"Altmışıncılar" və
son 60 ilin ədəbi şəraiti həyatından səhifələr
Bədxahlarınızı
bağışlayın, amma adlarını unutmayın.
Con Kennedi
Üzərində bir ildən artıq müddətdə
işlədiyim "Altmışıncılar və son 60 ilin
ədəbi həyatı" kitabımı bitirmişəm,
əsərdən bir neçə parçanı oxuculara təqdim
edirəm.
"Altmışıncılar" olub, olmayıb?
"Altmışıncılar nəsli" istər Azərbaycan,
istərsə də Sovet dövrünün ümumittifaq tənqidində
təsdiq olunmuş anlayışdır. SSRİ-nin və
Azərbaycanın ən görkəmli ədəbiyyatşünasları,
tənqidçiləri, eləcə də ictimai-siyasi xadimləri
bu illərdə yaradıcılıq meydanına
çıxan gənc şairlərin, nasirlərin əsərlərini
çağdaş ədəbiyyatın yeni mühüm mərhələsi
kimi dəyərləndirirdilər. Hazırkı
dövrdə də "altmışıncılar" ən
mötəbər ədəbiyyat tarixlərində layiqli yerlərini
tuturlar.
Amma Azərbaycanda
bu nəslin xidmətini yerli-dibli inkar edən, ümumiyyətlə,
"altmışıncıları" ədəbiyyat hadisəsi
saymayan tək-tüklər də var. Hətta iş o yerə
çatır ki, belələri mətbuata ilk dəfə bu
illərdə çap olunanların xronoloji baxımdan belə
o illərə aid olduqlarını qəbul etmirlər. Məsələn,
bir vaxtlar müxalifət qəzetlərində tez-tez imzası
görünən bir yazan (mən "yazan"la
"yazıçı", "yazar" sözlərini fərqləndirirəm)
belə bir "kəşf" etmişdi:
"Azərbaycanda
utanmaz-utanmaz özünü
"altmışıncılar" adlandırıb hakimiyyətə
nökərçilik eləyən "xalq
yazıçıları", "xalq şairləri"
var. Bu yazıda onların adlarını belə çəkmək
istəmirəm". ("Altmışıncıların
aşırımçısı - Andrey Voznesenski" adlı
yazıdan ("Azadlıq" qəzeti 17 mart 2010)
Kimin kimə muzdlu nökərçilik etdiyini əyani
faktlarla göstərmək başqa bir yazının
mövzusudur.
Bu yazımda həmin məsələni
açıb-ağartmadan ancaq onu qeyd etmək istəyirəm
ki, məqalə "altmışıncıların
aşırımçısı"
("aşırımçı" nə deməkdir? - A.) adlandırdığı
rus şairi Andrey Voznesenskinin vəfatına həsr
olunmuşdur. Müəllif Andrey Voznesenskini Azərbaycan
yazıçılarına örnək göstərərək
rus şairinin KİŞİ kimi yaşadığını
yazır, onu sovet rejiminə asi olduğuna
görə təqib edilən, az qala tutula bilən,
öldürülə bilən adam kimi, dönməz şəxsiyyət
kimi tərifləyir. Andrey Voznesenskinin həqiqətən
böyük şair olduğunu inkar etmədən məqalə
müəllifinə bilmədiyi, ya bilib eyninə
almadığı həqiqətləri xatırlatmaq istəyirəm,
Xruşşov A.Voznesenskini kəskin tənqid edəndən
sonra şair Leninə həsr olunmuş "Lanjomyu" poemasını
yazdı və SSRİ Dövlət mükafatına layiq
görüldü.
Ümumiyyətlə,
özünü millətçi, türkçü kimi qələmə
verən məqalə müəllifi rus
yazıçılarına başsağlığı
yazılarını qələmə alarkən mütləq
Azərbaycan yazıçılarını
aşağılamağı özünə borc bilir: Görkəmli
rus yazıçısı Viktor Astafyevin vəfatına həsr
etdiyi yazıda yenə dərdi-azarı olan
"altmışıncıları" sancmadan keçə
bilmir:
"Rusiya
varlığının Astafyevi" adlı məqaləsində
("Azadlıq" qəzeti 22-24 dekabr 2001) Anarı,
Elçini, Maqsud İbrahimbəyovu hədəf alaraq
yazır: "Azərbaycanda şairlərin,
yazıçıların altımışıncı illər
nəsli adlanan bir seriyası var. (seriyası? -
A.). Onlar özlərini xalqa 60-cı illərin
dissident şairləri, yazıçıları kimi
sırımışdılar. Sən demə,
"icazəli qəhrəman" olublar, Yaratdıqları -
Yalançı Yalınçıq
yaradıcılığı".
