Bədii və ictimai düşüncəmizi
aydınladan ədib
BÖYÜK
FİKİR VƏ SÖZ ADAMI MİRZƏ FƏTƏLİ
AXUNDZADƏNİN 210 İLLİYİ TAMAM OLUR
Azərbaycan ədəbi və ictimai fikir tarixində
Mirzə Fətəli Axundzadənin xidmətləri olduqca
böyükdür. Zəngin yaradıcılığa malik
olan ədib təkcə Azərbaycan ədəbi və fəlsəfi
düşüncəsində deyil, eyni zamanda Yaxın Şərq
maarifçilik hərəkatının qabaqcıl nümayəndəsi,
materialist filosofu kimi tanınır.
M.F.Axundzadə milli dramaturgiyanın banisi kimi bir-birinin
ardınca 1850- 1855-ci illərdə altı komediya yazaraq ədəbiyyatımıza
yeni ideya və baxışlar gətirib, demokratik və
maarifçi görüşləri ilə xalqının xidmətində
durub.
Böyük maraq kəsb edəcəyini yəqin bilib
maraqlı bir faktı oxucuların nəzərinə
çatdırmaq istəyirəm. XX əsrin görkəmli fikir sahiblərindən
olmuş, nasir-dramaturq, teatr xadimi Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev bu faktı M.F.Axundzadənin həyati faciəsi kimi dəyərləndirərək
"Mirzə Fətəlinin faciəsi" adlı məqaləsində
yazır: "1849-cu ildə canişin Vorontsovun əmri ilə
Tiflisdə teatr binası tikilmişdi. Erməni, gürcü və
Azərbaycan dillərində teatr əsərləri yazmaq
üçün canişin üç komisyon təşkilinə
əmr verdi. Azərbaycan komisyonunda işləmək
üçün Mirzə Fətəlidən başqa bir adam tapılmadı. Axırda Mirzə Fətəli
özü təklikdə komediyalar yazmağa
başladı..."
M.F.Axundzadə sistemli maarifçiliyin əsasını
qoymaqla bərabər, onun milli zəmində hərəkata
çevrilməsinə kömək etmiş, özündən
sonra yetişən ədib və dramaturqların bu istiqamətdəki
fəaliyyətinə müsbət təsir göstərib. Məhz
M.F.Axundzadə ilə başlayıb XIX əsrin II
yarısı, XX əsrin əvvəllərində inkişaf
edən maarifçilik dövrü bədii - estetik fikri, zəngin
milli xüsusiyyətləri, əlvan koloriti, tipik realist
özünəməxsusluğu ilə diqqəti cəlb edir.
M.F.Axundzadə maarifçilik və demokratik
baxışlarını 1857-ci ildə yazmış olduğu
"Aldanmış kəvakib" povestində və
1860-cı ildə yazdığı "Kəmalüddövlə
məktubları" fəlsəfi traktatında geniş şəkildə
əks etdirib.
Əsərdən aydın olur ki, şahzadələr
ölkələrində hökm sürən ağır vəziyyətlə
barışa bilmir, ölkələrinin mədəni geriliyinə
acıyır, düşmüş olduqları fəlakətlərdən
xilas olmaq üçün yollar axtarırlar. M.F.Axundzadə öz əsəri üçün
iki şahzadə (Kəmalüddövlə və Cəlalüddövlə
timsalında) obrazı düşünərkən onların
öz ölkələrində hökm sürən ədalətsizlikləri
aradan qaldırmaq məqamında təsvir edərək
artıq dünya maarifçilərinin ümumbəşəri
prinsiplərindən çıxış edirdi. Həmçinin əsərdə dini
dünyagörüşün tənqidi məsələsi deməyə
əsas verir ki, bu əsər maarifçilik ideyalarına dərindən
bələd olan bir müəllifin qələmindən
çıxıb.
M.F.Axundzadənin maarifçi görüşlərinin
formalaşması bilavasitə şəxsi həyatı ilə
bağlı olub. Onun maraqlı və faciəvi həyatından
bildiyimiz kimi, o, Hacı Ələsgər kimi fazil şəxsdən
dərs almış, Gəncədə olarkən Şərqin
dahilərindən olmuş Mirzə Şəfi Vazehə
şagirdlik etmiş, ondan xeyir-dua almışdı. Həmçinin, o, 1836-1840-cı illərdə Tiflis
qəza məktəbində Azərbaycan dili müəllimi
kimi çalışmış, beynəlmiləlçi-maarifçi
kimi formalaşmışdı. Mənə
belə gəlir ki, ən mükəmməl multikultural dəyərləri
M.F.Axundzadənin maarifçilik görüşlərində
axtarmaq lazımdır ki, ədib bu istiqamət üzrə fəaliyyətində
rus, gürcü, polyak, hind, ləzgi və digər
xalqların nümayəndələri ilə dostluq əlaqələri
saxlamışdı.
