Azərbaycanın qədim dövlətçilik
tarixindən bəhs edən qiymətli əsər
Azərbaycan "Türk Ocağı" İctimai Birliyinin təşəbbüsü ilə
milli azadlıq hərəkatı mücahidi,
ictimai-siyasi fikir tariximizin nəhənglərindən
Mirzə Bala Məmmədzadənin "Azərbaycan
tarixində Türk Albaniya" əsəri çap olunub. İlk dəfə 1951-ci ildə Ankarada nəşr edilən bu əsər Azərbaycan
"Türk Ocağı"nın sədri, tarix üzrə fəlsəfə doktoru Akif Aşırlının
giriş, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Aydın Qasımlının ön
sözüylə yenidən
işıq üzü
görüb. Əsəri Azərbaycan
türkcəsinə jurnalist-araşdırmaçı
Sərxan Carçı
uyğunlaşdırıb. Azərbaycanın qədim dövlətçilik
tarixini əhatə edən, müxtəlif mənbələrə istinadən
yazılan kitab bu gün də
aktuallığını, elmi
dəyərini qoruyub-saxlayır.
Alban tarixşünaslığını,
irsini mənimsəməyə
çalışan erməni
və bəzi qafqazdilli xalqların iddialarının əksinə,
Albaniyada aparıcı
etnik soy-kökün türklərə məxsusluğunu
isbatlayan "Azərbaycan
tarixində Türk Albaniya" əsəri tarixin qaranlıq mərhələlərinə işıq
salır. Əsərdə Albaniyanın təşəkkülü,
siyasi-tarixi coğrafiyası,
etnik tərkibi tarixi mənbələrə
söykənərək araşdırılıb.
"Azərbaycan tarixində Türk Albaniya" əsəri istiqlal savaşının
yenilməz sərkərdələrindən
Mirzə Bala Məhəmmədzadənin (1898-1959) qələminin məhsuludur.
Kitabda qeyd olunub ki,
1951-ci ildə Ankarada nəşr edilən bu əsər çap olunan zaman Sovet Azərbaycanında
müstəqil milli-elmi
tarixşünaslığından əsər-əlamət yox
idi. Heç vahid sistem halında "Azərbaycan
tarixi" kitabı yazılmamışdı. Sovetlərin Qırmızı Professorlar
İnstitutunun ideoloji rəyi əsasında Azərbaycan xalqının
tarixi təhriflərə
məruz qalır.
Bütöv Azərbaycan tarixini
sistemləşdirmək əvəzində
yerinə ayrı-ayrı
alimlərin qısa oçerkləri yazılırdı.
Hətta,
XX əsrin əvvəllərində
qurulan ilk milli sosial-demokrat təşkilatı
"Hümmət"in işinə
ehtiyatlı yanaşılır,
bu qurumun fəaliyyətində milliyyətçilik
izi axtarılırdı.
Belə çətin tarixi dönəmdə mühacirətdə
sıxıntı içərisində
ömür sürən
M.B.Məhəmmədzadənin Azərbaycanın qədim
dövlətçiliyik tarixinə
türk dünyasının
tarixi kontekstindən yanaşması orijinal və fərqliydi. Həm də Azərbaycanın tarixi köklərinin sovetlər tərəfindən
təhrifə uğradılmağına
etiraz idi". Vurğulanıb ki, M.B.Məhəmmədzadə peşəkar
tarixçi olmasa da, kifayət qədər mütaliəli
olduğundan fars,
ərəb, rus dillərinə bələdçiliyi
ona müxtəlif mənbələri oxumaq şansı qazandırırdı.
Həyatı Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qurulmasına,
istiqlal hərəkatı
tarixinə bağlı
olan M.B.Məhəmmədzadə
Sovet Azərbaycanında
baş verən ideoloji təxribatların qaynaqlarını müəyyənləşdirməyə
imkan verirdi. M.B.Məhəmmədzadə "Azərbaycan tarixində Türk Albaniya"
əsərini yazmaqla gələcəkdə müstəqilliyinə
qovuşacaq Azərbaycan
dövlətinin hansı
ideoloji təxribatlarla
üz-üzə qalacağını
aktuallaşdırır və
gündəmə gətirirdi.
