Mir Cəlal nəsrində təbiət:
dolğun təsvirlər, canlı lövhələr
Görkəmli
yazıçı və alim Mir Cəlal geniş
yaradıcılıq diapazonuna malik ədibdir. Ötən əsrin
30-cu illərindən müxtəlif temalı hekayələr,
povestlər, romanlar qələmə alıb. O, əsərlərində
yaratdığı müxtəlif situasiyalarda yüksək bədii
amalına sadiq qalıb. Bizim nəsil orta məktəbdə
oxuyarkən yazıçının məşhur "Bir gəncin
manifesti" romanı sayəsində onun
yaradıcılığı ilə tanış
olduq. Əsərdəki Ana və Bahar
obrazlarını qəlbən sevdik. Baharın
anasının qoruyub-saxladığı xalçanı bazarda
ingilisə satmadığını, "itə ataram, yada
satmaram" deyə qoltuğuna vurub evə qayıtmasını
səhnəsini xatırlamaya bilmərik...
Mir Cəlal əsərlərində hadisələrin
substansiyasında - mahiyyətində, şeylərin dəyişməz
məzmununda təbiətin bir görünümünü
verir. Səhərlər işə tələsənlər
yağışlı, rütubətli havada
çaşqın-çaşqın dayanacaqlara tələsirlər.
Budur, belə bir mənzərənin təsviri: "Səhər
yenicə açılmışdı. Yağışlı
bir gün idi. Elə yağırdı, deyəsən,
göydən yerə dolça ilə su tökülür.
Navalçalar kran kimi işləyir,
küçələrdən su gedirdi. Üfüqlər
elə qaralmışdı, deyərdin bu hava daha
açılmaz. Rütubətli
ağır havada hər şey bomboz, kədərli idi. Hələ sönməyən lampalar limona bənzəyirdi.
Adamlar yerə baxır, yeyin ötür,
bir-birini basıb tramvaylara doluşurdular. Cəld
ötən çətirli qadınlar səyyar çadır
kimi görünürdü. Yer, səma
qazan kimi pıq-pıq qaynayırdı".
Bu lövhənin "yaşını" təyin etmək
çətindir, bəlkə də mümkünsüzdür. Ona görə
ki, yazıçı bu ab-havanı yaşayıb.
Mir Cəlalın həssas müşahidə qabiliyyəti
ona təbiətin incəliyini təsvir etmək imkanı
verib. Dan yerini sübhdən oyananlar daha aydın
görürlər, onun "hərəkət dairəsini"
təsəvvürlərinə gətirirlər. Mir Cəlal
da özünəməxsus zövqlə yanaşaraq belə
bir təsvir qələmə alır: "Dan yeri
ağarır, göylərə gümüş kimi bir
parıltı gəlir. Xəfif və sərin
yay küləyi bağlardan, bostanlardan, çiçəklərdən,
lalələrdən ötərək hər yerə ətir gətirir".
Yaxud:
"Günortanın istisi ağacların arasına dolmuş
havanı ağırlaşdırmışdı. Qarğalar qoca çinarların başında
çırpınır, böcəklər kölgələrə
dolub səslənirdi".
İki
etüddən göründüyü kimi,
yazıçının zövqü onu hissi vasitəsilə
cismə (şeyə) doğru çəkmişdir, elə
düşünməyək ki, zövq mənəvi aləmdən
ayrıdır, kənardadır, əksinə, insanın (o
cümlədən, ədibin) ruhi aləmi və ideyaları ilə
bağlıdır, ahəng təşkil edir. Oxucu günəşi
öz zövqü ilə seyrə dalır, biri istisinin həsrətindədir
- bədəni (canı) qızsın, basqası onun səpələdiyi
şüaların sorağındadır, daha özgəsi
günəşin qüruba endiyinə baxacaqdır, Mir Cəlal
isə yazır: "Günəş dağların,
bağların uca qovaq ağaclarının altından min il
bundan əvvəl atılmış, lakin hələ
soyumamış, uzaq sürən top qülləsi kimi yüksəlirdi.
Burada, bu tənha qamışlıqda başlanan
atışmanı nəzərə almasaq hər yer, hər tərəf
sakit və durğun görünürdü... Nə
üfüqlərdə tüstü, nə dərələrdə
duman, nə dağlarda bulud görünür, nə yerlərdə
fəryad eşidilirdi. Ani sakitlik
müdhiş və böyük günlərin sərlövhəsini
yazırdı".
