Mollanəsrəddinçilərin qabaq
sırasında
Faciəli qətli
haqqında fərqli versiya
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan tənqidi-realist ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən olan Əliqulu Qəmküsar (1880-1919) milli satirik şeirin və publisistikanın qüdrətli yaradıcılarından biridir. O, böyük demokrat
yazıçı Cəlil Məmmədquluzadənin
başçılıq etdiyi "Molla Nəsrəddin" ədəbi
məktəbində özünəməxsus sanballı yeri və
xüsusi mövqeyi olan sənətkar kimi qəbul olunur. Azərbaycan teatrının inkişafında da
Əliqulu Qəmküsarın mühüm xidmətləri
vardır.
Naxçıvan şəhərində papaqçı Məşədi
Ələkbər Nəcəfovun ailəsində dünyaya gəlmiş
Əliqulu Qəmküsar görkəmli maarifçi-şair Məhəmməd
Tağı Sidqinin müdriklik etdiyi məşhur "Tərbiyə"
məktəbində təhsil alıb yetişmişdir. Əliqulu Nəcəfov
bir müddət Azərbaycan-İran gömrük idarəsində
çalışan yaxın qohumları ilə birlikdə Culfa
şəhərində yaşayıb işləmişdir.
Cavan ədəbiyyatçı 1903-cü ildə buradan məqalələr
yazıb, Məhəmməd Ağa Şahtaxtlının
redaktorluğu ilə çıxan "Şərqi-Rus" qəzetinə
göstərməklə mətbuat aləminə gəlmişdir.
"Molla Nəsrəddin" jurnalında da onun ilk
yazıları "Culfadan" sərlövhəsi ilə
çap olunmuşdur: qısa müddətdə çap
etdirdiyi satirik şeirləri və publisist məqalələri
ilə Əliqulu Qəmküsar tanınmış mollanəsrəddinçi
şair kimi qəbul olunmuşdur. İstedadlı
satira ustası Azərbaycan şairi, şeir məktəbinin
yaradıcısı Mirzə Ələkbər Sabirin vəfatından
sonra onun yerini boş qoymamış, tənqidi-realist ədəbiyyatın
orijinal nümunələrini yaratmaqla "Molla Nəsrəddin"
satira məktəbini daha da zənginləşdirmişdir.
Əliqulu Qəmküsar Culfada
yaşadığı illərdə Cənubi Azərbaycanda
baş vermiş Səttarxan hərəkatı ilə
bağlı olmuş, məşrutəçi cənub
şairi Səid Səlmasi ilə dostluq etmişdir. Culfa gömrükxanasında məsul vəzifədə
çalışan dayısı, Moskva Universitetinin məzunu
olmuş Nəsrulla Şeyxovla birlikdə Məşrutə hərəkatına
gizli yolla yardım göstərmək işində iştirak
etmişdir. Hətta dövrün rəsmi
inzibati orqanları Əliqulu Qəmküsarın Səttarxançılarla
əlaqələrindən şübhələndikləri
üçün onun evində axtarış aparmışlar.
Əliqulu Qəmküsar teatr sahəsindəki fəaliyyətinə
də Culfadan başlamışdır. O, 1909-1910-cu illərdə
burada teatr truppası yaradaraq yerli həvəskarların
iştirakı ilə tamaşalar hazırlayıb göstərmişdir.
Əliqulu
Qəmküsarın "Günəş" qəzetinin 26
dekabr 1910-cu il tarixli sayında dərc
edilmiş "Sənayeyi-nəfisə" adlı məqaləsində
onun təşkilatçılığı və
iştirakı ilə tamaşaya qoyulmuş dram əsərləri
haqqında aşağıdakı məlumatlar öz əksini
tapmışdır: "Məktəb... nə qədər tərəqqi
və təaliyə (yüksəlişə - İ.H.) xidmət
edirsə, bir o qədər də teatr millətin maddi və mənəvi
nəvaisini (səsini, ahəngini - İ.H.) islah edir... Qafqazın sair bir nöqtələrində olan kimi,
Culfada dəxi keçən ildən bəri bir ufaq həvəskar
cəmiyyəti təşkil edib, gah-gahi bir para əxlaq və
məişətə dair pyesalardan səhneyi-tamaşaya
qoyuruq. Keçən baharda M.Axundovun "Məstəh
şah" komediyası oynadığımız kimi, iş bu
dekabr ayının 9-da Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan" və
17-sində "Dağılan tifaq" faciələrini
meydani-tamaşaya vəz etdik. Və əlhəmdülillah
cəmaətimiz dəxi qayət şövq və həvəs
ilə məclisimizi müşərrəf və müzəyyən
buyurdular.
