmalayıb, xanımını qırx incə belli qızla əsir götürdükdən sonra qoyunlarını da aparmaq istəyirlər. Bunun üçün Qaraca Çobana üz tutaraq "Ay çoban, uzaqdasan-yaxındasan, bəri gəl! Baş endirib təzim et! Bizə salam ver, öldürməyək! Səni Şöklü Məlikin yanına aparaq, bəylik alıb verək", - sözlərinə Qaraca çobanın verdiyi cavab onda yurd, vətən idealını ortaya çıxarmışdır. O, düşmənlərə layiqincə cavab verir və onlardan bəylik almaqdansa, döyüşməyi üstün tutur. Qaraca çobanın bu hərəkəti qədim oğuzların düşüncəsində milli özünüdərkin nə qədər önəmli yer tutduğuna ən yaxşı və ibrətli nümunədir. Milli bədii düşüncədə özünüdərk prosesləri zamanından asılı olaraq müxtəlif formalarda təzahür edir. Bunu nəzərdə tutan AMEA-nın müxbir üzvü, professor Yaşar Qarayev belə bir doğru qənaətə gəlir: "Milli bədii düşüncə... konkret məqsəd və amal mövqeyindən dərkə can atır, o, mifdən və folklordan, "Xəmsə"dəki sadə adamlardan və "Dədə Qorqud"dan, Nizaminin "insan cəmiyyətindəki", M.F.Axundzadənin "Təmsilat"ındakı, H.Cavidin və C.Cabbarlının dramaturgiyasındakı "xalq" anlayışına qədər zəngin bir inkişaf yolu keçir".
Bu mənada Xaqani Şirvani, Məhsəti Gəncəvi, Nizami Gəncəvi, Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və b. əsərlərində yurd, xalq, vətən duyğusunun müxtəlif yozumları ilə qarşılaşırıq. Xaqani Şirvani əsərlərində doğma yurdu Şamaxını, Şirvanı dönə-dönə tərənnüm etməklə vətəni dərketmənin, onu duymanın ən yaxşı nümunəsini göstərmiş, "Şamaxı, ey mənim sevimli yurdum, Mən sənin qoynunda xaniman qurdum", - deyə onu vəsf etmişdir. "Töhfətül-İraqeyn" əsərində isə "Şirvanın tərifi" adlı ayrıca bölüm yazaraq vətənini müqayisədə "Şirvan ki var, hər cəhətdən ülviyyətin anasıdır, Onun hər cür səhər yeli dərdlərimin dəvasıdır" - deyə onu çox yüksək tutur.
Mən vətənə qurban olum, qurulmuşdur sədaqətdən,
Bağdadı da dolandıran onun bollu qidasıdır.
Şirvan
əhli alicənab yaranmışdır, başdan-başa
O yer
gözəl təbiətli bir lətafət məvasıdır.
Bağdad
isə bir əlillər ölkəsidir, orada, bax,
Hər tərəfi çulğalayan ahü nalə sədasıdır.
Vətənimin
fəqirləri dözümlüdür hər zəhmətə,
Gözləri tox, ürəkləri sanki kərəm dəryasıdır.
N.Gəncəvi
yaradıcılığında insanın ali
keyfiyyətlərinin türkə məxsus olması, islami
düşüncənin müqəddəsliyi kimi fikirlər
poetik şəkildə öz əksini tapır. "Sirlər
xəzinəsi" poemasında Sultan Səncəri
"Dağ kimi ucalmışdı bir zaman Türk dövləti,
/Sarmışdı məmləkəti ədaləti, şəfqəti./
Sən yıxdın o şöhrəti, batıb getdi o ad-san,
/Demək, sən türk deyilsən, yağmaçı bir
hindusan", - deyə ittiham edərkən bunu türk
hökmdarına yaraşdırmırdı. Şairin
"İskəndərnamə" poemasında Makedoniyalı
İskəndəri Azərbaycana gətirməsi, burada milli adət-ənənə
ilə tanış etməsi və s. milli
özünüdərketmənin təzahür
formalarındadır.
Maarifçilik ideyaları rasionalizm şəklində hələ
orta əsr Azərbaycan mütəfəkkirlərinin əsərlərində
öz əksini tapmışdı. Bunu intibah mərhələsində
Xaqani Şirvani, Nizami Gəncəvinin əsərlərində
də görmək mümkündür. Lakin
fəlsəfi cəhətdən özünüdərk
elementləri sufizm, hürufizm və onun nümayəndələrinin
əsərlərində daha qabarıq görünür.