Yazıçı müşahidəsindən
süzülən zövq bu cür yaranır. Burada zövqlə
həzz, böyük dramaturq F.Şiller demişkən,
bir-birinə bağlıdır. Savadlı,
mədəni oxucuda estetik zövq - təbiətdən həzz
almaq təfəkkür tərzilə sıx
bağlıdır və bunu təbiətdən umur.
Mir Cəlal
bir məqamda belə bir lövhə təsvir edir: "Dərə
nə dərə! Elə bil böyük dənizləri
dolduran çayların hamısı buradan axıb
ötmüşdü. Çılpaq, uca,
müdhiş qayalar tərtəmiz, bomboz. Fikir
edirsən ki, bədəni çölə
çıxmış yerdir. Dərənin
tərkindən, göz işləyən yerdən
parıltı gəlir, ancaq su görünmür. Sarıköynəklər, qaranquşlar qayalar
arasında oynaşır, kollar arasında itirlər".
Mir Cəlal
təbiətdə axtardığı və gördüyü
predmetlərə həyatın ifadəçisi kimi
yanaşır, onun nəzərincə zahirən diqqəti cəlb
etməyən, atılıb qalmış hansısa daş
parçası onun üçün canlıdır, həyatı
öz anlayışında görmək istəyir, həyatı
ifadə edir, yaxud həyatı xatırladır, bu məqamda
gözəlliklə xeyirxahlıq bir-birini tamamlayır. Yazıçı üçün maraq doğuran
bir nüans da var ki təbiət səhv edə bilər, lakin
sənət əsəri təbiətin bu səhvini düzəltməlidir.
Meşədə sular axır, bulaqlar
çeşmələnir, yarpaqlar xəzəlləşir,
kollar, bənövşələr uyuyur, təbiətin
görünümüdür. Yazıçı isə
bu "adiliyi" öz təxəyyülündə başqa
şəkildə oxucuya təqdim edir: "Meşənin
arasından axan sular yaşıllıqlarda gümüş
kimi işıldayıb qayaların altına soxulur. Bir az yuxarıda, az qala torpaqdan
üzülmüş, üstünü xəzəl
basmış, lakin nazik budaqlarını göyə uzadan,
yaşamaq istəyən kollar görünür. Onların dibində tək-tək baş qaldıran
bənövşələr yoldan ötənlərə baxır".
Beləliklə, anlayışımız təzələnir.
Bu meşə bizə böyük rəssam
İsaak Levitanın "Sokolnikdə payız
günü", "Yağısdan sonra", "Əbədi
dinclik" tablolarını xatırladır. O şəkillərdəki
meşə, payız, hərçənd, qüssə gətirir,
insan kədərli olarkən kətana köçmüş mənzərələrdə
belə bir hissi yaşadır. Mir Cəlalın
təsvir etdiyi meşə, çinar, sular nikbinlik
aşılayır. Levitanı bir
qadının səsi məftun eləmişdi, gecələr
oxuyan qadın üçün darıxırdı. Naməlum qadın kiçik çətirini
açmağa tələsirdi, amma açılmırdı,
axır ki açıldı, yağış onun ipək səthindən
axmağa başladı. Qadın
yavaş-yavaş uzaqlaşdı. Levitan
onun üzünü görmədi, eləcə də
qadın. Rəssam söz adamı deyildi bu
mənzərəni yazsın. Mir Cəlalsa
yazıçıdır, gördüyü qadın onu sözə
çəkmişdir: "Uca çinarın altında göy
kələğayılı, əli boxçalı bir
qadın dayanıb şimala qoşa simlər kimi uzanıb gedən
və birləşib gözdən itən yola baxırdı. Qoca çinarın gümüş yarpaqlarında
meşədəki kimi uğuldayan külək qadının kələğayısını
alıb aparmaq istəyirdi. Qadın kələğayısının
ucunu əlinə dolayıb, o biri əlini alnına kölgəlik
verib lap uzaqlara, üfüqlərin dərinliklərinə
baxır, köksünü ötürürdü". Təbiətdən
zövq alan Levitan və həyatda
müşahidə edən Mir Cəlal
dünyagörüşündəki belə bir maraqlı
paralellik!
Belə bir fikir var ki, sənətkar üçün əsl
məsələ əşyanın ruhuna, cövhərinə
varmaqdır. Obyektlər qarşısındakı
duyduqlarımı anlada bilmək üçün onları
yenidən yaratmaq, biçimi və rənglərilə yenidən
yaratmaq məcburiyyətindədir. Mövzunun,
motivin qarşısına keçdiyi zaman o motivin, mövzunun
anlayışda oyandırdığı təəssüratı
canlandırmalıdır. Bunun
üçün təbiətdən vaz keçə bilməz,
çünki hər şeyi ondan alır. Qəlbində
oyanan sarsıntıların hamısını təbiət
oyandırır. Deməli, insan nə diləsə
təbiətdə tapır, adamın özü də təbiətin
deyilmi?!