...Aidiyyatımızın
mifsini (hamısını - İ.H.) Naxçıvanda
olan qız məktəbinə ianə etdik. Hər yerdə və hər məmləkətdə
kəndi vətən və kəndi millətinin səadətinə
bəzmi-hümmət edib çalışanlar qəlbdən
alqışlanıb".
Əliqulu Qəmküsar Culfada teatr təşkilatçısı
olmaqla bərabər, həm də rejissor və aktyor kimi
iştirak etmişdir. Culfa dövrü teatr fəaliyyəti
Əliqulu Qəmküsarın gələcəkdə Cəlil
Məmmədquluzadənin "Ölülər" əsərindəki
Şeyx Nəsrullah obrazını oynamaq üçün əhəmiyyətli
bir məşq idi. Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər" əsərindəki Şeyx Nəsrullah
obrazını 29 aprel 1916-cı ildə Bakı səhnəsində
böyük məharətlə yaratmaqla Əliqulu Qəmküsar
Azərbaycan teatr tarixinə öz imzasını
atmısdır. Teatr sahəsində
geniş fəaliyyət göstərməsə də, təkcə
Şeyx Nəsrullah obrazını məharətlə ifa etməsi
onun səhnə mədəniyyəti tariximizdə layiqli yer
qazanması üçün kifayətdir. Görkəmli
teatrşünas-alim Cəfər Cəfərov tərəfindən
"Dövrün ən böyük teatr hadisəsi" hesab
edilən "Ölülər" tamaşasında
professional səhnə xadimi Mirzağa Əliyevin İskəndər
obrazında göstərdiyi məharəti Şeyx Nəsrullah
obrazını xüsusi istedadla canlandırmaqla həvəskar
aktyor Əliqulu Qəmküsar nümayiş etdirə
bilmişdi. Müasirləri Əliqulu Qəmküsarın
Şeyx Nəsrullah rolunun səhnədə
canlandırılmasındakı fövqəladə məharət
göstərməsinə yüksək qiymət vermişlər.
Böyük səhnə ustadı Mirzəağa Əliyev
Əliqulu Qəmküsarın Şeyx Nəsrullah rolundakı
məharətini aşağıdakı kimi şərh
etmişdir: "Qəmküsar ruhanilərin hərtərəfli
tanıdığı, onlara yaxşı bələd
olduğu üçün Şeyx Nəsrullah rolunu fövqəladə
bir məharətlə oynayırdı. Mən
onun oyununun mislini sonralar görə bilmədim.
Naxçıvanda
"El güzgüsü" teatrında 1917-ci ildə İskəndər
rolunda Əliqulu Qəmküsarla tərəf müqabil
olmuş Xalq artisti Rza Təhmasib onun Şeyx Nəsrullah
rolundakı ifasını təkraredilməz aktyorluq
istedadı hesab etmişdir: "Şeyx Nəsrullah rolunun mən
bir çox ifaçılarını görmüşəm. Lakin açıq deməliyəm ki, heç kəs,
hətta Hidayətzadə kimi sənətkar belə
...mollaların həyatı və psixologiyasına
yaxşı bələd olan bu xırda cüssəli adamdan
(Əliqulu Qəmküsardan - İ.H.) üstün tutula bilməz.
Onun oyununda nə qədər dərin bir səmimiyyət
və emosional bir zənginlik var idi".
