"Altmışıncılar" və
son 60 ilin ədəbi həyatı”ndan səhifələr
(Əvvəli ötən saylarımızda)
***
Bədxahlarınızı bağışlayın, amma
adlarını unutmayın.
Con Kennedi
***
Üzərində bir ildən artıq müddətdə
işlədiyim "Altmışıncılar və son 60 ilin
ədəbi həyatı" kitabımı bitirmişəm,
əsərdən bir neçə parçanı oxuculara təqdim
edirəm.
***
Hörmətli
Arif müəllimin əsas müddəalarını sitat gətirdiyim
bu məqaləsi tək "Ağ liman" povestinə deyil,
başqa yazılarıma da - sərt və qərəzli tənqidə
qarşılaşmış hekayələrimə də
obyektiv və mötəbər münasibətin örnəyi
oldu. İlk qələm təcrübələrini çap
etmiş gənc yazıçını top tüfəngə
tutmaq çətin iş deyildi, tənqidimizin
ağsaqqalı, akademikin rəyiylə hesablaşmamaq isə
olmazdı. Amma bilmirəm nə səbədənsə həm
Rəsul Rzaya, həm də mənə ifrat dərəcədə
pis münasibət bəsləyən mərhum tənqidçi
Seyfulla Əsədullayev guya ki, Məmməd Arifin haqqımda
yazdığı məqaləylə
razılaşdığını bildirsə də (ayrı
cür münasibət bəsləməyə cürət edərdimi?),
akademikin rəyiylə daban-dabana zidd olan fikirlər söyləyir.
"Ağ limanlar və qırmızı gəmilər" məqaləsində
yuxarıda gətirdiyim bir abzasdan yapışaraq və sanki
Arif müəllimin haqqımda dediyi: "istedadlı
yazıçı", "qüvvətli qələm
sahibi" sözlərin qulaq ardına vurur. Məmməd Arif
"Asqılıqda işləyən qadının söhbəti",
"Dantenin yubileyi", "Mən, sən, o və
telefon", "Keçən ilin son gecəsi" elə
"Ağ liman"ın özünü müsbət dəyərləndirərək,
"Molla Nəsrəddin 66"dan "Zarafat", "Əl əli
yuyar" hekayələrini bəyənir, "Zəncir"
hekayəsini xüsusi qeyd edir.
Bu,
akademikin rəyi, bu da guya onunla "həmrəy" olan
professor Seyfulla Əsədullayevin fikri:
"Bu yaxınlarda akademik M.Arif Anarın
yaradıcılığı haqqında maraqlı bir məqalə
ilə çıxış etmişdir və bizim fikrimizcə,
o, gənc yazıçının
yaradıcılığının həm mənfi, həm də
müsbət tərəflərini çox obyektivliklə qiymətləndirmişdir. Ancaq mən
onu qeyd etmək istərdim ki, Anarını qəhrəmanları
həyata elə bil əyri güzgüdən baxırlar.
"Ağ liman" povestinin qəhrəmanları
aləmi tamamilə deformasiya və qallyusinasiyalardan ibarətdir.
Onların həyatı yuxu ilə real varlıq
arasında cərəyan edir. Yuxuda onlar
uzun növbələr, zolaqlı pijamalar və şlaqbaumlar
görürlər, həyatda isə Məmməd Nəsir daim
sərxoşdur, idarədə tək-tənha oturur,
özü ilə nərd oynayır. Səfdər
gündüzlər rəqəmlər qallyusinatsiya aləmindədir,
gecələr isə mənzildə öz telefonu ilə öz
nömrəsini yığıb özü ilə
danışmaq istəyir. Nemət isə
gecə saat dörddə Təhminəyə zəng edib onun
gözlərinin rəngini soruşur. Maqnitofon
əhvalatı isə həyatın mənasızlığına,
bekarçılığına eyhamlardır. Anarın əsərlərindəki bütün qəhrəmanlar,
artistlər də daxil olmaqla ("Dantenin yubileyi") çox
kobud ləhcədə danışırlar, adi sözləri
lorulaşdırırlar.
"Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"
romanında oxucu yenidən Anarın əvvəlki
"Çevrə" ("Ağ liman" - red.) povestinin qəhrəmanları
Təhminə və Zaurla rastlaşır. Əsərin
bütün on səkkiz fəslində onlar məhəbbət
əyləncələriylə məşğuldurlar. Anarın qəhrəmanlarını məişətçilik,
xırdaçılıq, həqiqi vətəndaşlıq
hisslərindən uzaqlıq səciyyələndirir.
Anarın qəhrəmanlarının ömürlərində
heç bir işıqlı, ülvi şey yoxdur.
Anarın "Əlaqə" povestində də məqsəd
aydın deyil.
Sərbəst
şeirə üstünlük verən Rəsul Rzanı
çoxları az qala Azərbaycan
şeirində yeganə novator sayırlar. Amma
onun bir çox "novator" şeirləri yalnız ənənəvi
ritm və qafiyələrdən deyil, poetik məzmundan və
poetik fikirdən də məhrumdur. Bu
cür eksperimentiçilik ciddi ideya-bədii qüsurlardan xali
deyil. Bu gün də bəzi cavan şairlər
"novator" adı çıxarmaq naminə Rəsul
Rzanın manerasını yamsılayırlar. Bu isə ciddi ideya-bədii qüsurlara gətirib
çıxarır. Bunun bariz nümunəsi
gənc şair Vaqif Vəkilovun "Yoldan teleqram" adlı
şeir kitabıdır.
Bizim bəzi yazıçılar bu tənqidlərdən
ciddi nəticə çıxarmaq yerinə tənqidimizi
emosional və analitik deyə iki yerə ayırırlar. Anarın
"Literaturnaya qazeta"da dərc olunumuş məqaləsi
bunun örnəyidir. Bu məqalə diqqətimizi
onunla çəkdi ki, müəllif özünü reklamla məşğuldur.
O, "öz evində" tənqidə məruz qalan
yazıçıların Ümumittifaq tənqidi tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmasını iddia edərkən
ilk növbədə özünü nəzərdə tutur (?
- A). O, vaxtilə onu tənqid edənlərin
üzərinə amansızcasına hücum çəkir. Onu isə ideya-bədii qüsurlarına, estetik
idealının qeyri-müəyyənliyinə, sovet
adamlarının məişətinin təsvirində
naturilastik meyllərə, qəhrəmansızlaşmaya,
meşşan düşüncələrinin poetikləşdiriməsinə,
həyatımızın absurdluğunu, varlığın mənasızlığını
iddia etdiyinə görə haqlı tənqid edirdik. Bu məqalədə Anarın nəzəri
baxışları bizim tənqidə zərbə vura bilər,
sovet ədəbiyyatında müxtəlif metodların
olması kimi zərərli fikrə təkan verə bilər.
Bu revizionist meyllərə lazımi cavab vermək
lazımdır.
Seyfulla
Əsədullayev
"Ədəbiyyat
və incəsənət", 5 iyun, 1971
"Literaturnaya
qazeta"da (10 noyabr, 1971) çap edilmiş və S.Əsədullayevin
qəzəbinə səbəb olan "Razmışlenie nad
şkaloy üennostey", ("Qiymət cədvəli
haqqında düşüncələr") məqaləsində
belə abzaslar vardı: Məqalələrinin birində Asif
Əfəndiyev haqlı olaraq iddia edirdi ki, tənqid poetik
olmalıdır. Amma bu doğru fikirdən o, özü
üçün qəribə bir nəticə
çıxardı: məqalələrini qafiyələməyə
başladı. Başqa bir tənqidçimiz
Seyfulla Əsədullayev məqalələrində belə
patetik ritorika yoxdur, hər şey çox sadə, bəsit və
payız yağışı kimi yeknəsəkdir. Əgər A.Əfəndiyev gənc
yazıçılara ironiya və istehzasını əsirgəmirsə,
S.Əsədullayev adlı-sanlı, vəzifəli
yazıçılara mədhiyyələr söyləməkdən
usanmır. S.Əsədullayevin yazılarında başqa
bir qüsur da ondan ibarətdir ki, özünün uydurduğu
bir fikri kiminsə adına yazır, sonra bu
fikri tənqid etməyə başlayır. Belə
tənqidi fəaliyyəti vaxtilə Məmməd Cəfər
Cəfərov və başqaları tərəfindən
ifşa olunmuşdu.
