Həqiqətin səsi:
"Qarabağ"
"Qarabağ bölgəsi qədim Paytakaran, Uti, Havand,
Arsax ("ərsaq" sözünün etimologiyası qədim
türklərə məxsusdur. Saq adlı qədim
türk tayfalarının adı ilə bağlıdır.
"Ər" sözü isə saqların mərd,
qorxmaz olduğunu təsdiq edir) və Qarqar vilayətlərinin
müəyyən hissəsini birləşdirərək, Araz və
Tərtər çayları arasında yerləşən
geniş bir ərazini əhatə etmişdir".
İçərişəhər Dövlət Tarix-Memarlıq
Qoruğu İdarəsinin dəstəyilə Mədəni
irsimizdən seriyasından Azərbaycan və ingilis dillərində
çapdan çıxmış "Qarabağ" adlı
kitabdan götürülmüş yuxarıdakı sətirlər
bu dəyərli nəşrin əsas leytmotivi kimi ilk səhifədən
tutmuş, sonadək oxucunun diqqətini əsas məsələyə
- həqiqətin həsini eşitməyə yönəldir.
Tanınmış tarixçi alimlərimiz - tarix elmləri
doktoru Vəfa xanım Quliyeva və tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Qənirə xanım Pirquliyevanın xronoloji
ardıcıllıq prinsipinə sadiq qalmaqla, böyük zəhmət
hesabına araya-ərsəyə gətirdikləri bu mükəmməl
nəşri sözün həqiqi mənasında mənfur
düşmənlərimizə və onların riyakar
havadarlarına verilən ən tutarlı "cavab" hesab
etmək olar. Tərtibatı ilə
gözoxşayan kitabdakı mətnlərin eyni səhifədə
- qarşı-qarşıya - sütunlarda iki dildə verilməsi,
dünyanın hansı nöqtəsində yaşamasından
asılı olmayaraq, hər bir oxucu üçün əlçatanlıq
baxımından əvəzolunmaz mənbədir. Fikrimizi
bir qədər də sadələşdirsək, demək olar
ki, "görünən dağa bələdçi lazım
deyil..."
Bu uğurlu nəşrin tərcüməçisi Səadət
İbrahimova, redaktorları Dürdanə Hüseynova və Səlim
Babullaoğludur. İngilis mətninin redaktoru İan
Piertdir.
Tarixi faktların bariz nümunəsi olan şəkillərdən
kitabda yerli-yerində istifadə olunması da müəlliflərin
düzgün seçim etdiklərinin göstəricisi kimi
yüksək dəyərləndirilməyə layiqdir.
Başlanğıcda
Qarabağ bölgəsinin yerləşdiyi ərazi haqqında
dəqiq məlumat verən müəlliflər daha sonra
"qara" sözünün mənaları barədə
müfəssəl açıqlama verirlər: "... Qədim
türkdilli xalqlarda "qara"nın rəngdən başqa
"sıx", "qalın", "böyük",
"tünd" və digər mənaları vardır. "Bağ" isə qədim dövrlərdən
Şərq bədii mədəniyyətinin ən mükəmməl
nümunələrindən biri olmuşdur. Mənası "şəfa",
"rahatlıq" kimi anlaşılır. Bu
baxımdan yanaşdıqda, "Qarabağ" sözü
"böyük bağ", "sıx bağ",
"qalın bağ", "şəfalı bağ" mənalarını
özündə ehtiva edir".
Kitabda
mövzular bu ardıcıllıqla verilib: "Qarabağ
tarixindən", "Qarabağın numizmatikası",
"Qarabağın epiqrafik abidələri", "Aran
Qarabağ xalçaçılıq məktəbi",
"Qarabağın milli geyimləri", "Bədii metal
zinət əşyaları", "Atçılıq",
"Ədəbi mühit", "Musiqi və teatr",
"Ədəbiyyat" və "Biblioqrafiya".
"Qarabağın
tarixindən" bölməsindəki materiallarla tanış olarkən, ən çox nəzərəçarpan
bəzi məlumatları təqdim etmək yerinə
düşər. Qeyd olunduğuna görə, Azərbaycan
arxeoloqları Füzuli rayonu ərazisində dünyada ən
qədim yaşayış məskənlərindən
sayılan Azıx və Tağlar (indiki Xocavənd rayonu)
mağaralarını aşkar etmişlər. Orada
aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində uzun
bir tarixi dövr ərzində ibtidai insanların həyat
şəraiti tədqiq edilmiş və 1,5-2
milyon il bundan əvvəl Azərbaycan ərazisində
mövcud olan flora və faunanın izlərini özündə
əks etdirən zəngin maddi-mədəniyyət
qalıqları tapılmışdır. Bu
tapıntılar isə Qarabağın maddi-mədəniyyət
tarixini hərtərəfli öyrənmək istəyən tədqiqatçılara
böyük imkanlar yaratmışdır.
