Türk - güclü deməkdir
Qədim, böyük və ulu bir xalq kimi - bir millət olaraq türklərin bütün tarixi dövrlərdən yaşam tərzi Türk mənəviyyatı ilə bağlı olub. Türk mənəviyyatının iki əsas məsdəri var: vətən əxlaqı və ailə kultu! Vətən əxlaqına El - milli təəssübkeşlikdən tutmuş, dövlət əxlaqına qədər bütün ənənələr daxildir. Ailə kultu tatrearxal dövrdən tutmuş bu günə - XXI əsrə qədər türkün mühafizə etdiyi ən böyük mənəvi prinsipdir. Türk kişisi qəhrəman, fateh və mərddir. Türk qadını sevmədiyi adama ərə gedə bilməz. Türk qadını xatundur, anadır, sevgilidir - və bütün bu nişanlarda, təbii, ülvi, səmimi, sədaqətlidir. Damarlarında təmiz qan axan türk kişisi və türk qadını xəyanət nədi bilməz, əsl türk qadınları təkcə sevməklə kifayətlənməz, öz cütünə fəda olmağı üstün tutar. Bunun ən yaxşı timsalı oğuz türklərinin şah əsəri "Kitabi-Dədə Qorqud" eposudur. Burada oğuz türklərinin qəhrəmanlığı ilə bərabər mənəviyyatı da mükəmməl əks olunur. Eposda "Ana haqqı - tanrı haqqı" sayılır. İgid Beyrək onu ələ almaq üçün yatağına girən gözəl qızla öz arasına qılıncını qoyur, sevdiyinə sədaqətini sübut edir. Ən böyük məlhəm "ana südü dağ çiçəyidir". İndiki anlamla desək qədim türk cəmiyyətində gender bərabərliyi mövcud idi. Qadınlar döyüşdə kişilərdən geri qalmırdı. Ocağı həm məhəbbəti və sədaqəti ilə, həm də silahla qoruya bilirdi. Belində xəncər gəzdirən türk qadınları yüngül əxlaqlı deyildi. Türk qadını gözəl və mərd idi və sevdiyi adama qadın gözəlliyini məhəbbətlə təqdim etməyi bacarırdı. Türk kişisi qadını adi insan kimi yox, mələk kimi - Tanrı töhfəsi kimi qəbul edirdi. Və təmiz qanlı türklər bu gün də belə edir.
Türk cəmiyyəti və türk məişəti demokratik mühit idi. Bu "Böyük Çöl" mədəniyyətindən irəli gəlirdi. Dəfələrlə demişəm və yazmışam: türklər X əsr də islamı təkcə din kimi deyil, ilahi elm kimi qəbul etmişlər. Türk təfəkküründə məzhəb ayrılığına və fanatizmə yer yoxdur. Türklərin islam dinində qəbul etdikləri ən böyük mənəvi keyfiyyət mərhəmətdir. Ulu peyğəmbərimiz Hz Məhəmməd öz təlimində məhz bu cəhəti ön plana çəkirdi. Mərhəmətli adam Ədalətli, Həqiqətpərəst, Şəxsiyyətli, Azadlıqsevər olar. Bütün bunlar əsl türkün - əsl müsəlmanın tanıdığı əsas kodikslərdir.
Türklər qadına Allahdan sonra ikinci yaradan kimi baxırdılar, onların düşüncəsində qadına əzab vermək ən ağır cinayət, Allaha qarşı çıxmaq idi. Türk - güclü deməkdir. Sözün "törəyən", "çoxalan" mənaları da var. "Türk" sözünün mənası "güclü", "möhkəm" deməkdir. A.H.Kononovun fikrincə bu söz sonralar tayfa birləşməsinin etnik adına çevrilmiş məzmun anlayışdır" (Qumilyov L. "Qədim türklər", Bakı, "Gənclik" 1993, s.31).
Türkün gücü bütün dünyaya açıq olmasındadır. Heç bir millət türklər qədər başqa xalqların öz içərisində yaşaması üçün azad şərait yarada bilməz. Məhz bu da türklərin gücünü, qüdrətini göstərən başlıca əlamətdir.
