Milli
amalların böyük tərənnümçüsü
Xalq
şairi Zəlimxan Yaqubun torpaqlarımızın
bütövlüyü, Qarabağın qurtuluşu ilə
bağlı ülvi arzuları çin oldu
Söz vaxtına çəkər deyiblər. 2005-ci il yanvar ayının 21-i idi. Dostum professor Rüstəm Kamalla Zəlimxan Yaqubun 55 illik yubileyi ilə bağlı onun yaradıcılığına həsr etdiyimiz “Sazla havalıyam-sözlə diriyəm” kitabını hədiyyə etmək üçün Mingəçevirdən Bakıya gəlmişdik.
Kitabın nəşrindən şairin özü xəbərsiz idi. O
zaman Zəlimxan Yaqub həm də Millət Vəkili idi. Təxminən
günorta radələrində şairə zəng etdik. Kiçik
hal-əhvaldan sonra ad gününü təbrik etdik. Şair belə cavab verdi. “20 yanvar
faciəsinin ertəsi nə ad günü ola bilər”. Lakin gəlişimizin məqsədini biləndə bu
xəbər onun üçün gözlənilməz oldu. Axı
bizim onun haqqında yazdığımız kitab şairin
yaradıcılığına həsr olunmuş ilk
təqqiqat - ilk kitab idi. Hədiyyəmiz
şairi çox sevindirmişdi.
Zəlimxan Yaqubun fitri
istedadı,qeyri-adi yaddaşı, alovlu tribunluğu,
yüksək vətənpərvərliyi, tükənməz
enerjisi,dilinin şirinliyi, milliliyi,
turançılığı, folklor yaddaşı,
emossionallığı, bütünlüklə Zəlimxan
fenomeni haqqında çox deyilib, çox yazılıb və
hələ innən belə də yazılacaq,
deyiləcəkdir. O, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə öz adını əbədi yazmış nadir
söz ustadlarındandır. Əminəm ki, onun
əsərləri, əsərlərində qoyduğu
problemlər, poetik üslubu və dili hər zaman maraqlı
və oxunaqlı olacaq, zamanın sərhədlərini
aşaraq min illərə gedib çıxacaqdır. Zəlimxan poeziyası oxunduqca, öyrənildikcə
daha orjinal, daha aktual, daha maraqlı olacaqdır.Onun yaradıcılığına hansı baxış bucağından
baxılmasından, hansı tərəfdən
yanaşılmasından asılı olmayaraq sözünün
sanbalı, gücü, mənası,ləngəri və
ifadə forması ilə həmin dövrün oxucusunu
heyrətləndirəcəkdir. Zəlimxan
Yaqub, şair haqqında,“ Vətən məcnunudu,
safdı, dəlidi, xalqının bayraqtək qalxan əlidi” –
deyərək, hər sətrindən, hər
sözündən fəryad qopan əsərlərini
yaradıb və əgər bu əsərlərin
yaranma tarixi əsasən 1990-1993-cü illəri
əhatə edir. Həmin illərdə şairin bütün
yaradıcılığı sanki bu problemlərə
yönəlmişdi. Böyük
ədəbiyyatşünas-filosof Yaşar Qarayev şairin qeyd
olunan əsərlərinin toplandığı “Şair
harayı” kitabı haqqında yazırdı: “Kitabdakı
şeirlər haraydır, gileydir şairin Atillaya dediyi
şikayət, Pənah xana söylədiyi ağı, Xocalıya
oxuduğu layladır.Bu ağı və laylalarla
Şəhriyarı öz dərdindən halİ edir, Cavad
xana, Babəkə, Qazan xana ürəyini boşaldır,
əzabını bölüşmək üçün
şaha, şeyxə və şairə-Şah İsmailə
pənah gətirir”.
İblis yenə fitnəsində,
şeytan şərində,
Ağrı
canda, nisgil gözdə, yara dərində.
Tağım uçdu, belim
sındı Xudafərində,
Şeyxim mənim, şahım
mənim, şairim mənim!
Və ya:
Qanlı bir yuxu gördüm, yuxu
yozanım haray,
Ustad Dədə Qorqudum, ulu ozanım
haray,
Gəlsin Tüpdağıdanım,
Halaypozanım haray,
Qüdrətimə
xal düşdü, arıma güllə dəydi.