Qarabağ
sənətkarlığının dünya şöhrəti
qazanması barədə verilən aşağıdakı
fikirlərə diqqət edək: "Bu gün dünyanın
ən zəngin muzeylərində Qarabağ sənətkarlığının
timsalında Azərbaycan incəsənətinin bir çox
gözəl nümunələri ilə rastlaşırıq.
Bu muzeylərdən Londonun Viktoriya, Albert, Parisin Luvr,
Vaşinqtonun Metropoliten, o cümlədən, Vyananın,
Romanın, Berlinin, İstanbulun, Tehranın, Qahirənin zəngin
kolleksiyalarında dünyanın mədəni incilərilə
yanaşı, Qarabağ sənətkarlarının yaratdıqları
ən müxtəlif sənət nümunələrini də
görmək olar".
Müəlliflərin
fikrincə, Qarabağda bir əsrə yaxın dövr ərzində
aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində Kəlbəcər,
Ağdam, Laçın rayonları ərazisində tapılan
qayaüstü təsvirlər, zəngin naxışlı əmək
alətləri, xalça sənəti nümunələri, zərgərlik
əşyaları, həmçinin, nəfisliyilə
seçilən memarlıq abidələri Qarabağ sənətkarlığının
yaradıcılıq zirvəsi hesab olunur.
Vaxtilə Qarabağda pulaqədərki ən qədim
ödəniş vasitəsi hesab edilən kauri
balıqqulağı dəfinəsi də məhz Qarabağda,
müasir Xankəndi ərazisində aparılan arxeoloji
qazıntılar zamanı aşkar edilmişdir.
Dünyanın ən qədim tarixi-mədəni mərkəzlərindən
sayılan "Kür-Araz Mədəniyyəti"
eramızdan əvvəl IV-III minilliyin sonuna doğru bu bölgədən
Suriya, Türkiyə, İran və Qafqaz ərazisinə
yayılmışdır.
... Eramızdan əvvəl III əsrdə Qafqazda
Albaniya dövləti yarandıqda onun ən mühüm və
strateji cəhətdən sərfəli torpaqları müasir
Qarabağ ərazisi olmuşdur. Dünya
alimləri və tədqiqatçıları tərəfindən
qəbul olunan və uzun illər boyu araşdırmaları
davam edən Yaloylutəpə və küp qəbirlər mədəniyyətinin
"erkən vətəni" yenə Qarabağdır.
Daha sonra, II minilliyin 2-ci yarısında isə Qarabağ
ərazisində Xocalı-Gədəbəy mədəniyyəti
təşəkkül tapmışdır.
Uzunmüddətli araşdırmalar sübut etmişdir
ki, V əsrdə Albaniyanın ikinci paytaxtı Bərdə
şəhəri olub və hakim sinif Qəbələdən
sonra Qarabağda əsaslı kök salmağa başlayıb.
Müəlliflər belə bir fikri də xüsusi
vurğulayırlar ki, son illərdə Avropanın və
Amerikanın arxeoloq-alimləri çaxmaqdaşından
hazırlanan əmək alətlərinin ilk istehlakçılarının
əksər hallarda Azərbaycan olduğunu və ayrıca
Qarabağın Daş dövrünə aid bəzi
mağaratipli yaşayış yerlərindən də
tapıldığını araşdırmaqdadırlar. Onların
hazırladıqları xəritələrdə belə əmək
alətlərinin yayılma arealında ilk məskənlər
sırasında adını çəkdiyimiz Tağlar abidəsi
də önəmli yer tutur.
Kitabda vurğulanan əsas faktlardan biri də odur ki, bir
sıra tapıntılar əslində, bizlərə hələ
Tunc dövründən qədim tayfalara məlum olan beynəlxalq
ticarət yolunun Qafqazdakı marşrutunun Qarabağdan keçməsini
birbaşa sübut edir. Pulaqədərki digər maraqlı əmtəə
mübadiləsi qrupuna aid olan boyalı qabların xüsusi
ornomentli nümunələri Xocalı-Gədəbəy mədəniyyətinə
aid olmaqla Qarabağın, demək olar ki, bütün antik
dövrə qədərki yaşayış məntəqələrindən
və qəbir abidələrindən aşkar edilmişdir.
1897-ci ildə Goranboy rayonunun Gülüstan kəndi
yaxınlığında tapılan gümüş sikkələrin
Makedoniyalı İsgəndərə aid olan iri tetradraxmalardan
ibarət dəfinə olduğu da araşdırmalar nəticəsində
təsdiq edilmişdir.
Beləliklə, Qafqaz Albaniyası dövrünün erkən
Barbar - bənzətmə sikkələrinin bir qismi Qəbələdən
sonra ikinci paytaxtı olan Bərdədən də zaman-zaman
aşkarlanmışdı. Bu sikkələr anonim olduğundan,
onların zərb yerini alimlər topoqrafik üsulla həyata
keçiriblər...
