Ramazan - rəhmət və nemət ayı
Bu gün dünya müsəlmanlarının səbirsizliklə
gözlədiyi Ramazan ayının ilk günüdür. Artıq bütün müsəlman dünyası
Hicri-Qəməri təqvimilə 11 ayın sultanı adlanan
Ramazanın fəzilətini yaşamağa başlayıb. Rəhmət və nemət ayı olan Ramazan, həm
də günahların bağışlandığı,
bütün duaların qəbul edildiyi aydır, çünki
yalnız bu ayda Tanrı dərgahının qapıları
irqindən asılı olmayaraq, bütün müsəlmanların
üzünə açıqdır. Allah bütün
duaları qəbul və müstəcəb etsin!
"Orucluq erkən sinifli cəmiyyətdə meydana gəlib
və iudizm, xristianlıq, islamda geniş yayılan ibadət
növüdür". Bu məlumat Azərbaycan Sovet
Ensiklopediyasında öz əksini tapıb. Zənnimcə, orucun tarixi haqda maraqlanmağa dəyər.
Mənbələrə istinadən məlum olur ki,
oruc ən qədim zamanlardan formalaşan ibadətdir. İslamdan əvvəlki təkallahlılıq dinlərində
və onların kitablarında oruc haqda göstərişlər
öz əksini tapıb. Musa peyğəmbərin
40 gün oruc tutması, İsa peyğəmbər və həvarilərinin
bu ibadətə riayət etməsi məlumdur. Bu ibadət Firon dövründə oruc tutan misirlilərdən
romalılara da keçib. Dediklərimiz "Qurani-Kərim"də
də öz əksini tapıb: "Oruc tutmaq sizdən əvvəlki
ümmətlərə vacib olduğu kimi, sizə də vacib
edildi..." (Əl-Bəqərə, ayə 183) Mənbələrdə İslamdan qabaq Məkkə
bütpərəstlərinin də oruc tutduğu göstərilir.
Onların orucları yalnız ayın 10-cu
günü olur və bu günü bayram edərək, Kəbənin
üzərinə örtük də salırdılar.
Bəzi
tarixçilər məhz 10-cu gün (onuncu gün aşura da
adlanır) oruc tutmanın səbəbini onunla izah edir ki,
böyük günah işləmiş qüreyşilər bu
yolla Allahdan etdikləri
günahları onların üstündən götürməsini
istəyirdilər. Digər qisim mənbələr göstərir
ki, üz vermiş təbii fəlakətdən, daha
doğrusu, quraqlıqdan yaxa qurtarmaları
üçün qüreyşilər aşura gününü
oruc tuturdu. Göründüyü kimi,
İslamdan əvvəl oruc hansısa bir bədbəxt hadisədən
və ya günahlardan bağışlanmaq, Tanrının qəzəbini
soyutmaq naminə tutulurdu. İslamda da kəffarə,
qəza, nəzir kimi orucların olması inkar edilmir. Lakin Ramazan orucu tamam fərqli xüsusiyyətlərə
malikdir. Ramazan ayında tutduğu orucla
insanlar Tanrının onlara verdiyi nemətə
şükür və həmd-səna edir. Xüsusi olaraq vurğulamaq lazımdır ki,
İslamın ilk illərində Ramazan orucu tutulmayıb.
Orucun vacibliyi müsəlmanlara namaz
hökmündən sonra buyrulub. Tarixi faktlara istinadən
demək olar ki, Şaban ayında nazil edilən hökmə əsasən,
müsəlmanlar ilk Ramazan orucunu 624-cü ildə İslam
Peyğəmbərinin Məkkədən Mədinəyə
hicrətindən 18 ay keçəndən sonra tutmağa
başlayıblar.