Ta qədim zamanlardan bu
günümüzədək müharibələrdə saz,
söz silahla bərabər olub. Buna xalq qəhrəmanı
Koroğlunun, Şah babamız Xətayinin timsalında
öyrənmişik, bilirik. Bəzən
elə olur ki, silahın görə bilmədiyini söz
həll edir, silahla söz eyni səviyyəyə qalxır. Bəzən
bir ordunun görə bilməyəcəyi bir savaşa
sözlə əlac tapılır. Zəlimxan
Yaqub əsərlərində şeirini,
sözünü yarağa,
gülləyə, mərmiyə, ildırıma,
şimşəyə döndərir. Zəlimxan yaradıcılığında
söz ordunu ayağa qaldırmağa qadir qüdrət
sahibidir:
Haqqın var baş olub, başda
durmağa,
Qaldır məmləkəti ayağa,
şeirim!
Misralar meydanda mərmiyə
dönsün,
Kəlmələr gülləyə,
darağa, şeirim!
Qızıldan bahadır hər
gün, hər saat,
Gözləmir,
heç kəsi gözləmir həyat.
Torpağı silkələ,
göyləri oyat,
Sığışma
dəftərə, varağa şeirim!
Tarix Azərbaycana elə bir tale
qismət eləmişdi ki, XX əsrin sonu, 90-cı illərin
əvvəlləri müstəqilliyimizin bərpası ilə
bağlı tarixin verdiyi fürsət erməni
qonşularımızın növbəti
xəyanətkarlığı, torpaqlarımızın
növbəti qəsbi, işğalı, eyni zamanda
rus imperialistlərinin xəyanəti və daxili
satqınlarımızın birgə fəaliyyətilə
müşayət olunurdu. Cəmiyyətin mənəvi –
psixoloji düşüncəsinin, ictimai fikrinin və
bütün enerjisinin milli dövlətçiliyimizin
bərpasına, ərazi bütövlüyümüzün
qorunmasına, torpaqlarımızın düşmən
tapdağından azad edilməsinə,vətəndaş
müharibəsinin
qarşısının alınmasına
yönəldiyi və sərf olunduğu bir vaxtda Zəlimxan
Yaqub kimi, söz və sənət korifeyləri bu
prosseslərdən kənarda qala, ona biganə ola bilməzdi.
Bütün bu dəhşətləri görən və duyan
Zəlimxan Yaqub
yazırdı:
Mənə nələr vermədi
əsrin axır
illəri,
Gözümə yaşı verdi, saçıma qarı
verdi.
Hər kəndə, hər
şəhərə bir şəhid
qəbirstanı,
Hər evə, hər ocağa
şəhid məzarı verdi.
Xalq və dövlət Sovet imperiyasından təzəcə qopmuşdu.70 ildə
xalqa sırıdılan və öyrədilən
yaxşı-pis nə varsa,hamısından imtina
edilmişdi. Yeni dəyərlər isə hələ
yaranmamışdı. Bir
tərəfdən milli dövlət quruculuğu prosesində
buraxılan səhvlər və boşluqlar, hökm
sürən başıpozuqluq və dərəbəylik,
səriştəsizlik və özbaşınalıq,
özündən müştəbehlik, digər
tərəfdən müharibə, yenicə
müstəqillliyini bərpa etmiş ölkədə
çoxsaylı problemlər yaratmışdı. Bütün bu proseslər cəbhədə uğursuzluqlarla
, torpaqlarımızın
itirilməsi, gənclərimizin kütləvi şəhid
olması ilə müşayət olunurdu. Məmləkət
başsız qalmış, ara qarıışıb
məzhəb itmişdi. Torpaq isə yavaş-yavaş
əldən gedir:
Parça-parça Azərbaycan
əldən
gedir,
Yox, yox! Təkcə əldən
getmir,
Başdan gedir, beldən
gedir,
Xalqdan gedir, eldən gedir,
Gözlərimiz
baxa-baxa gözdən olur Azərbaycan.
Gücü çatmır öz
gücünü
qaldırmağa,
Qüvvət
gedir, dizdən olur Azərbaycan.
Şuşa gedir, Ağdam gedir,
Laçın
gedir,
Yavaş-yavaş
bizdən olur Azərbaycan.
Şair
Qarabağ mövzusunda yazdığı əsrlərdən
birini “Vətən yaraları” adlandırıb. Kəlbəcərin işğalına həsr
olunmuş bu poema bir yazının,bir tədqiqatın
mövzusudur. Poema bu misra ilə başlanır: “Dedilər ki,bu axşam Kəlbəcər də verildi".
