Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Qəmli
düşüncələr və yaponların
"ikiqayı"
Ruhiyyə
ərinin ölümü ilə heç cür
razılaşa bilmirdi, başa düşürdü ki, həyatında
onu Hüseyn kimi odlu məhəbbətlə sevən ikinci bir adam olmayacaqdır. O, bu qızın həyatına,
könlünə, bütün varlığına daxil
olmuşdu, onsuz yaşayacağını heç
ağlına da gətirə bilməzdi. Lakin
fatum, rok onu təqib etdi və canından artıq sevdiyi əri
dünyadan köçdü. Əslində,
ərinin ölümü ilə onun özünün
dünyası, xoşbəxtlik səltənəti uçub,
dağılmışdı. Axı bu insan
ona sadəcə ər, uşağına ata deyildi, onun
keçmiş, indi və gələcəkdə də yoxa
çıxmayacaq qəlb dostu, onun dayağı və həyat
cığırındakı yol göstərəni idi. Ona görə də çaşbaş
qalmışdı, öz həyatını necə qurmaq barədə
də çətinlik çəkirdi. Əri
həyatdan yaxşı baş çıxarırdı, onun mənasını
bilirdi, həyat fəlsəfəsinə bələd idi,
sağlamlığının da qayğısına
qalırdı. Bütün bunlar ona kömək edə
bilmədi, həyata müdrik baxışı da ona
yardımçı ola bilmədi. Hüseyn arvadının onun üstündə əsdiyini
görəndə, ona sakitləşdirmək üçün
deyirdi ki, sən nahaq narahat olursan, mən uzun ömrün və
xoşbəxt həyatın sirlərinə də bələdəm.
Əgər bunlardan agah olmasaydım, heç sənin
kimi cavan qızla da ailə qurmazdım. Mən
səninlə evlənmişəm ki, biz uzun illər birlikdə
yaşayaq, məhəbbətimizin balını bir-birimizlə
doyunca bölüşək və hətta cavan ər-arvadlar
da bizim yaxınlığımıza həsəd
aparsınlar. O, necə də həyatsevər bir insan
idi, lap kolibri kimi hansı çiçəyin
nektarının daha şirin olduğunu da bilirdi. Bəlkə də, belə şiddətli məhəbbətə
onun ürəyi dözmədi, axı kolibrinin də ürəyi
olduqca intensiv ritminə görə onun çox
yaşamasına imkan vermir, axı çox kiçik olan bu
quş saniyədə qanadlarını 100 dəfədən
çox çırpır.
Ruhiyyə özünü danlayırdı ki, gərək
onun ehtirasını soyutmağa çalışaydı, ancaq
ilk dəfə belə burulğana düşdüyündən
bu barədə düşünmürdü də, istəyirdi
ki, ərinin ehtirası onu məhəbbətin dərin
sularında boğub, taqətdən düşənə qədər
davam etsin. Onun fiziki məhəbbətdən
yorulmazlığı, doymaması şirlə, bəlkə hətta
ilanla müqayisə edilə bilərdi, axı yalnız ilanlar
fasiləsiz qaydada uzun müddət cinsi əlaqədə
olurlar. Onun sönməyən ehtirası
onlara nə qədər xoş anlar bəxş etsə də,
insan ömrünə heç də bütünlüklə
uyğun gəlmirdi. O, ərinin yanan atəşini
söndürməyi intim yaxınlıqda görürdü,
başa düşmürdü ki, yaşlı kişi
üçün bu, o qədər də asan məsələ
deyildir, onun imkanlarından xaricdə olan bir məsələdir.
Bu ağır fikirlər onu üzürdü,
özünə ağılsız şeyləri təlqin
edirdi, bəzən ağlına belə bir qəribə fikir gəlirdi
ki, ərini özü öldürmüşdür, ərinin
qızışmaqda həddi keçən həvəsinə
özü də müvafiq qaydada cavab vermək kimi
ağılsız bir istəyinə boyun əyməsi ilə.
Belə
ağır fikirlərin təzyiqi altında əzab çəkəndə,
qəzetdəki jurnalist qız ona zəng vurdu və dedi ki,
vaxtilə Türkiyədə tanış
olduğu və haqqında məqalə yazdığı
görkəmli professor Bakıya qonaq gəlmişdir və
herontologiya barədə yerli mütəxəssislərə
mühazirələr oxuyacaqdır. Sabahkı
mühazirəsinə zəng edib, məni də dəvət
etmişdir. Çox maraqlı insandır,
etiraz etməsən, bir yerdə gedərik, güman edirəm
ki, sənin üçün də maraqlı olacaqdır.
Yeddi ilə yaxın öz elmi
axtarışları ilə əlaqədar Yaponiyada olmuş,
bu ölkədəki çoxömürlülüyün sirlərinə
bələd olmağa çalışmışdır.