XX əsrin sonlarında
xaricdən, Rusiyadan ideoloji dəstək alan erməni
millətçi kəsimi
Dağlıq Qarabağ
problemini Alban tarixşünaslığı
əsasında meydanlara
daşıdı və
xalqı fəlakətə
sürüklədiyi tarixi
faktdır. Ömrünün sonlarına SSRİ-ni öyrənmə institutunda elmi şuranın sədri kimi böyük işlər görən M.B.Məhəmmədzadə Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünə
qəsdin hansı məqamlardan qaynaqlanacağını
sanki öncədən
görürdü. Avropa, Amerika
və əksər dünyanın müxtəlif
yerlərinə səpələnən
ermənilərin qədim
Alban dövlətinin tarixi
irsinə bütövlükdə
sahiblənmək istəyi,
həvəsi və ideyası, düşünürük
ki, M.B.Məhəmmədzadənin
bu kiçik həcmli əsəri yazmasına əsas səbəbdir.
Ətraflı
"Giriş"dən və dörd bölmədən ibarət
əsərdə müəllif
Albaniyaya dair özünəqədərki tədqiqat
əsərlərini incələyərək
qısa, lakin sanballı bir əsər meydana gətirib. Əsərin
"Giriş"ində müəllif
qədim yunan, latın, suryani,
erməni və klassik İslam müəlliflərinin əsərlərinə,
arxeoloji qazıntılar
nəticəsində o dövrdə
əldə edilən elmi məlumatlara əsaslanaraq göstərir
ki, Albaniya bir türk məmləkətidir.
Bu məmləkətdə yaşayanlar "Turani bir qövm" olub. Alban xalqından
bəhs edərkən
müəllif Strabona əsaslanaraq qeyd edir ki, gözəllikləri,
boyları, dürüstlükləri,
doğruluqları ilə
tanınan Albanlar at minməkdə, ox atmaqda, qılınc işlətməkdə
məharət sahibi idilər. Mirzə Bala Heredota, Çin mənbələrinə,
Deqiuqnesə və digər mənbələrə
əsaslanaraq Massaget Türkləri, Saka Türkləri, Hun Türkləri
və Göy Türklərlə Alban Türkləri
arasındakı oxşarlıqları
şərh etdikdən
sonra göstərir ki,
Xristianlığın zühurundan və ondan daha öncədən
başlayıb altı
yüz il sürən Turani Arsakalıların (Arsakların)
hakimiyyəti dövründəki
müştərək bir
həyatın təsiri
altında Alban Türkləri
ilə erməni və digər xalqlar arasında bir çox müştərək mədəni
müəssisələr meydana
gəlmişdi.
Əsərinin "Albaniyanın coğrafi durumu" adlı birinci bölümündə Mirzə Bala Abbasqulu Ağa Bakıxanovun "Gülüstani-İrəm" adlı əsərinə, Ptolomeyin və Xorenatsinin "Coğrafiya"larına, Plinus və VII əsr Alban tarixçisi Moyses Kaqankatvasinin əsərlərinə əsaslanaraq Albaniyanın coğrafi sərhədləri, Albaniyanın tərkibində olan prensliklər və Albaniyanın təbii sərvətləri haqqında məlumat verib. Göstərib ki, V əsrdə Hun Türklərinin dünyaya yayıldığı və Albaniyaya bir neçə dəfə səfər etdikləri, Ermənistanda hakimiyyətdə olan Arsakli Türk sülaləsinin süquta uğradığı dövrdə Albanlar Kür ilə Araz çayları arasındakı əraziləri içinə alan Arana yerləşiblər. VI-VII əsrlərdə şimaldan gələn digər Türk axınlarının basqıları nəticəsində isə Dərbənd ətrafındakı Albanya paytaxtı da o zamankı adı "Partav" olan Bərdəyə köçüblər. Bərdə Albanya dövlətinin yeni "Böyük Mərkəzi" halına gəlib.