Bəs niyə məhz Ramazan on bir ayın
sultanıdır? Bu ayın mübarəkliyi nədən irəli
gəlir? Bir çox hədislərdə
müqəddəs kitabların Ramazan ayında nazil edildiyi qeyd
olunur. Bir hədisdə deyilir ki,
İbrahimin səhifələri Ramazan ayının ilk gecəsi
nazil olub. "Tövrat" Ramazandan 6
gün, "İncil" isə 13 gün keçəndən
sonra nazil olub. Allahın "Qurani-Kərim"i
Ramazandan 24 gün sonra nazil etdiyi deyilir. Digər
bir hədisdə isə "Zəbur" Ramazandan 12 gün,
"İncil"in isə 18 gün keçəndən sonra
nazil edildiyi rəvayət olunur. Hədislərdə
gün fərqi olsa da, müqəddəs kitabların Ramazan
ayında nazil olması aydın görünür.
Daha bir fakt kimi Bədr döyüşünü göstərmək
olar. İslam tarixində ilk uğurlu və müsəlmanlara
zəfər gətirən bu döyüş Ramazan ayında
baş verib. Bu haqda "Qurani-Kərim"in Ali-İmran
surəsinin 123-cü ayəsində buyrulur: (Ya Muhəmməd!)
Həqiqətən siz Bədrdə (düşmənə nisbətən)
az və zəif olduğunuz halda, Allah sizə
yardım etdi. Allaha şükür edən olmaq
üçün ondan qorxun!" Məkkənin müsəlmanlar
tərəfindən fəth edilməsi, onların zorla
çıxarıldıqları torpaqlara qayıtması,
İslam Peyğəmbərinin Məkkəyə daxil
olması və Kəbə evini bütlərdən təmizləməsi
məhz Ramazan ayında baş verib: "De: Haqq (İslam) gəldi,
batil (şirk və küfr) yox oldu, çünki batil yox
olmalı idi" (Əl-İsra, ayə 81). Bütün
bunlar Ramazanın müqəddəs ay olduğunun təsdiqidir.
Ramazan orucu isə "Qurani-Kərim"in bilavasitə
bu ayda nazil olması ilə əlaqəlidir. Müqəddəs
kitabımızda adı çəkilən yeganə ay
Ramazandır: "İnsanlara doğru yol göstərən,
bu yolu açıq dəlillərilə
aydınlaşdıran və haqqı batildən ayıran Quran
Ramazan ayında nazil edilmişdir" (Əl-Bəqərə,
ayə 185). Tez-tez
rastlaşdığımız bir suala bir qədər əhatəli
yanaşmaq hamı üçün maraqlı olar. Hər
il orucluq ayrı-ayrı vaxtlara təsadüf
edir. İslam dünyasının vacib,
mühüm əməllərindən olan orucluq, həcc, eyni
zamanda Fitr və Qurban bayramları, matəm tarixləri müsəlman
təqviminə əsasən yerinə yetirilir. Hicri-Qəməri (yəni Ay) adlanan bu təqvim
Ayın Günəşə və Yerə nisbətən vəziyyətindən
asılı olaraq dəyişir. Bu nisbətdə
ayın müxtəlif səthləri olur ki, bunlardan əsası
hilal, yəni təzə aydır. Bu xüsusda
"Qurani-Kərim" belə buyurur: "(Ya Mühəmməd!)
Səndən hilallar (təzə aylar) barəsində
soruşurlar. De ki, bunlar insanlar və həcc
üçün vaxt ölçüləridir" (Əl-Bəqərə,
ayə 189). Ayədən belə nəticə
çıxır ki, Allah hilalları təzə ayın
başlanğıcı və sonu kimi, vacib ibadətlər
olan həcc və orucun vaxtının bilinməsi
üçün zaman vahidi buyurub. Buna
görə də təzə ayı görəndə oruc
tutan insanlar, hilalı yenidən görəndə ibadəti
bitirmişlər. İki təzə ay arasındakı
zaman 25,5 Günəş təqviminin 1
ayına bərabərdir. Bu hesabla qədim ərəblər
bu ölçünü zaman vahidi kimi qəbul etdiklərindən
ayların bəzisi 29, bəziləri 30 gün olub.
Başlanğıcını buradan alan və
12 aydan ibarət olan Qəməri təqviminə əsasən,
il 354 gündən ibarətdir. Tarixin
başlanğıcı İslam Peyğəmbərinin Məkkədən
Mədinəyə hicrət etdiyi zamandan heablandığı
üçün Hicri-Qəməri tarixi Məhərrəm
ayı ilə başlanıb. İslamda
bayram, matəm və ibadətlərin vaxtı bu təqvimlə
müəyyən olunur. Günəş təqvimindən
10-11 gün qısa olan Ay təqvimində hər il ibadət və mərasimlərin tarixi 10-11
gün irəli keçir.
