Hamlet və
İnciçiçəyi
1997-ci
ilin may ayının sonları idi. “Molla Nəsrəddin”
jurnalının tarixini tədqiq edən Janet Afəri adlı
bir alim xanıma elmi çalışmalarında kömək
edirdim. Amerikadan gəlmiş və mənə ümumi
dostlarımızdan salam gətirmiş Janet xanım əslində
İran yəhudisi idi, ingilis dilindən başqa farsca təmiz
danışırdı, Azərbaycanda “Molla Nəsrəddin” tədqiqatçıları
ilə hələ Amerikada ikən əlaqələr
qurmuşdu və onların arasında “Xəzər”
Universitetinin təsisçisi və rektoru Hamlet İsaxanlının
da adını tez-tez çəkirdi. Azərbaycanda
ilk özəl universitetlərdən birinin
yaradıcısı kimi Hamlet müəllimin adını təbii
ki, eşitmişdim, riyaziyyatçı olduğunu da bilirdim,
amma “Molla Nəsrəddin” tədqiqatçısı kimi təqdim
edilməsindən düzü bir qədər heyrətlənmişdim.
Janet xanım mənim bu heyrətim qarşısında Hamlet
İsaxanlının çox maraqlı və geniş dairəli
bilik adamı olduğunu söyləyib, onunla mütləq tanış olmağımı istəyirdi və
bir gün məni Hamlet müəllimgilə dəvət etdi. Onu qonaq çağırmışdılar.
Əlbəttə, bu qəfil dəvətdən imtina etdim, tanış olmadığım bir evə
qonağın qonağı kimi getməyi düzgün
saymırdım. Janet xanım israr etdi və Əlyazmalar
İnstitutunun Oxu zalından Hamlet müəllimə zəng
vurub, vəziyyəti anlatdı, dəstəyi mənə verdi. Hamlet müəllim də gümrah səslə
ziyalıların bir-birini tanımaq fürsətindən
yayınmasının düzgün olmadığını
vurğulayaraq özünün də mənimlə tanış olmaq arzusunu bildirdi.
Beləliklə, sonralar Hamlet müəllimlə
yalnız ziyalı və həmməslək qismində deyil, həm
də ailəvi dostluq zəminində qurulacaq və bu günə
qədər də davam edəcək münasibətlərimiz
həmin 1997-ci ilin mayında başladı. Burada “ailəvi dost” ifadəsini
xüsusi vurğulamaq istəyirəm. Çünki
bu dostluğun əsasını artıq Hamlet müəllimin
ömür-gün yoldaşı Nailə xanım qoydu.
İsaxanlı ailəsi ilə ilk
görüşümün doğurduğu ümumi xoş təəssüratla
bərabər, yadımdadır ki, bir məsələ də məni
çox qayğılandırmışdı. Janet
xanımın şərəfinə verilən 10-12 nəfərlik
ziyafətdə olduqca maraqlı söhbətlər gedirdi.
Mən Nailə xanımla yanaşı oturmuşdum və onun ev sahibəsi kimi səmimi qonaqpərvərliyi
və qulluğu qarşısında hər halda təbəssümündəki
kədər gözümdən yayınmamışdı. Yəqin
ki, mənim baxışlarımda bu sualı sezdiyindən evin
xanımı asta, qəmli səslə: “bacım rəhmətə
gedib - dedi, - On gündür, böyük bacım, yeganə bacım,
əziz bacım”. Düzü, çox tutuldum,
başsağlığı verdim, sonra məclisə işarə
ilə “eləsə bu nədir” – reaksiyama Nailə xanım dərhal:
“Hamlet istədi, lazım idi, Janetlə əməkdaşlıq
edir, qonaq çağırmalıydıq” – cavabını verdi.
“Hamlet istədi”. Bu ifadənin İsaxanlı ailəsi üçün
“yazılmamış qanun”, həm də onun əsas
icraçısı – Nailə xanım üçün
anlaşılan və təkzibedilməz bir “istək”
olduğunun sonrakı illərdə dəfələrlə
şahidiyəm. Yəqin ki, Hamlet İsaxanlının bu
gün istər elm, istər təhsil, istərsə də
yaradıcılıq sahələrində danılmaz yüksək
uğurlarının arxasında bu istəyi məhz “qanun” kimi
qəbul etmiş bir Qadının durduğu da
özlüyündə bir qanunauyğunluq idi. Və
burada “Hamletin istəyinin” sadəcə Eqo
olmadığının, ciddi və dərin elmi,
ictimai-faydalı və mədəni-maarifçi köklərə
söykənən məqsəd və niyyətlərdən irəli
gəldiyi anlamı qarşısında onların
reallaşmasına hər vasitə ilə dəstək vermək
əzmi aydın görünürdü.