İslam sikkələrinin ilk
araşdırıcılarından olan V.Tirzenhauzen
"Aran" adı olan dirhəmlərin Qarabağ ərazisindəki
Bərdə şəhərini ifadə etdiyini yazmış və
bu inzibati bölgəyə həm də Gəncə, Təbriz,
Beyləqan və Şəmkir şəhərlərinin daxil
olduğunu qeyd etmişdir.
Sikkə zərbi analizlərinə görə də Bərdə
şəhəri antik dövrdən Azərbaycanın
köklü dini, ticarət və mədəniyyət mərkəzi
olmuş və tarixin, demək olar, dönəmlərində
öz əhəmiyyətini itirmişdir. 200 illik
numizmatik materiallar axtarışında olan alimlər orada
heç zaman ermənilərə aid bir ədəd də olsun
sikkə aşkar etməmişlər. Deməli,
onların Qarabağa heç bir iddiası ola
bilməz. Çünki dövlət - pul deməkdir,
pul - qanun deməkdir. Bu qanunu özündə əks
etdirən zərbxanalar və onların məhsulları
yalnız bizlərə - yerli avtoxton Azərbaycan türklərinə
aiddir...
Həmin dövrlərdə "Qarabaği", "Bərdəli"
təxəllüsü ilə tanınmış onlarca mütəfəkkir
şəxsiyyətlər yetişmiş, onların adı və
yaradıcılıqları haqqında məlumatlar tarixə
çevrilmişdir.
"Qarabağın
bir çox şəhərləri - Ağdərə, Kəlbəcər,
Xocavənd, Şuşa, Xankəndi, Tərtər, Füzuli, Cəbrayıl,
Ağcabədi, Laçın, Qubadlı, Zəngilan islam dini
dövründə meydana gəlmişdir. Bu şəhərlərin
inşa mədəniyyətində yerli əhalinin milli-mənəvi
və ideoloji təfəkkür tərzi öz bədii əksini
tapmışdır... Bu isə öz növbəsində orta əsrlərdə
Azərbaycanın bütün bölgələrində
inşa edilmiş memarlıq incilərilə təsdiq
olunur..."
XVIII əsrin
II yarısında Qarabağda Bayat, Şahbulaq (Tərnəküt),
Pənahabad (Şuşa) qalaları
salınmış və həmin qalalarda bazar, karvansara, məscid,
hamam və s. inşa edilmişdir. Ağdam bölgəsində
imarətlər, saraylar, Pənah xana və nəslinə aid
günbəzlər tikilmişdir...
Ümumiyyətlə,
təkcə Şuşa şəhərində 549 qədim
bina, ümumi uzunluğu 1203 metr daş döşənmiş
küçələr, 17 məhəllə bulağı, 17 məscid,
6 karvansara, 3 türbə, 2 mədrəsə, 2 qəsr və
qala mövcud olub. O cümlədən 72 mühüm tarixi sənət
abidəsi, dövlət xadimlərinin və
tanınmış şəxslərin evləri olmuşdur. Bu abidələrin çoxu XIX əsrdə
yaşamış memar Kərbəlayi Səfixan Qarabaği tərəfindən
tikilmiş və həmin dövrün məşhur nəqqaşı
Kərbəlayi Səfərəli tərəfindən bəzədilmişdir.
Təəssüflə
qeyd etmək lazımdır ki, artıq özü
bütövlükdə bir abidə olan Şuşa
şəhəri 30 ilə yaxın dövr ərzində mənfur
ermənilər tərəfindən dağıdılıb
viran olunmuşdur...
"Qarabağ. Mədəni
irsimizdən" kitabından nəticə olaraq
götürdüyümüz aşağıdakı sətirlər
təkcə ermənilərə deyil, eyni zamanda bütün
dünyanın ermənipərəst şər qüvvələrinə
verilən ən sərt və tutarlı cavablardan biridir:
"Orta əsr mənbələrinin analizləri göstərdi
ki, bu regionda XIV-XVII əsrlər dövründə heç
bir Ermənistan dövləti olmayıb. Ermənistanın
hal-hazırda yerləşdiyi ərazi həmin dövrdə
orta əsr Azərbaycan feodal dövlətlərinin (Qaraqoyunlu,
Səfəvilər) tərkib hissəsi olub. XIX əsrin əvvəlində
Rusiya Gürcüstanla Azərbaycanı işğal edib.
İlk erməni dövləti Qafqazda ruslar və ingilislərin
razılığı və köməkliyilə 1920-ci ildə
yaradılıb".
Maral POLADOVA
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Elmi nəşrlər və proqnozlaşdırma
şöbəsinin baş mütəxəssisi
525-ci qəzet.- 2022.- 2 aprel.- S.23.