M.F.Axundzadənin yeni əlifba uğrunda
apardığı 30 illik mübarizə onun maarifçilik fəaliyyətinin
əsasını təşkil edir. Onun maarifçilik görüşlərinin
kökünü yeni əlifba layihəsi uğrunda mübarizəsində
axtaran akademik Feyzulla Qasımzadə "M.F.Axundovun həyat və
yaradıcılığı" adlı monoqrafiyasında
yazır: "M.F.Axundov bütün ömrü boyu xalqın tərəqqisi
uğrunda yorulmadan mübarizə aparmışdır. Yeni əlifbanın
maariflənmə və savadsızlığın ləğvi
işində müstəsna əhəmiyyəti
olacağını bilən Axundov onun həyata keçirilməsi
uğrunda 30 ilə yaxın çalışmış,
İrana və Türkiyəyə getmiş, Rusiya və Avropa
ölkələrinə məktublar göndərmiş, dost və
tərəfdaşları ilə yazışmış, onun gənc
nəsil tərəfindən öyrənilməsi
üçün yollar və vasitələrə əl
atmış, heç bir şeyi əsirgəməmişdir"
Dahi
mütəfəkkir özünün yeni "əlifba layihəsi"ni
doğma yurdu Nuxada da müzakirə etmək istəmiş, bu
məqsədlə 1868- ci ildə Nuxaya gəlmiş, lakin onun
bu cəhdi də həmyerlilərinin
mövhumatçılığı və cəhalətpərəstliyi
ucbatından müvəffəqiyyətsizliyə
uğramışdı. Mənbələrdə bu günədək
Axundovşünaslıqda səslənməyən XIX əsrin
II yarısı, XX əsrin əvvəllərində Şəkidə
yazıb-yaradan İsmayıl bəy Nakamın M.F.Axundzadə
ilə dostluq etməsi, onun maarifçilik görüşlərini
alqışlaması ilə bağlı məlumatlar
vardır.
Tədqiqatçı
alim Kamil Adışirinov 2006-cı ildə nəşr
etdirmiş olduğu "İsmayıl bəy Nakam: həyatı
və bədii yaradıcılığı" adlı
monoqrafiyasında Nakam - Mirzə Fətəli Axundzadə
münasibətlərindən danışaraq yazır:
"...Bir gün Asya xalanı Ağa Cabbarın evinə
çağırırlar. Axşam evə tacirlərdən,
axundlardan və mollalardan ibarət qonaqlar
yığışır. Onların
arasında M.F.Axundzadə də var idi. Bir
müddətdən sonra din xadimləri ilə M.F.Axundzadə
arasında onlarlın geriliyi və cəhalətpərəstliyi
ilə bağlı mübahisə başlayır. Mirzə Fətəli cəhalətpərəstliyin
aradan qaldırılması üçün yeni əlifba layihəsi
ilə çıxış edərək köhnə ərəb
əlifbasının dəyişdirilməsi təklifini irəli
sürür. Mübahisələrin gərgin
vaxtında şair İsmayıl bəy Nakam və Ömər
Əfəndi qızğın şəkildə onun tərəfində
dururlar. Mübahisədə qələbə
qazana bilməyən mollalar Ağa Cabbarın evini əsəbiliklə
tərk edib, Mirzə Fətəli Axundzadənin və onun tərəfkeşlərinin
(Nakamın və Ömər Əfəndinin - K.A.)
çıxışları ilə bağlı şəhər
hakimiyyətinə məlumat verirlər. İsmayıl
bəy Nakam və Ömər Əfəndi evlərinə
qayıtdıqdan sonra həbs olunaraq Elizavetpola (indiki Gəncə
şəhərinə - K.A.) göndərilirlər. Mirzə Fətəli Axundzadəni isə şəhərdə
axtarırlar. Gecə o, Asya xalanın qapısını
döyərək onun evində gizlənir və ertəsi
gün onun çadrasına bürünərək Tiflisə
gedir"
M.F.Axundzadənin pedaqoji görüşləri çoxcəhətlidir. Onun
maarifçi görüşlərində uşağın ailədə
tərbiyəsi mühüm yer tutur. Maraqlıdır
ki, bu böyük mütəfəkkir ailə tərbiyəsi
haqqında sadəcə fikir söyləməmiş, öz qənaətlərini,
özünə, öz ailəsinə tətbiq etmişdi.
Mənbələrin verdiyi məlumatlardan
bildiyimiz kimi, ədibin 13 övladı olmuş, onlar uzun
ömür sürməmiş, yalnız qızı Nisa
xanım və oğlu Rəşid sağ qalmışlar.
Bu baxımdan onun oğlu Rəşidə tərbiyə
baxımından ünvanladığı məktublar
bütün gəncliyə ünvanlanıb. Dahi ədib oğlu Rəşidin təhsil və tərbiyəsinə
xalqının tərəqqi və yüksəlişi kimi
baxıb. Onun təhsilə, maarifə verdiyi ən
böyük qiymət qızı Nisa xanımı
bütün qohum-qardaşlarının ondan öz döndərməsinə
baxmayaraq, Tiflis Qızlar Gimnaziyasında oxutmasında, XX əsrin
görkəmli maarifçisi Rəşid bəy Əfəndizadəni
hərbçi olmaqdan çəkindirib adını Qori Müəllimlər
Seminariyasının müsəlman şöbəsində
yazdırmasında özünü göstərib.
