Azərbaycan təhsili beynəlxalq TIMSS qiymətləndirməsində

 

Riyaziyyat təbiət elmləri üzrə beynəlxalq qiymətləndirmə olan TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 60 ildən bəri müxtəlif sahələrdə beynəlxalq qiymətləndirmələr həyata keçirən Təhsil Nailiyyətlərinin Qiymətləndirilməsi üzrə Beynəlxalq Assosiasiyanın (IEA) təşkil etdiyi tədqiqatlardan biridir. 1995-ci ildən etibarən hər dörd ildən bir keçirilən bu tədqiqat dördüncü səkkizinci sinif şagirdlərinin riyaziyyat təbiət elmləri üzrə müvəffəqiyyət dərəcəsini ölçür, eyni zamanda onların demoqrafik, sinifdaxili digər tipli şərti amillərlə əlaqəsini araşdırır.

 

Azərbaycan Respublikası Təhsil İnstitutunun (ARTİ) Milli beynəlxalq qiymətləndirmə şöbəsinin əməkdaşı Zinyət Əmirova deyir ki, sayca yeddinci qiymətləndirmə olan TIMSS-2019-da, Azərbaycan da daxil olmaqla, 60-dan çox ölkə iştirak edib. Bu, ölkəmizin müvafiq qiymətləndirmədə 2011-ci ildən sonra ikinci iştirakıdır. Qiymətləndirmədə Azərbaycanı yalnız dördüncü sinif şagirdləri təmsil edib. 2 əsas fənn (riyaziyyat həyat bilgisi) üzrə şagirdləri qiymətləndirən TIMSS tədqiqatında istifadə olunan suallar 2 hissəyə bölünür: Məzmun sahələrinin qiymətləndirilməsi idrak sahələrinin qiymətləndirilməsi. Müəyyən bir məlumatı öyrəndikdə müxtəlif idrak prosesləri fəaliyyətə başlayır. Öyrənilən bilik bacarıqların mənimsənilmə səviyyəsi idrak proseslərinin fəaliyyətindən asılıdır. Məhz bu səbəbdən, TIMSS beynəlxalq qiymətləndirmə tədqiqatında iştirak edən ölkələrin dördüncü səkkizinci sinif şagirdlərinin hədəf fənlər (riyaziyyat həyat bilgisi) üzrə mövzuların mənimsənilməsinin müvəffəqiyyət göstəricilərini araşdırarkən bacarıqların ölçülməsinə xüsusi yer ayırır. Hər bir ölkə üzrə müvəffəqiyyət dərəcəsini hərtərəfli müəyyənləşdirə bilmək üçün TIMSS qiymətləndirmə vasitələrində təqdim olunan suallar şagirdlərin riyaziyyat təbiət elmləri üzrə öyrəndiklərini tətbiq etmək, bu mövzularda verilən məsələləri həll etmək, müxtəlif vəziyyətlərdə analitik məntiqi düşüncədən istifadə etmək bacarıqları nəzərə alınaraq tərtib olunub. Azərbaycan şagirdləri təbiət elmləri üzrə verilən sual məsələləri cavablandırarkən ümumtəhsil məktəblərində tədris zamanı istifadə olunan "Həyat bilgisi" fənni üzrə öyrəndikləri bilik bacarıqlardan istifadə edirlər.

 