Deməli,
satirik şair və mahir publisist kimi "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbində özünəməxsus mühüm yer tutan Əliqulu
Qəmküsar Azərbaycan teatr hərəkatında da dərin
iz salmış, böyük xidmət göstərmişdir.
***
Məlum olduğu kimi, böyük Mollanəsrəddinçi
şair Əliqulu Qəmküsar 14 mart 1919-cu ildə Tiflisdə
qəflətən faciəli şəkildə qətlə
yetirilmişdir. Bu gözlənilməz qanlı hadisə
Azərbaycan ziyalılarını qəlbən
sarsıtmışdır. Dövri mətbuatda
həmin qətl hadisəsi ilə əlaqədar hüznlü
məqalələr çap olunmuşdur. Görkəmli
yazıçı və ictimai xadim Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin aşağıdakı fikirləri Azərbaycan
ictimaiyyətinin dərin kədərini və obyektiv
baxışını əks etdirir: "Əliqulu Qəmküsara
dəyən güllə "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinin
ürəyinə dəydi. Ona mən "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsinin ürəyi adı qoymaqda səhv etmirəm
və cürətlə bu sözü deyirəm".
Bununla belə, faciəli şəkildə
öldürüldüyü vaxtdan bizim günlərə qədər
Əliqulu Qəmküsarın qətlə yetirilməsi səbəbi
ilə əlaqədar müxtəlif versiyalar irəli
sürülmüşdür. Bu barədə mövcud
tədqiqat əsərlərində yekun bir qənaətin hələ
də olmadığını nəzərə alaraq,
Əliqulu Qəmküsarın tərcümeyi-halının
faciəli sonluğu ilə bağlı məsələyə
bir daha qayıtmağı zəruri hesab edirik. Bu həmin hadisə ətrafında ədəbiyyatşünaslıq
elmindəki qeyri-müəyyənliyi aradan qaldırmaqla bərabər,
həm də Əliqulu Qəmküsarın dövrü və
mühiti, vətəndaş şairin siyasi mövqeyi ilə əlaqədar
məsələlərə də aydınlıq gətirə
bilər.
Mövcud elmi tədqiqat əsərlərində görkəmli
mollanəsrəddinçi şairin faciəli ölümü
haqqında daha çox yayılmış versiya Qəmküsarın
Gürcüstan menşevikləri tərəfindən güllələnməsi
ilə bağlıdır. Fikrimizcə, bu məsələdə
sovet dövrü ədəbiyyatşünaslıq elminin
ideoloji meylinin təsiri də vardır. Bolşevik
hakimiyyəti illərində aparılmış tədqiqatlarda
onlara əks mövqedə olmuş menşevik sui-qəsdinin
qabardılması təbii qəbul edilə bilən əhvalatdır.
Hətta müasir Əli Nəzmi də sonralar
yazdığı "Keçən günlər" adlı
mənzum memuarında Tiflisdə gizli şəkildə
"kommunist nəşrlərini yayması" bəlli
olması səbəbindən Qəmküsarın onlar tərəfindən
qətlə yetirildiyi versiyasını dilə gətirmişdir.
Əslində isə Əliqulu Qəmküsarın
öldürüldüyü 1919-cu ildə bütövlükdə
Zaqafqaziyada, o cümlədən, Gürcüstanda menşeviklərin
mövqeyi çox da güclü deyildi. Həm
də Əliqulu Qəmküsarın menşeviklərlə
münaqişəsi də yox idi. Hətta
bəzi ehtimallara görə Əliqulu Qəmküsar
regiondakı eser-menşevik blokuna müəyyən rəğbət
bəsləmişdir. Bu halda şairin
menşeviklər tərəfindən məqsədli şəkildə
öldürülməsi versiyası çox da əsaslı
görünmür. Ehtimal ki, bu, sovet dövrü tədqiqatlarında
Əliqulu Qəmküsarın menşevik meyilli olması
versiyasını pərdələmək, onun adını və
əsərlərini elmi-ədəbi dövriyyədə
saxlamaq kimi o zaman üçün düşünülmüş
hesab edilə biləcək müsbət bir münasibətin,
uzaqgörən ağıllı bir priyomun, üsulun ifadəsi
imiş.