Dünya ona görə gözəldir ki, orada türklər yaşayır, türklər öz xeyirxah əməlləri ilə dünyanı gözəlləşdirib, həyatı yaşayışı asanlaşdırıb.
Qədim türklər təkcə türk mühitinin, cəmiyyətin parlaq nümayəndələri deyil, həm də təbiətin gözəlliklərinə əlavə nəqş vuran insanlar idi.
Türkün əcdadı Oğuzxanın arvadı göydən enmiş nurdan yaranıb. Onlar səma adamlarıdır. Bəlkə də hürufilərin "İnsan həqdən qopmuş nur parçasıdır" kəlamı buradan qaynaqlanır.
Qədim türklərə əcnəbi ölkələrdən
qonaq gələndə gəlişin məqsədini sorusmamış
qonağı xonça ilə qarşılayırdılar. Ona
görə də əşirət dövrünün türk
cəmiyyəti multikultural cəmiyyət idi. Burada mühüm bir amil də var:
türklər humanist, insansevər, insanı uca tutan millətdir.
Bu hər şeydən əvvəl ona görə
belədir ki, türklər insanı Allah əmanəti olan
Ruhun daşıyıcısı kimi yüksək qiymətləndirirlər.
Türklər öz dəyərini, qədrini
yaxşı bildiklərinə görə başqa millətlərin
də qədrini yüksək tuturdular. Türklər
layiq olduğu haqqı sülh yolu ilə ala bilməyəndə,
qılıncla almağı, fatehliyi, cəngavərliyi
yaxşı bacarırdılar. Bütün
türk tarixi haqq-ədalət uğrunda, vətən və
dövlət uğrunda müzəffər mübarizələr
tarixidir.
Türk sivilizasiyası dünyaya 17 imperiya verib. Türklər
yüksək dövlətçilik duyğusuna, dövlətçilik
təcrübəsinə malik olmuşlar. Türklər
qəhrəman millətdir. Hz Məhəmməd öz əhalisinə
deyib: "Türklərin dilini öyrənin, gələcək
onlara məxsusdur". Böyük dilçi və filosof
Mahmud Kaşqarlı bu niyyətlə yazmış və islam dünyasının paytaxtı Bağdadda
çap etdirmişdir.
Türklərin
Vətən anlayışı çox böyük - Yerlə göy
arasındadır. Onların ölçü
vahidi verst, kilometr deyil, Üfüq idi. türkün
atı qan yolları ilə yox, nur yolları ilə irəliləyib.
Türklər hara gediblərsə özləri
ilə haqq-ədalət, azadlıq və mədəniyyət
aparmışlar.
Qədim türk cəmiyyəti yüksək ünsiyyət
mədəniyyəti üzərində qurulmuşdu. Burada
kiçiyin böyüyə, ağsaqqala ehtiramı əsas
sayılırdı. Türk cəmiyyətində
qəhrəmanlıq institutu ilə bərabər
ağsaqqallıq kultu da çox güclü idi.
Türklər
haqq-ədalət savaşına, vətənin müdafiəsinə
Allahın adını tutub gedir, X əsrdən sonra islam peyğəmbərinin saleh əməllərini
nümunə kimi qəbul edirdilər. Ona görə
də zalımla qılınc gücü ilə, məzlumla mərhəmət
dilində danışırdılar.
B.e.ə.
I minilliyin birinci yarısında türk tayfalarının
böyük köçü baş vermişdir: Şimalı
Qafqaza, Qara dəniz
ətrafına köç edən türk tayfalarını
yunanlar İskit, Mərkəzi Asiyaya və Yaxın Şərq
ölkələrinə köçən türkləri
farslar Sak adlandırmışlar. Fəqət
türklərin ilk məskənləri Mərkəzi Asiya,
Almaniya vilayəti, Yenisey çayının ətrafı
olmuşdur. Bu ərazilər Türküstan
adlandırılmışdır...
