Ürəkdən güc
alan poetik səs
ADİLƏ
NƏZƏRİN ŞEİRLƏRİ HAQQINDA
DÜŞÜNDÜKLƏRİM
Adilə Nəzər (Adilə Həsən qızı Nəzərova) artıq 7 şeir kitabının müəllifidir və imzasını çoxdan tanıdıb. İndi şairlərin türk, rus, fars,
ingilis dillərində
şeirləri ilə
çıxış etməsi
qətiyyən təəccüb
doğurmur. Adilə xanım da
"çoxdilli" şairdir.
Onun İraq Yazıçılar
Birliyinin üzvü olması da sensasiya sayılmaz. Və Adilə xanımın filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru kimi fəaliyyəti də
("Azərbaycan dilində
fəlsəfə terminlərinin
izahlı lüğəti",
40-a qədər elmi məqalənin və bir monoqrafiyanın müəllifidir) buraya əlavə olunsa (hələ aldığı
"Can yarlığı" mükafatını, respublikada
və xarici ölkələrdə elmi
konfranslarda çıxışları),
görün Adilə xanım necə zəki bir qadınmış
deyərsən...
Sabah Adilə Nəzər hansı şirkətinsə
prezidenti ola
bilər, ya bir yaxşı vəzifə kreslosunda əyləşə bilər.
Amma mənim nəzərimdə
o şairdir. Şairlik
isə nə vəzifədir, nə də hansı qurumunsa sədrliyi... Şairlik ürəklə baş-başa
verməkdir, həyatı,
dünyanı, gözəlliyi,
təbiəti, Günəşi,
Ayı, ulduzları, gülü-çiçəyi hamının gördüyündən
fərqli görməkdir.
Hansı
ağrılardan çıxdın,
Hansı əzablardan gəldin?
Harda ağladın kim
bildi,
Kim bildi ki, harda güldün?
Ruhumun yağmur havası,
Könlümün duman yerisən.
Kiminin ümid işığı
Kiminin güman
yerisən.
Sən elə müqəddəssən
ki,
Ayağıyalın girirəm.
Aynaya baxanda sanki,
Məni yox, səni görürəm.
Oxuduqca hər sətrini,
Hər hərfini
seyr edirəm.
Sənin
özün olum deyə,
Ta, adımı şeir edirəm.
Şairin şeir ömrü yaşamağı barədə
etirafları çox eşitmişik.
Adilə Nəzərin ayrıca
"Şeir" şeiri
də var. Burada onun şeirə müxtəlif yanaşmaları
ilə üzləşirik. Şeir
nədir sualına cavablar səslənir:
Şeir
bir az
Tanrıyla dostluq yaratma ittifaqıdı,
Bir az da şeirin özünü tanıtma ixtirası.
Bir az da buludların
Yaddaşındakı yağışların lirikasıdır.
Şeir sözə vurğunluq sənətidi.
Şairin
tanrı ilə dostluq yaratmaq "ittifaqı" barədə
çox eşitmişik,
bir az
da özünü tanıtma "ixtirası"
- məlum. Bəs sonra? Hələlik təzə bir söz eşitmirik.
Amma:
Şeirdən əvvəl ağrısı
gəlir,
Şeir,
həm də ömrü
uzadan nəfəs
Yıxıl, hər misrasına
səcdə et,
Şeir
bazarıdır könlüm...
Təbii ki, Adilənin şeir haqqında fikirləri onun özünün düşüncələridir. Bəzən heç
razılaşmırsan da.
"Şeir adi qulağa xoş gələn uzaq bir coğrafiyadır, rəng korluğudur, səs karlığıdır"
yaxud "bir ucuz sevgiyə bir bahalı canın ödənişindən
epitafiyadır" - razılaşmaq
olmaz... Şeiri bu qədər
sağa-sola, coğrafiyaya,
epitafiyaya sürükləmək
neçin?
Amma Adilə Nəzərin elə şeirləri var ki, o "coğrafiya"nı, o
"epitafiyanı"da yıxıb
sürüyür, əsl
şeir obrazı ilə qarşımızda
canlanır. Atasının
xatirəsinə həsr
etdiyi "Mən ağladım" şeiri
kimi...
Ağlamaq - patoloji mənada anlaşılsa, hüzn, ələm, haqqıraq gətirər. Amma bu şeirdə
ağlamaq kövrəkliyin,
həzinliyin poetik ifadəsinə çevrilir.
Qızılı saçlarını gün yandıran iyul gecəsiydi...
Gündüzün havarı, gecənin
sükutu ağı dedi,
Mən ağladım.
Yeddi gün əvvəl -
Ramazanın ilk günündə xəzan gəldi,
Bütün yarpaqlar tarımar oldu, titrədi, üşüdü.
Həyat budağından bir yarpaq düşdü - ata adında.
Desəm ki, Adilə Nəzər əsl ovqat şairidir, inandırmaq çətin
olmaz. Şeir elə ovqatdan,
əhval-ruhiyyənin rəngarəng,
çeşidli çalarlarından
yaranmırmı - deyəcəksiniz.
Amma məsələ burasındadır
ki, hər şairin ovqatı onun öz fərdi
dünyasının bəlirtiləridir.
Bahar qışdan betər ola
bilərmi? Bu da ovqatdan asılıdı:
Xəbərin oldumu?
Çox
çağırdım bu
gecə,
İlk heca və son heca: -
Al apar məni
Bu xəzan vurmuş baharın əlindən,
Allah
Bu bahar gözümdən düşdü,
Bu bahar məni qışdan betər üşütdü.