Müəllif “verildi” kəlməsini görün
əsərdə necə təqdim edir:
... Birdən birə elə
bil,
Duyğularım, hisslərim kaman kimi
gərildi!
Söhbətə bax, sözə
bax
Kəlbəcər də
verildi...
“Tək bircə Kəlbəcər
gedibsə, əldən,mənim kimisinə
haramdı dünya” deyərək haray çəkirdi
Zəlimxan Yaqub:
Necə ola bilər
ki,
Bircə günün içində
məğlub olsun Kəlbəcər,
Bir daşı,bir qayası
tərpənməsin tük qədər?!
Mən buna inanmıram,
Mən bu məğrur dağları
məğlub olmuş sanmıram!
Kəlbəcər
Zəlimxan Yaqub üçün təkcə
dağlar-daşlar, meşələr, bulaqlar, coşqun
çaylar, dərin dərələr, quşqonmaz qayalar
deyildi. Bu yerlər həm də
xalqın etnik yaddaışnın yaşadığı
məkan,sazımızın, sözümüzün, nağıllarımızın,
dastanlarımızın vətəni idi. Səməd
Vurğun və Aşıq Şəmşir dastanının
ünvanı idi Kəlbəcər. “Dillər bu gün dilsiz
qalıb, Aşıq Şəmşir məzarından ayrı
düşüb, aralanıb, Güllü nənə
gülsüz qalıb”, ”Şəmşir ağlar zarı-zarı,
saz üstündə qan yaş tökər”
deyərək Zəlimxan yanıb
yaxılırdı. Kəlbəcəri verənləri kəskin ittiham
edərək onları zamanın öhdəsinə buraxır.
Öz xalqının adıyla, hər
gün alver
edənlər,
Şan-şöhrət
pilləsiylə özünə yer
edənlər,
Yada xoş gəlmək
üçün özünə şər
edənlər,
Cildən-cilə girsə
də,
Dondan-dona düşsə
də,
... Zaman söküb-tökəcək
masqaları,
donları,
Sabunla
kəndir tapıb xalq asacaq onları.
Belə
olanda şair haray çəkir, fəryad qoparır. Ən uca dağın zirvəsin qalxaraq gur səsi ilə
bütün Azərbaycana müraciət edir:
“Gözünü yaş yandırıb, qəlbimi qəm
tutanlara, ayağı yer, dili söz əli qələm
tutanlara, ağsaqqalara, qocalara, sərkərdəyə, ozana,
tariximizi qan içində yaradıb, qan üstündə
yazanlara, əri şəhid olanlara, oğul məzarı
üstə saçlarını yolanlara, toyu yasa
dönənlərə, alışmamış
sönənlərə, milyonçuya, rüşvətxora,
oğruya, alçağa, baş kəsənə, atasından
inciyib, anasından küsənə, qorxağa,
fərariyə, kənara çəkilənlərə, aradan
əkilənlərə, Vətən adı gələndə
arzuları çin olanlara, qeyrətli oğullara, işi ancaq
söz olub, söz üstə yarışanlara,
qaçqın, köçkün, didərgin, evsiz-eşiksiz
qalanlara, dili səssiz, laylasız, əli beşiksiz qalanlara, partiyalara,
dəstələrə, dəstəbazlara, qurumlara,
həyasız alverçilərə, halal
ticarətçilərə, min dəfə soyulanı bir
də üstəlik soyanlara, dünya malından ötrü
öz doğma qardaşına daldan güllə atdıranlara,
min dəfə əziləni yenidən
əzdirənlərə, Vətəni qəlbində
yox,cibində gəzdirənlərə səslənir,
onları
haraylayır”:
Mən sizi
çağırıram,
Mən
niyə çağırıram?
Bu
çağırış, bu nida, bu səs nə deyir
sizə?
Ürəyimi
göynədən,
Dodağımı
yandıran, nəfəs nə deyir Sizə?
Düşünün
fikirləşin!
Xəyanətkarları,
satqınları lənətləyir Zəlimxan Yaqub:
“Çoxu eşşək gəzir hərifləməyə,
çoxu yəhərlənmiş hazır at gəzir, Şuşa
əlimizdən gedəsi olsa, çoxu kəlləsinə
güllə sıxırdı,”maşallah” hələ də
salamat gəzir”:
"Vaqif! Ey
sərvərim, ey tacidarım!"