Sonra "fizionomiyasından göründüyü kimi"
Astafyevin türk (?! - A) və dissident olduğunu iddia edən
məqalə müəllifi Astafyevin də Rusiyanın Dövlət
mükafatını aldığını "unudur".
O ki
qaldı Azərbaycan
"altmışıncılarına" - onlar barədə
bu yazının qiymətindən zəmin-asiman fərqlənən
başqa rəylər də var:
Rəhmətlik
Əbülfəz Elçibəy mənə göndərdiyi
təbrik məktubunda yazırdı: "Azərbaycan
milli-azadlıq hərəkatı tarixində və milli
dövlətçilik şüurunun formalaşmasında Sizin bədii əsərləriniz müstəsna
rol oynayıb. Eyni zamanda milli azadlıq hərəkatında
iştirakınız minlərlə insanların oyanmasında,
ziyalıların hərəkata qoşulmasında böyük
rol oynamışdır" (Əlülfəz bəyin bu məktubu
da vaxtiylə elə həmin "Azadlıq" qəzetində
dərc olunmuşdu).
Başqa
bir söhbətində Əbülfəz Elçibəy
deyirdi:
"Respublikada gəncləri çox əzirdilər. Rəsul Rza
birdən çıxdı, 20-30 nəfəri himayə elədi.
Camaat baxırdı ki, yuxarıda Rəsul da var,
Rəsulun hesabına aşağıdan bəziləri cəsarətlənirdilər.
Sonra hamı düşdü onların
üstünə, başladılar Rəsul Rzanın əleyhinə
yazmağa, Anarın əleyhinə yazmağa. Həmin dövrdə Ə.Əylisli də, Anar da,
Elçin də, Y.Səmədoğlu da göz
qabağında idilər. Mənim
yadımdadır, Anarın "Molla Nəsrəddin 66"
yazılarını hamı oxuyurdu, müzakirəsini
keçirirdilər, danışırdılar cavanlar. Yəni bu, Sabir ruhunun qayıdışı idi.
O
zamanın yazıçılarına daha çox qiymət
verilməlidir. Millətin ölüm nəfəsini
geri qaytardıqları üçün. O dövrün
ziyalıları haqqında ayrıca yazı da yazmaq
lazımdır. Onların qiyməti də verilməlidir".
Allah Əbülfəz bəyə rəhmət eləsin. Özünü
Elçibəy ideyalarının davamçıları elan edənlər
qiymətimizi də verdilər, haqqımızda tikanlı
yazılar da yazdılar.
İlk dəfə
Rəsul Rzanın işlətdiyi "icazəli qəhrəmanlar"
ifadəsini ondan iqtibas edərək işlədən adam "altmışıncıların"
özlərini "dissident" kimi
"sırımağa"
çalışdıqlarını yazır. Düz
deyil. Nə mən, nə də
"altmışıncılardan" başqa birisi heç
vaxt özümüzü dissident kimi qələmə verməmişik.
Bizi "sovet quruluşuna zidd gedən, sosrealizm
metodundan imtina edən asilər kimi həm mətbuat səhifələrində,
həm də gizli danoslarla damğalayanlar tamam
başqalarıdır.
Mənim bu barədə danışmağım - qeyri-təvazökarlıq
sayıla bilər, amma Ulu öndər Heydər Əliyevin
sözlərini tam məsuliyyətlə qəbul etməliyik.
Heydər
Əliyev deyirdi: "Bir dəfə 1989-cu ildə Moskvada bir
jurnalist məndən müsahibə götürərkən Azərbaycanın
keçmiş dövrü haqqında, yəni 70-ci illərdə
mənim Azərbaycana rəhbərlik etdiyim zamandan
danışırdıq. Mənə sual verdi
ki, Azərbaycanda o vaxt dissident var idi, yoxsa yox idi? Dedim ki, yox
idi. Dedi nə üçün? Dedim ki, biz dissident
axtarmırdıq. Təbiidir, əgər
axtarsaydıq, çox dissident çıxarmaq olardı.