Əliqulu Qəmküsarın qəfil
öldürülməsində onun Qafqazda ingilislərin
ağalığına qarşı yazılmış
"İngiltərə" şeirinin əsas faktora
çevrilməsi müddəalarına da yenidən baxmaq
lazım gəlir. Doğrudur, "İngiltərə"
satirası çox təsirli bir bədii nümunə olmaqla
XX əsrin əvvəllərində Qafqazda, xüsusən Azərbaycanda
ingilis müstəmləkəçiliyinə vurulmuş
ağır zərbə gücünə malik olan ciddi satirik əsərdir.
Ancaq "İngiltərə" şeiri 1919-cu
ilin əvvəllərində yazılsa da həmin vaxt
dövri mətbuatda çap olunmamış şeirin əlyazması
halında yayılmasına dair də heç bir məlumat
dövri mətbuata, Qəmküsarın müasirlərinin
xatirələrinə sızmamışdır. "İngiltərə" şeiri şairin vəfatından
sonra ictimaiyyətə çatdırılmışdır.
Belə olan surətdə ingilis nümayəndəliyinin
Azərbaycan dilində yazılan və mətbuata
çıxmayan şeirdən qısa vaxtda xəbər
tutması, onun müəllifinə qarşı sui-qəsd tədbiri
düşünüb həyata keçirməsi mümkün
deyildir. Xüsusən, ingilislərin
Gürcüstan menşeviklərinin əli ilə Əliqulu Qəmküsarı
qətlə yetirmələri müddəası
inandırıcı səslənmir. Çünki
"İngiltərə" satirasında Gürcüstanı
da ingilis ağalığından müdafiə etmək meyli də
açıq-aşkar ifadə olunmuşdur:
Əsrlərdir
bu millət Asiyada kök salıb,
Hər yeri, hər ölkəni min fənd-fel ilə
alıb.
Aləmi
bərbad edibdir, bircə Gürcüstan qalıb,
İstəyir etsin onu da tar-mar İngiltərə.
Tarixdən məlum olduğu kimi, XX əsrin əvvəllərində
Qafqazda nüfuz və miras üstündə mübarizə
aparanlar menşeviklərdən çox bolşeviklər idilər. Əliqulu Qəmküsar
1917-ci ildə yazdığı məşhur
"Qarğalar" adlı felyetonunda ölkədəki
"hərki-hərkilik aləmi"ndə kadetlər,
müsavatçılar, federalistlər və menşeviklərlə
yanaşı, bolşevikləri də günahkar
saymışdı. Sadəcə, Əliqulu Qəmküsarın
seçilmiş əsərləri 1959-cu ildə Bakıda
kitab halında nəşr edilərkən dövrün ideoloji
prinsiplərinə uyğun olaraq "Qarğalar"
felyetonunun mətnindən "gah da bolşevik" ifadəsi
çıxarılmışdır. Beləliklə,
Qəmküsarın öldürülməsində
menşeviklərdən çox bolşeviklərin təqsirli
sayılması ehtimalı aradan
qaldırılmışdır. Ancaq
baş vermiş sui-qəsdin konkret olaraq bolşeviklər tərəfindən
təşkil edilməsinə dair də əsaslı faktlar
yoxdur. Digər ehtimallar kimi, qətl hadisəsində
bolşevik faktoru da bu gün üçün nə qədər
cəlbedici görünsə də, özünün tam təsdiqini
tapa bilmir.
Bundan başqa, fikrimizcə, Əliqulu Qəmküsarın
Azərbaycan müsavatçıları tərəfindən
öldürülməsi versiyası da məsələyə
tarixi deyil, ideoloji yanaşmanın nəticəsidir. Doğrudur,
şairin 31 yanvar 1919-cu ildə "Gələcək" qəzetində
çıxmış "Bir hökumət təzə
çıxmış, ismi Azərbaycan"
satirasındakı kəskin tənqidi notlar müsavat hökumətini
qıcıqlandırmışdı. Ancaq
məlum olduğu kimi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
demokratik ruhlu ziyalı rəhbərləri fərqli
siyasi-ideoloji baxışlara həmişə tolerant,
dözümlü münasibət bəsləmişlər.
