"Folklorda janr daxilində janr": elmi yeniliklərlə zəngin monoqrafiya
Naxçıvan nəinki Azərbaycan və Yaxın Şərqin, eləcə
də dünyanın qədim tarixə və zəngin mədəniyyətə malik
olan bölgələrindən
biridir. Qədim yurd yerləri,
Gəmiqaya rəsmləri,
I və II Kültəpələr
kimi maddi-mədəniyyət
abidələri ilə
yanaşı, nəsillərdən-nəsillərə
keçərək günümüzə
qədər gəlib çatan xalqın mənəvi xəzinəsi
- bədii yaddaşı
da bu baxımdan
əvəzsiz mənbədir.
Şifahi xalq ədəbiyyatı
janrları tarix, etnoqrafiya, dilçilik, dialektologiya, toponimika, etimologiya kimi bir sıra elm sahələri ilə sıx əlaqəli olduğundan bu sahədə tədqiqatların
aparılması mühüm
əhəmiyyətə malikdir.
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Elxan Məmmədovun Naxçıvan regionunun folklor örnəkləri əsasında janrlararası
əlaqələri və
sintezi araşdırdığı
"Folklorda janr daxilində janr" (Naxçıvan örnəkləri
əsasında) monoqrafiyası
Azərbaycan folklorşünaslığı,
eləcə də ədəbiyyatşünaslığı elminə dəyərli töhfədir. Monoqrafiyanın elmi redaktoru filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Seyfəddin Rzasoy, rəyçiləri filologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Hikmət Quliyev və filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Aytən Cəfərovadır.
Monoqrafiya
Aytən Cəfərovanın
yazdığı "Folklorda
yaşayan folklor" adlı ön söz, giriş, beş fəsil,
nəticə və istinad ədəbiyyatı
kimi hissələrdən
ibarətdir. "Ön söz"də irihəcmli janrların daxilində digər janrlardan yerli-yerində istifadə olunmanın şifahi söz sənətimizin zənginləşməsində
və müvafiq janrın bədii təsir gücünün
ikiqat artmasında mühüm rolu qeyd edilib. Eyni zamanda gələcəkdə
müvafiq fəsillərdə
qeyd olunan janrlardan başqa digər folklor örnəklərində də
yaşayan həm müasir, həm də ilkin janr
örnəklərinin aşkara
çıxarılması üçün
bu monoqrafiyanın düzgün yola istiqamətverici mayak xüsusiyyətinə malik
olduğu diqqətə
çatdırılıb.
Monoqrafiyanın "Dastanlarda işlədilən
aşıq şeiri janrları" adlandırılan
birinci fəslində
"Ziyad və Şövkət", "Telli
Qara", "Aşıq
Qurbani", "Əmrah",
"Arzu-Qənbər", "Valehnən Taleh" dastanlarında divani, müxəmməs, qoşma,
gəraylı, təcnis,
cığalı təcnis
janrlarının araşdırılması
həm folklor mühitinin öyrənilməsi,
həm də Naxçıvandan toplanmış
dastanlarda aşıq şeirlərinin ümumi xüsusiyyətlərinin əks
etdirilməsi baxımından
xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Müəllifin qənaətincə, bu janrlar təkcə dastanın struktur poetikasını əks etdirmir, həm də bu nümunələrlə
qəhrəmanların xarakteri,
obrazların düşüncələri
açılır, əsərin
təhkiyəsi bədii
zənginlik qazanır. Konkret janrlarla bağlı dəyərli
ədəbiyyatşünas və folklorşünas alimlərin fikirlərini dərin hörmətlə
xatırladan müəllif
bir sıra hallarda regiona məxsus bəzi nümunələrin tamamilə
orijinal üsullarla yaradıldığı qənaətinə
gəlir ki, birinci fəsildə "Ziyad və Şövkət"
dastanı bu fikrin əyani sübutu olaraq irəli sürülür.
İkinci fəsildə nağıl
janrında kosmoqonik yaradılış formulları
olan alqış (kosmosyaratma) və qarğış (xaosyaratma)
janrlarının işlənmə
məqamlarına nəzər
salınıb, "Kitabi-Dədə
Qorqud" və digər dastanlarda, nağıllarda istifadə
olunan bu janrlar xalqın etnik xüsusiyyətlərini
daha fəal mühafizə edən janrlar kimi səciyyələndirilib.