Həmin
Qadının - Nailə İsayevanın bu “dəstəyinin”
isə özünəməxsus bir tarixçəsi və
getdikcə şaxələnən xüsusiyyətləri
vardı.
Bakının
tarixi məhəllələrinin birindəki ata-baba
mülkündə yaşayan, yüksək vəzifəli məmur-ziyalı
ailəsinin sonbeşiyi kimi əzizlənən bir şəhərli
qızı həmin həyətdə kiçik bir otaq kirayə
edən “rayonlu” tələbə oğlanın nüfuzedici nəzərləri
altında tələsik addımlarla ikinci mərtəbədəki
evlərinə qalxarkən, hər halda o nəzərlərə
ürkək oğrun bir baxışla cavab verirmiş yəqin.
Tələbə oğlan da sadəcə tələbə
deyildi, iti, riyazi ağlı var idi və qonşu qızı
ürkütməmək üçün onun pillələrdən
enərək ya qalxaraq həyət qapısına kimi yolunu
güzgü qırıqlarından düzəltdiyi bir
qurğu ilə izləyirdi. Poetik təsəvvüründəkindən
fərqli, ilk real ünvanlı sevgi şerlərini də bəlkə
elə o vaxt yazmağa başlamışdı. Hər halda bu riyazi-poetik “ünsiyyət” gənc
Hamletin və Nailənin bütün irili-xırdalı, ilk
növbədə şəhər-kənd mədəniyyətinin
hələ çox fərqləndiyi bir səbəbdən
doğan maneələrə baxmayaraq bir-birinə
qovuşması ilə nəticələndi. “Maneələri” isə əslində Nailə tək
aşmalı oldu. Öz şəhərli ailəsinin
qınaq dolu baxışları və replikaları altında
“Hamlet istədi” deyə özünün qolu açıq
libaslarından imtina edəndə... Yay aylarında Hamletin
doğulduğu kənddə, qayınata və saysız yeni
qohum-əqrəba qarşısında başı bağlı
və ayağı corablı gəzəndə... Sonra Hamletin
böyüdükcə kənddən Bakıya oxumağa gələn
qardaşlarına “şəhərli gəlin” deyil, ürəyiyanan
böyük bacılıq edəndə... Daha sonra ard-arda
doğulan 4 qız övladlarının körpə
qayğılarının dissertasiya yazan, Moskvada aspiranturada
oxuyan, uzaq Kanadada ezamiyyətdə olan Hamletin elmi karyerasına
mane olmamasına çalışanda... Şəhərin mərkəzindən
uzaq, ucqar mənzillərdə yaşayanda, maddi
sıxıntı çəkəndə, böyüməkdə
olan qızların getdikləri məktəblər, musiqi
kursları, şahmat dərnəkləri, idman zalları
arasında çapalayanda...
Öz
“arxa cəbhəsindən” arxayın olan Hamlet bu vaxt
addım-addım elmi uğurlarına doğru gedirdi, alim kimi
özünü təsdiq edib, ali məktəb
müəllimi olmuşdu. Riyazi düşüncəsi
ilə elm və təhsil sahələrinin bütün incəliklərinə
varmışdı, onların sintezinə dair özünün
yeni ideyalarını, “istəklərini” həyata keçirməyə
fürsət axtarırdı.
Tarix ona
bu fürsəti verdi.
1990-ların
əvvəllərində böyük bir dövlətin
bütün mövcud siyasi-ideoloji sistemi ilə bərabər
dağıldığı, yeni milli dövlətin isə hələ
yalnız yarandığı ağır, mürəkkəb,
ziddiyyətli, risklərlə dolu bir zamanda Hamlet
İsaxanlı da özünün zamanı qabaqlayan, Azərbaycanda
təhsil biznesinin ilk özəyi olacaq bir layihəsini həyata
keçirdi – müasir dünya elmi-təhsil ocaqlarının
tələblərinə uyğun bir özəl ali məktəbin
– “Xəzər” universitetinin əsasını qoydu. Şəhərdən
xeyli kənarda – kiçik, standart sovet mənzilində nəfəs
verilən bu Universitetin böyüyüb ayaq tutması, getdikcə
inamlı addımlarla irəliləməsi və nəhayət
yalnız Azərbaycan hüdudlarında deyil, beynəlxalq səviyyədə
özünü təsdiq etməsi ideya-rəhbərliyi və
idarəçiliyi baxımından Hamlet İsaxanlının
boynunda idisə, onun fiziki baxımdan təşəkkülü
və yaranmaqda olan “Xəzər” ailəsinin möhkəmlənməsi
artıq “Hamletin nə istədiyini” yaxşı bilən və
yerinə yetirməyi bacaran Nailə İsayevanın xidməti
idi.