Başdan Şuşa adlı
tacı vermişik!
Şuşanı verməklə
düşmən cənginə,
Məkkəni vermişik, Hacı
vermişik!
Və şairin son nidaları
səslənir, xəbərdar edir, müraciət etdityi
kəslərin hər
birini:
Vətən əgər
dardadırsa,
Mənim haqqım kaman kimi gəlirməkdir,
Ölünün də haqqı yoxdur,
Məzarında rahat yata,
Onun
haqqı dirilməkdir.
Vətən əldən gedən olsa,
Vətəndaşın qalır
bircə vəzifəsi,
Bir kəndirdi, yağlı kəndir,
Bir boğazdı, bir
ilməkdi!
O illərdə şair Təkcə
Dədə Qorquda, Qazan xana,
Şah Xətaiyə müraciət etmirdı, həm
də “Allahım, mənə bir ağsaqqal yetir”
deyərək Tanriya müraciət edirdi:
Allahım, mənə bir ağsaqqal
yetir,
İstər
yerdən çıxart, özün bilərsən.
İstər
göydən endir, özün bilərsən.
... İstər Cavanşiri qaldır
yerindən,
İstər
Xətaini təzədən gətir.
... Baş ver, başımızda tac ola bilsin
Ruh ver, qolumuzda güc ola bilsin.
... Dönsün nəsillərin
ziyarətinə,
Məkkə ola bilsin,
Hacc ola
bilsin!
... Adamı insana, kütləni
xalqa
Tayfanı millətə
çevirmək
üçün,
Allahım, mənə bir ağsaqqal
yetir!
Və 1993-cü ildə Tanrı o,
ağsaqqalı Azərbaycana yetirəndə,xalqın təkidli tələbi ilə Ümumilli liderimiz
Heydər Əliyev hakimiyyətə gələndə Zəlimxan
Yaqub yazırdı:
Addımbaşı ölümlə
çarpışan şirim mənim,
Ölümsüzüm, olməzim
,əbədi dirim
mənim,
Gur ocaqlar yandıran ocağım,pirim mənim,
Yüz minlərin içində
minim yox ,birim mənim,
Allah özü də təkdir,baxma meydanda təksən,
Sən qalib
gələcəksən!
Lakin qalibiyyətin təmin edilməsi
üçün çox iş görmək
lazım idi.Ən birincisi isə ordudan, ordu qurmaqdan başlamaq
lazım idi. Qarabağın qalibiyyəti ordudan keçirdi. Şair haray çəkirdi: Mənə ordu
gərəkdir, xəstəyə dərman kimi, mənə
ordu gərəkdir, nəfəs kimi, can kimi,mənə ordu gərəkdir, sarsılmaz cahan kimi:
Düşmənin
yuvasını əlimlə pozmalıyam.
Səngəri
dırnağımla, dişimlə qazmalıyam.
Tarixi qələmlə yox, qanımla
yazmalıyam,
Ordum varsa, yurdum var, ordum yoxsa, yurdum
yox!
Gözlər od,
əllər silah, canlar sipər olmalı,
Kirpiyimiz sıxılıb yurda
çəpər olmalı,
Damarda qan coşmalı, canda
təpər olmalı,
Ordum varsa, yurdum var,ordum yoxsa,
yurdum yox!
Şair
həm də soyuq səngərlərdə Vətənə
keşik çəkən, başsız
dəstəbaşçıların
başsızlığı üzündən canını
düşmən gülləsinə güdaza verən
əsgərlərimizə müraciətən
yazdığı “Əsgər qardaşma məktub” şeiri
çox təsirlidir. Onun
əsgərlərimizə müraciət formasına diqqət
yetirin: “Mənim şah damarım,mənim sağ
gözüm:
Özün qaz səngəri,
özün aç yolu,
Dumandan,
gümandan çıxart milləti.
Ən güclü ordunun
zərbəsinə dön,
Ən ağır zamandan
çıxart milləti,
Qələbə pay deyil,
hədiyyə kimi.
Gətirib
hardansa verələr sənə.