Ramazan orucu Allaha yaxın olmaq məqsədilə
tutulduğundan onun niyyəti vacibdir, çünki Allaha
yaxın olmaq üçün istənilən əməlin
qiyməti niyyətdir. Bəs niyyət nədir? Niyyət - hər birimizin daxilində, qəlbində
görmək istədiyi məqsəddir.
Oruc səviyyəsinə görə müsəlman alimləri
tərəfindən 3 hissəyə bölünüb. Birinci səviyyəli
oruc adi qaydada tutulan ümumi orucdur ki, burada insan yemək-içmək
nəfsini saxlayır. İkinci səviyyəli
oruc xüsusi orucdur. Əməli saleh
insanların tutduğu bu oruc əli, ayağı,
qulağı, gözü, dili və bədənin digər
üzvlərini günahdan çəkindirir. Ən ali məqamlı oruc üçüncü səviyyəlidir.
Bu orucu tutan mömin şəxs Allahdan, axirət
günündən başqa heç nə haqda
düşünməyərək, qəlbini dünyəvilikdən
üzərək tək Tanrıya bağlayır. Bu oruc peyğəmbərlərə, övliyalara və
yalnız doğru danışanlara aiddir. Orucunun
qəbul olunmasını istəyən bəndə
baxışlarını haram və günahdan, dilini yalan və
qeybətdən qorumalıdır. Daha
çox Quran oxumalı, Allahını böyük tutaraq zikr
etməlidir. Bu xüsusda İslam Peyğəmbəri
buyurub: "Oruc sipərdir. Sizlərdən biri orucludursa,
söyüş söyməsin, cahillik etməsin və əgər
kimsə onunla dalaşsa, söysə, desin ki, mən
orucam". Ramazan orucunu tutan insan bütün əzalarını
günahdan qorumalıdır. İftarını
haram yeməklə açan oruclunun tutduğu orucun mənası
yoxdur. Peyğəmbərimizin söylədiyi kimi: "Nə
qədər oruclu var ki, orucundan ona aclıqdan və susuzluqdan
başqa bir şey qalmaz". Ona görə də
iftarını açan adamın qəlbi qorxu və ümid
arasında qalaraq orucunun qəbul olub-olmamasının həyəcanını
yaşayır. Hədislərin birində söylənilir
ki, ahıl bir şeyxə deyirlər: "Yaşlı adamsan,
oruc səni zəiflədər". Şeyx cavabında:
"Mən oruc tutmaqla uzaq səfərə hazırlıq
görürəm. Allaha itaətlə səbr
etmək, onun əzabına səbr etməkdən
asandır" - deyir.
Bir qədər də orucun təbabətlə əlaqəsi haqda danışaq. Tibdə orucun orqanizmi sağlamlaşdırmasından, ürək-damar xəstəliklərinə, əsəb sisteminin sakitləşməsinə köməyindən, köklüyün qarşısını almasından tez-tez danışılır. Son illərin aclıqla müalicə üsulu belə, orucla müqayisə edilir və buna sübut kimi İslam Peyğəmbərinin: "Oruc tutun - sağlam olun" və ya "İnsanın mədəsi xəstəliklərin məkanıdır, pəhriz saxlamaq isə onun dərmanıdır" hədisləri nümunə göstərilir. Orucun sağlamlığa olan faydaları bir faktdır. Lakin yadda saxlamaq lazımdır ki, oruc Tanrının müsəlmanlara vacıb hökmü və onların Allaha ibadətidir. Allaha yaxınlıq niyyətilə tutulan orucda sağlamlıq məqsədi ola bilməz.
İslam Peyğəmbəri deyib ki, hər şeyin qapısı var, ibadətin də qapısı orucdur. Bu rəhmət və nemət qapısını bəndələrinin üzünə açan Tanrı bütün müsəlmanların orucunu, ibadətini qəbul, dualarını müstəcəb etsin.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2022.- 2 aprel.- S.7.