S.Əsədullayevin məqaləmə sərt
reaksiyasından sonra mən də, akademik Məmməd Cəfər
də ona "Ədəbiyyat və incəsənət qəzeti"də
cavab verməli olduq.
"Hörmətli redaksiya!
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
(15 iyul 1972) tənqidçi Seyfulla Əsədullayevin "Bəzi
mülahizələr" adlı polemik qeydləri dərc
olunmuşdur.
Müəllif
yazır:
"Məsələn, yazıçı Anar da
"Sovet hakimiyyətinin ilk illərində sosializm realizmi ilə
tənqidi realizmin yanaşı inkişafı haqqında tezisi
bütün sovet ədəbiyyatşünaslığı
üçün vacib hesab edir". ("Razmışleniə nad
şkaloy tsennostey" "Literaturnaə qazeta" 1971, 10 oktyabr). Bununla
da müəllif istər-istəməz pluralizm
konsepsiyasını təbliğ edir".
S.Əsədullayev redaksiya və oxuculara yanlış məlumat
verdiyinə görə onun mənim məqaləmdən
yarımçıq gətirdiyi sitatı olduğu kimi
bütünlüklə yazıram. Sitat belədir:
"Bununla
əlaqədar olaraq, Azərbaycan tənqidçisi M.Cəfərin
vaxtı ilə "Voprosı literaturı" jurnalında dərc
olunmuş "Hər şeydən əvvəl konkretlik"
adlı maraqlı məqaləsi yada düşür. Bu məqalədə
M.Cəfər Azərbaycan ədəbiyyatı materialları əsasında
bütün sovet ədəbiyyatşünaslığı
üçün vacib olan tezisi - Sovet hakimiyyətinin ilk illərində
sosializm realizmi ilə tənqidi realizmin yanaşı
inkişafı haqqında tezisi təqdir edirdi"
("Razmışleniə nad şkaloy tsennostey"
"Literaturnaə qazeta" 1971, 10 oktyabr).
Göründüyü kimi, S.Əsədullayev
"pluralizm konsepsiyasını təbliğ edən"
fikrin mənə deyil, M.Cəfərə mənsub olduğunu
gizlədərək, öz təbiri ilə ilə desək,
"fəndgir bir əməliyyata əl atır".
Əlbəttə, hörmətli alimimiz M.Cəfərin
tezisində heç bir plüralizmdən əsər-əlamət
yoxdur. Amma S.Əsədullayevin "əməliyyatı"
da aydındır. Məsələ
ondadır ki, mən həmin məqaləmdə S.Əsədullayevin
bəzi yazılarında təhlilin əsərin məzmununu nəql
etməklə əvəz olunduğunu tənqid etmişdim.
Görünür,
hayıf çıxmaq ehtirası S.Əsədullayevi obyektivlikdən
elə uzaqlaşdırıb ki, o, M.Cəfər müəllimin
fikirlərini başqasının adına
yazmaqdan və təhrif etməkdən də çəkinməyib.