Amma biz axtarmırıq. Bu nə
deməkdir? Bu o deməkdir ki, həmin
dissident sayılanların əsərlərini biz qəlbən
qəbul edirdik və onların özünə yol tapması
üçün imkanlar yaradırdıq. Beləliklə,
həmin müəlliflərə öz həmrəyliyimizi
bildirirdik. Ancaq geniş təbliğ
etmirdik ki, biz bununla həmrəyik. Məsələn,
əgər o illər 60-70-ci illərdə Azərbaycanda
dissident axtarsaydıq, onlar çox idi. Ən
böyük dissident Bəxtiyar Vahabzadə idi. Yaxud da ki, Xəlil Rza ən böyük dissidentlərdən
biri idi. Çünki onun əsərləri,
o cümlədən, Bəxtiyar Vahabzadənin əsərləri
həqiqəti deyirdi. Amma bu həqiqət
o vaxtkı kommunist ideologiyasına zidd idi. Və
buna görə da onlar dissident idilər. Ancaq
biz Xəlil Rzanı da qoruduq saxladıq. Maqsud
İbrahimbəyov, Rüstəm İbrahimbəyov əsl
dissident idilər. Ancaq biz qoymadıq ki,
onlar dissident olsunlar. Bəlkə də
onlar indi heyfsilənirlər ki, o vaxt Əliyev qoysaydı və
biz dissident olsaydıq, indi bəlkə hörmətimiz daha da
artıq olardı. Yaxud götürək Anarı.
O da dissident idi. Məsələn,
"Qobustan" jurnalının yaranması və jurnalın
səhifələrindən yayılan əsərlər,
şübhəsiz ki, dissident xarakteri
daşıyırdı".
Azərbaycan Yazıçılarının X
Qurultayında çıxış edərək Prezident Heydər
Əliyev bu barədə daha ətraflı danışdı.
"Məsələn, mən "Qobustan"
jurnalını xatırlayıram. O yarananda əleyhinə nə qədər
cürbəcür hərəkətlər oldu. Mənim
xatirimdədir, biri gəlirdi ki, nə bilim, millətçilik
ideyaları yayır, biri deyirdi ki, bizim quruluşun əleyhinə
ideyalar yayır, biri o tərəfdən, biri bu tərəfdən
gəlirdi. Mən də
götürürdüm, baxırdım bu "Qobustan"
jurnalına, görürdüm burada bunların dedikləri
şey yoxdur, amma bizim üçün lazım olan şeylər
çoxdur. Ona görə də
"Qobustan" jurnalı yaşadı. Bu
gün məmnuniyyət hissi ilə deyirəm -
"Qobustan" jurnalı o vaxt çox böyük işlər
gördü. Amma yalnız "Qobustan"
yox. Götürün "Azərbaycan",
"Ulduz" jurnalını. Bunlar dövlət
jurnalları idi, amma siz onlarda nə istəyirdiniz, onu da
çap edirdiniz, hər hansı məhdudiyyət yox idi.
Mən iftixarla deyə bilərəm ki, 1969-cu
ildən, mən respublikaya rəhbərlik etməyə
başlayan zamandan bəri, bir nəfər də olsun
şairin, bir nəfər də olsun yazıçının əsərinə
qadağa qoyulmayıb. İndi bir çox
şeyləri açıq danışmaq olar. Nəzərə
almaq lazımdır ki, Sizin aranızdan nə
qədər şikayət gəlirdi. Biri gəlir,
deyir ki, o, pantürkistdi, başqası gəlib deyir ki, o,
paniranistdi, birini türk casusu adlandırırdılar, birini
İran casusu. Deyirdilər ki, bax, o, Sovet
dövlətinə qarşıdı və onun babası da
Sovet hökumətinin düşməni olub, o, özü də
Sovet hökumətinin ziddinə gedir.
O qədər
danışırdılar, o qədər səy göstərirdilər
ki, bu və bu kimi qəbildən olan əsərlərin meydana
çıxmasının qarşısını alsınlar.
