"Qadın həvəngdəstə ilə"
“Bir rəsmin dedikləri”
Mir Cavad Cavadov
1923-cü ildə Bakıda
dünyaya gəlib. Hələ
Əzim Əzimzadə
adına Rəssamlıq Məktəbində
təhsil alarkən dövrünün ideoloji silahı olan stantdartlaşmış düşüncə
qəlibləri, sənət
fəlsəfəsi ilə
barışmaz mövqeyi
özünü büruzə
verirdi. Rəssamın diplom xatirinə
təhsilini başa vurduğu, yaxınlarının
təkidi ilə təhsilini davam etdirdiyi sənət dostlarının və sənətşünasların məqalələrində dəfələrlə
vurğulanır.
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Nərgiz
Abdurahmanovadır. Onunla Mir Cavad Cavadovun
"Qadın həvəngdəstə
ilə" əsəri
haqqında danışmışıq.
***
- Mir Cavad Cavadovun üsyankar təbəti və onun "Qadın həvəngdəstə
ilə" əsəri.
Siz bu ikilini necə
xarakterizə edərdiniz?
- Ötən əsrin
60-cı illərindən etibarən
Azərbaycan rəssamlığında
milli kimlik axtarışlarının mifoloji
kökləri, Şərq
miniatürünün ənənə
və müasirlik prizmasından kanonları,
mücərrəd kompozisiyalar
Abşeron məktəbinin
nonkonformist rəssamlarının
yaradıcılığının manifestinə çevrilmişdi.
Nonkonformizm dövrün ideologiyasına,
doğmalarına qarşı
çıxan, bütün
qəlibləşmiş sənətə,
həyat tərzinə
dair stereotipləri dağıdan Mir Cavad Cavadovun banisi olduğu sənət məktəbinin ideoloji əqidəsini təzahür
etdirir. Rəssamın hələ gənclik
illərindən özünü
göstərmiş üsyankar
təbiəti sonralar onun yaradıcılıq axtarışlarının carçısına
çevriləcəkdi. Onun həyatında dönüş nöqtəsi
Sankt-Peterburq şəhərinə
ali təhsil
almaq məqsədilə
yollanması olub. Rəssam İlya Repin adına
Universitetdə dövrün
ideologiyasını diktə
edən mövzularda proqramlanmış təhsil
sistemindən imtina etmək məqsədilə
oradan uzaqlaşır.
Sankt-Peterburq şəhərində
Ermitaj muzeyinin fondunda saxlanılan Pol Sezann, Van Qoq və digər
postimpressionist və modernist rəssamların yaradıcılığı
ilə tanış
olur. Mir Cavadın
öz dövrünün
ideoloji mühitində
atdığı addımlar,
vaxtilə Avropada, Latın Amerikasında mövcud olan sənət axtarışları
ilə tanışlığı
heç də asan olmamışdı.
Rəssamın yaşadığı çevrə və mühit ayna kimi dövrünün obyekt və subyekt arasındakı münasibətinin yansımasıdır.
Mir Cavadın daxili dünyasının yansıması olan əsərlər Sovet diktatura rejiminin təsviri sənət, xüsusilə rəngkarlıq
üzərindən dolayı
yolla tənqidini əks etdirir. Onun yaradıcılığında divlər, cinlər, iblis, şeytan kimi mifoloji varlıqlar
kəskin qrotesk, metaforalarla insanın və ideologiyanın simasının tənqididir.
"Qadın həvəngdəstə
ilə" əsərinə
metamodernist baxış
isə Azərbaycan təsviri sənət tarixində dövrün islahatlarını, kolxoz təsərrüfatının inkişafını
tərənnüm edən
əsər kimi realizm metodunun sosialist realizmi adı ilə uzun illər təsviri sənətdə
öz hökmranlığını
qoruyub.
"Qadın həvəngdəstə
ilə" tablosu rəssamın qadın obrazları içərisində
ümumbəşəri ideyalar
konteksində sanki ana arxetipinin obrazlı təqdimatıdır. Tabloda ənənəvi
miniatür kompozisiyalar
müxtəlif xalqların
folklorunun obrazlı vizual dili ilə
harmoniya təşkil edir. Əsər üslub xüsusiyyətlərinə
və koloritinə görə xristian sxolastikasının kanonlarına
improvizə olunaraq ümumbəşəri duyğuları
əxz etdirən mənbə rolunu oynamaqdadır.
- Əsərdə gördüyümüz
qadın kimdir?
- Güman edilir ki, rəssam öz anasının prototipini, zəhmətkeşliyini,
keşməkeşli həyatının
bir anını kətana köçürüb.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyasının
Fondunda saxlanılan bu əsər bir neçə dəfə müxtəlif
sərgi salonlarında,
ekspozisiyalarda nümayiş
etdirilib.
- Əsərin rəng
koloriti barədə nə deyə bilərsiniz?
- Əsər rəng
koloriti, kompozisiya həllinə görə miniatürlərin spiralvari
quruluşunu xatırladır. Soyuq rənglərin
qammasında tünd çalarla işlənmiş
tablo ana-qadın təbiətinin əzmini nümayiş etdirən əllərinin həvəngdəstə
ilə sanki səneyiləşmiş ünsürləri,
predmetləri, cihazlarla
assosiativ bağlantı
yaradaraq mənəvi böhranların, təlatümlərin
şərti sxematik həlli ilə bədən plastikasının
vəhdətidir. Mir Cavadın mahir kolorit ustalığı bu əsərdə mərkəzi fiqur olan qadın obrazının geyimində,
tünd rənglərin
keçidində, impasto texnikasında
həllini tapıb.
Meta modern çağdaş
incəsənət konteksində
qadın obrazı qloballaşan dünyamızda
parçalanan insan-təbiət
münasibətlərinin fonunda
müasir dövrümüzdə
də aktualdır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- İnsan-təbiət münasibətlərinin
nizamında emosional psixoloji aspektlərdən yanaşdıqda "Qadın-Torpaq-Ana xaqan kultu" ilə səsləşərək dözümlülük,
bolluq, bərəkət
simvolu ilə yanaşı, psixoloji, kulturoloji köklərə
bağlılıq, eləcə
də zaman aşımında dəyişən
dəyərlərin "üyüdülərək"
bir-birinə qarışdığını
görə bilərik.
Ekzistensial axtarışlar,
suallar, mənşə,
qadın ilahi kultu ilə stilizə edilmiş Mir Cavad Cavadovun ekspersionizm üslubunda işlənmiş bu tablosu novatorluq, eyni zamanda ənənə
və müasirliyin, mifoloji köklərin axtarışlarının fəlsəfi
təzahürüdür.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2022.- 6 aprel.- S.20.