ANAR
19 avqust
1972
"Elmi
mübahisə dəlil və sübut tələb edir"
yazısından
"Anarın bu məqaləsində ötəri şəkildə
bu tezisdən birinin (ədəbiyyatlarımızda sosializm
realizmin yaranmasında demokratik tənqidi realizm mərhələsinin
əhəmiyyəti haqqındakı fikri) bəyənilməsi
tənqidçi Seyfulla Əsədullayevə xoş gəlməmişdir. Belə halda
gözləmək olardı ki, Əsədullayev yoldaş bu bərədə
özünün antitezisini irəli sürəcək, təzə
fikir söyləyəcək və elmi mübahisəyə
girişəcəkdir. Lakin o, belə etməmiş,
hansı bir niyyətlə isə qəribə bir personalizm
üsulu ilə əsasız hücuma keçmiş və
Anarı "plüralizm" konsepsiyasının təbliğatçısı",
başqa sözlə, dialektik və tarixi materializmə tamamilə
zidd olan, varlığın obyektivliyini inkar edən idealist bir
fəlsəfi konsepsiyanın müdafiəçisi və guya
sovet incəsənəti və ədəbiyyatında bir-birinə
zidd məfkurələrin, bir-birinə zidd
yaradıcılıq metodlarının yanaşı
yaşamasının mümkün olduğunu qəbul edən
bir nəzəriyyəçi adlandırmışdır.
Sübutsuz, dəlilsiz tənqidə elmi mübahisə də
demək olmaz.
Əgər S.Əsədullayev yoldaşın bu
xüsusda təzə fikri, nəzəriyyəsi varsa, heç
şübhə yox ki, ədəbi ictimaiyyətimiz həvəslə
həmin fikirləri öyrənib, öz münasibətini
bildirər.
M.Cəfər.
"Ədəbiyyat
və incəsənət", 19 avqust 1972
İllər
keçəcək, yazılarımız Moskvada və bir
sıra xarici ölkələrdə nəşr olunandan sonra
professor S.Əsədulayev bir qədər başqa fikirlər
söyləyəcək:
"Dantenin
yubileyi" povestinin müəllifi Anar rus oxucusuna
"Çevrə" ("Ağ liman") "Əlaqə"
povestləri, "Gürcü familiyası", "Mən, sən,
o və telefon" və başqa hekayələriylə
tanışdır. Onun ssenariləri əsasında
bir sıra filmlər, o cümlədən, maraqlı "Dədə
Qorqud" filmi çəkilmişdir. "Dantenin
yubileyi" və bəzi əsərləri xaricdə də nəşr
olunmuşdur.
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatı inkişafın yeni mərhələsinə
qədəm qoymuşdur və bu, ilk növbədə
İ.Şıxlı, S.Qədirzadə, İ.Hüseynov, Anar,
M. və R.İbrahimbəyov qardaşları, Ə.Əylisli,
Elçin kimi istedadlı yazıçıların
adlarıyla bağlıdır.
«ÑÅÉÔÓËËÀ ÀÑÀÄÓËËÀÅ «Ýñòåòè÷åñêèé èäåàë è ñîöèàëüíàÿ àêòèâíîñò ïèñàòåëÿ»
(«Estetik ideal və yazıçının sosial fəallığı»)
kitabından.
Bakı, Yazıçı nəşriyyatı 1982
Mən Yazıçılar təşkilatına rəhbər
seçiləndən sonra Natəvan klubunda Seyfulla Əsədullayevin
yubileyi qeyd olundu. Otağıma gəlib təşəkkür
etdi. Mənim sədrliyim dövründə
Natəvan klubunda Xalid Əlimirzəyevin də yubileyini
keçirdik. O da təşəkkür etdi və dedi ki
sonrakı əsərlərimi qabaqcadan zənn etsəydi,
"Ağ liman" haqqında məqaləni o şəkildə
yazmazdı. Nə isə... "Keçənə
- güzəşt" deyiblər.
"Literaturnaya qazeta"da çıxan məqaləm təbii
ki, rus dilində yazılmışdı. Və mənim
Bakıda rus dilində nəşr edilmiş əsərlərimin
5-ci cildinə daxil edilmişdir.
O məqalədə
nə vardı ki, respublikada belə hay-həşir
qaldırdılar. Həm də məqalədən
narazı qalanlar yalnız ədəbiyyat adamları deyildi.