Özü də iki mövqedən hücum edirdilər: bir tərəfdən
- əsər, guya, tam millətçilik ruhundadır, deyirdilər,
digər tərəfdən isə bizim həyatımızdakı
nöqsanları tənqid edən əsərlərə
qarşı çıxırdılar. Ancaq siz
bilirsiniz ki, mən 1969-cu ildə Azərbaycan rəhbərliyinə
gələn gündən eybəcərlikləri, mənfi əlamətləri
tənqid etmişəm, onlara qarşı mübarizə
aparmışam. Ona görə də mənə gəlib
xəbərçilik edəndə ki, "Şəhərin
yay günləri" pyesi bizim quruluşa qarşıdır,
mən dedim: yaxşı, gedib baxaram. Gəldim,
baxdım, çox təriflədim, mükafat verdirdim. Ya da "Bir cənub şəhərində"
filmi altmışıncı illərdə qadağan
olunmuşdu. Onu Rüstəm İbrahimbəyov
və Eldar Quliyev çəkmişdilər. Onda mən hələ respublika rəhbəri deyildim,
mən DTK-nin sədri idim. Mən fılmə
baxdım və əmin oldum ki, bu, çox yaxşı filmdir
və ona yol açdım. Film
böyük müvəffəqiyyət qazandı. Ya da Rüstəm İbrahimbəyovun
"İstintaq" filmi. Nə qədər
onun əleyhinə danışırdılar. Filmin mövzusunu mən vermişdim. Burda mafiozlara, rüşvətxorlara qarşı
barışmaz mübarizədən bəhs olunurdu. Bu fılm o zaman SSRİ dövlət
mükafatını aldı. Bu gün demək
lazımdır ki, Azərbaycanda dissident olmayıb. Amma sizin bir çoxunuz dissident idiniz. Mən bunu müsbət fakt kimi deyirəm. Yaxşı ki, siz dissident olmusunuz, əgər Siz
dissident olmasaydınız, Azərbaycan xalqının vətənpərvər
əhvalını, milli ruhunu qaldıra bilməzdiniz.
Əgər Bəxtiyar Vahabzadə dissident olmasaydı, o,
gənclərin şüuruna belə təsir edə bilməzdi. Əgər Xəlil
Rza dissident olmasaydı, onun əsərləri belə
güclü təsirə malik olmazdı". Heydər
Əliyevin çıxışı zamanı iclası mən
aparırdım və replika verdim: - Heydər müəllim,
bir dəfə Siz söylədiniz ki, ən böyük
dissident Siz özünüz olmusunuz. - Tamamilə doğrudur -
dedi. - Düzdür, mən şeir, roman, ya da hekayə
yazmıram. Amma 1969-cu ildən mənim 1987-ci ildəki
istefama qədər Kommunist Partiyasında ən böyük
dissident mən olmuşam.
Azərbaycan
"altmışıncılar"ı haqqında tənqidçi
və yazıçılar da dəyərli və obyektiv fikirlər
söyləyib
"Altmışıncılar",
"altmışıncılar ədəbi nəsli" hələ
o zaman sovet tənqidində, eləcə də o vaxtkı və
bugünkü Azərbaycan ədəbiyyat tarixində təsdiq
olunmuş anlayışdır. Onun xronoloji
hüdudları şərtidir, çünki nəzəri-estetik
cərəyan kimi əllinci illərin ikinci yarısında,
yaxud yetmişinci illərdə ədəbiyyata gələnləri
də əhatə edir.
Mənim
"altmışıncılar" anlayışını
xronoloji baxımdan "əllinci illərin ikinci
yarısında və yetmişinci illərdə ədəbiyyata
gələnləri" saymağımın vaxt sərhədlərini
Yaşar Qarayev daha da genişləndirərək,
"altmış-doxsanıncı illər" təsnifatını
işlədir.
"Altmış-doxsanıncı illər Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixində həm mahiyyət, həm də funksiya və forma
baxımından tamamilə yeni bir mərhələyə əsaslı
keçid və dönüş dövrü oldu. Hakim hərbi-totalitar rejimdə
az çox yumşalma, liberallaşma əlamətləri
(Sov. İKP XX Qurultayı, "şəxsiyyətə pərəstişin"
ifratları) kimi təqdim olunan, lakin əslində "kazarma
sosializmi" mərhələsinin mahiyyəti barədə həqiqət
və qənaət kimi səslənən siyasi-ideoloj etiraflar,
ehkam, repressiya və yasaq qurbanlarına verilən hüquqi, əxlaqi,
vicdani bəraətlər nəhayət "dəmir
divarların" SSRİ ilə həm Qərb, həm Şərq
ölkələri arasında laxlaması.. görünər-görünməz
ədəbiyyat çoxdan gözlədiyi tarixi fürsətdən
dərhal bəhrələnir. Bədii fıkir
enerjinin nəhri "alt qatdan" dışarı
püskürüb yeraltı çaylar açıq havaya
çıxır və əvvəlkindən qat-qat maneəsiz,
divarsız məcrada axmağa başlayır.
