Min illik dastanın övladları
Bu yazımda
mən Almaniyada yaşayan və Türk Dünyasının
sevilən usta yazıçısı dəyərli Orhan
Arasın üç gün öncə Kölndən
poçtla göndərdiyi və yenicə oxuyub bitirdiyim : " Biz Azərbaycanı çox
sevdik" və "Helenendorfun sonuncu şahidi" adlı
iki kitabı haqqında düşüncələrimi
bölüşürəm.
İlk əvvəl
onu vurğulayım ki, hər iki kitabda anladılan hekayə və
hadisələr ruh halıma yaxın
olduğu üçün dəfələrlə həyəcanlandım,
qərib duyğular büsbütün ruhumu istila etdi... Orhan bəy kitablarına ata ocağının
heç zaman sönməyən yaddaşını
qatmış, "əli kərki yarası olan"
analarımızın cəfakeş əməyini, mahnı və
türküləriylə övladlarının ruhuna əkdiyi
Yurd, Vətən sevgisini necə var anlatmış. Özü də necə deyərlər bəzəksiz-düzəksiz,
el dilində, sadədən də sadə, axıcı bir
üslubda. Azərbaycan sevgisi kitabda
Hacı Hüseynin durnalarla danışan dilidir, qapqara gözlərindən
axıtdığı yaşdır. Müəllifin
uşaqlıq illərində şahid olduğu bu epizoddakı
doğma Vətən hissi onunla zaman-zaman böyüyür,
daha da körüklənir Vüslata dək götürür.
Yazıçı Vətən, Yurd sevgisini ürəyində
haralara daşımır ki?! Kitabda müəllif gənclik illərinə
obyektiv bir şəkildə ayna tutur, 80-ci illərin " sağ-sol"
çatışmalarını, həmin dövrün
barışmaz ziddiyyətlərindən doğan mühiti də
ən səmimi şəkildə anladır. Vətənpərvərliyin
uca bir əməl işi olduğunu vurğulayır, boş və
boğazdan yuxarı məsəlçiliyi şiddətlə
qınayır. Gerçəkdən də süni vətənpərvərlik
hər zaman ürək bulandırır, istər 50 il öncəsi istərsə də indi də.
Günümüzdə belələrinə rastlayanda
Saltlkov-Şedrinə haqq verməmək olmur: "Vətənpərvərlikdən
danışırlar... Demək nə isə
oğurlayıblar".
Orhan bəy "Biz Azərbaycanı çox sevdik"
kitabında memuar janrından ustaca istifadə edib,
gördükləri, yaşadıqları bütün hadisələri
tarixləşdirib. Bu kitab xüsusilə Avropada yaşayan Azərbaycan
Türklərinin fədakarcasına başlatdıqları
diaspora fəaliyyətinin ilk ən sağlam qaynaq mənbəsidir.
Rəhmətlik İbrahim və Abbas Bozyel
qardaşları, Zeynalabdin Makas, Mehmet İrmak və digər dəyərli
soydaşlarımız böyük bir tarixi missiyanın
daşıyıcıları olmuşlar müəlliflə
birgə. Diaspor fəaliyyəti
bütün zamanlarda ən həssas məsələ olub və
çox zaman məsəlçilər elə haray-həşir
qoparıb ki, əsl əməl insanları yüksək tərbiyə
və mədəniyyətlərinə sığınıb
susmağa üstünlük veriblər.
Bu kitabı dəyərli edən daha bir xüsus müəllifin
qarış-qarış gəzdiyi Azərbaycanın şəhər
və kəndlərinin təbiətini, çayını,
daşını, çiçəyini, insanını sevərəkdən
anlatmasıdır. "Bu yerlərin insanlarının hamısı utancaq
və gülərüzdür... Şirin kənd
ləhcələri ruhuma istirahət verirdi. Yaxşı ki, bu ləhcəni mən də anamdan
öyrənmişdim!" ("Helenendorfun
sonuncu şahidi").
Məncə,
öz ağzında doğma dili olmayanlara bundan tutarlı sillə
ola bilməz!
Orhan bəyin Azərbaycan milli azadlıq hərəkatıyla
bağlı müşahidələri, bu hərəkatın
liderləriylə görüşləri də olduqca
maraqlıdır. Azərbaycan ədəbi mühitinin Bəxtiyar Vahabzadə,
Abbas Zamanov, Məmməd Aslan, İsa Hüseynov, Xəlil Rza,
Sabir Rüstəmxanlı, Rüstəm Behrudi kimi görkəmli
simalarıyla məktublaşma və görüşmələri
ən içdən gələn duyğularla qələmə
alınıb. Həmin dövrün çətinlikləri,
Azərbaycana qarşı olan güclərin situasiyanı
bulandıran çirkin məqsəd və niyyətləri nə
yazıq ki, ölkəni çox böyük təlatümlərə
sürüklədi, Dövlətçiliyimiz ağır zərbələr
aldı bundan. Müəllif Azərbaycan
sevgisi uğrunda sıra nəfər kimi döyüşməyi
özünə borc bilir, Almaniyada təhsilini
yarımçıq qoyub gizlin yollarla düşmənə
qarşı döyüş səngərində yer alır.
