Sənətə həyat kimi baxanda...
ƏDƏBİYYATIMIZDA
VƏ KİNOMUZDA BİR HƏSƏN SEYİDBƏYLİ
İMZASI PARLAYIR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Həsən Seyidbəylinin şöhrətinin
üstünə şöhrət gətirən ekran əsəri
yaradıcılığının yetkin dövründə
çəkdiyi "Nəsimi" filmi oldu. Azərbaycan
xalqının görkəmli şairi və mütəfəkkiri,
hurifiliyin tərənnümçüsü İmadəddin Nəsiminin
600 illiyinə həsr edilən bu film 1974-cü ildə
Bakıda keçirilən VII Ümumittifaq kinofestivalda
"Tarixi mövzuda ən yaxşı filmə görə"
mükafat aldı. Filmin taleyi respublikanın rəhbəri
Heydər Əliyevin etimadı ilə Həsən Seyidbəyliyə
həvalə olunmuş, o da ortaya Nəsimiyə layiq bir əsər
qoya bilmişdi...
96 dəqiqə boyu Nəsimi dünyasında qeyb olursan. "Nəsimi"ni "pafosdan, patetikadan uzaq" real ekran əsəri
adlandırsalar da, hər ikisindən bir az olduğunu
düşünürəm. Nəsiminin adı
elə pafosdur, vəcd, entuziazm, təmtəraqdır. H.Seyidbəyli həm də vətənpərvər,
təəssübkeş vətəndaş idi. Böyük tabloda baxanda nə görürük?
Rejissor Nəsimi roluna aktyor seçmək
üçün daha "əhatəli" axtarış
aparmır. "Dağa-daşa" da
düşmür. Kəşf etmək,
yetişdirmək onun stixiyası, ampluası idi. Hər kəsin tanıdığı Vyaçeslav
Tixonovu qoyub heç kəsin tanımadığı Rasim
Balayevi çəkməklə daha böyük dövlət
mükafatlarından, daha yüksək mərtəbələrdən
özünü və filmi məhrum etdiyinin fərqində
idi. Vətənpərvərlik kor millətçilik,
özündən olmayana nifrət deyil, milli həssaslıqdır,
özününkünə sevgidir, tələb olunduqda
birinciliyi ona verməkdir. Filmin rus dilinə dublyajı
zamanı SSRİ Xalq artisti V.Tixonov "Heç olmasa, Nəsimini
səsləndirmək
qismətim oldu", - demişdi. Onun
100 illik yubileyinin Zəfər günlərinə təsadüf
etməsində də sənətkarın ruhunu şad edəcək
bir rəmz görünür.
Azərbaycan
kinosunun Metri "H.Seyidbəyli kinodan və ədəbiyyatdan
nə istəyirdi?", - sualına
filologiya elmləri doktoru Məmməd Adilov belə cavab
vermişdi: "Mən cəsarətlə onu V.Şukşinlə
eyni düşüncə dünyasının adamı hesab edərdim.
Şukşin rus mujikinin, H.Seyidbəyli Azərbaycan
qadınının, ələlxüsus gənc
qızların, azərbaycanlı ailəsinin xoşbəxtliyi
problemi ilə məşğul olurdu". (Mənsə,
cəsarətlə onu yuxarıda adını çəkdiyim
E.Ryazanovla müqayisə edərdim. Böyük
komedioqrafa tamaşaçı sevgi və pərəstişini
azaltmamaqla H.Seyidbəylinin də qiymətini lazımınca
vermək lazımdır. E.Ryazanov SSRİ
xalqları mədəniyyəti üçün nə
etmişdisə (senarilər, filmlər, əsərlərindəki
kədərli lirizm, müştərək əməkdaşlıq,
yeni aktyor kəşfləri və heç kəsin
tanımadığı və bəlkə də heç vaxt
belə geniş tanımayacağı aktyorları ulduz səviyyəsinə
çatdırmaq ustalığı və s.) H.Seyidbəyli də Azərbaycan mədəniyyəti
üçün onu etmişdi. (Geniş anlamda milli ədəbiyyat
xalqı üçün politoloqlardan çox iş
görür). Hələ üstəlik, H.Seyidbəyli
professional yazıçı idi. Onun obrazları romantik,
cəmiyyətdə yerini axtaran, özünü təsdiq etmək
istəyən qızlar, qadınlardır, azərbaycanlı
ruhunun parlaq ifadəçiləri,
daşıyıcılarıdır.
H.Seyidbəylinin
publisistikası heç də onun bədii
yaradıcılığından geri qalmır və az əhəmiyyətli
deyildir. Onun publisistikası da əslində elə
bədiidir, təhkiyə, sənətkarlıq, ruh mətnə
uduzmur. "İlk tanışlıq", "Yuqoslaviya
xatirələri", "15 gün Yaponiyada" kitabları məlumatlandırıcı,
öyrədici olduğu qədər, əyləncəli, həm
də bitkin əsərlərdir. XX əsrin
ikinci yarısından sovet adamlarına xarici səfərlərə
imkanlar açılmağa başladı. Hərtərəfli
yaradıcı insan olan H.Seyidbəyli üçün
dünyanı görmək, gördüyünü anlatmaq
mühüm, vazkeçilməz fürsət idi. İlk səyahətini barkasla Zirə, Türkan
bağlarından başlayan H.Seyidbəyli böyüdükcə
marşrutu da Xəzər dənizinin sərhədlərini
aşdı, yer kürəsinin yarısını gəzdi.