Yaşar
Qarayev "Azərbaycan ədəbiyyatı.
XIX və XX yüzillər" kitabı səh. 628-629
"Mən
"Sosrealizm bizə nə verdi"də yazmışam ki,
sosrealizm ədəbiyyatımıza vurduğu ciddi ziyanlardan
biri "təkhakimlik" oldu, yəni Azərbaycan ədəbiyyatı
70 illik bir dövrdə digər ədəbi cərəyanlardan,
metodlardan təcrid edildi, postrelizmdən tutmuş postmodernizməcən
bədii-estetik özünüifadə tərzləri bizim ədəbiyyatımızdan
kənarda qaldı.
ELÇİN
"Ədəbiyyat söhbəti" kitabından səhifə
64
Ən mühümü isə budur ki,
"altmışıncılar" Azərbaycan ədəbiyyatında
məktəb yaratdılar və sonrakı dövrdə ədəbiyyata
gəlmiş bir sıra yazıçılar da əslində
həmin məktəbin nümayəndələridir.
ELÇİN. Müsahibəsindən.
"525-ci
qəzet" 13 mart 2001
Tənqidçi
Şirindil Alışanlı Səməd Vurğunun belə
bir fikrini gətirir:
"Mənim nəzərimdə kiçik insan yoxdur,
yalnız kiçik sənətkarlar vardır. Adi dəmir yolu fəhləsini,
sürücünü və kənd müəllimini
bütöv, müəyyən zəngin şəxsiyyət
kimi bizə sevdirən, bədii fikrin müasir həyata,
xalqın keçmişinə, onun mənəvi
varlığına məhəbbətlə yanaşması, hər
şeyə insan ləyaqətini, onun mənlik və qeyrətini
ucaltmaq üçün səfərbər etməsindədir".
"Şirindil
Alışanlı "Ədəbi-bədii düşüncənin
sərhədləri" kitabı səhifə 312
Böyük şairin bu fikirləriylə
altmışıncılar nəslinə mənsub olan ən
parlaq tənqidçilərimizdən Yaşar Qarayevin bu nəslin
"insana baxışı" qənaətiylə səsləşir. Yaşar
doğru iddia edir ki, adi insan obrazını irəli çəkməklə
"altmışıncılar" daha əvvəlki nəsillərin
diqqət və təhlilinə mövzu olmayan problemləri
ön plana çıxardılar. Bu
baxımdan Yaşar Qarayevin başqa bir fıkri də dəqiqdir.
Yazır:
"Böyük ədəbiyyatı" yalnız
"böyük epik formalar ədəbiyyatı kimi təsəvvür
edən nöqteyi-nəzər bizcə birtərəflidir. XX əsr
Azərbaycanın klassik "böyük ədəbiyyatı"
məhz "Hophopnamə"nin həcminə
və ölçülərinə sığan bir ədəbiyyat
olub. Söhbət daxili mənəvi, "mətnaltı"
böyüklük, vüsət və monumentallıqdan
gedir".
Yaşar
Qarayev "Meyar-şəxsiyyətdir" kitabı səhifə
400
Məhz bu cəhətdən Yaşar müasir nəsrimizi
"makro" və "mikro" süni anlayışlarla təsnifatını
da qəbul etmirdi.
O illərin
tanınmış tənqidçilərindən Akif
Hüseynov "Azərbaycan" jurnalının təşkil
etdiyi müşavirədə məruzəsində deyirdi.
"Yeni nəsr deyiləndə də bədii fıkrin
son iyirmi ildə əldə etdiyi təravətli, orijinal
xüsusiyyətləri, onun müasir, özünəməxsus
səciyyəsini nəzərdə tuturuq və əlbəttə,
həmin xüsusiyyətlərin həmin səciyyənin təşəkkülündə
bütünlükdə (? - A) ədəbi proses iştirak
etmişdir (altını mən cızdım - A.)
Bəzən "yeni nəsr" deyəndə yalnız
qeyd etdiyimiz illərdə fəaliyyətə
başlamış yazıçıların
yaradıcılığı nəzərdə tutulduğu
güman edilir.
Halbuki həmin anlayış hansısa "nəsillə"
deyil, "zaman" məfhumu ilə əlaqələndirmək
doğru olardı.
