Mirzə Cəlil
yaradıcılığının mühüm kodları: tənqidi-simvolik
obrazlar
Məlum
olduğu kimi, tənqidi realizmin poetikasında bədii əsərin
strukturuna özünəməxsus yanaşma və həssas münasibət
mövcud olub. Tənqidi realizm bədii əsərin
struktur və detallarına həssaslıqla yanaşıb,
konkret məqsəd və ideya üçün məna
yükü verib. Bədii əsərə
ideoloji-tərbiyəvi tezisdən yanaşan tənqidi realistlər
üçün əsərin hər bir hissəsi bədii-estetik
əhəmiyyət daşıyıb. Vaxtilə Cəlil
Məmmədquluzadə özü də bu barədə bəhs
edərkən yazırdı: "Amma biz bilmirik ki, o bir para mətləbləri
yazmasaq, dəxi biz nə yazaq?! Hər
yazıçının bir mətləbi var, yoxsa bu işlər
bihudə deyil..."
Tənqidi
realist əsərlərdə nəinki insan obrazları,
mükəmməl xarakterlər yaradılıb, həmçinin,
tarixi, lokal şəraiti daha konkret və canlı təsvir
üçün həyat və məişət şəraiti,
konkret əşyalar təsvir edilib, ictimai mühitin konkret vəziyyətini
təsvir etməyə imkan verən tənqidi-simvolik və
metaforik obrazlar yer alıb. Bu baxımdan, Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizmin bayraqdarı olan Cəlil Məmmədquluzadənin
özünəməxsus və daha kamil yaradıcılıq tərzi
var. Böyük ədibin "Danabaş kəndinin əhvalatları"
povestində uzunqulaq, dəyənək, o cümlədən,
bir sıra pyes və əsərlərində yer alan
şallaq, "Xanın təsbehi" əsərində təsbeh,
"Yan tütəyi" əsərində yan tütəyi,
"Anamın kitabı" əsərində kitab,
"İranda hürrriyyət" əsərində Pərinisənin
yuxusu və orada yer alan qarpız, "Qurbanəli bəy"
hekayəsində at axuru, "Poçt qutusu"nda poçt
qutusu və b. özünün fikir-məna ifadəliliyi
baxımından olduqca böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Onun əsərlərində rast gəldiyimiz
uzunqulaq, dəyənək, şallaq, təsbeh, yan tütəyi,
Danabaş kəndi, İtqapan, Qurbağalı və başqa bədii
detallar ciddi ədəbi-estetik səciyyə qazanıb.
Böyük
ustad C.Məmmədquluzadənin bədii
yaradıcılığında müşahidə etdiyimiz və
öz mahiyyəti, məna yükü ilə diqqətimizi cəlb
edən metaforik-məcazi obrazlar sistemində yer alan
ən vacib detallardan biri, fikrimizcə, uzunqulaqdır.
Bir çox tədqiqatlarda gördüyümüz kimi,
uzunqulaq və ya eşşək obrazı klassik Azərbaycan və
ümumən Şərq ədəbiyyatında, xüsusilə
folklorumuzda və başlıca olaraq lətifə
yaradıcılığında xüsusi bir məna
yükü ilə yer alıb. Bu mənbələrdə
uzunqulaq bir obraz olaraq bədii-estetik cəhətdən
"müdriklik, səbir" anlayışlarını
simvolizə edir. Molla Nəsrəddin lətifələrində
də baş qəhrəman, xalq müdriki Molla Nəsrəddinin
bəzi hallarda müdrikliyi, bəzi hallarda avamlığı
mənalandıran uzunqulağı hər zaman ona
yoldaşlıq edir. "Danabaş kəndinin
əhvalatları" əsərinin ilk variantında
"Eşşəyin itməkliyi" də, əslində,
bizim fikrimizcə, bu cəhətdən xüsusi bədii-estetik
məna, məzmun daşıyır. Məhəmmədhəsən
əmi həm eşşəyinin itməsi və
tapılması hadisəsini, həm də ciyərparası -
oğlu Əhmədin və həyat yoldaşı İzzətin
ölümünü Allahın təqdiri qəbul edərək
yenə də səbir və təvəkküllə həyatına
davam edir.
Böyük
ədibin əsərlərində yer alan və
xüsusi tənqidi-simvolik məna ifadə edən metaforik
obrazlar arasında təsbeh də yer alır ("Xanın təsbehi").