İnsan təbiətin oyanışı ilə həyatını
davam edir, torpağa sarılır, əkib - becərir, cida boyu
qalxan günəşi salamlayır, səcdə qılır. Həyat eşqi beləcə
doğulur Mir Cəlal yozumunda: "Bağçalar dərəsinin
sağ tayında Cənuba doğru axıb gedən və təzəcə
şumlanan əkin yerləri məxmər kəmər kimi
dağları qucmaqda idi. Zəmilərdən
qalxan nəmli torpaq qoxusu yenicə açılan bənövşə,
quzuçiçəyi ətrinə qarışaraq havaya bir təzəlik,
mülayimlik gətirmişdi. Səhər
soyuğundan sonra yumşalan hava hələ də narahat kimi
çırpınır, bir anda da eyni vəziyyətdə
qalmırdı. Cida boyu qalxan günəş
cənuba axan müxtəlif biçimli, müxtəlif şəkilli
əlvan buludlar arasında gah çıraq kimi yanır, gah
köz kimi sönür, gah kəhrəba kimi saralır, gah sədəf
kimi parıldayırdı. Karvan-karvan
ötən seyrək buludlar ardınca nəsə bir
aydınlıq, bir parlaq gündüz olacağı yəqin
idi. Aşağılarda, dərənin qovuşan yerlərində
isə baş-başa verən söyüd, qələmə,
qarağac, vən, iydə, zoğal
ağacları küləyin səmtinə doğru can atmaqda,
sanki kökdən çıxıb haralarasa getmək arzusunda
idilər".
Təbiət həyatı beləcə yaradır - insanları dünyaya gətirir, nemətlərilə qidalandırır. İnsanları milyon-milyon yaratdıqları ilə bir-birinə bağlayır, yaşın zirvəsinə aparır, özü isə qocalmır. Təbiət insanlar arasında körpü yaradır, onların qəlbini, varlığını tərpədir, həyəcanlandırır. İnsanın fiziki varlığı təbiətin bu iqtisadi qayğısından asılıdır, onun zənginliyi instiktiv olaraq münasib maddi vəziyyət tələbatı yaradır, yaşamağa zəmanət verir, eyni zamanda ondan zövq alır: təbiətşünaslar təbiəti sadəcə öyrənmir faydalanır, bu iş onlara ləzzət verir, çün təbiət gözəldir. İnsanların xeyiri naminə alimlər özünü bu gözəlliklər xatirinə uzun və ağır vəziyyətə salırlar. Andersenin nağıllarının birində qurumuş qızılgül kolu sərt qış günündə ağ ətirli güllərlə örtülür, çünki ona nəcib insan əli toxunub.
Mir Cəlal əsərlərində insan hisslərini təbiətdən ayırmır, harmoniyada təsvir edib, onun üçün Günəş, Ay, Meşə, Quşlar, Sular rəmzi məna daşıyıb, insan xarakterinin açılmasını əyaniləşdirib. Əsərlərində təbiətin predmetləri öz funksiyalarını yerinə yetirib:
- Günəş batırdı, batmasından da acıqlanmış kimi qızarmışdı: dağlardan, meşələrdən uzanıb gələn böyük, qara kölgələr üst-üstə mindikcə qatlaşır, qaralır, günə-şin bozarmış ətəklərini qamçılayırdı.
- Ay işığında, dağlar arxasından, Araz üstündən qalxanda yuyulmuş kimi tərtəmiz, gümüşü bədənilə görünür... Ay səssiz yerişilə sanki qalxmaq, göylərin üst qatında, piləkli, abı gərdəyin dalındakı yatağına girmək üçün tələsir.
- Buludları uca və qarlı dağların zirvəsindən coşub gələn, bütün ətrafı bürüyən bahar sularının həzin, riqqətli səsi isə get-gedə güclənir, gücləndikcə məntiqli, mənalı bir ahəng alır, hüdudları ötərək aləmi bürüyürdü...
Görkəmli yazıçımız Mir Cəlal zəngin nəsr yaradıcılığında ədəbi-bədii yaşantılarını təbiət duyğuları ilə harmoniyada verib, əsərlərini büllurlaşdırıb.
Mart, 2022
Allahverdi
EMİNOV
Pedaqogika
üzrə fəlsəfə elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 16 aprel.- S.18.