Zinyət Əmirovanın sözlərinə görə, riyaziyyat üzrə qiymətləndirmə dərsliklər çərçivəsində tədris edilən bilikləri ehtiva etdiyi  halda, şagirdlər tədqiqatın təbiət elmlərinə dair hissəsində məktəbdə qazandıqları biliklərlə yanaşı, gündəlik həyatda qazandıqları təcrübələrdən istifadə etməli olurlar. Lakin bütün bu bilik bacarıqlar hər qədər genişmiqyaslı olsa da, onlar həm riyaziyyat, həm təbiət elmləri üzrə 3 əsas kriteriya - bilmə, tətbiqetmə əsaslandırma kimi idrak səviyyələri vasitəsilə dəyərləndirilir. Bilmə üzrə suallar şagirdlərin əsas mövzunu, prosesi anlayışları mənimsəməsi istiqamətinə yönəlmişdir. Əsas riyazi məzmun anlayışları qavramadan şagirdlərin riyazi məsələləri analiz edib, öz fikirləri ilə əsaslandırması çətin, hətta qeyri-mümkün olar. Yəni şagird məzmunu qədər yaxşı başa düşərsə, məsələlərin həll yolunu da o qədər asan effektiv tapar. Tətbiqetmə - bu kriteriyaya aid sualların əsas məqsədi şagirdlərin problemi həll etmək üçün mənimsədikləri məlumat anlayışlardan istifadə etmək bacarığını ölçməkdir. Müxtəlif məlumatların istifadəsinə yönəlmiş tətbiqetmə sahəsində şagirdlər suallarda qeyd olunan faktlar, anlayışlar proseslərlə yaxından tanış olmalıdırlar. Tətbiqetmə səviyyəsinə uyğun bəzi suallarda təhsilalanlardan riyazi biliklərindən istifadə edərək verilənə ekvivalent ifadə yaratması istənilir. Ekvivalent ifadə yarada bilən riyazi düşünmə bacarığı bu fənn üzrə uğurlu yanaşmaya zəmin yarada bilər. Problem həlletmə bacarığının əsas götürüldüyü tətbiqetmə üzrə suallarda şagirdlərə həm real həyatla, həm birbaşa riyaziyyatla əlaqədar tapşırıqlar təqdim edilir. Əsaslandırma məntiqi düşünmə tələb edən əsaslandırma sahəsi çoxşaxəli mürəkkəb məsələlərin həllini özündə ehtiva edir. Şagird verilən situasiyanı müşahidə analiz edərək, hadisələr arasında məntiqi əlaqə qurmalı, yeni strategiyalar tətbiq edərək, həll yolu təklif etməli fikrini əsaslandırmalıdır.

 

ARTİ-nin Milli beynəlxalq qiymətləndirmə şöbəsinin əməkdaşı  İzzət Abbaslı qeyd edib ki, idrak sahələri baxımından Azərbaycanın TIMSS-2019 nəticələrinə nəzər saldıqda, təhsilalanların hər bir idrak sahəsi üzrə topladıqları orta bal göstəricisi bir-birindən ciddi şəkildə fərqlənmir. Belə ki, şagirdlərin ən yuxarı göstəricisi tətbiqetmə tələb edən suallarda müşahidə olunduğu halda (519 bal), bilmə əsaslandırma lazım olan suallar üzrə göstəricilər bir qədər az, müvafiq olaraq 513 506 bal təşkil edir. Müvafiq olaraq şagirdlərin tətbiqetmə sahəsindəki orta göstəricisi 457 bal, əsaslandırma sahəsində isə 445 bal təşkil edib. Nəticələrə əsasən şagirdlər hər iki ildə əsaslandırma tələb edən suallarda daha çox çətinliklə qarşılaşıblar. Ən böyük irəliləmə isə tətbiqetmə əsaslandırma sahəsində qeydə alınıb. Belə ki, əsaslandırma sahəsində 2011 2019-cu illər arasında bal artımı 61, tətbiqetmə sahəsində isə 62 bal təşkil edib: "TIMSS-2019-da ən yüksək bal ortalamasına malik olan ilk 5 ölkə Sinqapur, Honkonq, Koreya, Yaponiya Çin olub. Cədvəlin növbəti hissəsində isə nəticələri Azərbaycandan yüksək aşağı olan ölkələr qeyd olunub. Türkiyə, İsveçrə, Almaniya, Polşa Avstraliyanın göstəriciləri çox az fərqlə Azərbaycandan yüksək olsa da, Bolqarıstan, İtaliya, Qazaxıstan, Kanada Slovakiya ölkəmizdən aşağı sıralarda durur. TIMSS- suallar 3 idrak sahəsi üzrə hazırlanıb. Belə ki, şagirdlər, ilk mövzunu mənimsəyir, ona dair detalları öyrənir, mövzudakı fikirləri müqayisə analiz edir, daha sonra isə müvafiq olaraq, öz fikirlərini əsaslandıra bilirlər. Eyni strategiya Azərbaycanın ümumi təhsil müəssisələrinin 4-cü sinif riyaziyyat kitablarında da tətbiq olunur. Yəni şagirdlərin tədris olunan mövzularla əlaqədar bilik bacarıqlarının qiymətləndirilməsi üçün təqdim olunan tapşırıqları bilmə, tətbiqetmə əsaslandırma idrak səviyyələri üzrə qruplaşdırmaq mümkündür. Növbəti bölmədə dərsliklərin hər bir idrak səviyyəsinə uyğun tapşırıq nümunəsi analiz edilib".