Türklər
zəngin məişət, elm, yazı mədəniyyəti
yaratmışlar: Zərdüşt peyğəmbərin
möhtəşəm "Avesta" traktatı, Orxan-Yenisey
daş kitabələri, Qobustan qaya üstü yazıları,
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposu, Yusif Xas Haci Balasaqunlunun
"Qutasqu bilik" poeması, Mahmud Kaşğarlının
"Divanı-lüğət-türk" fəlsəfəsi,
linqvistiq lüğəti XI əsrə qədər türklərin
yaratdığı müştərək və möhtəşəm
abidələrdir. Türklər dünyaya üç dildə
- ərəb, fars və türk dillərində böyük ədəbiyyat
və nəzəri-fəlsəfi elm yaradan şairlər, alimlər,
mütəfəkkirlər bəxş etmişlər: bədii
yaradıcılıq sahəsində Xaqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli, Axundzadə, Rumi, Əmrə, Nəvai, Abay, Aytmatov;
elm-fəlsəfə sahəsində İbn Sina, Fərabi,
Buruni, Tusi, Bəhmənyar, Şəbüstəri, Sührəverdi,
Ziya Göyalp və sair. Bu adlar bəşər
mənəvi fikir xəzinəsinə əhəmiyyəti
heç zaman azalmayacaq mütərəqqi ideyalar vermişlər.
"Kim əcdadının adını çəkə
bilirsə, o, siyasi cəhətdən mövcuddur" (Yuri
Lotman).
Türkçülüyün "rəsulu" böyük
mütəfəkkir Əlibəy Hüseynzadə - Turan
"Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir"
(1905) əsərində yazıb: "Türklər səhnəyi
- tarixiyyəyə Miladi İsadan 2000 il əqdəm
çıxıb, o vaxtdan bəri cinsən və lisanən
müxtəlif və mütəəddid təsirata məruz
olmuşlardı". Deməli, türklər
monteist dinlərdən daha əvvəl öz inancları və
inamları ilə tarixdə mövzu idi. Türklər
əvvəl Tenqriyə (Tanrıya) sonra isə Oda
("Avesta") sitayiş ediblər. Bir daha təkrar
edirik: ərəblər islamı yaratdı, türklər
islamı yaşatdı! İslam dinini yaradan
"ərəb çuxalı türk" (Nizami Gəncəvi)
idi. İslamı türklər X əsrdə təkcə
din kimi yox, həm də ilahi - mistik bir elm kimi qəbul etdilər.
Ona görə də
türklərin dinə inamı və peyğəmbərimiz
Hz Məhəmmədə sədaqəti daha dərin məzmunludur.
X əsrdən sonrakı bütün böyük türk
yürüşləri islam bayrağı
altında keçib. Türklər tarixdə
Allahın ədalətini əsas tutaraq irəliləyiblər.
İlk olaraq "Bulqar türkləri islamiyyəti
zor gücünə və üzdən qəbul etməmişdilər.
Bu dini könüldən mənimsəmişlər.
921-ci ildə Bulqar xanı Almış Xəzər
türklərindən Baştonu Abbasi xəlifəsi Əl -
Müqtədirin yanına göndərərək, müsəlmanlığı
əslindən öyrətmək istədiyini, ona bu dini
öyrətməkdə kömək edəcək alimlərin
göndərilməsini rica etmişdi. Xəlifə
Əl - Müqtədir də ona din xadimlərindən və məscid
- came tikərək memarlardan ibarət bir
heyət göndərmişdi... Almış xan
müsəlman olduqdan sonra Cəfər adını
götürdü" (Rəfiq Özdək. türkün
qızıl kitabı. II cild Bakı,
"Yazıçı" nəşr. 1991,
s.4.). Türklər islam dini
ehkamlarına ciddi surətə əməl edir, Hz Məhəmməd
onlar üçün şəxsiyyət nümunəsi idi.