Bundan başqa, Əliqulu Qəmküsarın
qardaşı, tanınmış publisist və ictimai xadim
Rzaqulu Nəcəfovun Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
Tiflis şəhərindəki konsulluğunda işlər
müdiri vəzifəsində işləməsi də bir daha
qətl hadisəsindəki müsavat faktorunun əsassız
olduğunu göstərir.
Qeyd etməliyik ki, indiyədək yuxarıda göstərilən
təfərrüatlardan heç birini təsdiq edə biləcək
dəqiq sənədlər və faktlar hələ ki,
aşkar edilməyib. Ona görə də mövcud ehtimallara bir daha nəzər
salmaqla, hələ XX əsrin 90-cı illərində əldə
etdiyimiz materiallar əsasında daha obyektiv hesab etdiyimiz fərqli bir versiya
irəli sürməyi lazım bilirik.
Bizə görə, Əliqulu Qəmküsarın
öldürülməsi məqsədli şəkildə təşkil
edilmiş hadisə olmayıb, regiondakı hərc-mərcliyin,
qarışıqlığın, şairin özünün
yazdığı kimi "hərki-hərkilik aləminin"
nəticəsi idi. Vətəndaş şair özü də
baş verən qarışıqlıqdan
narahatlığını bir çox satirik şeirlərində
və publisist məqalələrində dəfələrlə
ifadə etmisdir. Məsələn, 1917-ci
ildə "Molla Nəsrəddin" jurnalında çap
edilmiş aşağıdakı misraları onun
dünyanın sanki yanğına qərq olunduğundan
narahatlıq keçirdiyini nəzərə
çarpdırır.
Hər kəs
açırsa ağzın, qövlü qərəzdi yeksər,
Bir mətləb
üstə hər ay bəhsi-ləsasət eylər,
Hər
bir yetən qoyar boş əngini, nitq söylər,
Axır qalar yarımçıq hər məsələ,
hər işlər.
Biganələr olar cəm bu dadə, bu harayə.
Dünya
olubdur yanğın, bir qətrə su tapılmır,
Un yox, qəhətdir
buğda, xalis çörək tapılmır,
Kimdir
desin soyulmur, kimdir desin çapılmır,
Kimdir
desin soyulmur, kimdir desin qapılmır?
Məzlum olursa aclar, çox xoşdur əğniyayə.
Publisist məqalələrində
də Əliqulu Qəmküsar "hərki-hərkilik aləminin",
"danalı çalıb torbalı oynayacaq"
dövrün acınacaqlı mənzərəsini
canlandırmış və bu "qaragüruh" zamanına
kəskin tənqidi münasibət bəslədiyini açıq
şəkildə ifadə etmişdir. Bu qəbildən
olan satirik şeir və məqalələrinin ardıcıl
yazıldığı illərdə Əliqulu Qəmküsarın
müasiri olmuş digər sənətkarlar da
acınacaqlı həyatın məngənəsində əzab
çəkmiş, hərəsi bir səbəbdən həyatla
vidalaşmalı olmuşdular. Firidun bəy Köçərlinin,
Məhəmməd Hadinin, Abbas Səhhətin, Hüseyn Ərəblinskinin
həyatının faciəli sonluğu ən müxtəlif
şəkildə "hərki-hərkilik aləminin" məntiqi
nəticəsi, kədərli yekunu idi.
Əliqulu Qəmküsarın öldürülməsi
hadisəsi də XX əsrin əvvəllərində ölkədə
baş alıb gedən özbaşınalığın,
qarışıq zamanın əhvalatı idi. Ədəbi
ictimaiyyət bu faciəli hadisəni Azərbaycan ədəbiyyatına,
xüsusən mollanəsrəddinçi hərəkata vurulan
ağır zərbə kimi qarşılamışdı.
