Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm
NİYƏ
1906-1920-Cİ İLLƏR YOX, 1905-1917-Cİ İLLƏR?
Məlum
olduğu kimi, qədim dövr və orta əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı ayrı-ayrı sənətkarların
yaratdığı zəngin klassik romantik poeziyadan ibarətdir.
Həmin
tarixi dövrlərin ədəbiyyatında romantik tərənnüm,
idealın romantik təqdimatı, hadisələrin və
obrazların şairin xəyal dünyasına uyğun əks
etdirilməsi kimi bədii vasitələr aparıcılıq
təşkil etmişdir. Lakin qədim dövr və orta əsrlər Azərbaycan
poeziyasının əsas simaları zaman və məkan
etibarilə bir-birlərindən aralıda
yazıb-yaratdıqları üçün və hər tarixi
mərhələlərin müəyyən dərəcədə
fərqli ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə,
məsələn, sufizm əvə hürufizm təriqətlərinin
tələblərinə istinad etdiklərinə görə həmin
dövrlərin romantik ədəbiyyatı romantizm ədəbi
cərəyanına çevrilə bilməmişdir.
XVIII əsrdə Avropa cəmiyyətində baş vermiş
ictimai-siyasi hadisələr, xüsusən, kapitalist münasibətlərinin
formalaşması Qərb ədəbiyyatında müxtəlif
ədəbi cərəyanların yaranmasına səbəb
olmuşdur. Bununla Avropa ədəbiyyatı klassizmdən romantizmə
və realizmə doğru mühüm addımlar
atmışdır. Bundan sonra Qərbdə
yazıçı və şairlərin fərdiyyət, xəyalpərəstlik
və gələcəkçilik üzərində
qurduqları, özünəməxsus ideya-estetik prinsiplərə
malik olan romantizm ədəbi cərəyanı yaranıb
inkişaf etmişdir. Rusiya ictimai-siyasi həyatında bu
proses XVIII əsrin axırları və XIX əsrin əvvəllərində
baş verdiyi üçün burada romantizm ədəbi cərəyanı
da həmin dövrün ədəbi hadisəsi kimi meydana
çıxmışdır.
Azərbaycanda isə romantizm ədəbi cərəyanı
XX əsrin əvvəllərində yaranıb inkişaf
etmişdir. Məlum olduğu kimi, dünya ədəbiyyatında
romantizm epoxası əsasən XIX əsrdə başa
çatmışdır. Buna görə də
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyanı
ən sonda yarandığı üçün elmi fikirdə
bəzən gecikmiş romantizm kimi də təsəvvür
edilir. Halbuki romantizm ədəbi cərəyanı
üçün XVIII əsrdə Avropada, XIX əsrin əvvəllərində
Rusiyada yaranmış ictimai-siyasi şərait Azərbaycanda
XX əsrin əvvəllərində baş vermişdir.
Belə ki, 1905-ci il Rusiya burjua-demokratik
inqilabı sayəsində Azərbaycanda da "Asiyanın
oyanması" prosesləri yaranmışdır. Bu hadisə 1906-1911-ci illərdə İranda və
Türkiyədə baş vermiş Məşrutə hərəkatı
ilə əlaqədar olaraq genişləndirilərək daha
da möhkəmləndirilmişdir. Beləliklə,
XX əsrin əvvəllərində mövcud ictimai-siyasi hadisələrin
təsiri ilə Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi
cərəyanı yaranmış və təxminən sovet
hakimiyyəti dövrünə qədər inkişaf
etmişdir.
Mövcud ədəbiyyatşünaslıq tədqiqatlarında
Azərbaycanda romantizm ədəbi cərəyanının
yaranma tarixi barədə iki mülahizə mövcuddur. Birinci
mülahizəyə görə Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin yaranması 1905-ci ildə, yəni Rusiya
burjua-demokratik inqilabının dalğasında
yazıçı və şairlərin romantik üslubda
dövrü mətbuatda əsərlərinin çap edilməsi
ilə əlaqələndirilir. Həqiqətən də
gələcək romantiklər olan Hüseyn Cavid, Əli bəy
Hüseynzadə və Məhəmməd Hadinin ilk şeirləri
hələ XIX əsrin sonlarında yazılsalar da, onlar öz
şeirlərini 1905-ci ildən etibarən çap etdirmişlər.
