Beynəlxalq elmi əməkdaşlıq
(Tarixçi alim Nərgiz
Əliyevanın "Azərbaycanda İslam mədəniyyəti"
kitabı haqqında qeydlər)
İki il bundan qabaq, 2019-cu ilin noyabrında Rusiya Federasiyasının Tatarıstan Respublikasının Bolqar İslam Akademiyasında "Rusiyada İslam tədqiqatları və dini elmlərin tədrisinin inkişafı" mövzusunda keçirilmiş konfransda Azərbaycan tarixi, irsi və mədəniyyəti tarixi üzrə görkəmli mütəxəssis olan tarix elmləri doktoru Nərgiz Əliyeva ilə tanış olmaq şərəfinə nail oldum. Bu, qısa görüş olsa da, aramızda elmi əlaqənin başlanğıcı oldu. Görüşdən illər keçəndən sonra bu yaxınlarda alimdən məktub aldım. O, "Azərbaycanda İslam mədəniyyəti" (VII-XIII əsrlər) kitabının ərəb dilinə tərcümə edilmiş ilk variantını mənə göndərmişdi. Bu, məni çox sevindirdi. Birincisi ona görə ki, alimin bu nəfis və gözəl kitabını mütaliə etməyim və ona ön söz yazmağım üçün məni şərəfləndirmişdi. Belə ki, kitab İslam ümmətimizin ölkələri arasında ortaq tarixi və mədəni məsələləri öyrənir. Biz bu məsələlərlə tanış olmalıyıq.
Sevincimin digər səbəbi isə bu idi ki, alimin kitabını oxumaqla parlaq İslam mədəniyyətinin şahidi olmuş gözəl tarixi dövrlərə yenidən yaxınlaşdım. Bu dövrlər çoxlu nəfis mərhələləri özündə birləşdirir. Onu oxumaqla İslam ümmətimizin uzaq düşmüş tərəfləri bir-birinə yaxınlaşır.
İşin çoxluğuna baxmayaraq, dr. Nərgiz Əliyevanın istəyinə müsbət cavab verdim və bu iş üçün bir neçə həftə vaxt istədim. Təxminən bir ay keçib, bu kiçik yazımda onun gözəl kitabı barədə fikrimi bildirmək, onu ərəb oxucusuna tanış etmək və sevdirmək istəyirəm.
Müəllif Nərgiz Əliyeva hazırda AMEA Azərbaycan Tarixi muzeyində araşdırma şöbəsinin müdiri işləyir. Buradakı işi ona böyük təcrübə qazandırıb. Onun ciddi araşdırmaları kitablarından və əsərlərindən görünür. Azərbaycan, rus və türk dillərində yazdığı əsərləri İslam ölkələrinin tarixi və mədəniyyəti barədə dərin araşdırmaların nəticəsidir. Onun əsərlərinə "Azərbaycan Yaqut əl-Həməvinin əsərlərində" (1999), "İbn Makula azərbaycanlı alimlər haqqında" (2014), "Azərbaycanın elmi-mədəni mühitinin öyrənilməsində ərəbdilli ədəbiyyatın rolu (XI-XIII əsrlər)" (2015), "Şeyx əs-Siləfi və Azərbaycan", "Azərbaycan Milli Tarix Muzeyi. Tarix, elm və mədəniyyət" (2017) və başqalarını misal çəkmək olar.
Fürsətdən istifadə edərək əziz
oxuculara bildirmək istəyirəm ki, bu yazımda kitab haqqında ixtisarla
fikirlərimi çatdırmağa çalışıram. Dr. Nərgiz Əliyevanın kitabı yeddi fəsildən ibarətdir. Bu fəsillər elə tərtib edilib ki, oxucunu
İslam mədəniyyətinin kökləri
və onun Azərbaycana qədər
uzanması barədə xəbərdar edir.
Fəsillərdə toxunulan mövzular barədə danışmazdan əvvəl,
kitabın giriş hissəsində verilmiş məlumat diqqətimi çəkdi.
Müəllif orada Azərbaycan mədəniyyətinin
İslam dini ilə əlaqəsi
barədə araşdırmaq aparmağın çətinliklərindən
danışır. Qeyd edir ki,
"böyük bir mədəniyyətin
yaranmasında Xilafətin bir
parçası olmuş Azərbaycana islamla bərabər yeni mədəniyyətin
gəlməsi, daha doğrusu,
yerli mədəniyyətin
çalarlarına yeni rənglərin
qatılması ilə yaranan islam mədəniyyəti kontekstində Azərbaycanın
öyrənilməsi böyük
məsuliyyət, gərgin iş və onlarla, yüzlərlə mənbənin təkrar-təkrar
oxunmasını, faktların, məlumatların dəqiqləşdirilməsini,
uzlaşdırılması və şişirtmələrdən
təmizlənməsini tələb edirdi.
Olduqca böyük
bir yük altına girdiyimi hiss edirdim". Bu, dr. Nərgiz Əliyevanın məlumatların toplanması
və təhlilində,
sonra xronoloji qaydada tərtibində sərf etdiyi böyük zəhməti
göstərir.
Alim qeyd edir ki,
on beş əsrlik tarixə malik İslamın yarandığı dövrlərdən
Azərbaycan ərazisində
İslam mədəniyyəti
məkanının formalaşması
başlamışdır. Bu proses cəmiyyətin həm ictimai-iqtisadi, həm də mədəni-ideoloji sahələrində
təzahür etmişdir.