Özün qazanmasan lənət
oxuyar,
Bu dağlar, bu düzlər,
dərələr sənə,
Zəlimxam Yaqub bütün
yaradıcılığı boyu Türk dedi, Turan dedi. O,
Azərbaycanı Türkiyəsiz təsəvvür
etmirdi.Əsərlərində, söhbətlərində,
dastanlarında Bilgi xanla Oğuz xanın, Dədə Qorqudla
Yunus Əmrənin, Şah Xətayi ilə Sultan Yavuzun,
adını qoşa çəkirdi. “Əzəl-axır dünya
türkün dünyası”dır deyird. Hiss edirdi ki, biz Qarabağda Böyük
qələbəyə Türk qardaşlarımızla
birgə nail olacağıq:
Döyüşdədir ağlın
huşun yolları,
Döyüşdədir uçan
quşun yolları,
Döyüşdədir qurtuluşun
yolları,
Dəniz kimi dalğalan türk,
çalxan türk,
Döyüşən türk, oyanan
türk,qalxan türk!
Şair
bizim Böyük Qələbəyə, Müqəddəs
Qələbəyə Gün kimi, Ay kimi inanırdı. O, bu qələbənin çox uzaqda
olmadığını da hiss etmişdi.
Şeirlərindən göründüyü kimi
Qarabağ düyününü danışıqlar yolu ilə deyil savaş yolu ilə həllini
istəyirdi. Ömrünün sonuna yaxın Qarabağ
haqqında yazdığı şeirlərdə xalqı,
milləti savaşa, döyüşə
çağırırdı:”Son saatım, son xilasım, son
əlacım hücumdu” deyərək hər bir Vətən
oğluna səslənirdi:
Qara buludların yaxasını
cır,
Dəli şimşəklərin
inadını qır,
Yer kimi silkələn,göy kimi hayqır,
Haydı Vətən oğlu
sərhədləri aş,
Savaş istəyirəm,dəli bir savaş.
Hiss edirdi ki, bu “dəli savaş”da
qalib olacağıq. Yoxsa bizi babaların ruhu
bağışlamaz, gələcək nəsillər bizi daşa basar, şəhidlərin ruhu od tutub yanar. Ona
görə gur səsilə hayqırırdı:
Anam Azərbaycanım! Dayanma
məzlum, fağır,
Məzlumların
başına göydən od-alov yağır.
Bütün oğullarını
səslə, döyüşə çağır,
Bir göz qırpımı belə
qiymətli an deməkdir,
Tökülən hər damla qan bir
həyacan deməkdir,
Bu gün
döyüş meydanı Azərbaycan deməkdir.
Yaxşılara yaxşı ol, yaman ol
yamanlığa,
Ana Vətən, hazır ol
Böyük qəhrəmanlığa!
Zəlimxan Yaqub həmişə
səsi,sözü,şeirləri ilə xalqı birliyə
çağırırdı. Bu baxımdan onun “Şair
harayı” poemasının finalı çox maraqlı və
təsirlidir: “Nurlu axşam düşər, qızıl dan
olar, qızıl sünbül bitər, qızıl dən
olar, millətin dirəyi qızıldan olar, daşlar gül
bitirər, qayalar çiçək, bu gün yumruq kimi
birləşə bilsək”:
Torpağın dalınca torpaq
gedəcək,
Ağacın dalınca yarpaq
gedəcək,
Qanımız getdisə canımız
gedib,
Baş
getdi dalınca papaq gedəcək.
Dünya şirinlikdən daddan çıxacaq,
Papaq unudulub yaddan çıxacaq,
Ləçək bağlanacaq başlara ləçək,
Bu gün yumruq kimi biz birləşməsək!
Zəlimxan Yaqub 2003-cü ildə Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevə həsr etdiyi “Böyük ömrün dastanı” poemasında: ”...Şah İsmyıl Xətayim, igid oğlu, ər oğlu, O, da Heydər oğludur, İlham da Heydər oğlu” deyərək Prezident İlham Əliyevin indi xalqımızı bir məslək, bir amal uğrunda birləşdirəcəyinə və böyük qələbəyə nail olacağını inanırdı. Şair O
günü görməsə də arzuları çin oldu. Cənab
Ali Baş Komandan İlham Əliyev yumruq kimi birləşdirdi
bu xalqı. Xalqımızın
birlik rəmzinə çevrilən bu “ Dəmir
yumruq ” düşmənin başında ildırım kimi
çaxdı. Ruhun şad olsun, Qarabağ arzuları çin
olan Şair!
(Ardı var)
Ramiz GÖYÜŞOV
525-ci qəzet.- 2021.- 20 yanvar. S. 20.