Elə güman
eləməyin, Adilə
Nəzər yalnız
ovqat şairidir; canında yatıb qalan duyğularını ovqatı gələndə
şeirə çevirir,
hətta gününü
də qeyd edir (2 dekabr "şeiri" və sair). Və elə güman eləməyin ki, onun sevgi
şeirləri ancaq
pessimist ovqat aşılayır
sənə, mənə,
ona...
Xocalı işğal olunanda qəfəsdə bir quş... harada olduğunu anlamadığı
dar və tüstülü bir qəfəsdədir. Xain gözətçilər tez-tez
içəri dalıb
süngüləyirdilər hiss etmədiyi bədənini...
Yaxud:
Çətindir xar olmaq yağı içində,
Bu xalq ümidindən
hələ güc alır.
Qalıb
dərd içində,
ağı içində
Əsir düşən körpələri,
qocaları.
Qarabağın şəhid düşən
balası
Xocalıdır, Xocalıdır, Xocalı.
Və Adilə Nəzər o illərdə - 44 günlük
savaşdan öncə
yazdığı bir şeirdə "Lap hönkürüb
ağlaram, axsın yaşım bulaq tək, Bilim, Xarıbülbüllər açıb
ləçəklənəcək",
"sinəsindən qoparsa
Qarabağ adlı dağı, gözlərimi
möhür tək o dağa basdıraram" -
deyir. İndi göz yaşlarının
bulaq təki axmağına lüzum yox, Xarıbülbüllər
ləçək-ləçəkdir...
"Əsgərə məktub"
şeiri hecanın az-az rast gəlinən
on ikiliyində yazılıb
və uğur- xeyir dua - yola
salma mərasimi ilə səsləşən
ritmə uyğundur:
Tələsir qonmağa üçrəngli
bayrağın,
Laçında, Şuşada başına
hər dağın.
Azadlıq gözləyir o əsir
torpağın,
Qisasın qalmasın - şərəfə
toxunur.
Hələ ki, yurd-yuvam, el-obam dardadı,
Hardadır qələbən, zəfərin
hardadı?!
Yolunu gözləyən qız intizardadı,
Adına
dualar oxuyur, oxuyur...
Adilə Nəzərin şeirlərini
fəsil bölgüsü
ilə səciyyələndirsək,
deyərik ki, bu şeirlər payız fəslinə daha çox oxşayır. Özü də bunu etiraf
edir:
Payız
hakim olub şeirlərimə,
Nə yazsam vərəqdə saralıb
solur.
Hələ tab edirəm bu ayrılığa,
Gecəni çəkirəm səhərlərimə.
Vaxt gələr,
yazaram yazdan, hələ ki.
Payız hakim olub şeirlərimə.
"Əsən dəli
küləklər" də,
ağac olmaq istəyi də, yağışı dinləmək
də payızdan, daha doğrusu, payızın şair ürəyində sakin olmasından xəbər verir. Amma bu məsələnin
ancaq zahiri tərəfidir. Əsas odur
ki, Adilə Nəzərə nə qədər subyektiv səslənsə də, payız şairi - darıxan qadın deyə bilərəmmi?
Yenə
də onun bir etirafı:
Hər yerdə eyni fəsil, hər yerdə eyni hava,
İçim çölüm payızdı,
Rəngim də avazdı.
Köç edən durnaların
avazına boylanır
İçimdə rəngi solan gül qoxulu ümidlər.
Çölümdə göy üzünün ətəyindən sarmaşan
o boz-qara buludlar.
Adilə
Nəzərin şeirləri
və şeir kitabları barədə bir neçə məqalə ilə tanış olmuşam. Tərifləyiblər, xoşlarına gələn
şeirlərindən misallar
da gətiriblər.
Amma bir suala cavab
verilməyib ki, axı, bu Adilə
Nəzərin poetik inkişafı, bir şair kimi irəliləyişi nəzərə
çarpırmı? Başlıca uğurları hansı yöndədir, zəiflikləri
necə?
Adilə Nəzərin artıq fərdi üslubu da, deyim tərzi
də özünəməxsusluğu
ilə seçilir. Əgər poeziyada
SƏS məfhumu da bir faktor kimi
götürülürsə, Adilə Nəzərin də poetik səsi formalaşıb.
Məncə, onun
"50 yaşın şeiri"ni elə bu mənada SƏS də adlandırmaq olar. Bu SƏSin güc aldığı mənbə ürəkdir:
Sən məni
yaza bilərsənmi?
Anlada bilərsənmi
ruhumun rəngini?
Səhərlərimin yağış
qoxusunu,
Gündüzlərimin sıxıntılarını...
Adilə Nəzərdən gətirdiyim
şeir parçaları
onun sərbəstdə
yazdıqlarıdır. Amma o hecada da mükəmməl
şeirlər yazır:
Dünya-aləm sevgi dolu,
açılıb könlümün
yolu.
Dil-dil ötən bir bülbülü
Yazır məhəbbət şeiri.
Qəlbim
oda yanır hər gün,
Gözlərim yoluna sürgün.
Əlim
nə soyuq, nə yorğun,
Yazır məhəbbət şeiri.
Yaxud:
Bir göl kimiyəm, lalam,
Sən axar çaysan hələ.
Mən səndə daşam, liləm
Çöküb axa bilmirəm.
Sən mənim can evimin
Təməl bina daşısan.
Evim çökəcək deyə
Söküb ata bilmirəm.
Adilə
Nəzər bir şeirində yazır:
Mən niyə həsrətə qucaq açım ki,
Mənim də dərd adlı öz sevgilim var.
Onun dərd adlı sevgilisi sözdür, şeiridir... Əgər beləysə, eşq olsun o Dərdə!
Yusifli Vaqif
525-ci qəzet.- 2022.- 16 aprel.- S.19.