AKİF HÜSEYNOV "Müasirlik problemi və nəsrin
axtarışları" məruzəsindən.
"Azərbaycan"
jurnalı 1977 ¹26
Akif Hüseynovun bu məruzəsi səslənən
müşavirədə mən də iştirak və
çıxış etmişdim. Akifin məruzəsini
obyektivliyini, yeni ədəbi nəslə dəqiq qiymət
verdiyini qeyd etmişdim. Amma sitat olaraq gətirdiyim və
altını cızdığım cümlələrdə
doğru fıkirlər söylənsə də, ədəbiyyatın
yeniləşməsi "nəsillə" yox,
"zamanla" bağlıdır" qənaətini
paylaşsam da və bu yeniləşmədə müxtəlif
nəsillərin iştirakını dəfələrlə
etiraf etsəm də, dönüş nöqtəsində
"bütünlüklə ədəbi proses iştirak
etmişdir" fıkriylə razılaşa bilmərəm. Ədəbi prosesin BÜTÜN
iştirakçıları yeniləşməmişdilər
və ucdantutma yeniləşə bilməzdilər. Akifi yaxşı başa düşürəm.
O vaxt "altmışıncıların" diqqət mərkəzində
olmasına qısqanc münasibət vardı, məruzəçi
də doğru fıkirlərini müəyyən qədər
"sığortlamağa" məcbur idi.
Tənqidimizdə
daha sonrakı nəslin nümayəndəsi Arif
Əmrahoğlu bu barədə "Dünənimin sözləri"
kitabında yazır:
"60-cı illər bütün sovet, o cümlədən,
Azərbaycan ədəbiyyatında dönüş mərhələsinə
çevrilir.
Dönüş mərhələsini ancaq ədəbi
aləmə gələn gənc, yaradıcı qüvvələr
- Anar, Ə.Əylisli, Elçin, M. və R.İbrahimbəyov
qardaşları və s. yaratmırdı. M.İbrahimov,
Ə.Vəliyev, S.Rəhimov, İ.Əfəndiyev, Ə.Məmmədxanlı,
İ.Şıxlı, İ.Hüseynov və s. kimi sənətkarlar
yeni mərhələnin yetişməsində fəal rol
oynadılar. Ədəbi prosesdə ideallılığın,
problematikliyin, hadisəçiliyin elə bir
artıqlığı yaranmışdı ki, real həyatla bədii
həyat arasındakı ziddiyyət elə bir həddə
çatmışdı ki, illər boyu davam edən oyun
pozulmalıydı: yazıçılar, necə deyərlər,
ənənəvi yazmaqdan bu və digər dərəcədə
bezmişdilər, oxucular həmin əsərləri oxumaqdan
yorulmuşdular. Hamı acmışdı - həqiqət,
bədii dəyər qıtlığı, Zamanların,
Dövrlərin fövqündə durmağa qadir olan və
layiq mənəvi-əxlaqi düşüncələr, fəlsəfi
mülahizələr azlığı, zövqlərin bəsitləşməsi
obyektiv və namuslu sözün aclığını
yaratmışdı. "Dünyanın
arşını" romanının (Sabir Əhmədovun -
A.) qəhrəmanlarından birinin dediyi kimi, insanlar
şüarlarla yaşamaqdan yorulub bezmişdilər. Oxucu bədii əsərdə insan kimi
özünü görmək istəyirdi.
Vaxtilə
Molla Nəsrəddin ədəbi məktəbinin nümayəndələri
müqəddəs ədəbiyyata insanlıqları özlərindən
başqa və bəzən hətta özlərinə də məlum
olmayan adi insanları gətirdikləri kimi, 60-cı illərdə
də Kəbirlinskilər, Qədirlər, Balasadıqlar,
Laçınlar, Cəlillər yaxşı mənada axın
şəklində söz sənətinə gəldilər".
(Səhifə
175)
"Azərbaycan ədəbi tənqidi (burada da istisnalar
var) uzun müddət 60-cıları inkar etmişdir. Doğrudur, bu inkaretmə
müxtəlif cür olurdu: ayrı-ayrı qələm sahiblərini
pisikdirmək, müxtəlif yarlıqlar, təzyiqlər -
açıq və gizli... (güman ki,
üç nöqtələr qoyulduğu yerdə
"danos" sözü nəzərdə tutulurmuş - A.) var idi.