Bu janrların mərasimlərlə, məişətlə,
mifoloji və dini təsəvvürlərin
təsirilə formalaşması,
daha qədim tarixə malik olan qarğışların
inanc obyekti baxımından müxtəlif
qruplaşdırılmaları ilə bağlı tədqiqatçıların qənaətlərinə
münasibət bildirən
müəllif daha sonra mövzu haqqındakı araşdırmalarını
təqdim edir. Maraqlı məqam nağıllarda alqışlara nisbətən
qarğışların həm
nümunə sayı,
həm də variantlılıq baxımından
zənginliyidir. Müəllif
Naxçıvandan toplanmış
"Gül Sənavərə
neylədi, Sənavər
Gülə neylədi",
"Kişinin arvadını
sınaması", "Adil
padşahın nağılı",
"Aftabın nağılı"
kimi nağıllarda xalis alqış və qarğışlarla
yanaşı, mahiyyətində
qarğış daşıyan
andların, məna baxımından atalar sözlərinə bənzəyən
qarğışların işləndiyinə
də diqqət çəkib. Elxan Məmmədov mifoloji
əfsanə və rəvayətlərdə, xüsusən
nağıllarda bu janrların qəhrəmanlara
uğur arzulamaq məqsədilə istifadəsini,
obrazların xoş niyyətinin açılmasındakı
mühüm rolunu, həm də qədim türk fəlsəfi düşüncəsini
özündə əks
etdirdiyini aşkara çıxarır. Müəllif həm obrazların dili ilə, həm də nağıl söyləyicisinin
nitqində alqış
və qarğışlardan
istifadənin onların
yaddaşlara yazılaraq
sonrakı nəsillərə
çatdırılmasında əvəzsiz rol oynadığını qeyd
edir. "Əfsanə
və rəvayətlərdə
inam və inanclar" adlı üçüncü fəsildə
"Nuhun tufanı",
"Yalqız ağac",
"Oğlan-qız məqbərəsi"
və s. örnəklər
əsasında ən qədim janrlardan olan inancların bəzən olduğu kimi, bəzən də təsvir olunan hadisələrə münasibət bildirmək
baxımından geniş
yer aldığı qeyd edilir. "Bayatılarda işlənən
atalar sözlərinin
poetikası" adlı
fəsildə region insanının
özünəməxsus düşüncə
və təfəkküründən
süzülən dərinqatlı
mənaları özünün
ritmik və ahəngdar janrlarında da bol-bol istifadə
etdiyi nümunələr
vasitəsilə təsdiq
olunur. Qeyd olunan nümunələr
əvvəlcədən məlum
toplularda rast gəlinməyən, tamamilə
orijinal və yeni bayatılar olması ilə də müəllifin diqqətini cəlb etmişdir. O, professor
Məhərrəm Qasımlının
bayatılarla bağlı
təsnifatındakı bayatı-bağlama,
bayatı-deyişmə, bayatı-tapmaca
və s. kimi formalara həmin bayatı-atalar sözü
nümunələrini də
daxil etməyi zəruri hesab edir. Belə nümunələrdən bir
neçəsini diqqətinizə
çatdırmaq istərdim:
Asta de bayatını,
Ahəstə bayatını.
Mərdlər yabı minibdi,
Namərdlər bəy atını.
Və yaxud:
Sürü tanır qurdunu,
İyid sevər yurdunu.
Bir xain, bir də
qorxaq
Batırar bir ordunu.
Ümumilikdə
isə müəllif atalar sözlərinin bayatılarda işlənmə
məqamları ilə
bağlı dörd halı qeyd edir: 1) heç bir dəyişikliyə uğramadan, 2) müəyyən
qədər dəyişdirilmiş
formada, 3) mətnaltı
mənada dərk edilən, lakin mətndə gizlədilmiş
formada və 4) bütövlükdə atalar
sözü gücünü,
məna yükünü
daşıyan müəyyən
misraları olan bayatılar. Bu fəsildən
belə bir nəticə əldə olunmuşdur ki, Naxçıvandan toplanmış
bayatılarda atalar sözlərinin işlədilməsi
həm bayatıların
ritmik ahəngdarlığına
fərqli bir ovqat əlavə edib, həm məna tutumunu zənginləşdirib, həm
də atalar sözlərinin özünün
yaşarlılıq və
mühafizə sisteminə
çevrilib. "Xalq mərasimlərində
nəğmələrin rolu
və yeri" adlı sonuncu fəsildə mərasim nəğmələrində söyləyici
iştirakçıların yaş kateqoriyalarındakı
fərqləri müşahidə
edir, təsərrüfat
həyatı ilə bağlı mərasimlərdə
böyüklərin, təqvimlə
bağlı mərasimlərdə
uşaqların aktivliyi
müəllifin diqqətini
cəlb edir. Bu nəticəyə gəlinir ki, uşaqdan böyüyə
hər bir xalq nümayəndəsi etnosun ümumi məhsulu olan nəğmələrə aşinadır.
Bundan başqa mərasimlər daxilində nəğmələrin
yer alması etnoqrafik yaddaşdan folklor yaddaşına keçiddə, folklor yaddaşında etnoqrafik yaddaşın varlığı
məsələləri ətrafında
danışmağa imkan
verməsi vurğulanıb.
Monoqrafiyanın "Nəticə"
hissəsində fəsillər üzrə aparılan tədqiqatlarla
bağlı müəllifin əsas qənaətləri
ümumiləşdirilib və bu mövzunun gələcəkdə daha geniş
araşdırmalara, həmçinin daha çox janrlar arasında paralellik aparmağa, əhatəli
və ətraflı tədqiqatlar barədə
düşünməyə əsas verdiyi
qeyd olunub.
Aygün
ORUCOVA,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent (AMEA
Naxçıvan bölməsi)
525-ci qəzet.- 2022.- 9 aprel.- S.23.