İllər
sonra, “Xəzər”in tələbə kontingentinin çox fərqli
bilik səviyyəsi üzərində müşahidələr
və müzakirələr yeni ali təhsil
konsepsiyasının tələblərinə cavab verəcək
şagirdlərin yetişdirilməsi zərurətini ortaya
qoyanda, Nailə xanım artıq ilk dəfə həyat və
əməl yoldaşının kölgəsindən
çıxdı və özünün müstəqil layihəsini
həyata keçirdi. “Dünya” məktəbi
sırf Nailə İsayevanın yetişdirməsi idi, onun illərlə
açıq nəzərə çarpmayan Pedaqoq
istedadının təsdiqi idi. Tamamilə
yeni əsaslarla yaratdığı bu məktəbin Nizamnaməsindən
tutmuş Himninin musiqisinə qədər,
yığdığı müəllim kollektivindən
tutmuş, məktəblilərin uniformalarına qədər hər
şey Nailə xanımın təxəyyülünün və
qərarlarının nəticəsi olaraq onun süzgəcindən
keçmişdi. “Xəzər” Universiteti kimi, müasir
dövrün yenilikçi orta təhsil müəssisəsi
olmaqla “Dünya” məktəbi Nailə xanımın
adını XX əsrin əvvəllərində maarif sahəsində
çalışmış, müsəlman
qızlarını oxutmaq, yeni, ictimai həyata cəlb etmək
üçün fədakarlıq göstərmiş ilk azərbaycanlı
maarifçi qadınların sırasına yazdı. Belə
ki, bu Məktəb öz şagirdlərinə artıq
yalnız Azərbaycanın deyil, dünyanın aparıcı ali məktəblərinin qapılarını
açırdı, tədricən, “Xəzər” məzunları
kimi, soraqları ən müxtəlif ölkələrdən
gələn “Dünya” məktəbi məzunları nəslini
yetişdirirdi. Nailə İsayeva tərəfindən bu təhsil
ocağının özülünə qoyulan fundamentin
möhkəmliyi və davamlılığı isə az sonra, gözlənilməyən bir şəraitdə
daha bir sübutunu tapdı. Yaradıcısının
ağır xəstəliyə düçar olduğu, aylarla
özünün bu sevimli “övladından” ayrı
düşməyə məhkum edildiyi bir zamanda məktəb
öz fəaliyyətini ardıcıl davam etdirərək bir
nəfərin nüfuzu və rəhbərliyi üzərində
deyil, yaxşı düşünülmüş işlək,
canlı bir sistem əsasında qurulduğunu göstərdi.
Nailə xanımın xəstəliyi – onun şəxsiyyətindən
ayrı, ağrılı, toxunulmaz, arzu olunmaz bir mövzu
olmayıb, əksinə bilavasitə bu insanı içdən
açan və daxili qüvvəsini bariz surətdə ortaya
qoyan bir məsələdir.
İlk
gündən xəstəliyinin adını bilən və
amansızlığı dərk edən Qadın 5 dəfə
ən müxtəlif əməliyyatlara girməklə, həyat
uğrunda mübarizəsini 20 ildən artıq müddətdə
davam etdirdi və bu mübarizəsi ilə də daha bir
Nümunə yaratdı.
Haradan alırdı bu yaşamaq enerjisini Nailə
İsayeva? Təbii
ki, ilk növbədə “Hamletin istəyindən”!
“Hamlet istəyir” kəlməsinin arxasında
böyük bir İstək, Məhəbbət, Sevgi dururdu. Qırıq güzgü
parçalarından başlayan bu İstək kitab-kitab
şerlərə çevrilmişdi, Nailə xanımın
musiqi istedadını açmışdı, şerlərdən
mahnılar yaranmışdı, mahnılar konsertlərdə
oxunurdu və 40 ildən artıq qarşılıqlı Məhəbbət
gəzdirən müəlliflərinə alqışlar
toplayırdı. İsaxanlı-“Xəzər”-“Dünya”
ailələrinin ağır yükü, zəhməti, əziyyəti,
qayğıları qarşısında bu Məhəbbətin
daşıyıcıları daxilən heç israf
olunmamışdılar. Çünki
Hamletin İstəyi sadəcə dözümlü,
bacarıqlı, fədakar bir qadına deyil, uzun onilliklər
boyu ilkin həya və utancaqlığını
saxlamış, ürkək davranışını
qorumuş, İnci çiçəyi kimi zərif ruhlu bir
Sevgiliyə ünvanlanmışdı.