Ümumilikdə, məsələn, "Ağ liman",
"Adamlar və ağaclar", ya da başqa müəlliflərin
əsərləri inkar oluna bilmirdi, - çünki onların
yeniliyini, təzəliyini inkar etmək mümkün deyildi, -
ancaq mütləq bir "qulp" qoyulurdu, bir "əmma"
tapılırdı. Bu nəsil sovet cəmiyyətindəki
işıqlı cəhətləri görməməkdə,
mikro-mühiti şişirtməkdə, mübariz, döyüşkən
qəhrəmanlar yaratmamaqda və s.
günahlandırırdılar, son nəticədə belə
bir qənaət yaratmağa çalışırdılar ki,
sən demə, bu yazıçılar xalqı uçuruma
doğru aparırmışlar.
Bu cür qərəzli və sifarişli münasibətə
ən parlaq cavabı elə 60-cılar özləri verdilər. Məsələn,
"Molla Nəsrəddin-66" bunlara ən layiqli cavab oldu.
Yeni nəsr istilahına da münasibət eyni deyildi. Mərhum tənqidçi
Aydın Məmmədov bu istilahı qəbul etmirdi.
Altmışıncılardan
olan Əkrəm Əylisli deyir: "Mən öz
yazılarımda "yeni nəsrə" məxsus heç nə
görmürəm".
Şühhəsiz ki, məsələ heç də
istilahda deyil, Ə.Əylisli də yeni nəsrin
yaradıcılarındandır, mərhum tənqidçi A.Məmmədov
da ən çox 60-cılardan yazan tənqidçi idi.
Sabir Bəşirov.
"60-cılar nəsrinin etik problemləri" kitabından səhifə
10-11
Biz - Anar
da, Yusif Səmədoğlu ilə Fikrət Qoca da, hətta
bizdən beş-altı yaş cavan Elçinin özü də
- 60-cı illərin ədəbi mühitinin yetişdirmələriyik.
Bəli, məndən ötrü də Anar
Anardır. Onun obyektiv ləyaqətinə
hər hansı bir şübhə oyatmağı mən
özüm üçün böyük ləyaqətsizlik
sayardım. Ancaq iş başında əvəzolunmazlıq
reputasiyasını belə asanca boynuna götürməklə,
məncə, Anar ilk növbədə özünə xəyanət
eləyir, çünki o özü də gözəl bilir
ki, bizim işdə belə bir reputasiyanı adamlar nəyin
hesabına olsa da, hər halda məhsuldar əməyin və
vicdanlı əməlin hesabına qazanmırlar... (Bəs nəyin hesabına? Desin də... - A.)
İnsanın neçə-neçə təbii
ehtirasının biri də həqiqəti söyləmək
ehtirasıdır və Anar ağılda adam
bundan xəbərsiz ola bilməz. Mən
yalnız öz həqiqətimi söyləyirəm və bu həqiqəti
heç vaxt mütləq həqiqət saymıram. Ola bilər ki, biz bir-birimizi həmişəlik
itirmişik. Mən öz adımdan indi
buna zəmanət verə bilərəm ki, mənim - şəxsi,
insanı planda - Anarla heç bir düşmənçiliyim
yoxdur və heç vaxt olmayacaq.
Əkrəm Əylisli 1997 mart. (Yazıçılar Qurultayı
qarşısında "525" Əkrəm Əylisliylə
dərdləşir)
Yeni nəsr
istilahını Z.Kedrina, A.Noviçenko, Y.Surovtsev,
A.Ovçarenko, Y.Sidorov, N.Atarov, A.Boçarov, D.Urnov, L.Anninski,
V.Oskotski, A.Marçenko, N.Mitin, N.Cusoytı, Ç.Hüseynov,
Y.Qarayev, A.Hüseynov, H.Quliyev, N.Cabbarov, V.Yusifli,
yazıçılar Anar, Elçin - məqalə və
monoqrafiyalarında geniş izah etmişlər.
Bu natamam siyahı bu prosesin tək Azərbaycanda yox,
SSRi-də yaşayan xalqların hamısının ədəbiyyatında
getdiyini göstərir. Bizim başabəla
inkarçılarımız isə elə bilir ki, yeni nəsr
ifadəsi ancaq Azərbaycanda işlənib.
Sabir Bəşirov. səhifə 12-13
(Ardı sabahkı sayımızda)
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2022.- 7 aprel.-
S.10-11.