Bəzilərinin xəbərçiliylə məqalədən
KP MK-nın ideologiya üzrə katibi Danil Quliyev də bərk
rəncidə olmuşdu. Yadımdadır, Aktyor evində
jurnalistlərin qurultayında çıxış edərkən
D.Quliyev Moskvadan Qurultaya qonaq gəlmiş məşhur jurnalist
Peskova müraciət edərək: Anarı Moskva mətbuatında
çox çap edirlər - dedi. - Xahiş edirəm, bunun
qabağını alın.
Belə
bir missiyanın məşhur adam olsa da,
heç bir rəsmi vəzifə daşımayan Peskovun boynuna
qoyulduğundan biçarə jurnalist donub qalmışdı. Halbuki İdeoloji katib telefonu götürüb
Moskvaya SovİKP MK-nın müvafiq şöbəsinə zəng
edə bilərdi və məni Moskva mətbuatından
uzaqlaşdıra bilərdi. Bunu
xeyirxahlığından, ya humanistliyindən etmirdi, sadəcə
ağlına gəlmirdi ki, Peskovdan xahiş etməkdənsə,
qadağa qoymağın daha təsirli yolları var.
Növbəti dəfə başı bəlalı
"Qobustan"ın problemləriylə bağlı
yanında olanda soruşdum. "Danil Piriyeviç, mənim o məqaləmdə
nə vardı ki, bu cür qəzəblə
qarşılanmışdı? - Bir şey yoxdu - dedi -
oxumamışdım, mənə elə qələmə
vermişdilər. Oxudum, gördüm elə bir
şey yoxdur orda".
Buna
baxmayaraq, məhz MK ideoloji aparatının təşviqiylə
və təkidiylə "Literaturnaya qazeta" dalbadal
üç nömrəsində mənim bu məqaləmə
qarşı üç yazı verdi:
S.Əsədullayevin, Asif Əfəndiyevin və bu qəzetin səhifələrində
ilk və son dəfə çıxış edən Əkbər
Ağayevin yazılarını.
Əkbər Ağayevin tənqid üsulunu qəzetə
göndərdiyim məktubda izah etmişdim. İndi görək bu barədə
rəhmətlik Asif Əfəndiyev nə yazır:
"Qeyd edim ki, guya ki, analitik tənqidə qarşı
qoyulan emosional tənqid haqqında yazıçı Anarın
"Qiymət cədvəli haqqında düşüncələr"
adlı yazısında dediklərinin heç bir elmi əsası
yoxdur. Bəli, bəzən tənqidçi istedadsız əsərlə
rastlaşır və belə hallardə fəlsəfi təhlil
komik dərəcədə yersizdir. Bax belə
yerdə emosional tənqid lazımdır, çünki əsərin
özü emosinal tənqid tələb edir - yəni belə əsəri
gərək lağa qoyub güləsən".
AÑÈÔ ÝÔÝÍÄÈÅÂ. «Ìûñëü ñòðàñòíàÿ, èøóùàÿ…» məqaləsindən. «Literaturnaya qazeta» 26 yanvar 1972
Hörmətli Asif Əfəndiyevin istedadsız əsərlərə emosional yanaşmasının və gülməsinin bariz örnəyi onun "Ağ liman" povesti haqqında yazdıqlarıdır.
"Sosialist gerçəkliyi şəxsiyyətin hərtərəfli harmonik inkişafını təmin edən makromühitdir (böyük mühit). Lakin onunla yanaşı, onun ziddiyyətli təzahürü olan mikromühit (bala mühit) də mövcud ola bilər ki, orada şəxsiyyət öz imkanlarını aşkara çıxara bilməz, iztirablar közündə yanar, fəaliyyəti imkanlarının müqabilində çox cılız görünər. Bu kiçik mühitin mövcudluğunu qeyri-mövcudluğa çevirmək üçün biz onun simasını təyin etməli, mahiyyətini aşkara çıxartmalı, qeyri ideallığını, qeyri-estetikliyini təsdiq etməliyik...