“İnci çiçəyi” şer-mahnısı Hamlet
və Nailənin bütün varlıq və mövcudiyyətlərini,
münasibət və ünsiyyətlərini ən dərin
incəliklərinə qədər təcəssüm etdirən
möhtəşəm bir əsərdir. Hamlet müəllimin zahiri təmkini,
ciddi, düşüncəli obrazı, asta, aram nitqi
arxasında “İnci cicəyi”ni vəsf edəcək bir poetik
qəlb sahibi gizlənirmiş ki, Nailə xanım hələ
öz vaxtında gənc bir tələbədə bu qəlbi
görə bildiyi və onu öz qəlbinin də musiqisinə
çevirə bildiyi üçün artıq xoşbəxt
qadın idi.
Tale Nailə
xanımı ağır xəstəlik, fiziki-mənəvi
iztirab və əzablarla sınağa çəksə də,
ona ömrünün müdriklik həddinə yetişmək
və istədiyi kimi yaşamaq, son arzusunu da gerçəkləşdirmək
imkanı verdi.
Onunla
bağlı çox xatirələrim var. İki dost ailə
kimi saysız xoş günlərimiz, şadlıq dolu məclislərimiz,
maraqlı səfərlərimiz olub. Nailə
xanımı ən müxtəlif situasiyalarda və
çalarlarda müşahidə etmək, tanımaq imkanım
qarşısında onun bizləri daha nə iləsə təəccübləndirə
biləcəyini təsəvvür belə etməzdim. Amma xəstəliyinin artıq neçənci
fazasında, “heç olmasa on gün də yaşasam, bəsimdir”
deyə müasir, geniş, işıqlı yeni mənzil
qurmaq arzusuna düzü heyrətlənmişdim. Qızlar böyümüşdü, artıq öz
ailələri vardı və xaricdə yaşayırdılar.
Çox böyük zəhmət, fiziki güc
və ən müxtəlif peşə sahibləri ilə
davranmağı zəruri edən bu “yeni mənzil” layihəsinin
onun səhhətinə necə təsir qoyacağından
çox narahat idik. Lakin sonda Nailə xanımın həqiqətən
öz zövqünə uyğun, hər küncü, hər əşyası
ilə “yeni həyat” çağırışı olan,
Hamletlə özü üçün ağ-günəşi
rənglər işığında yeni Ocaq
yaratdığı məlum oldu. Bu artıq
sırf “Nailənin istəyi” idi və əhvalının
heç də rahat olmayan zamanında onun öz istəyini də
həyata keçirdiyinə hədsiz sevinmişdik, Hamlet
müəllimlə birgə bu mənzildə uzun illər boyu
birgə yaşamasını arzu etmişdik. Həqiqətən
sonralar bu işıqlı Ocaqda neçə-neçə yeni
illər qarşılamış, ailəvi bayramlar
keçirmişdik...
Amma hər
şeyin bir sonu varmış... Nailə xanım bu
dünyanı daha əvvəl tərk edəcəyinə əmin
idi, buna hazır idi, bu barədə rahat
danışırdı, bircə qayğısı vardı:
“Hamlet məndən sonra necə olacaq...”
Hamlet müəllimin itkisinin ağırlığı və
sarsıntısı anlaşılandır. Bircə təsəllimiz
var, hamımızın...
Nailə xanım həqiqətən çox xoşbəxt,
bir neçə qadının həyatına çatacaq qədər
səadət dolu və hər mənada zəngin bir
ömür yaşayıb. Elə ilk bəxtindən öz həyatının
yeganə İnsanına rast gəlib, onu duya bilib, seçimini
edib və Yanılmayıb! Əsl sevgi,
böyük məhəbbət, diqqət və qayğı əhatəsində
sevdiyi İnsanın İlham pərisi olub, şəninə
şerlər yazılıb. Övladlarının
həyatda öz yerlərini tapdığını,
toylarını, nəvələrini görüb.
Böyük və İstedadlı Şəxsiyyətlə
yaşadığının fərqinə vararaq ona yalnız
vəfalı ömür-gün yoldaşı deyil, məsləkdaş
və dəstək olub. Amma həyatının Əsas
İnsanı da onun çəkdiyi zəhmət və əziyyətlərin
əvəzini neçə qat ödəyib. Məhz onun yanında Nailə xanım həyatda
öz yerini də tapıb, öz İşini də qurub və
bununla da özünün müstəqil izini qoyub.
Ruhu şad olsun! Xatirəsini yaşadacaq insanların sayı bilinmir... Hər kəsin öz xatirəsi var.
Amma “Hamlet və İnci çiçəyi” əfsanəsi
çox azsaylı dostların gözləri
qarşısında yaranıb və onların da həyatının
bir parçasına çevrilib. O dostlardan biri olmaqdan
çox qürurluyam.
Solmaz Rüstəmova-TOHİDİ
Tarix elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 6 aprel.-
S.22;23.