Bu baxımdan professor Əziz Şərifin "müsəlman demokratiyasının
əsl fədaisi" saydığı şairin qətli ilə
əlaqədar 20 mart 1919-cu ildə "Borba" qəzetində
çap etdirdiyi "Qəmküsar" adlı nekroloq
xarakterli yazıda onun öldürülməsi hadisəsinin
mahiyyətini aydınlaşdırmağa imkan verən məqamlar
vardır. Həmin vaxt Tiflis şəhərində yaşayan
24 yaşlı Əziz Şərifin nekroloqundan başa
düşmək olur ki, "Əliqulu Qəmküsar gecə
saat on birdə evə qayıdıb giriş
qapısını döyərkən qonşuların
şübhəsinə tuş gəlir" və qorxudan vahimə
keçirən qonşu qadınların hay-küyünə gələn
qaradovoyun dalana açdığı atəşdən qətlə
yetirilir. Əziz Şərif bu faktı o vaxt mətbuatda
yayılmış Əliqulu Qəmküsarın qatı cinayətkar
kimi öldürülməsinə dair gedən məlumatlara
aydınlıq gətirmək, etiraz etmək məqsədilə
nəzərə çarpdırmalı olmusdu. Fikrimizcə, Əliqulu Qəmküsarın öldürülməsi
haqqındakı Əziz Şərif versiyası həmin faciəli
hadisənin canlı şahidinin təqdim və təsdiq etdiyi
fakt kimi daha inandırıcıdır. Məqalədəki
"həyatımızın pərakəndəliyi ... bir xalq
dostunu alıb apardı" fikri də qətlin
düşünülmüş, əvvəlcədən
planlaşdırılmış hadisə
olmadığını göstərir.
Əziz Şərifin həm də Cəlil Məmmədquluzadənin
və ümumiyyətlə mollanəsrəddinçilərin
tam tərəfdarı, hətta müdafiəçisi
olması da onun məqaləsində irəli sürülən
faktların gerçəkliyinə inanmağa əsas verir.
Ümumiyyətlə, professor Əziz Şərifin
"Qəmküsar" məqaləsi böyük mollanəsrəddinçi
şairin dövrü və mühitini, həyatı və
yaradıcılığını öyrənmək
üçün əhəmiyyətli mənbədir. Bu
yığcam məqalədə Əliqulu Qəmküsar
satirasının mahiyyətinə obyektiv elmi qiymət
verilmişdir. Əziz Şərifin hələ gənclik
illərində yazdığı nekroloqdakı
aşağıdakı fikirlər Əliqulu Qəmküsarın
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixindəki rolunu, yerini
doğru-düzgün ifadə edir: "Mərhum son 10-15 il ər-zində
müsəlman poeziyasında yarın gözəlliyini,
bül-bülün cəh-cəhini və çiçəklərin
ətrini tərənnüm etməkdən xalqın dərd-sərini,
cəhalət və şərin, meydanda inildəyən
demokratiyanın ələmini təsvir etməyə
keçidin əsasını qoyan yeni yönlü şairlər
sırasında ilk yerlərdən birini tuturdu".
Bütün XX əsr boyu Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mollanəsrəddinçi şair Əliqulu Qəmküsarın
yaradıcılığı haqqındakı yekun elmi qənaətləri
də əsasən bu müddəalardan ibarət olmusdur. Bundan
başqa, Əziz Şərifin məqaləsindəki
avtobioqrafik cizgilərə dair bəzi qeydlər şairin tərcümeyi-halının
son illərindəki ağır vəziyyətini aydın təsəvvür
etməyə imkan yaradır. Əziz Şərifin
təqdimatında böyük mollanəsrəddinçi
şair Əliqulu Qəmküsarın canlı obrazı
yaradılmışdır. İlk dəfə
bu məqalədən öyrənirik ki, Qəmküsar
"maddi cəhətdən son dərəcə təmin
olunmamış, tez-tez cırıq palto və yırtıq
başmaqda ac-yalavac gəzib dolaşan, ürəyində intəhasız
qəm-qüssə, baxışlarında insana sönməz
sevgi daşıyan istedadlı şair idi".