Bu kitabda demək olar ki hər şey var tarixi yaddaş
adına: İlk səs, ilk kədər, Turan, Azərbaycanın
izində, Ayrılıq, Azadlığın dadı və qətliam,
Vüslat, Savaş, Kədər və peşmanlıq,
Qarışıqlıq, Atəşkəs, Yenidən
Vüslat və nəhayətində QƏLƏBƏ!
Orhan bəyin "Helenendorfun sonuncu şahidi"
kitabı isə həsrətin, hicranın hekayəsidir. Kitab XIX əsrin
əvəllərində Qafqaza köç etmiş
almanların Azərbaycan ərazilərində qəsəbələr,
kəndlər salaraq üzümçülük, kənd təsərrüfatı,
tikinti işləri ilə məşğul olmaqları və
onların sonrakı acı taleyindən bəhs edir.
Muğanlı kəndində iki alman qardaşlar Mustafa və
İslamın ailə hekayələri, anaları Vrenin
ataları İslam Əhməd Yusifovla eşq hekayəsi,
Vrenin böyük fədakarlıqla bütün ailəsini və
ölkəsini buraxıb İslama qoşularaq bu kəndə gəlməsi
ən həzin boyalarla anladılır. Mustafanın
Almaniyadakı evlərinin şəklini çıxarıb
ortaya qoyması... Damı örtülməmiş kənd
evi... Baxdıqca insanı kədərləndirən bir şəkil..."
İnsan taleyinə biçdirilən
yarımçıqlığın qəddar təntənəsi...
Müəllif almanların yaşadığı
Helenendorfda (Sovetlər dönəmində Xanlar, indiki
Göygöl şəhəri - M.İ.) sirli, sehrli və son
şahidin izinə düşür. Adı Sami olan bu qəhrəmanın
yaddaşına qazıdığı xatirələri silməyə
nə fələyin, nə də bolşevik-Sovet rejimin
gücü yetməmiş. Əslində həsrətdən,
hicrandan yoğrulmuş bu qəhrəman olduqca
ehtiyatlıdır, amma əsla qorxaq deyildir. Əksinə müəllifə anlatdıqlarında,
ailəsinə çəkdirilənlərə qarşı
vulkan kimi püskürən üsyankar bir ruh vardır.
Əsərin mavi gözlü alman qəhrəmanının
uzaqlara dikilən baxışlarında nələr var, nələr...
Əlini Helenendorfdakı evlərinə sarı uzadaraq
anlatdıqları: - Burada dörd yüzdən çox ev var. Hamısı ikimərtəbəlidir,
üç-dörd otaqlı, bağçalı... O
bağçalarda necə rəqslər, necə də
mahnılar oxunardı. Qəsəbənin öz
orkestri var idi. Bir neçə gənc də
ağızda armonika çalardı. Uzun
sarı saçlı qızlar, qala bürcü kimi
hündür oğlanlar qol-qola verib yorulana qədər rəqs
edərdilər. Ağsaqqallar isə tütünlə
dolu qəlyanlarını çəkər və
alqışlarıyla musiqini müşaiyət edərdilər..."
İstər-istəməz Çingiz Aytmatovun manqurtunu
xatırlayıram, anasına belə qıyan onu öldürən. Məncə,
bir insanın ruh halı və yaxud ruh yaddaşı manqurt
olmağa hazır olduğu üçün düşmən
onu öz əsirinə çevirə bilir. Ruhunu uca tutan, onun yaddaşına xəyanət etməyəni
manqurta çevirmək mümkünsüzdür eynən Sami
kimi. Qafqazın tolerantlığı, bu
gerçəyi heç zaman danmaq olmaz. Qurban
Səidin "Əli və Nino" su bunun ən gözəl
örnəyidir. Orhan bəyin qəhrəmanı Samidə
də olduqca təsirli bir örnək var. Saminin Azərbaycan mədəniyyətinə,
musiqisinə candan bağlılığı,
şuşalı çoban Süleymanla əhdə vəfa
dostluğu, onun Şuşanın işğalına məruz
qalan taleyinə yanğısı, dostunun iki gün xəstəxanda
qalan meyitini götürüb Gəncədə məzar yeri
alıb adətlərimizə uyğun torpağa tapşırması
kitabın ən təsirli yerləridir. Bir də
suyumuzu içib, çörəyimizi yeyib bizi arxadan vuran xain
erməni xislətini düşünək. Qafqazda barış və istiqrarın baş
pozucuları oldular bu üzdən gələcəkdə
coğrafiyadan silinmələri mütləq baş verəcək.
Uca alman mədəniyyətinin Azərbaycan mədəniyyətiylə
çulğaşmasının misilsiz və mükəmməl
örnəyidir əsərin qəhrəmanı Sami.