 

İzzət Abbaslının sözlərinə əsasən, TIMSS-2019 dövründə 4-cü sinfin təbiət elmləri üzrə beynəlxalq orta balı 494-dür. Müqayisə oluna bilən nəticələrə əsasən bilik üzrə beynəlxalq orta bal 510, tətbiqetmə üzrə 509, əsaslandırma üzrə isə 510 olub. Azərbaycanın TIMSS 2019 üzrə idrak səviyyələrinə dair nəticələri bir-birindən fərqlənsə də, bu o qədər də çox deyildir. Belə ki, şagirdlərimizin təbiət elmləri nailiyyəti üzrə orta balı 427 olduğu halda, diaqram 4-dən də göründüyü kimi, bilik üzrə 425, tətbiqetmə üzrə 419, əsaslandırma üzrə isə 430 bal təşkil edib. Ən aşağı nəticə tətbiqetmə tələb edən suallardan, ən yuxarı nəticə isə əsaslandırma lazım gələn suallardan əldə olunub: "Azərbaycanın təbiət elmləri üzrə idrak səviyyələrinə dair nəticələrini nəzərdən keçirdiyimiz zaman oğlan və qız şagirdlərin nailiyyətlərindəki fərqlər maraq doğurur. Belə ki, diaqram 5-ə diqqət yetirsək, qızların hər üç idrak sahəsi üzrə oğlanlardan yaxşı nəticə göstərdiklərini görmək mümkündür. Lakin bütün hallarda hər iki cinsə mənsub şagirdlər ən yüksək göstəriciləri əsaslandırma, ən zəifi isə tətbiqetmə idrak sahəsində nümayiş etdiriblər. Şagirdlərin idrak səviyyələri üzrə  bacarıqlarının ölçülməsi məqsədilə bir mövzu üzrə müxtəlif səviyyəli sualların verilməsi təkcə TIMSS beynəlxalq qiymətləndirmə tədqiqatına xas olan təcrübə deyil. Eyni yanaşmanı milli dərsliklərimizdə hər bir mövzunun sonunda təqdim olunan sual və məsələlərin qoyuluşunda da görmək mümkündür. TIMSS-in əsas koqnitiv prinsipləri olan bilik, tətbiqetmə və əsaslandırma prizmasından Azərbaycanın nəticələrinə nəzər saldıqda, bir sıra ziddiyyətlərin mövcudluğu diqqəti cəlb edir. İlk növbədə, burada hər hansı bir amilya qanunauyğunluğun əsas təsiredici rol oynamadığını düşünmək olar. İlkin proqnoz kimi şagirdlərimizdən gözlədiyimiz ən bəsit tendensiya, asan sayılan bilik və tətbiqetmə prinsipli sualları daha çox sayda düzgün cavablandırıb, əsaslandırmada daha zəif nəticə göstərmələridir. Yəni orta bal artımının sadədən mürəkkəbə doğru davam etməsi məntiqli olardı. Lakin yuxarıdakı təhlillərdə şahid olduğumuz kimi, yerli dərslikdə təqdim olunan biliklərlə TIMSS-in ümumi məzmunu arasında boşluqların olması şagirdlərin dəqiq informasiyanın birbaşa işlənilməsini tələb edən bilik və tətbiqetmə sahəsində daha az uğur nümayiş etdirməsinə səbəb olub".

 

İzzət Abbaslı bildirib ki, milli "Həyat bilgisi" dərsliyində idrak səviyyəsinə aid hər üç sual daha ümumi xətlərə malik olub, şagirddən nəzəri biliklərini istifadə etməsini tələb edir. Təhsilalanlar bu tipli sualları cavablandırarkən beynini daha çox akademik məzmunda işlədir, cavabları məktəbdənkənar həyat təcrübələrindən götürmək üçün az imkan əldə edirlər. TIMSS təcrübəsində isə suallar daha spesifik tərtib olunur, şagirdlərin həm cari mövzuda nəzəri biliklərindən istifadə etmələrini, həm də şəxsi müşahidə və məlumatlarına əsaslanmalarını reallaşdırır. Sualların daha sadə tərtibatı şagirdlərdə cavablandırma potensialına dair özünəinamın artmasına kömək edir.

 

Sevinc QARAYEVA

 

525-ci qəzet.- 2022.- 7 aprel.- S.7.