Bütövlükdə
Əliqulu Qəmküsarın tərcümeyi-halını,
taleyini və sənətini öyrənmək
baxımından əhəmiyyətli olduğunu, indiyədək
çap olunmadığını
nəzərə alaraq, professor
Əziz Şərifin 20 mart 1919-cu il tarixdə
"Borba" qəzetində dərc edilmiş "Qəmküsar"
məqaləsini oxuculara təqdim etməyi faydalı hesab
edirik:
"Bazar günü martın 16-da Tiflis şəhərinin
müsəlmanları faciəli şəkildə həlak
olmuş, hələ gənc olan bir şairi - Əliqulu Nəcəfovu
dərin kədər hissi ilə torpağa
tapşırdılar (O, Müsəlman Sosial-Demokrat
"Hümmət" təşkilatının orqanı olan
"Gələcək" qəzetinin əməkdaşı
idi).
Mərhum
son 10-15 il ərzində müsəlman
poeziyasında yarın gözəlliyini, bülbülün cəh-cəhini
və çiçəklərin ətrini tərənnüm
etməkdən xalqın dərd-sərini, cəhalət və
şərin meydanında inildəyən demokratiyanın ələmini
təsvir etməyə keçidin əsasını qoyan yeni
yönlü şairlər sırasında ilk yerlərdən
birini tuturdu.
İlk dəfə mərhum şair Sabirin getdiyi yol
1911-ci ildə o, vəfat edəndən sonra dalana dirənə
bilərdi. Lakin bu yolda artıq müsəlman
demokratiyasının əsl fədaisi möhkəm
dayanmışdı. O, özünün ahəngdar, xalq
dilində yazılmış şeirlərində cəmiyyətimizin
bütün xəstəliklərini əks etdirir, xalqın
canını bürüyən bütün yaraları
açıb göstərirdi.
Müsəlman həyatının elə bir sahəsi
yoxdur ki, bu ilhamlı şairin diqqətindən kənarda
qalmış olsun. Çoxüzlü almazda olduğu kimi, Qəmküsar
poeziyasında da müsəlman ruhanilərinin ədəbsizliyi
də, bəy və mülkədarların tüfeyliliyi və
zülmü də, demokratiyanın zülmətdə
qalması, gücsüzlüyü də, qadınların
hüquqsuzluğu da və ümumiyyətlə, türkləri
Avropa mədəniyyətindən uzaqda saxlayan hər şey
öz əksini tapır.
Mərhum şair göz yaşları içərisində
güldürən və hətta gülüşün
özü idi.
Bəzən cəmiyyəti və onun adət-ənənələrini
amansız tənqid atəşinə tutur, başqa şair və
jurnalistlərin toxunmağa belə cəsarət etmədiyi
qüsurları açıb göstərirdi.
Qəmküsar məşhur "Molla Nəsrəddin"
jurnalının nəşrində kifayət qədər fəal
iştirak edirdi. Bu, o jurnal idi ki, xalqımızın
oyanışında ilk qaranquş olmusdu və Rusiya və
İranın savadlı müsəlmanları həmin gənc
şairin çox gözəl, ahəngdar şeirlərini onun
hər bir nömrəsindən məmnuniyyətlə
oxuyardılar.
Son zamanlar mərhum şair "Gələcək" qəzetinin
nəşrində yaxından iştirak edir, orada felyeton və
şeirlərini çap etdirirdi.
Amansız tale ona öz gücünü bir daha göstərmək
imkanı vermədi və onu müsəlman
demokratiyasının əlindən vaxtsız alıb
apardı.
Mərhum şair ən dəhşətli, ən faciəli
bir şəraitdə dünyasını dəyişdi.
Gecə saat 11-də evə qayıdıb giriş
qapısını döyərkən qonşuların
şübhəsinə tuş gəlir və ...onu qətlə
yetirirlər.