O təsbeh ki, Nəzərəli xanın təsbehi idi. Bu təsbeh o təsbeh idi ki, "... iki il bundan qabaq
xanın fərmayişinə ağ olan dəyirmançı
Mehdini ... qayadan dərəyə elə tulladı ki,
uşaqları heç ölüsünü də
tapmadılar. Bu haman təsbehdir ki, Orucəlinin
evini yandırdı, uşaqlarını çölə
dağıtdı". Zülmün, zorbazorluğun simvolu olaraq
çıxış edən metaforik obrazlardan biri kimi dəyənək
və şallaqdan sonra təsbeh gəlir. Pəri
arvad istibdad zülmünün nələr törətməyə
qabil olduğunu təxmin edərək öz inadını
qırmış, Mirzə Sadıq Münşinin siğə
təklifini qəbul etməyə məcbur qalmışdı.
Bu mənada, fikrimizcə, görkəmli ədib
təsbehə də diktatura və zülmün simvolik
obrazı olaraq yanaşmışdır.
İdarəçilikdəki
özbaşınalıqları, kef havasını eyham edən
obrazlar arasında yan tütəyi də ("Yan tütəyi")
vardır. Yenicə yan tütəyi çalmağı öyrənən
və "fikri tütəyinin yanında qalan" bir məmurun
- Mirzə Abbasın səhvi üzündən yaranan
yanlışlıq zorbazor idarəçiliyin qəti qərarı
olaraq yerli məmurlar və camaat tərəfindən icra edilərək
böyük bir tənqidi gülüş ortaya
çıxarır.
Cəlil Məmmədquluzadənin məharətlə
yaratdığı obrazlardan biri də mifoloji mahiyyətə
dayanan, amma realizmlə səciyyələnən şeytan
obrazıdır. Ümumiyyətlə, bu obraz müxtəlif plandan - həm
romantik, həm realistik, həm də simvolizm etibarilə
Ə.Haqverdiyevin "Pəri-cadu", Hüseyn Cavidin
"İblis", "İblisin intiqamı" və Cəlil
Məmmədquluzadənin müxtəlif əsərlərində
yer almışdır. Cəlil Məmmədquluzadənin bir
neçə əsərində şeytana müraciət ön planda dayanır. Belə əsərlərdən biri "Şeytana
cavab" felyetonudur ki, burada şeytan zülmün və sitəmə
rəvac verən qüvvələrin ümumiləşmiş
obrazı olaraq təqdim edilir. Zeynəb
arvadın qardaşı ilə birgə falaqqa altında qəddarlıqla
döyülməsi "Allahın mömin bəndələrinin"
əllərindəki güc və hakimiyyətin sui-istifadəsi
faktı kimi xüsusi məqsədlə əks olunub.
Ədib Zeynəb arvadın zülmünü belə əsaslandırır:
"Yadındadırmı (Şeytana müraciət edilir - R
.Q.), bir dəfə Rəştin hakimi "Lotu Mehdi"gildə
qonaq idi, adam göndərib Zeynəb adlı bir dul övrəti
gətirdilər, sonra bu övrətin qardaşı da gəldi,
sonra genə bir neçə övrət gəldi,
axırı bilmirəm noldu". Ədibin təsvirindən, mətləbi
ifadə məntiqindən və qələm
ustalığından anlamamaq mümkün deyil ki, dul Zeynəb
arvadın və digər qadınların Lotu Mehdigilə
çağırılması ədibin həmişə kəskin
tənqid etdiyi, əxlaqsızlıq kimi dəyərləndirdiyi
sırf "siğə" məsələsilə
bağlı idi. Ədibin lotu
adlandırdığı Mehdi də, Rəşt hakimi də
lotuluğun tipik obrazı olan Şeyx Nəsrullahdan geri qalmayan
obrazlardır. Biz ədibin, demək olar, bütün
yaradıcılığında "siğə" məsələsilə
insanların "başını piyləyib" özləri üçün
şəhvət öldürən pozğun, namus, irz, din
düşməni şəriət və əxlaq
pozğunlarının iyrənc əmllərilə
tanış oluruq. İstər "Ölülər", istərsə
də "Dəli yığıncağı",
"Ər" əsərlərində şəriəti əxlaqsızlığa
çevirən, dini qaydaları şəhvani mənafe ilə
əyən belə çoxsaylı şəriət-din xadimləri
obrazları ilə qarşılaşırıq.