Fikrimizcə,
M.F.Axundzadə heç zaman dinə qarşı
çıxmamış, İslam dininə qara yaxan, onu öz
mənafeləri naminə inkar edib, yalnız və yalnız
öz mənafelərini güdən "din biliciləri"ni,
xurafatçıları, sadə xalqı aldadıb
düzgün yoldan döndərən din
başçılarını, axundları, seyidləri,
mollaları və digərlərini tənqid edib xalqı
universal şəkildə maarifləndirmişdi. Burada Axundovşünasların fikirlərinə və
arxiv sənədlərinə söykənərək bir
faktı qeyd etmək yerinə düşərdi. Bu fakt M.F. Axundzadəni "kafir", "dinsiz"
adlandıranlara tutarlı bir cavabdır. Bu xüsusda
görkəmli nəzəriyyəçi alim,
Axundovşünas Mikayıl Rəfili yazır: "Bir gün
Tiflisdə Mirzə Fətəlinin mənzilinin qapısı
döyülür. O, qapını açarkən
qarşısında məhəllə poçtalyonunu
görür. Poçtalyon ona Tiflisdə məskunlaşmış
səfir Fon Fişerin məktubunu təqdim edir. Axundov məktubu oxuduqda ona məlum olur ki, səfir
onu qəbuluna dəvət edir. Çağırılmış
saatda Axundov onun qəbuluna gedir. Qapını
açıb içəri girdikdə Tiflisin bütün
tanınmış şəxslərini orada görür.
Fişer ona müraciətlə deyir:
- Cənab
Axundov, mən sizi iki sualdan ötrü narahat etmişəm.
Axundov Fişerə suallara cavab verməyə hazır
olduğunu bildirir.
Fon
Fişer soruşur:
- Deyin
görək, siz həşərat dedikdə nə başa
düşürsünüz?
M.F.Axundov bildirir ki, biz müsəlmanlar həşərat
dedikdə torpağın altındakı cücüləri nəzərdə
tuturuq. Fon Fişer həşərat dedikdə almanların
da o cür düşündüklərini söyləyir.
Fon Fişer sonra soruşur ki, indi deyin görək sizin Quran kitabınızda İslam dini daşıyıcılarını əsl insan, başqa din daşıyıcılarını "həşərat" adlandıran bir kəlam varmı? M.F.Axundov cavab verir ki, bizim Quran kitabımızda insanı mənəvi kamilliyə çağıran kəlamlardan başqa heç bir şey yoxdur".
Mükalimənin məzmunundan gördüyümüz kimi, böyük maarifçi yalançı din xadimlərinin ikiüzlülüyünü, onların dindən savadsız adamları aldatmaq üçün bir vasitə kimi istifadə etdiklərini onların üzünə dediyi üçün qəzəbə gəlmiş, hətta 1878-ci ildə böyük ədib dünyasını dəyişəndə Zaqafqaziya Şeyxülislamı Molla Əhməd Səlyani onun meyit namazını qılmaqdan imtina etmiş, cənazəsi dörd gün ortada qalmışdı. Xalqı üçün sinəsində alovlu bir ürək gəzdirən bu dahi insanın həyatının bu müdhiş anı görkəmli "Molla Nəsrəddinçi" Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin qələmində aşağıdakı kimi diqqətimizə çatdırılır: "Şeyxül-islam Molla Əhməd Mirzənin vəfat xəbərini eşidib dedi: "Mən Mirzə ilə çox müsaihətdə olduğumdan onun əqidələrinə dürüst bələdəm. Bu bələdiyyət, məni onun namazını qılmaqdan imtina etməyə məcbur edir".
Biz ədibin əsərlərini diqqətlə oxuduqda onlarda dinə qarşı heç bir etiraz sədası eşitmirik. Əksinə, dahi Mirzə Fətəli yüksək multikultural dəyərlər nümayiş etdirərək yazırdı: "Mən bəşər dostu bir insanam".
Nəticə etibarilə qeyd edə bilərik ki, M.F.Axundzadənin maarifçi görüşlərinin əsas qayəsi cəhalətə, mövhumata və fanatizmə qarşı mübarizə, elm və maarif uğrunda çalışmaq, Avropa ölkələrinin üstün mədəniyyətini Azərbaycanda yaymaq, şəxsiyyətin azadlığına nail olmaq idi.
Sanki dahi ədibimiz bu kəlamı ilk növbədə öz həyatı üçün söyləyib: "Dünyada insan üçün ən böyük ləyaqət hissi özündən sonra yaxşı ad qoyub getməkdir ki, bu da yalnız yaxşı əməllər sayəsində ola bilər".
Tural ADIŞİRİN
525-ci qəzet.- 2022.- 14 aprel.- S.13.