Nəsimi ədəbi düşüncəni
insanın daxili aləminə və onun kamil bir insan
olmasına yönəldir. Nəsiminin
insanı safdır, təmizdir, özünü anlayandır və
dərk edəndir. Onun insanı daim
idealını arayır, sirləri duymaq ehtiyacını hiss
etdirir, gizli aləmi anlamağa çalışır.
O, həm də kamil İnsan obrazı yaradır, onun
böyüklüyünü, ülviliyini qəbul edir. Nəsimidə "Mən" önə keçir
və onun daxili dünyası bütün komponentləri ilə
açılır. "Allahı bilmək
üçün özünü bil" diskursu təsəvvüf
özünüdərketməsinin əsasını təşkil
edir. Nəsiminin "mən"i kamil
insandır və özünüdərk edəndir.
Əvhədi Maraği, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd
Füzuli və b. orta əsr mütəfəkkirlərinin əsərlərində
də özünüdərk elementlərinə rast gəlmək
olar. Həm orta əsr, həm də sonrakı dövrdə
Azərbaycan şair və mütəfəkkirlərinin əsərlərində
bu motiv davam etdirilmişdir. Lakin XIX əsrin
əvvəllərindən milli özünüdərketmə
prosesində yeni bir mərhələ başlayır. Bu mərhələ maarifçiliyin meydana gəlməsi
ilə təşəkkül edir. Milli özünüdərk
Avropa maarifçilik fəlsəfəsində daha sistemli yer
aldı və xalqların milli şüurunun formalaşmasında ideala çevrildi. Maarifçilik hərəkat kimi Qərbi Avropada
meydana gəlsə də, ümumdünya xarakteri və əhəmiyyəti
daşıdı. XVII-XVIII əsrlərdə
Qərbdə maarifçilik hərəkatında insanın
düşünmə və dəyərləndirmədə
öz ağlı və qabiliyyəti baxımından həyatını
(fərdi və cəmiyyət həyatını) tam anlayaraq tənzimləməsi,
istiqamətləndirməsi, yəni milli özünüdərk
prosesi başlayır. İ.Kant "Maarifçilik nədir?"
sualına "Maariflənmə insanın öz
günahına görə kamala çatmadığı
durumdan xilas olub, öz ağlını işlətməsidir",
- cavabını verirdi. Onun fikrincə, insan
öz ağlını işlətməyəndə
günahkar durumuna düşür, nəticədə,
başqalarının rəhbərliyi altında həyatını
nizamlamağa çalışması onun maariflənməkdən
uzaq qalmasını doğurur. C.Lokk,
F.Volter, Ş.L.Monteskyö, J.J.Russo
yaradıcılığında azadlıq, ictimai müqavilə,
fərdi və ictimai azadlıq məsələləri
qoyulurdu. Onlar öz milli dillərindən
istifadə etməyə də xüsusi diqqət göstərirdilər.
J.J.Russo yazırdı: "Öz azadlığından imtina
etmək öz insan ləyaqətindən, insan təbiətinin
hüquqlarından, hətta onun vəzifələrindən
üz döndərmək deməkdir. Hər şeydən
imtina edən üçün heç bir əvəz ola bilməz. Bu cür imtina insan təbiəti
ilə bir araya sığmır..."
Fəlsəfədə, ictimai həyatda və siyasi
proseslərdə milli özünüdərk XIX əsrdə
bir qədər də genişlənir və zənginləşir. Həmin dövrün
demokratiya nəzəriyyəçisi Con Stüart Mill
"Azadlıq haqqında", "Nümayəndəli
hökumət haqqında düşüncələr",
"Qadınların əsarətə alınması" və
s. əsərlərində millətin, xalqın uğurlu
inkişafı üçün milli şüurun formalaşması
və milli özünüdərkin də içində
olduğu müxtəlif komponentlərin ifadəsini
mümkün hesab edirdi. Maraqlıdır ki, fəlsəfədə
və ictimai əxlaqda boy göstərən milli ictimai
şüur getdikcə ədəbiyyatda müxtəlif
formalarda təzahür edir, bədii düşüncə vasitəsilə
geniş dairələrə təsir göstərə bilirdilər.
Ümumiyyətlə, ədəbiyyat onların fəaliyyətində
xüsusi yer
tuturdu. Sonralar Azərbaycan maarifçilərinin
fəaliyyətində bunun parlaq bir nümunəsini görəcəyik.