Saminin ailəsinin
başına gətirilənlərdə həm Çar
Rusiyasının, həm də bolşevik Rusiyasının
böyük " payı" var. Çar məmurlarının
ortaya atdığı fitnəylə üzünü belə
görmədiyi atasını itirir, bolşevik zülmüylə
isə məşəqqətlərə məruz qalır
anasıyla birgə. Kitabın sonunda qırıq taleyə məruz
qalmış qəhrəmanın müəlliflə son
görüşü, dialoqu da yarımçıqdır,
qırıqdır...
- Almaniyaya salam deyin, - dedi.
- Baş üstə,
- dedim.
- Bir də...
Maşına mindi, pəncərəsini endirib mavi
gözlərini gözlərimə dikdi. Bir şey demək
istədi, sonra vaz keçdi. Maşını
işə saldı və getdi. Arxasınca
bir neçə addım atdım.
- Bir də
nə?-deyə qışqırdım. Səsim parkda əks-səda
verdi...
KƏDƏRLİ BİR XATİRƏ. 2005-ci il
idi, Keniqsberqdə (indiki Kalininqrad, nədənsə əlim gəlmir
qondarma adıyla yazım bu şəhəri, bu üzdən
doğma adıyla keçəcək sətirlərdə bu ad
- M.İ.) yaşadığım vaxtlar idi. Təpədən
dırnağa hər daşı torpağıyla bu alman şəhəri
ruhumda dərin izlər buraxdı. Şəhəri
qarış-qarış gəzdim tanımaq adına,
tarixi-etnoqrafik muzeyində, bütün məşhur tarixi yerlərini
bir-bir ziyarət etdim. Baltik dənizinin sularına toxundum, dərin
xəyallara belə daldım bu dənizlə üzbəüz,
dəniz qumlarından təpələr, qalalar düzəldərdim
bir uşaq çılğınlığıyla...
Şərqi Prussiya olaraq bilinən Keniqsberq İkinci Dünya Savaşında Sovet qoşunları tərəfindən işğal olunmuş bir şəhərdir, 1945-ci il Potsdam sülh konfransının qərarıyla SSRİ-yə ilk olaraq müvəqqəti verilsə də, sonra tamamilə Sovetin tərkibinə qatılıb. Bu həmin vaxt doğma şəhərlərini acı göz yaşlarıyla tərk edən Keniqsberqdə yaşayan almanların həyatını tamamilə alt-üst edib, heç cür barışa bilməyiblər bu aqibətlə. Alman əhali Keniqsberqə yaxın alman şəhərlərində məskunlaşsalar da, ürəkləri, qəlbləri doğma şəhərləriylə döyünüb gecə-gündüz. Hətta bu şəhərin yaşlı nəsillərindən olan rus, polyak qarışıq almanlarla söhbət etdiyim zaman mənlə olduqca kövrək, acı bir xatirəni paylaşdılar. Demək, Keniqsberq tam olaraq Sovetlərə "birləşdirildikdən" sonra bütün ümidlərini itirən bu şəhərin sakinləri, məskunlaşıb yaşadıqları alman şəhərində doğma şəhərlərinin işğal günündə yəni 9 apreldə milyonçusundan tutmuş sadə fəhləsinədək gecəyarısı üzü Keniqsberqə yaşadıqları şəhərə nə vaxtsa qayıtmaq ümidiylə bir yerə toplaşar, onlara doğma olmayan küçələri Keniqsberq torpağı zənn edərək, süpürərlər, milyonçuyla kasıbıyla birgə, bir-birilərini qucaqlayıb uşaq kimi ağlayarlar, xatirələrini danışarlar bir-birinə, qovuşa bilmədikləri doğma şəhərlərinin həsrətləriylə... Mən bu hekayəni dinləyəndə çox həyəcanlanmışdım, gözlərim dolmuşdu, hətta bunu mənə danışan yaşlı qocaya Çar-Sovet zülmünün bizi də necə ikiyə böldüyünü, təkcə mənim doğulub boya başa çatdığım Culfa şəhərinin bir tayının bizdə, digər tayının farslarda olduğunu, 40 il sonra qovuşan ana-balaların nisgildolu dramlarını danışanda "sən də ayrılıqların acısını dadmış bir nəslin övladısan" sözlərini gözlərində min bir kədərlə söylədi mənə...
Gün o gün olsun ikiyə bölünmüş bütün xalqlar, şəhərlər bütünləşsin, pərən-pərən düşmüş insan taleləri acılar yaşamasın, hər kəs doğulub boya-başa çatdığı ölkəsində, elində, obasında, məhəlləsində ölənədək hürr və məsudcasına yaşasın!
Şair Rəsul Rza demişkən:
"Yanğınlar sönsün, ümidlər sönməsin..."
Almaniya, Steinhagen.
Məhəmməd
İSRAFİLOĞLU
525-ci qəzet.- 2022.- 6 aprel.- S.17.