"Albanyanın etnik təşəkülü" adlı ikinci bölümdə müəllif göstərir ki, Albanların Araz ilə Kür arasına çəkilməsi Dərbənd keçidi ilə güneyə axın edən Hun, Bulqa, Sabir, Xəzər və s. Türklərin basqısı altında baş verib. Hələ VII əsrin əvvəlində Albaniya tamamilə xəzərləşmişdi ki, həmin əsrin ortalarında ərəblər Azərbaycanı istila etdikləri zaman bütün Qafqaz ilə bərabər Albanyaya da "Xəzər məmləkəti" adını vermişlərdi. Tarixi mənbələrə əsaslanaraq Mirzə Bala göstərir ki, Albaniyanın dördüncü əyaləti olan Şəkidən ibarət bu Şəki prensliyinin səkkiz vilayətindən birini təşkil edən və "Sakalar yurdu" mənasına gələn "Şəki" "Sakaşenin" qısaldılmış bir şəkli idi. Bu Saka-İskit adlarına Albaniyanın digər yerlərində də sıx-sıx rastlanmaqdadır. Herodotun, Strabonun və digər yunan müəlliflərinin əsərlərinə əsaslanaraq Kür çayının mənsəblərində yaşayan Kaspilərlə bugünkü Hinduquşda yaşayan "Buruşaklar"ın əcdadı sayılan Kaspilərin eyni kökdən olduqlarını qeyd edən Mirzə Bala göstərir ki, Kaspilər Miladdan öncə 9000-4500-cü illərdə yaşamış olduqları təxmin edilən və Türküstanın Aşqabad bölgəsində aşkara çıxarılan "Anau" mədəniyyətinin də yaradıcıları olduğu təxmin edilməkdədir. Bu Kaspilərin vaxtilə Şumerlərlə bərabər Altayların qonşuluğunda yaşamış olduqları qüvvətlə təxmin edilməkdədir. Əsərinin üçüncü bölməsini "Albaniya tarixinə ümumi bir baxış" adlandıran Mirzə Bala Kaqankavatlı "Aqvanlar tarixi" və V əsr müəllifi Xoranatsinin III əsr süryani müəllifi Mar-Aras-Katinadan əxz etdiyi məlumatları ümumiləşdirərək göstərir ki, Böyük Arsak Albaniyanın şimal sərhədlərini təyin edərkən Qafqaz ətəklərində, dağ boğazlarında və keçidlərində yaşayan qövmləri özünə tabe etdirərək onları vergi verməyə məcbur edib. Mirzə Bala əsərinin "Albaniya adının mənşəyi haqqında" dördüncü bölməsində özünəqədərki müəlliflərin fikir və mülahizələrini şərh etdikdən və bir çox müəlliflərin, xüsusilə də erməni tədqiqatçılarının fikir və mülahizələrini elmi şəkildə rədd etdikdən sonra belə bir nəticəyə gəlib. "Albaniya" dağlıq, yüksəklik, parlaqlıq, igidlik, dövlət, məmləkət, millət və hakimiyyət məfhum və mənalarını bildirir. "Albaniya" türkcə bir kəlmədir. Albanlar türkdür. Albaniyanın etnik təşəkkülü, təkamülü və tarixi türklərlə bağlıdır. Albaniyanın Türküstan və Altay bölgəsi ilə olan münasibətləri yalnız iqtisadi münasibət deyil, daha çox qövmü və mədəni bir mahiyyət daşıyır. Müəllif əsərinə yekun vuraraq göstərir ki, bu qısa tədqiqat işi, tarixin qaranlıqlarına gömülmüş olan milli mənşəyimizin bulunmasıdır.
Azərbaycan "Türk Ocağı"nın ilk kitab layihəsi olan "Azərbaycan tarixində Türk Albaniya" əsərinin maraqla qarşılanacağı şübhəsizdir.
İsmayıl QOCA
525-ci qəzet.- 2022.- 16 aprel.- S.16.