Düzgün peşə seçimi:
uğurlu karyera üçün vacib
şərt
Texnologiyanın inkişafı ilə birlikdə peşə növlərinin sürətlə
artması və ixtisaslaşmanın inkişafı
peşəyönümü işinə xüsusi diqqət ayrılmasını
müasir dövrdə
zərurət kimi qarşıya qoyur. Bu inkişaf peşə
seçməli olan gənclərin seçim imkanlarının artmasına
səbəb olub. İnsan öz maraq və
qabiliyyətlərini tanıması,
peşələri dərk
etməsi və özünə uyğun olanını seçməsi
üçün peşəkar
yardım xidmətinə
müraciət etməlidir.
Peşə seçimi insanların
həyatında verdiyi
ən əhəmiyyətli
qərarlardan biridir.
Düzgün peşə seçmiş
insanın öz yaradıcılığına meylliliyi
güclənir və hətta öz peşəsinin mütəxəssisinə
də çevrilə
bilir. Peşənin insan həyatında
rolu yüksəkdir.
Peşə insanın gələcəyini
təmin edir. Ona görə də hər kəs peşə seçərkən
düzgün seçim
etməlidir. Lakin getdikcə
mürəkkəbləşən sosial həyatda böyüyən gənclərin
peşələri görüb
yaşayaraq tanımasına
çox da imkan qalmayıb. Ona görə də gənclərə peşə
imkanlarını tanıtmaq
üçün ümumi
təhsil müəssisələrində
ibtidai təhsil səviyyəsindən başlayaraq
peşəyönümü işinin sistemli təşkili son dərəcə
vacibdir.
Azərbaycan Respublikası Təhsil İnstitutunun Metodik Dəstək və Peşəkar İnkişaf
Mərkəzinin əməkdaşı
Aynur Həşimova deyir ki, peşəyönümü
anlayışı "gənclərin
müxtəlif peşələri
tanımasına və
öz xüsusiyyətlərinə
uyğun peşələr
seçməsinə, onları
seçdiyi peşələrə
hazırlamasına və
peşəkarcasına inkişaf
etməsinə yardım
xidmətləri" kimi
ifadə edilə bilər. Peşə seçimi uzunmüddətli
prosesdir. Təəssüflər olsun ki, ölkəmizdə
gənclərin əksəriyyəti
orta məktəbi bitirdikdən sonra peşə seçimi ilə bağlı qərar verməli olduqda nə edəcəklərini bilmirlər.
Əksər hallarda gənclərin
çoxu bu çaşqınlıqla peşələrini
seçir və nəticədə özlərini
və ailələrini
yanlış seçim
ucbatından məyusluğa
uğradırlar. Peşə
seçiminin mürəkkəb
və dinamik proses olması bu prosesdə şagirdlərə köməyi
zəruri edir.
Mərkəz əməkdaşının sözlərinə görə,
fərdlərin öz
maraq və qabiliyyətlərinə uyğun
peşələr seçməsinin
təmin edilməsində
ən mühüm rol məktəblərdə
peşəyönümü xidmətinin
üzərinə düşür.
Şagirdlər özlərinə ən uyğun peşəni seçə
bilmələri üçün
ilk növbədə öz
maraq və qabiliyyətlərini tanımalıdırlar.
Bu səbəbdən məktəb psixoloqunun şagirdlərin maraq və qabiliyyətləri haqqında dəqiq məlumat verəcək və etibarlılığı
olan ölçmə
vasitələrini bilməsi
və istifadə etməsi vacibdir.
Aynur Həşimova
bildirib ki, orta məktəb şagirdlərinin yeniyetməlik
dövründə verdikləri
qərarları daim dəyişmək meyli onların hansı peşəni seçəcəkləri
ilə bağlı qərarlarına da təsir edir. Peşə
seçimi ilə
bağlı verəcəkləri
səhv qərarların
həyatlarına necə
təsir edəcəyi
ilə bağlı
real proqnozlar formalaşdırmaqda
problem yaşayırlar. Bu səbəbdən də gənclərin peşə
yönümlülüyünə uyğun maarifləndirici bələdçilik xidmətlərinə
ehtiyacının artdığı
görünür. Bu məqsədlə
ibtidai sinifdən başlayaraq uşaqların
inkişaf xüsusiyyətlərinə
uyğun peşə yönümlü fəaliyyətlərin
həyata keçirilməsi
və şagirdlərin
maarifləndirilməsi vacib
hesab edilir: "Ölkəmizdə ümumtəhsil
müəssisələrində peşəyönümü xidmətinin
təşkilində əsas
məqsəd ibtidai təhsil səviyyəsindən
başlayaraq tam orta təhsil səviyyəsinin
sonuna qədər şagirdin bütün aspektlərdə - bacarıq,
maraq, istək, qabiliyyət üzrə özünü tanımasıdır".