"Şeytana cavab"da zülmkara boyun əyməyən
namus və irz mücəssəməsi Zeynəb arvadın
çəkdiyi zülm də ifadə edilib: "...orası
yadımdadır ki, Zeynəb övrəti və qardaşı
kərbəlayı Novruzu mollanın həyətində
yıxdılar yerə və bacı ilə qardaşın
ayaqlarının qoydular falaqqaya, yazıq övrətin
çılpaq qıçlarına boynuyoğun kişilər
yaş şivkələrlə çırpırdılar,
molla və hakimi-vilayət durub tamaşa edirdilər və
gülürdülər və sən də
gülürdün, şeytan qardaş". Bu mənada taleləri
bir-birinə oxşayan Zeynəb, Pəri kimi dul
qadınların çəkdikləri zülm və
yaşadıqları faciələr timsalında ədibin məhkəmə
qurub zəmanəni, bilavasitə bu faciələrə səbəb
olan əmmaməli lotuları və qarnıyoğun,
zırrama hakimləri ittiham etdiyinin şahidi oluruq.
Böyük ustadın məşhur "İranda
hürriyyət" əsərində Pərinisənin
yuxusuna məhz qarpızın girməsi də, fikrimizcə,
heç də bədii təsadüf deyildi. Zənnimizcə,
burda müəllif özünəməxsus məqsəd
daşıyır. Əlbəttə,
müəllif gözəl bilirdi ki, hürriyyət və
azadlıq mücadiləçilərinə
gül-çiçək dəstəsi deyil, şah rejiminin
qılınc-güllə dəstəsi tuş gəlməlidir.
Məhz bu səbəblər üzündən ədib
Pərinisənin yuxusuna siyasi məna verməyi də bədii
məqsəd olaraq həyata keçirmiş, o zamankı
dövrdə hürriyyət sevdasına düşən azərbaycanlı
balalarının şah rejimi tərəfindən necə sərt
cəzalandırılmasını diqqətə çəkmişdir.
Bu əsərin ideya özünəməxsusluğu odur ki, Səttarxanın
azadlıq inqilabı baş verən dönəmdə ədib
"linqvistik təhqiqata" baş vurur və məlum olur
ki, bu xalqın dilində "hürriyyət" kəlməsi
yoxdur. Hürriyyət kəlməsini "pay" kimi anlayan bu
camaata inqilabın "hədiyyə"si qarpızdan
savayı nə olacaqdı ki?! Fikrimizcə,
qarpız sirdir və bu sirr hürriyyət, azadlıq, inqilab
sirridir, ədib tərəfindən inqilabı cəzalandıran
şah rejiminin yumoristik-metaforik bomba anlayışıdır.
Necə ki Məhəmmədəli Ərəblərdəki
arvadına tez-tez məktub yazıb "hürriyyət
payı"nı tələb edirdi, yalanı üzə
çıxıb evləndiyi bəlli olandan sonra Ərəblərdəki
arvadı gəlib həyətdə mərəkə
salmışdı, böyük ədib də bu əhvalatın
timsalında Səttarxan inqilabından olan gözləntini
satirik-yumoristik tərzdə qarpız yuxusu ilə
cavablandırmışdı. Müəllifin də
hekayənin sonunu dava-mərəkənin başlaması ilə
bitirib "dəxi bilmirəm mərəkənin axırı
hara çatdı" kimi eyhamla bitirməsi bu inqilabın
şiddəti və hələ də həllini
tapmamış, sona yetməmiş bir savaş, mübarizə
olayı olmasına işarəsi idi.
Böyük realist Cəlil Məmmədquluzadənin əsərlərində
ideya-bədii ruha açar rolu oynayan obrazların hər birinin
özünəməxsus məna yükü və estetik mahiyyəti
var. Fikrimizcə, yeni elmi-texniki
inkişaf əsrinin tələblərini, milli birlik, həmrəylik
və ümumdünya inkişaf, dəyişmə sürəti
kontekstində poçt qutusu çevik rabitə, "Usta
Zeynal" əsərində küpə milli dəyərlər
və düşüncə sisteminin boxçası,
"Qurbanəli bəy" hekayəsində at axuru, Mehman
Qaraxanoğlunun da doğru izah verdiyi kimi, məzar, qəbir
kimi və sair olaraq izah edilə bilər. Dəyənək,
şallaq Xudayar bəy, Pirverdi kimi zalım məmurların əlində
zorbazorluq hakimiyyətinin simvolu kimi təzahür
tapdığı professor Y.Qarayev tərəfindən də
qeyd edilmişdir.
Bütün bunlar bir daha göstərir ki, qüdrətli
tənqidi realist sənətkar C.Məmmədquluzadənin
yaradıcılığı timsalında tənqidi realizmdə
hər bir bədii detal və vasitənin özünəməxsus
bədii-estetik məzmunu, mahiyyəti və yeri vardır.
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 15 aprel.- S.13.