Əsrin axırından uzaq düşən mikromühit indiki dövrdə də mövcud ola bilər. Və gənc yazıçı Anar "Ağ liman" povestində belə bir mühiti təsvir etmişdir. Burada əməyin keyfiyyəti duyulmur, durğunluq, pis mənada sabitlik, prozaiklik, standartlıq hökm sürür. Qəhrəmanlar öz həyat tərzi, qayəsi, amalı, etibarı ilə orta, böyük ideallarından məhrum olan cılız düşüncəli, cılız duyğulu adamlardı. Onların həyatı bir-birinə bənzəyən, bir-birindən seçilməyən odsuz-alovsuz günlərin məzmunundan başqa bir şey deyil. Bu mühitdə idrakın, duyğuların üfüqləri dar və məhduddur. Demək olar ki, qəhrəmanların mənəvi aləmi işlədikləri binaya sığır, qanadsız fikirlər binanın pəncərəsindən işıqlı aləmə çıxa bilmir. Durğun gölü xatırladan bu mühitdə demək olar ki, daxili dinamika, dramatizm yoxdur. Adamlar avtomat kimi işləyir, iş arasında bayağı zarafatlar edir, nərd oynayır, futboldan danışır, ara-sıra bir-birinə qonaq gedir, qonaqlıqda cansıxıcı şablon söhbətlər edir və s. Hər şey kiçilmiş, qurumuş, rəqəmləşmişdi. Cansız rəqəmlər fərdi xüsusiyyətlərdən məhrum olan qəhrəmanların daxili mahiyyətini psixoloji təhlilindən daha yaxşı ifadə edir. Çünki onların heç biri həyatda özünü əsl şəxsiyyət, əsl vətəndaş kimi göstərə bilməyib. Bu adamlar mahir bir rejissorun oynatdığı kuklalara bənzəyirlər. Bu rejissor ətalət, bəsitlik, idealsızlıqdır.
Bəzən biz həm bədii, həm də elmi ədəbiyyatda kollektiv məfhumunu ideallaşdırmaq, hər vaxt kollektivə bəraət qazandıraraq, bütün günahları fərdin üzərinə atmaq kimi cəhətlərlə qarşılaşırıq... Kollektiv böyük qüvvədir, ancaq yaxşı kollektiv, şəxsiyyətin hər tərəfli inkişafını, yüksək ideallarının təsdiqini təmin edən əsl sağlam sovet kollektivi. "Ağ liman" povestində təsvir olunan kollektivin xüsusiyyətlərini dərk etmək üçün, Təhminənin aşağıdakı sözlərinə diqqət etmək lazımdır: "Hərdən düşünürəm, özümü tanımıram, necə oldu ki, bu adamlarla uyuşdum. Uyuşdum yox e, dostlaşdım, mehribanlaşdım, eyniləşdim". İnsanları eyniləşdirən fərdi xüsusiyyətdən məhrum edib meşşanlaşdıran kollektiv pis kollektivdir. Marksistlər inkişaf deyərkən, dialektik, ziddiyyətli inkişafı nəzərdə tuturlar... Yazıçının estetik idealı ilə də mən qətiyyən razılaşmıram. Estetik idealı uzaq, ekzotik, sarı, qırmızı qumlarla əhatə olunmuş "Ağ liman"da axtarmaq, əvvələn o qədər də orijinal deyildir. Buna bənzər hallara, həm müasir qərb ədəbiyyatında, həm də rus yazıçısı V.Aksyonovun (V.Aksyonovun hansı əsərində? - A.) əsərlərində çox rast gəlmişik. Bu, artıq müəyyən bir şablona çevrilib. Digər tərəfdən əgər qəhrəmanlar xəyal aləminə çəkilib orada ideal axtaracaqlarsa, üfunətli mühiti kim tənzimləyəcək, standart və bəsit həyata kim son qoyacaq? Bu cür meylləri mən düzgün hesab etmirəm.