Daim üzdə olan hörmətli ictimai-siyasi xadim kimi Amerika,
Kanada, Hindistan və başqa ölkələrə etdiyi səfərlərin geniş icmalını
"Gördüyüm yerlər" adlı yol qeydlərində
yazmış, bu gün də həvəslə
oxunan memuar ədəbiyyatı nümunələri
yaratmışdı.
Yaponiya
xatirələri yazıçının təzadlar, zəngin
mədəniyyət və gözəlliklərin vətəni
olan "gündoğan ölkə" ilə ilk
tanışlığı, gərgin qrafikli həm iş, həm
səyahət məzmunlu səfər təəssüratıdır.
Asiyanın ən mənzərəli ölkələrindən
olan "Yaponiyada şəhərlər arasında sərhəd
yoxdur. Bir şəhər qurtaran kimi, o biri
şəhər başlanır". Yazıçı
oxucuya ensiklopediya xarakterli informasiya yox, "Yaponiyanı necə
gördüyü, necə kəşf etdiyi" barədə ətraflı
məlumat verir. Bu gün 1966-cı ildə
çapdan çıxmış bu yazı leksikası ilə
də diqqəti çəkir. "Bufetin
qarşısında ağ paltarlı kişilər nazik qəmişlərdən
coka-cola sorurdular". Google-də nə qədər
axtarış versəm də "qəmiş"ə rast gəlmədim.
Qarşılaşdığı, gördüyü heç
bir epizod səyahətçinin nəzər nöqtəsindən,
müşahidəsindən kənarda qalmır. Bundan başqa, onu əhatə edən hər şeyə
öz düşüncəsinin gözü ilə baxır, hər
nəsnədə məna axtarıb münasibətini bildirir.
Amerika XXI
əsrin dünyanı altının üstünə çevirdiyi insanı
üçün
sirli-soraqlı, səyahətlərin zirvəsi hesab edilən
bir ölkədir. Qarşısına lay
divar çəkilmiş imperiya vətəndaşının
nəzərində isə əsl kosmos idi. Okeanın o tayı dediyimiz möcüzəli, fantastik bir dünya... H.Seyidbəylinin "20 gün
Amerikada" kitabı bir səfər hüdudlarında hər xalq, hər dövr
üçün ekzotik, cəlbedici olan bu ölkəni öz
kəşfində A-dan Z-yə təqdim edir və məncə
məqsədinə də nail olur. Gözlərimiz
önündə Amerika ştatları səyahətçinin
"obyektivinin" fokusunda bütün qütbləri ilə
açılır. O vaxt bizə yad olan avtomobil
tıxacları (halbuki Bakı əsl trafikin nə olduğunu
1990-cı illərdən bildi), televiziya reklamları,
mağazalarda eyni malın fərqli qiymətləri, ticarət
mərkəzlərində quraşdırılmış
videokameralar, "bahalı qadınlar", küçələrdə hökumətə qarşı
çıxışlar, dilənçilər, gecənin bir
aləmi vıyıldayan sirenalar, Nyu-Yorkun siçovullar
qaynaşan nəhəng zibillikləri barədə məlumat
verilir. Necə deyərlər, hər zaman
"macəra dolu Amerika". H.Seyidbəylidən xeyli əvvəl
sovet satirik yazıçıları İ.İlf və E.Petrov
"Birmərtəbəli Amerika", rus sovet prozaiki və digər
vəzifə və titulları olan B.Polevoy "Amerika gündəlikləri"
yol oçerklərində bu dəmir pərdəni bir qədər
qaldırıb arxasındakını sovet oxucusuna göstərmişdilər.
İ.İlf və E.Petrovun, B.Polevoyun Amerika
"kəşf"indən sonra 1972-ci ildə H.Seyidbəyli
okeanın o tayına səfər etdi və gördüklərini,
eşitdiklərini oxucuları ilə bölüşdü.
Onun "Amerikası" isə bir başqa idi... Ən
maraqlısıdı da o idi ki, Amerikaya ilk səfər edənlər
sahildəki 6-7 mərtəbəli evləri hündür bilib
mat qalırdılarsa, sonrakı səyahətçilər
15-20 mərtəbəli binaları "göydələn"
sayırdılar. Belə-belə, vaxt keçdikcə sayı
itirilmiş əsl göydələrin əlindən nə sahil
görünürdü, nə maili yağış, nə
duman. Toz-dumandan isə söhbət belə gedə bilməzdi...