Ona görə də onun elmi məqalələri
Avropada və Amerikada da böyük marağa səbəb
olmuşdur.
Mühazirə Dənizkənarı bulvardakı Muğam
evində təşkil olunmuşdu. Jurnalist qız tərcüməçi
rəfiqəsi ilə bir yerdə mühazirəsinə qulaq
asmağa gəldiyini professora mobil telefonla çatdırdı.
Professor onları girişdə
qarşıladı və Ruhiyyə ilə tanış olduqda
heyranlığını gizlədə bilmədiyindən
dedi:
- Əcəba, nə gözəl rəfiqən
vardır. İlk dəfədir ki, mühazirəmə belə
gözəl xanım təşrif buyurmuşdur, gərək mən
bu cəhəti də
bugünküçıxışımın uğurlu alınması
üçün nəzərdən qaçırmayam.
Ruhiyyə ona xoş sözlərinə görə minnətdarlığını
bildirdi və qeyd etdi ki, uzunömürlülük problemi mənim
xüsusi maraq dairəmə daxildir, çünki mən o qədər
də qoca olmayan ərimi itirmişəm və hər ikimiz nəyə
görəsə arxayın idik ki, hələ bir yerdə biz
uzun ömür sürəcəyik. Lakin tale vəfasızlıq
göstərdi və ərim infarktdan vəfat etdi. Rəfiqəm
mənə sizin tədqiqatlarınız barədə xeyli
danışmışıdır və sizin kimi uzman elm
adamı ilə tanış olmaq mənim
üçün çox xoşdur.
Professor üzr istəyib, çıxışına
hazırlaşmağa getdi. Zalda çoxluməşhur
tibbalimləri, bioloqlar, həmçinin, dövlət xadimləri
və deputatlar əyləşmişdi.Ruhiyyə ilə
jurnalist qız onlarla müqayisədə sadə adamlar
zümrəsinə daxil edilə bilərdi. Tibb
universitetinin məşhur kardioloq professoru
yığıncağı açıb, sözü yaxın
dostu adlandırdığı türk aliminə verdi və bildirdi ki, biz şadıq ki, hörmətli
professor vaxt tapıb, paytaxtımıza gəlməyə və
mühazirə oxumağa razılıq vermişdir. Hamı bu sözləri alqışlarla
qarşıladı.
Professor mühazirənin əvvəlində qeyd etdi ki,
Yaponiya uzunömürlülük sahəsində dünya
dövlətləri arasında birinci yeri tutur. Yüzdən
artıq yaşı olanlara görə də bu ölkə
başqalarından irəlidədir. Sonra o, Yaponiyada
olduğu müddətdə uzunömürlülük
problemini öyrəndikdə ilk dəfə sehrli bir sözlə
- "ikiqay" ifadəsi ilə tanış
olmuş, həm də uzun və xoşbəxt həyatın
yapon sirrini öyrənməyə
çalışmışdır. Yaponlar həyatın
mənasını öyrənməyə cəhd edirlər və
bu vaxt ortaya "ikiqay" termini çıxır. Bu
ölkədəki Okinava adası uzunömürlülüyə
görə irəlidə gedir, hər yüz min sakinə 25 nəfər
100 yaşa çatmış adam
düşür ki, bu da orta dünya səviyyəsindən
xeyli yuxarıdır. Burada çoxlu faktorlar -
sağlam qida, təmiz hava, yaşıl çay içmək
və xoş iqlim də mühüm rol oynayır. Lakin uzunömürlülüyün ən vacib cəhəti,
ada sakinlərinin icra etdikləri ikiqaydır. Onun köməyi ilə adada yaşayanlar dərin
qocalığa qədər fəal olaraq qalır və həm
də xoşbəxt ömür sürürlər. Onlar əla fiziki formalarını və həyatsevərliklərini
ahıl yaşlarında da saxlayırlar. Onlar
olduqca nikbin görünürlər, daim gülür və
zarafat edirlər.
Əlbəttə, məni ikiqayın müəmmalı
fəlsəfəsi çox maraqlandırırdı. Məlum oldu ki, tarixində
ada fəlakətlərdən də yayına bilməmiş,
vaxtilə bədbəxtliklərlə də üzləşmişdi,
İkinci Dünya müharibəsində burada 200 min nəfərə
qədər günahsız adam
ölmüşdü. Lakin ada sakinləri qalib
amerikanlara qarşı qəzəb hissi ilə
yaşamamış, onlarla yaxın adamlar kimi
davranmışdılar. Müharibənin
günahkarı isə Asiyaya hökmranlıq eşqində
olan yaponlar özü olmuşdu, amerikanlar onlara cavab vermək
üçün müharibəyə cəlb olunmuşdular.