Mərkəz əməkdaşının dediyinə görə, peşəyönümü xidmətinin məqsədləri təhsilalanların peşə və ixtisaslar üzrə tələb olunan bilik, bacarıq və səriştələr barədə məlumatlandırılması, təhsilalanlarda ixtisas və peşə seçimi prosesində bilik, bacarıq və səriştələrdən istifadəetmə qabiliyyətinin formalaşdırılması, maraqlarına, bacarıqlarına, qabiliyyətlərinə və şəxsi keyfiyyətlərinə uyğun olaraq, təhsilalanların müvafiq ixtisas və peşə seçiminə yönəldilməsi və onlara peşə məsləhətlərinin verilməsidir. Həmçinin, insan kapitalının inkişaf etdirilməsi üçün təhsil-əmək bazarı arasında əlaqənin təmin edilməsinə və təhsildən əmək bazarına keçidin təmin olunmasına dair məlumatlandırmanın həyata keçirilməsi, əmək fəaliyyətinin başlanılması üçün tələb olunan minimal bacarıqların formalaşdırılmasına köməkliyin göstərilməsi, təhsilalanların karyera planlaşdırılması və ömürboyu təhsil imkanları barədə məlumatlandırılması, təhsilalanlara ilkin sahibkarlıq bacarıqlarının aşılanması və onların gələcəkdə öz iş yerlərini yaratmalarına həvəsləndirilməsidir. Eyni zamanda karyera planlaşdırılmasında sərbəst seçim imkanı verilməklə təhsilalanlarda peşə təhsili ilə bağlı ilkin bilik və bacarıqların ümumi təhsil pilləsində formalaşdırılması: "Qeyd olunan məqsədlərin reallaşdırılması üçün ölkəmizdə peşəyönümü işi üzrə davamlı tədbirlər həyata keçirilir. Belə ki, Azərbaycanda müxtəlif peşə sahələri üzrə zəruri bilik və bacarıqlara malik mütəxəssislərin hazırlanması istiqamətində görülən işlər sırasında maarifləndirici tədbirlər xüsusi yer tutur. Bu məqsədlə Azərbaycan Respublikasının Təhsil İnstitutu "Ümumi təhsil müəssisələrində peşəyönümü xidmətinin təşkili" adlı metodik vəsait hazırlayıb. Vəsait şagirdlərin peşə seçimi məsələsinə həsr olunub. Şagirdlərlə peşəyönümü işinin aparılmasına dəstək məqsədi daşıyan vəsait məktəb rəhbərləri, metodistlər, peşəyönümü rəhbəri və müəllimlər üçün nəzərdə tutulub. Sözügedən vəsait ümumi təhsil müəssisələrində peşəyönümünün mahiyyəti, məzmunu və vəzifələri, peşəyönümü fəaliyyətinin təşkili, peşə maraqlarının və motivlərinin diaqnostikası kimi mövzuları əhatə edir. Həmçinin, ARTİ tərəfindən "Ümumi təhsil müəssisələrində peşəyönümü xidmətinin təşkili" mövzusunda mütəmadi olaraq təlimlər keçirilir. Ümumtəhsil məktəblərinin peşəyönümü koordinatorlarının iştirak etdiyi təlimlər çərçivəsində iştirakçılar peşəyönümü xidmətinin təşkilinin hüquqi əsasları, peşəyönümü işinin prinsipləri, həmçinin, ibtidai, ümumi orta və tam orta təhsil səviyyələri üzrə şagirdlər ilə aparılan peşəyönümü üzrə işlərin məqsədi və s. kimi mövzularda öz bilik və bacarıqlarını artırırlar. ARTİ-nin Metodik dəstək və peşəkar inkişaf mərkəzi tərəfindən həyata keçirilən təlimlərin əsas məqsədi şagirdlərin qabiliyyət, meyil, maraq və ehtiyaclarını nəzərə almaqla ümumi təhsil müəssisələrində peşəyönümü işini təşkil etmək, eyni zamanda, müxtəlif peşələrlə bağlı maarifləndirici tədbirlər və valideynlərlə iş aparmaqla təhsilalanların peşə seçimində düzgün qərar vermələrinə dəstək olmaqdır. Təlim müddətində iştirakçılar peşə təhsili müəssisələri və müasir peşə təhsilinin əsas istiqamətləri ilə tanış olurlar. Eyni zamanda, onlara peşəyönümü işinin təşkili üsulları, peşəyönümü fəaliyyətinin planlaşdırılmasına dair tövsiyələr verilir. Nəticə olaraq demək olar ki, müasir dövrdə ixtisaslı kadr anlayışı insanların müəyyən iş və ya peşədə həm bilik, həm də bacarıqlarla təchiz olunmasını tələb edir. Fərd malik olduğu bilik və bacarıqlarla yanaşı, özünə ən uyğun peşəni seçmək üçün təhsil prosesi zamanı peşəyönümünə ehtiyac duyur. Bu vəziyyət, xüsusilə, gənc və inkişaf etməkdə olan cəmiyyətlər üçün peşəyönümü xidmətini vacib edir. Peşəyönümü xidmətinin səmərəli olması üçün hər bir ümumtəhsil məktəbində peşəyönümü işinə rəhbərlik edən koordinatorun təyin olunması xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Həmçinin bu işdə məktəbin bütün pedaqoji heyəti əməkdaşlıq edərsə effektiv nəticələr əldə oluna bilər".
Təhsil eksperti Kamran Əsədovun sözlərinə əsasən, gənclərin əksəriyyəti peşə seçərkən onun prestijli olmasını əsas tuturlar. Onlar istəyirlər ki, ixtisasları sosial tələblərə cavab versin. İş yeri seçimində digər amil olaraq əməkhaqqını əsas götürən gənclər də az deyil. Lakin unutmamaq lazımdır ki, ixtisasa görə yox, vəzifəyə görə əmək haqqı ödənilir. Aydın olur ki, yüksək maaş üçün ixtisasın düzgün seçilməsi heç də əsas amil deyil. Ödəniş haqqı təkcə bilik və bacarıqlarla deyil, eyni zamanda, onun işləmə həvəsindən və işinə qarşı olan məsuliyyətindən də asılıdır: "Peşəni prestijə yox, əmək bazarına görə seçmək lazımdır, Necə ki, çoxları bir qayda olaraq əmək bazarındakı tələbatı deyil, məhz ixtisasın prestijini əsas götürür ki, bu da onlara gələcək karyeralarını qurmaqda müəyyən maneələr yaradır".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 6 aprel.- S.10.