"Ağ liman" povestinin əsas pafosu həyatdakı eybəcərliklərin tənqid və ifşasıdır. Eybəcərlik həyatımızın mahiyyətini təşkil etmir. Sosialist gerçəkliyin mahiyyətini əməkdə, ictimai əlaqələrdə, intim münasibətlərdə parlaq təzahür edən gözəllikdə axtarmaq lazımdır.
Asif Əfəndiyev
Sənət və şəxsiyyət (ədəbi-tənqidi etüd).
"Azərbaycan" jurnalı, ¹ 11, 1968
Bütün bunlara rəğmən, Asif Əfəndiyevi savadlı ədəbiyyat adamı, tənqidçi, esseist kimi yetərincə dəyərəndirirdim. Onun muğam haqqında maraqlı essesindən "Muğamın əbədiliyi" adlı yazımda sitatlar gətirmişdim.
Yazıçılar Təşkilatının rəhbəri seçiləndən sonra elə ilk Plenumda məruzəmdə Asif Əfəndiyevin fəaliyyətinə obyektiv qiymət verdim və onun ədəbi prosesdən kənarda qalmasını, mətbuata çıxmamasını düzgün hesab etmədiyimi dedim. Həmin parça "Aşkarlıq işığında" adlı məruzəmdə verilib.
"Bir arzumu da bildirmək istəyirəm.
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin səhifələrində də, "Azərbaycan" və "Ulduz" jurnalları səhifələrində də çoxdan rast gəlmədiyimiz bir imzaya, maraqlı tənqidçilərimizdən olan Asif Əfəndiyevin imzasına rast gəlmək istərdim. Bu məsələni bir az xırdalamaq istəyirəm. Vaxtilə, bilirsiniz ki, Asif Əfəndiyev məni də, bir çox başqa yazıçılarımızı da kəskin tənqid edib. Mən bu tənqidlə əsasən onda da razılaşmırdım, indi də mübahisə etməyə hazıram. Amma Asif Əfəndiyevin ədəbiyyata öz baxışları var, o, öz mövqeyi olan və bu mövqeyini ifadə edə bilən bir tənqidçidir, onun ədəbi prosesdən, mətbuat səhifələrindən kənarda qalması düzgün deyil. Mən istərdim ki, məni düzgün başa düşəsiniz. Kimsə düşünə bilər ki, bu misalları çəkməklə mən bir növ özümü yaxşı qələmə vermək, qəlbimin geniş olmasını nümayiş etdirmək istəyirəm. İnanın ki, belə deyil. Mən başqa bir məqsəd güdürəm: demokratikləşmə, aşkarlıq şəraitində biz hər cür ədəbi mülahizəni, hətta razılaşmadığımız mülahizəni belə dinləməyə və bu mülahizələrlə sakit, ədəb-ərkan dairəsində mübahisə etməyə alışmalıyıq. Biz razı olmadığımız qənaətlərlə açıq fikir yarışına, fikir toqquşmasına hazır olmalıyıq. Demokratiya darsləri məhz bundan başlanır.
Bu məruzəmdən bir qədər sonra Asif yanıma gəldi, mehriban görüşüb söhbət etdik. "İnam və şübhə" kitabını xoş ithafla mənə bağışladı: "Əsərlərində yalan, ürəyində çirk olmayan ləyaqətli ziyalımız Anar bəyə yoluna, qayəsinə inamla, Asif Əfəndiyev".
Mətbuatımızda fəal iştirak etməsini təklif etdim. Bir müddət sonra mənə göndərdiyi məktubda yazırdı:
"Anar bəy salam!
Gözümüz çox şey gördü axır vaxtlarda, qulaqlarımız çox şey eşitdi, çox şey öyrəndik.
Son vaxtlar çox yazmışam, ancaq olduqca həvəssiz çap eləyirlər, bir tərəfdən tənqidin azlığından təlaşla danışırlar, digər tərəfdən tənqidi fikri mətbuatdan qoruyurlar.