Zəngin mənşəyi olan Azərbaycan milli
maarifçiliyi XIX əsrdə meydana gəlmiş
ictimai-siyasi, iqtisadi və mədəni şərtlərdən
doğmuşdur. Bu zaman Azərbaycanın mədəni həyatında
da dəyişikliklər gedirdi. Ümumiyyətlə,
XIX əsrin birinci yarısında Azərbaycanın maarif-məktəb
sisteminin inkişafında başlayan yeni bir mərhələ
xalqın milli-mədəni şüurunun
formalaşmasını şərtləndirdi. Zəngin mədəni irsə malik Azərbaycan
xalqı dünya mədəniyyətinin nailiyyətlərindən
də istifadə edərək onu öz adət və ənənəsinə
uyğun şəkildə inkişaf etdirdi. Bu dövrdə maarifin inkişafında böyük
dəyişikliklər oldu. Abbasqulu ağa
Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Fətəli
Axundzadə, Qasım bəy Zakir kimi görkəmli yazarlar
xalqın maarifçilik hərəkatına böyük
töhfə verdilər.
Göründüyü kimi, Azərbaycanda milli özünüdərk prosesinin baş verməsində ədəbi-bədii düşüncənin ölçüyəgəlməz rolu olmuşdur. Milli ideya və milli müstəqilliyə gedən yol əvvəlcə milli şüurun oyanması, formalaşması sayəsində baş vermişdir. Bu proses XIX əsrin əvvəllərindən intensiv xarakter almış, milli özünüdərkin bədii düşüncədə yeni mərhələsi başlamışdır. Başlanğıcını ta qədimdən götürən bu proses Azərbaycan maarifçilərinin fəaliyyətində və əsərlərində ağıla söykənərək maarifçilik istiqamətinə yön almışdır. Maarifçilər A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, İ.Qutqaşınlı bilik, elm və mədəniyyətin yayılmasının böyük maarifçilik işində milli özünüdərkin təhsil və məktəbdən keçdiyini ilk dərk edənlərdən olmuşlar. Azərbaycan maarifçiliyi mədəni və ictimai geriliyin, despotizmin səbəbini ancaq elm və maariflə "silahlanmada" görürdülər.
Milli maarifçiliklə paralel olaraq bədii
düşüncədə yaranan satira və tənqid
özünə kənardan baxmanı şərtləndirmiş,
özünüdərk və tanımada yeni bir mərhələ
olmuşdur. Qasım bəy Zakir, Mirzə Baxış Nadim,
Baba bəy Şakir, Seyid Əzim Şirvaninin satirik şeirləri
xalqın düşüncəsindəki neqativ cəhətlərə
başqa bir rakursdan - özünütənqid pəncərəsindən
baxmanı zəruri etdi. M.F.Axundzadənin
yaradıcılığı ilə milli özünüdərk
həm bədii, həm ictimai-siyasi, maarifçi və realist
istiqamətində eninə və dərininə işlədi.
Başqa sözlə, milli özünütanıma M.F.Axundzadə
ilə yeni bir mərhələ təşkil etdi. Bu mərhələdə
milli şüurun formalaşması, sənətin
mövzusunun, məzmununun, formasının dəyişməsi,
milli-mədəni, ictimai tərəqqinin inkişafı
üçün əlifbanın dəyişdirilməsi cəhdi
və s. faktorlar önə çıxır. "Təmsilat"ındakı
milli dil milli mənlik və kimlik şüurunun
formalaşması üçün ən yaxşı amillərdən
biri olur. Milli bədii düşüncə ümumşərq
kontekstindən ayrılaraq qərb kontekstinə
yaxınlaşır; yeni forma, yeni tendensiya, janrlar ənənəvi
bədii sistemi məzmunca dəyişir, özünüdərk
prosesini tezləşdirir. M.F.Axundzadənin müəyyənləşdirdiyi
milli özünüdərk magistralının əsas
faktorlarından biri də cəmiyyətin idarə olunması,
fərd və cəmiyyət probleminin öz həllini tapması
idi. Sonrakı mərhələdə bunun ilkin əsasları
formalaşdı, Demokratik Cümhuriyyət dönəmində
isə əməli işdə tətbiq olundu. Beləliklə,
türkçülük və turançılıq
ideyaları öz rəsmi, siyası ifadəsini əldə
etmiş oldu ki, bu da on illər sonra meydana çıxacaq
AZƏRBAYCANÇILIQ ideologiyasının möhkəm təməl
daşlarından və milli ideya mənbələrindən
birinə çevrildi.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi,
professor
525-ci qəzet.- 2021.- 27 yanvar.- S.14-15.