Yazıçı nədən danışırsa, yenə də səmanı
qucaqlayan göydələnlərə dönür, qarışqa yuvasına bənzəyən
bu əcaib üfüqi konstruksiyalara təəccüblənir,
təəccübləndirir: "Yenə göydələnlər
rayonuna gəlirik. Küçələr - dərin
quyunun dibi. Biz bu quyu dibi ilə gəzirik".
Bədiiyyat,
obrazlılıq
publisistika üçün "məcburi"
olmasa da, H.Seyidbəylinin səfər söhbəti haradasa,
lirik monoloqa bənzəyir. Dilin təsir vasitələri fikrin
qüvvətlənməsinə ədviyyat effekti qatır və
nəticədə əsəri gözəlləşdirir:
"Təyyarəmiz yenidən havalanıb San-Fransiskoya üz
tutdu".
H.Seyidbəylinin nəsr əsərləri də ekran əsərləri kimi uzunömürlüdür, hər kitabı özünə sağlığında qoyduğu bir abidədir. "Dünyada hər bir kəs üçün sözdən böyük yadigar yoxdur. Zira ki, mal, mülk tələf olub gedir, amma söz qalır". (C.Məmmədquluzadə) Ədibin yaradıcılığına qəlbi ilə toxunan hər kəs əsərlərindən ayrıla bilmir, əli daim onun kitablarına uzanır. H.Seyidbəyli yenə də maraqla oxunur, bu gün fərqli nəzərlərlə! Onun kitabları müsbət enerji ötürən həmsöhbətdir. Oxucu məhəbbətinin qanunları bir başqadır, mətn qiraətçini özü seçir. H.Seyidbəylinin auditoriyası da müəllifi qədər istedadlı, dünyagörüşlü görünür. O, oxucunun həyatını dəyişdirməyə qadir yazıçılarımızdandır. Əsas səbəb də, onun öz işinin ustası olmaqla bərabər, həm də şəxsiyyət olmasında idi.
Diqqət etsək, lap ilk gənclik fotolarından H.Seyidbəyli işıqlı, xoş siması ilə diqqəti cəlb edir, kamilliyə doğru isə bu işıq gur pozitivin hökmran olduğu açıq təbəssümə çevrilir, oxucu və tamaşaçını özünə tərəf yönəldir. O, xalq içindən çıxmış və həmişə xalqa yaxın sənətkar olmuşdur. O qədər ki, camaat yaraşıqlı bir simaya rast gələndə "bunu mütləq H.Seyidbəyliyə göstərmək lazımdır", - deyirdi.
H.Seyidbəyli xoşbəxt taleli sənətkardır. Onun sənət yolu sistemli, uğurlu, dövrünün gözü ilə baxsaq, çox uğurlu olub. Əlbəttə, planlaşdırdığı, bu və ya digər səbəblərdən, xüsusilə, sağlamlıq və həyatın vəfasızlığı tərəfdən reallaşdıra bilmədiyi yarımçıq işləri də qalıb. Lakin geniş bucaqdan baxanda tərəzinin bəxtli işləri cəmlənmiş gözü kifayət qədər ağır gəlir.
Beləliklə, H.Seyidbəyli dünyasına bu yolçuluğumuz yekunlaşır. Həcm reqlamenti daxilində bəzi nümunələri ətraflı araşdırdıq, bir qisminə ekskurs etdik, bəzilərinə fraqmentar toxunduq. H.Seyidbəyli Azərbaycan sovet ədəbiyyatının tərəqqisi yolunda pauzasız, stabil fəaliyyəti ilə onun klassiki adını hələ sağlığında qazanmış, həyatda payına düşən missiyanı şərəflə yerinə yetirmiş, özündən sonra təmiz ad, qüsursuz reputasiya qoyaraq nekroloqunu necə deyərlər, heç nə ilə korlamamışdır. Azərbaycan Kinematoqraflar İttifaqına rəhbərlik etdiyi 17 il kinomuzun intibah dövrü sayılır. Xatirəsi əbədiləşdirilmiş, haqqında neçə-neçə sənədli filmlər çəkilmiş, televiziya verilişləri hazırlanmışdır. Bakının dağlıq hissəsində sakit bir küçə var: Həsən Seyidbəyli küçəsi... Gediş-gəliş yolunun üstündə isə qədimi bina yerləşir. Bu binanın fasadına "Yazıçı, kinorejissor, Azərbaycan SSR Xalq artisti Həsən Mehdi oğlu Seyidbəyli burada yaşayıb-yaratmışdır" sözləri həkk edilmiş barelyef vurulub. Bu tikili həm də Seyidbəylilərin dədə-baba mülkünə yaxın yerləşir. Ötüb-keçənlər ayaq saxlayıb görkəmli yazıçı, əsl insan, əlahəzrət kinonun əbədi fanatiki H.Seyidbəylinin daşa dönsə belə xeyirxah, güləş simasına baxır, böyük sənətkarı minnətdarlıqla anaraq yollarına davam edirlər...
(Ardı var)
Dilarə
ADİLGİL
525-ci qəzet.- 2022.- 1 aprel.- S.14.