Hələ ki, infarkt olmamışıq, xərçəng xəstəliyinə tutulmamışıq, - yazılarımızı oxuculara çatdırmaq istəyirik, ancaq ögeylik, biganəlik səddi aradan qalxmır.
Ümumittifaq səviyyəsindən geri qalırıq, fikrimiz ədəbi ictimaiyyətə gec çatır, bizi qabaqlayırlar. Köhnə, arxaik görünürük.
Əgər mümkünsə başa sal mətbuatçıları - təzədən təkliyə qayıtmayım - mətbuatdan uzaqlaşmaq istəmirəm. Oxuculara deyəcək fikirlərim var. Tənqidimizin səviyyəsini yüksəltmək istəyim var, çapı aylaşdırmaq, illəşdirmək səriştəsindən əl çəkmirlər. Məni sevmirlər - sevməsinlər, eybi yoxdur - ədəbiyyatı sevsinlər.
Hörmətlə,
Asif Əfəndiyev
14 sentyabr 1987-ci il"
Asifin yazılarını yubatmadan çap etməyi "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin redaktoru Nəriman Həsənzadəyə məsləhət etdim və bundan sonra bu qəzetlə də, "Azərbayan" jurnalında da mütəmadi çap olunmağa başladı.
Beləliklə, sovet dövründə yazılarımın Kommunist partiyası "Mərkəzi Komitəsi Plenumunun qəraralarıyla həmahəng səslənməməsində", mövzularımın "insanların dost-qardaş olduğu, qurub yaratdığı, daim irəlilən bir cəmiyyətin ümumi mübarizəsindən, məqsəd və qayələrindən kənarda qalmasında", "ideyaca ciddi nöqsanları olan "Ağ liman" povestimin sosializm realizmindən uzaqlaşmasında, zamanın nəbzini tuta bilməməyimdə", "sovet həyatının təsvirindən söhbət gedəndə hətta istedadlı müəlliflərə də heç bir güzəşt ola bilməz" deyiləndə, "sovet həyat tərzinin alovlu təbliğatçısı olmamağımda", qəhrəmanlarımın ömürlərində heç bir işıqlı, ülvi şey olmadığında", "nəzəri baxışlarımın zərərli fikirlərə təkan veməsində, revizionist meyllərdə", "sosialist gerçəkliyinin şəxsiyyəti hərtərəfli harmonik inkişafını təmin etdiyi makromühitdən uzaq mikromühit yaratmaqda","qanadsız fikirlərimin binanın pəncərəsindən işıqlı aləmə çıxa bilməməkdə", "marksist dialektik, ziddiyyətli inkişaf nəzəriyyəsinə biganə olmaqda, sosialist gerçəkliyinin mahiyyətini əməkdə olduğunu duymamaqda" və daha Allah bilir nələrdə, nələrdə ittiham edirdilər. Müstəqillik dövründə isə bəziləri məni sovet yazıçısı kimi o cəmiyyətin bütün eybəcərliklərinə göz yummaqda, əvəzində o dövlətin fəxri adlarını və mükafatlarını almaqda qınamağa başladılar. Nə etməli, bu da bir taledir. Xoşbəxtlikdən o dövrdə də, bu dövrdə də yaradıcılığıma daha insaflı, daha obyektiv, daha dəqiq qiymət verən mötəbər tənqidçilər, yazıçılar, jurnalistlər qat-qat daha çoxdur.
Yazımın bu bölümünün sonunda isə haqqımda yazanların hamısına - öyənlərə də, söyənlərə də, məni daima işləməyə sövq etdikləri üçün minnətdarlığımı bildirmək istərdim. Dünyasını dəyişənlərə qəni-qəni rəhmət diləyir, sağların ömürlərinin uzun olmasını arzulayıram.
2021-2022
ANAR
Xalq
yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2022.- 14 aprel.- S.10-11.