İki gündən sonra - dəfn günü yerli qəzetlərdə
kiçik qeyd peyda olur: "Martın 15-nə keçən
gecə Moskovskaya küçəsində milisionerlər tərəfindən
bir qatı cinayətkar öldürülmüşdür. Ölənin familiyası məlum deyil".
Taleyin
acı istehzasına bir bax! Ən yaxşı
şairin həlakına dair məlumat xronikada "Cinayətkarın
qətli" başlığında verilir.
Həyatımızın pərakəndəliyi ...müsəlman poeziyasının və ədəbiyyatının əlindən gözəl bir nəğməkarı, boğulan demokratiyaya ürəkdən yanan bir xalq dostunu alıb apardı.
Şairin olumu da, ölümü də faciədən uzaq ola bilmədi. O, maddi cəhətdən son dərəcə təmin olunmamış, tez-tez cırıq palto və yırtıq başmaqda ac-yalavac gəzib dolaşan, ürəyində intəhasız qəm-qüssə, baxışlarında insana sönməz sevgi daşıyan istedadlı şair idi. Və namərd bir insanın qaba gülləsi poeziyaya bu qədər dəyərli incilər bəxş etmiş qələmini onun əlindən aldı.
...Hökumət başsız qalmış müsəlmanların hiddətli səsini eşitməli, qətlin törədilmə halını təfsilatıyla aydınlaşdırmaq, cinayətkarı ədalətlə cəzalandırmaq üçün ən təsirli tədbirləri görməlidir.
Lakin şair həlak olub! Artıq heç bir qüvvə onu geri qaytara bilməz!
Rahat yat, əziz şair!
Qəbrin nurla dolsun, əvəzsiz yoldaş".
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin banisi Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə mollanəsrəddinçi müasirlərinin xidmətlərini dəyərləndirərkən onlardan hər birinin ədəbiyyatdakı yerinin obyektiv qiymətini vermişdir. Mirzə Cəlilin verdiyi qiymətlər yazıçı meyarlarının ifadəsi olsa da, Azərbaycan mollanəsrəddinşünaslığının elmi dəyərləndirmələri ilə üst-üstə düşür, hətta bir çox hallarda ədəbiyyatşünaslıq elminə istiqamət verir. Belə ki, Cəlil Məmmədquluzadənin Mirzə Ələkbər Sabirə verdiyi "ən qiymətli və nadir bir şairimiz" qiyməti, Əli Nəzmini "ikinci Sabirimiz" adlandırması, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevi "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinin ibtidasından... məcmuənin ən yavuq əməkdaslarından və məsləhətçi dərəcəsində yoldaşlarından biri" hesab etməsi... Azərbaycan mollanəsrəddinşünaslıq elminin nəzəri ilə qənaətləri səviyyəsində ümumiləşir. Bu mənada Cəlil Məmmədquluzadənin "məxsusi qələm yoldaşımız" adlandırdığı, fikir açıqlığı, ... "şiddətli tənqid və çıxarları ilə" önə çıxmış Əliqulu Qəmküsar haqqındakı aşağıdakı mülahizələri geniş mənada Azərbaycan elmi-ədəbi ictimaiyyətinin fikri kimi səslənir: "Nə qədər ki, məcmuəmizin adı söylənilir, onun əziz və qiymətdar qələm yoldaşlarının qabaq sırasında Əliqulu Qəmküsarın - Cüvəllağı bəyin adı həmişə zindəbad (yaşasın - İ.H.) alqışları ilə zikr olunacaqdır".
Ustad Cəlil Məmmədquluzadənin 1929-cu ildə Əliqulu Qəmküsarın vəfatının onuncu ilində yazdığı bu fikirlər indiki müstəqillik dövründə də "mollanəsrəddinçilərin qabaq sırasında" yeri görünən döyüşkən şairin bənzərsiz sənəti ilə əbədiyyət qazandığını bir daha təsdiq edir.
30 mart 2022-ci il
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik, Milli Məclisin
deputatı
525-ci qəzet.- 2022.- 2 aprel.- S.14-15.