Yaponlar həm də uşaqlıqdan icmaya məxsus
olmaq hissinə sahib olur, kollektivdə işləməyi,
bir-birinə kömək əlini uzatmağı sevirlər.
Hətta qoca yaşlarında da hər bir
günü, varlığın şüurlu qaydada onlara
töhfəsi kimi qiymətləndirməklə, sevinclə
qarşılayırlar.
Həyatdan həqiqi sevinc almaqla uzun ömürə yiyələnmək
daha vacib məqsəd sayılmalıdır. Yaponlar güman edirlər
ki, hər bir adam öz ikiqayına malikdir,
biz isə bunu həyatın mənası
adlandırırdıq. Yaponiyada adamlar hətta
istirahətə yollandıqda da, mübaliğəsiz olaraq,
daha çox fəal həyat sürürlər. Əslində, onlar sevdiyi işlə məşğul
olmağı davam etdirməklə, pensiyaya
çıxmırlar. Ən başlıcası isə, hər
bir adam üçün həyati məqsəd
çox mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Yaponlar təkcə
uzun ömür yaşamırlar, həm də ağır xəstəliklərdən
nisbətən az əziyyət çəkirlər,
ona görə də qocaların çoxu gümrahlıq və
səhhətin əla vəziyyətini nümayiş etdirirlər,
bu mənzərəni görəndə adam buna inanmaq da istəmir.
Ona görə də onlarda dementsiya hallarına,
ağılın azalmasına da nisbətən az
rast gəlinir. İkiqay - hər günü dərindən
hiss etməklə keçirmək əsasında həyata
münasibəti müəyyən edir.
İkiqay sözünün mənası dəyərə
malik olan, irəlidə olmağı mümkün etməklə,
lider olmaq və gözəl həyat deməkdir. Yaponlar tərəvəzi
və tofunu (soyadan hazırlanan pendiri) çox, lakin xırda
porsiyalarla yeyirlər. Uzun ömrün
şərtləri pəhriz, fiziki fəallıq, ikiqaya
şüurlu qaydada əməl etməkdir. Burada sosial əlaqələr,
sədaqətli dostlar və möhkəm ailə heç də
az əhəmiyyət kəsb etmir. Onlar izafi fiziki məşğuliyyətlə də
özlərini yormurlar, həm də hər gün hərəkət
edirlər - gəzir və ya torpaqda işləyirlər.
Onların pəhrizindən də çox
şey öyrənmək olar, onlar ancaq ac olanda yeməyə
üstünlük verirlər və deyirlər ki, yeməkdən
sonra mədə yalnız 80% dolu olmalıdır. Əcdadlardan qalmış bir müdriklik də
çox yeməməyi məsləhət görür. Həm
də onlar yeməyi kiçik boşqablarda verirlər, ona
görə də az yeyirlər.
Alimlərin tədqiqatına görə, hüceyrələrin
yenidən generasiyası insanı 120 ilə qədər
yaşamağa qadir edir. İnsan həyatının harmoniyası
üçün bədən də, ruh da eyni dərəcədə
vacibdir, bu vaxt bədən sağlamlığı ruhi
sağlamlıqdan asılıdır və əksinə.
Cavanlığı saxlamaq üçün
yeniliyi qəbul etməyi bacaran canlı, çevik ağıl
vacibdir. Cavan ağıl adamı sağlam həyat tərzinə
can atmağa məcbur edir, bu da qocalığı təxirə
sala bilir. Ona görə də ağılın
gimnastikası çox vacibdir. Ağılı
gündəlik ağırlıqlardan qorumağın
düzgün vasitəsi, beyni yeni informasiya ilə yükləməkdir.
Hər gün nəsə yeni bir şeyi bilmək,
oyun oynamaq, başqa adamlarla ünsiyyətdə olmaq beynin
qocalmasını ləngitmək üçün çox
vacibdir. Çoxları stresdən qorxur,
lakin ibtidai insan tez-tez təhlükə ilə üzləşdikdə,
yırtıcı heyvanlarla qarşılaşdıqda
qaçmaqla, harasa dırmaşmaqla özünü stresdən
qoruyurdu. Stresdən qaçmağın
yolu hər bir adamın şüurlu qaydada onun təsirini
azaltmasıdır. Həm də unutmaq olmaz
ki, yüngül stress sağlamlıq üçün
faydalıdır. Kiçik dozalarda stress orqanizmə
müsbət təsir göstərir.