Orta əsrlərdə Azərbaycanda
baş vermiş hər bir mühüm
tarixi hadisədə İslam faktorunun izi vardır. Bütün bunlara baxmayaraq, İslam mədəniyyəti uzun müddət ərzində
zəif öyrənilmiş,
hüquqi və etik normaları özündə ehtiva edən islam
dininə obyektiv qiymət verilməmiş,
hər şeydən əvvəl isə elmi metodologiyaya məhəl qoyulmamışdır.
Bu səbəbdən də lazımi obyektiv yanaşmadan uzaq qalmışdır.
Əsəri qiymətli edən məziyyətlərdən biri
də budur ki, müəllif monoqrafiyasında XI-XIII əsrlərdə
yaşayıb-yaratmış ilkin ərəbdilli mənbələrə geniş
istinad etmişdir. Əd-Daraqutni
(918- 995), Xətib Bağdadi
(ö.1071-ci il), İbn
ən-Nədim, Hakim Nişapuri
(h.300 (912)-cü illərin
II yarısında), İbn
Makula (ö.1095), əs-Səmani
(1113-1167), İbn Nöqtə
(ö.629/1232), Əbu Tahir
əs-Siləfi (1085-1180), İbn
əs-Sabuni (1207-1282), İbn
Xəllikan (1211-1282), İbn
Əbi Useybiyə
(ö.1269), İbn əl-Qifti
(ö.1248), İbn əl-Qaysarani,
İbn əl-Cavzi, Əbülfəllah əl-Hənbəli,
Yaqut əl-Həməvi
(1178-1179-/1226-1227), İbn əl-Füvati,
əl-Əskəlani, əz-Zəhəbi,
İbn Qutlubuğa, İbn Səad əl-Bəsri, Hacı Xəlifə, əs-Suyuti və digər ərəbdilli müəlliflərin
əsərlərində Azərbaycan
mədəniyyətinin formalaşmasında
böyük rol oynamış elm adamları
barədə maraqlı
məlumatlar verilmişdir.
Bundan başqa, monoqrafiyada müasir tədqiqatçıların
əsərləri diqqətlə
nəzərdən keçirilmiş,
Azərbaycan, Qərb,
Türkiyə və Rusiya alimlərinin mövzu ilə bağlı araşdırmalarına
da yer verilmişdir.
Kitabda mövzuya
dair istifadə edilmiş zəngin mənbələr gələcəkdə
bu problemlə bağlı digər tədqiqatçılar üçün
də vasitə olacaqdır.
Kitabla tanış olduqdan sonra bu qənaətə gəlirik ki, Azərbaycanın qədim
karvan yollarının
üzərində yerləşməsi
tacirlərin və alimlərin xilafətin ətraf bölgələrindən
gəlib orada məskunlaşmasına və
yazıb-yaratmağına səbəb
olmuşdur. Bu da elm, mədəniyyət beşiyi
olan Azərbaycan əhalisinin başqa xalqların mədəniyyəti
ilə tanış
olmasına, müxtəlif
sənətkarlıq növlərinin
inkişafına və
çiçəklənməsinə gətirib çıxarmışdır.
Tarixçi alim Nərgiz Əliyevanın "Azərbaycanda
İslam mədəniyyəti"
(VII-XIII əsrlər) adlı
əsəri oxucunu sanki Azərbaycan tarixinin gizli qalmış səhifələrinə
səyahətə aparır. Eyni zamanda,
İslamın ilk vaxtlarından
başlayaraq Azərbaycanda
İslam mədəniyyətinin
yaranmasını ilahi
vəhy diyarı ilə ona ruhən,
əqidəcə və
mədəniyyət baxımdan
bağlı olan ölkə arasında qədim tarixi yaxınlığı və
dərin mədəni
əlaqələri göstərir.
Kitabda bütün bunların müfəssəl və elmi əsasda təqdim edilməsi və araşdırılması
onu göstərir ki, müəllif Azərbaycan mədəniyyəti
tarixini, ilkin İslam dövrü ilə bağlı irsini yaxşı bilir.
Bu maraqlı kitabı oxuyarkən həqiqətən zövq almamaq olmur. Onu mütaliə edib çox faydalandım. Kitab sevdiyimiz, bağlı olduğumuz bir ölkə haqqında mühüm və unudulmuş şeyləri bizə öyrətdi. Bizlər bir-birimizlə sıx bağlıyıq. Dini ruhumuz və mədəni varlığımız bizi elmə-biliyə, eləcə də orada və bilmədiyimiz başqa ölkələrdə itmiş ortaq tariximizi axtarmağa sövq edir. Bu kitab böyük ümmətimizin keçdiyi nəhəng hadisələrlə basdırılmış, üzəri qalın dumanla örtülmüş tariximizi üzə çıxarmağa çağırır.
Bu ciddi və unikal elmi işə görə doktor Nərgiz Əliyevaya dərin təşəkkürümü bildirir, onu bu uğurlu nəticə münasibətilə təbrik edirəm. Ümid edirəm ki, o, digər qiymətli kitablarının tərcüməsini də təqdim edəcək. Şübhəsiz, bu da oxucular üçün faydalı olacaq.
Dr. Əl-Həssan, ŞƏHİD Usuluddin fakültəsinin professoru
Tatuan, Mərakeş
525-ci qəzet.- 2022.- 16 aprel.- S.15.