Azərbaycan ən qədimdən türklərin Vətənidir. "Türk
dili Azərbaycanda eramızdan əvvəlki dövrlərdə
peyda olmuşdur" (Z.Jampolski). Azərbaycan lap qədim
zamanlardan türklərin vətəni sayılır. Türklər çoxdan bu ərazidə məskunlaşmışlar"
(Cürhuma. VII əsr ərəb
tarixçisi). Daha bir fakt: "xəlifə Müaviyə
bir dəfə qədim tarixin mahir bilicisi yəmənli Abiz ibn
Şeriyədən soruşur: "Türklər və Azərbaycan
nə deməkdir?" Abid cavab verir: "Azərbaycan qədimdən
burada məskunlaşmış türklərin ölkəsidir"
(Həbiboğlu B. "Lev Qumilyovun "Qədim türklər"
kitabına ön söz. Bakı, "Gənclik" 1997, s.7).
Türk tarixi, o cümlədən, Azərbaycan türklərinin
tarixi obyektiv surətdə, kifayət qədər dərindən
öyrənilməyib. "Türk xalqlarını bir-birindən
təcrid etmək, onların qədim dövlətə, mədəniyyətə
malik olduğunu göstərməmək, yeni yaranmış nəslin
dünyagörüşündə bu qədim xalqın qədimliyinin
tarixi köklərinə aid baxışların dərin
kökatmasına yol verməmək Sovet milli siyasətinin
başlıca tendensiyalarından biri idi" (Vəli Həbiboğlu).
Türkün
düşmənləri vahid və monolit bir millət olan
"Türk"ün əvəzinə özbək, tatar,
qazax, qırğız, türkmən, kalmık, qaqauz,
başqırdı, azərbaycanlı və s. terminlər
işlətdilər, bununla da türk millətinin - Turan xalqını
parçalamış oldular. "Parçala və
hökm sür!" bu siyasətin əsas mahiyyəti belə idi.
Türk
tayfalarının vahid xalq kimi formalaşması VI-VIII əsrlərdə
baş verən
tarixi prosesdir. Qədim eposumuz
"Kitabi-Dədə Qorqud" bu dövrün hadisələrini
bu tarixi prosesi əks etdirir. Eposun əsas
ideyası türk tayfalarının vahid xalq kimi
formalaşması, türk Dövlətçiliyinin
yanaşması ideyasıdır.
Türk tarixi ən parlaq şəkildə mədəni
və mənəvi adət-ənənələrimizdə, toy
və yas məclislərinin keçirilməsi qaydalarında,
xüsusən "Novruz" təlimi sistemində əks
olunub. Türk cəmiyyəti və türk dövlətləri
multikultural olsa da (bu da türk mədəniyyətinin ifadəsidir!) türklər
bütün cəmiyyətlərdə abargen xalq, saf genli və
qanlı millət olmuşlar. Türklər həm
zahiri görkəmlərinə - dərilərinin
aclığına, boylarının ucalığına, bədənlərinin
möhkəmliyinə, qəlblərinin genişliyinə, təfəkkürlərinin
dərinliyinə - mərdliklərinə görə
dünyanın ən böyük millətidir. Əksəriyyəti, xüsusən, Oğuz türkləri
uca boylu, qıvrım salı saçlı, yaşıl (ala!)
gözlü, şirin dilli, zəhmətkeş və
istedadlı insanlardır. Türkün
uşağı ayaq tutub yeriməmişdən əvvəl at
minməyi, qılınc tutmağı öyrənir. Türkün ən rahat olduğu yer atın yəhəridir,
şahə qalxmış türk atının kişnərtisi
dünyanın ilk azadlıq himni, qəhrəmanlıq
marşıdır. Türk yataqda ölməz, ya şəhid
olar, ya da at üstündə can verər. Türkün
baxışları Günəşə zillənir, o, Günəşdən
işıq, enerji qəbul edir. Türk
coşanda dağ çayı kimi dağıdıcı, sevəndə
dərya kimi dərin olur.
Zaman gələcək türk dünyanı idarə etmək
missiyasına sahib olacaq.
Bizim yaşam düsturumuz belədir:
"Türk millətindənəm, İslam ümmətindənəm,
Azərbaycan məmləkətindənəm!"
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Dövlət
mükafatı laureatı, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2022.- 8 aprel.- S.12.