Günəş həyat üçün nə qədər
böyük əhəmiyyət daşısa da, vaxtından əvvəl
qocalmağın başlıca faktorlarından biridir. Ona görə
də günəşdən qorunmaq məsləhət
görülür, Şərq adamları kimi bu, bizim
üçün də mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Qocalıqdan qoruyan birinci vasitə
yuxudur. Həyat tərzi də
uzunömürlülük üçün vacib şərtlərdən
biridir. İncəsənət xoşbəxtlik
gətirməklə və həyata məna verməklə
ikiqay hesab olunur. Rəssamlar ikiqay alovunu
axıra qədər qoruyub saxlayanlardan biridir, onlar bu məsələdə
qədim Roma vestalkalarını yada salırlar. XIX əsrdə yaşamış böyük yapon rəssamı
Hokusay özünün məşhur "Fucinin yüz
görünüşü" qravüralarını 70
yaşından sonra yaratmışdı.
Bir cəhəti də qeyd etmək lazımdır ki, Yaponiyada uzunömürlülük bu ölkənin mədəniyyəti ilə sıx bağlıdır. Daim fəal olaraq qalmaq üçün öz ikiqayına malik olmalısan, bu yol göstərən ulduz insanı bütün həyatı boyu öz arxasınca aparacaqdır, bu da onun üçün yaratmağın və cəmiyyətə fayda verməyin vacib motivinə çevrilir. Sadəcə olaraq, həyatın mənasını axtarmaq lazımdır. İnsan əlindən azadlıqdan başqa hər şeyi almaq olar, azadlıq isə ona imkan verir ki, mövcud şəraitlərdə necə yanaşmağı seçməyi bacarsın. Qəribə görünsə də, insana sakit həyat lazım deyildir, ona çətinliklər lazımdır ki, öz bacarğından istifadə etməklə onlarla mübarizə aparsın. Həyatın mənası hər kəsin özününküdür və ömür boyu çox dəfələrlə dəyişə bilər. Ona görə də daim öz məqsədini yaddan çıxartmamalısan, öz daxili dərinliyinə nəzər yetirməli və ikiqayını tapmalısan. Prosesə girişərək, öz ikiqayının üzə çıxmasına imkan vermək vacibdir.
Yaponların fərqləndirici xüsusiyyətlərindən biri onların təmizkarlığa ciddi riayət etməsi, şəxsi gigiyenalarına böyük qayğı göstərmələridir. Onlar ciddi-cəhdlə yuyunduqdan sonra furo adlanan çəlləkdəki qaynar hərarətdə olan su vannası proseduralarını hər axşam qəbul edir, sonra yatağa uzanırlar. Bunu bütün ailə üzvləri edir, çünki yalnız yaxşı yuyunduqdan sonra furoya girirlər. Bu, həm də qış vaxtı qızdırılmayan otaqda yatmaq üçün bədənə xeyli istilik verir. Yaponiyada geniş yayılmış bu prosedur ən azı erkən orta əsrlərə gedib çıxır. Amerikan yazıçısı Ceyms Klavell özünün "Syoqun" romanında sadə yapon kəndlisinin də bədən təmizliyinə ciddi fikir verməsini geniş təsvir edir, ingilis dənizçisi ilə münaqişə səhnəsində bu, özünü tam şəkildə əks etdirir. XVI əsrin sonunda ingilis gəmisi Yaponiyaya gəlib çıxmışdı. Yaponlar komanda üzvlərini həbs etmiş, lakin kapitanı əvəz edən losmandan gəmiçiliyə dair sirləri öyrənmək üçün onu zindana atmamaşdılar. Daymyo - mülkədar onu evində ayrıca saxlamaq üçün bir kəndliyə təhkim etmişdi. Onlar evə qədəm basan kimi kəndli ingilisdən çimməyi tələb etdi. Həm də əlavə səbəb kimi, ondan iy gəldiyini dedi. Losman imtina edib, çimmək istəmədiyini bildirdi, ona yad olan işdən qaçmaq istədi. Axı ingilislərdə yaponlardan fərqli olaraq şəxsi gigiyenaya diqqət verilmirdi. Həmin XVI əsrdə, kraliça I Elizabetin sarayında işləmiş məmur yazırdı kı, o, ömründə ikicə dəfə çimmişdir, bir dəfə doğulanda, ikinci dəfə isə evlənəndə. Axırıncısı ona görə baş vermişdi ki, təzə gəlinin çimdiyini görüb, onun bu naməlum hərəkətini sadəcə təkrar etmək istəmişdi. Ev sahibi çimməyi təkid etdikdə, losman yenə onun israrına məhəl qoymayanda, yapon karate priyomundan istifadə edərək ingilisi vurub, yerə sərmişdi. Zərbə ağır olduğundan losman inadkarlıq etsə, ev sahibinin onu öldürəcəyindən qorxub, göstərişinə əməl etməli olmuşdu.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 16 aprel.- S.22.