İkincisi isə budur ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm 1 noyabr 1906-cı ildən etibarən Bakıda Əli bəy
Hüseynzadənin redaktorluğu ilə "Füyuzat"
jurnalının nəşrə başlaması zəminində
ədəbi cərəyan kimi formalaşmışdır. Fikrimizcə, romantizmin ədəbi
cərəyan kimi yaranmasında hər iki amilin: həm 1905-ci il Asiyanın oyanması hadisəsinin və həm
də "Füyuzat" jurnalının nəşrinin
mühüm əhəmiyyəti olmuşdur. Çünki
"Füyuzat" jurnalının nəşrə
başlaması da 1905-ci il hadisəsi ilə
əlaqədar idi. Birinci Rusiya inqilabı zamanı çar
hökumətinin məcburi olaraq qəbul etdiyi 17 oktyabr 1905-ci il marifestinin elan etdiyi söz və mətbuat
azadlığı "Molla Nəsrəddin" kimi,
"Füyuzat" jurnalının da nəşr edilməsinə
yol açmışdır. Lakin 1905-ci ilin 17 oktyabrında
söz və mətbuat azadlığı haqqında monifest
imzalansa da, nəzərəçarpmaqda olan digər ədəbi
axınlar kimi, ədəbi cərəyanın yaranması
üçün zəruri olan romantik təmayüllü
yazıçı və şairləri başına
yığıb birləşdirən, istiqamətləndirən
hər hansı bir faktor (mətbuat orqanı, ədəbi
şəxsiyyət, birlik və sair) meydanda yox idi. "Şərqi-Rus" qəzetinin 1905-ci ilin 15
yanvarında bağlanması və "Həyat" qəzetinin
həmin ilin 7 iyunundan etibarən yenicə fəaliyyətə
başlaması yaradıcı qüvvələrin harada cəmləşmək
barədə axtarışlarda olduqlarını
düşünməyə əsas verir. Hətta
"Həyat" qəzetinin qısa müddətdən sonra
3 sentyabr 1906-cı ildə fəaliyyətinə xitam verilməsi
də romantik düşüncəyə meylli olan söz və
sənət adamlarının bu sahədə müəyyən
addımlar atmalarını çətinləşdirilmişdir.
Doğrudur, Abbas Səhhətin ədəbi manifesti kimi səslənən
"Təzə şeir necə olmalıdır" adlı məqaləsi
23 fevral 1905-ci il tarixdə "Həyat"
qəzetində dərc edilmişdi. Lakin məqalədən
göründüyü kimi, Abbas Səhhət cəmiyyət
hadisələrinin dəyişməsi ilə əlaqədar
olaraq, ədəbiyyatın, şeirin "təzə səbkiyə"
keçməsi zərurətini düzgün dərk
etmişdi. Lakin onun "Təzə şeir necə
olmalıdır" sualına verdiyi açıqlama xəyala
əsaslanan romantizmin yox, bu ədəbi cərəyana
çox yaxın olan və hissiyyat üstündə qurulan
sentimentalizmin sənət kredosunu ifadə edirdi: "Yazı
yazdığımız vaxt hər şeydən müqəddəm
hissiyyata tabe olmaq gərək. Tainki kəlamın
oxuyanların qəlbinə təsiri ola və
başqasının hissiyyati-qəlbisini oyandır".
Bütün bunlara görə, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan romantiklərinin "Füyuzat" jurnalına qədər
yazdıqları əsərlər romantizmə hazırlıq
dövrü kimi qiymətləndirilməlidir. Lakin 1 noyabr 1906-cı ildə
"Füyuzat" jurnalının nəşrə
başlaması və sonra bir il ərzində
ardıcıl olaraq nəşrini davam etdirməsi, bir çox
ədəbi müzakirələrə yol açması ilə
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm sistemli bir ədəbi
cərəyan kimi yaranıb inkişaf etmişdir. Çünki hər hansı bir ədəbi cərəyan
kimi, Azərbaycan romantizmi ədəbi cərəyanının
formalaşması üçün də zəruri olan ilkin
şərtlər, yəni konkret tarixi şəraitdə
bir-birlərinə yaxın ideya-sənətkarlıq
xüsusiyyətləri əsasında yazıb-yaradan
yazıçı və şairlərin yaradıcılıq
birliyi və qarşılıqlı əməkdaşlığı
məhz "Füyuzat" jurnalının fəaliyyəti ilə
baş tutmuşdur. "Füyuzat" jurnalının nəşrə
başlaması ilə Əli bəy Hüseynzadə romantik
üslubda şeirlər yazan ədəbi qüvvələri
bu jurnalın ətrafında birləşdirməyə və əlaqələndirməyə
nail olmuşdur. Fikrimizcə, Əli bəy
Hüseynzadənin "Füyuzat" jurnalının birinci
sayında çap olunmuş "Həyat" və meyli
"Füyuzat" adlı məqaləsi Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm ədəbi cərəyanının manifesti olaraq
meydana çıxmışdır. Beləliklə,
1905-ci il hadisələri və Asiyanın
oyanışı digər ədəbiyyat axınları kimi, ədəbiyyatda
romantik baxışları da oyatmışdır,
"Füyuzat" jurnalı isə 1906-1907-ci illərdə
romantik üslubda yazıb-yaradan şairləri öz ətrafında
cəmləşdirərək və istiqamətləndirərək
romantizm ədəbi cərəyanının
formalaşmasını təmin etmişdir. Deməli,
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyanı
kimi 1905-ci ildə deyil, 1906-cı ildə
yaranmışdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyan
kimi 1905-1920-ci illər arasında fəaliyyət göstərmişdir. Mövcud ədəbiyyatşünaslıq
əsərlərində Azərbaycanda romantizm ədəbi cərəyanının
1905-1917-ci illərdə fəaliyyət göstərməsinə
dair uzun illərdən bəri sabitləşmiş qənaətlər
elmi yox, ideoloji xarakter daşıyır. Bu
zaman heç də güman edildiyi kimi, 1917-ci ilin 7
noyabrında Rusiyada sosialist inqilabının (dövlət
çevrilişinin - İ.H) baş verməsi hadisəsi əsas
götürülməmişdir. Çünki Azərbaycanda
sovet hakimiyyətinin yaranma prosesi Rusiyada hakimiyyət
çevrilişindən 3 il sonra, 28 aprel
1920-ci ildə baş vermişdi. Və bu
dövr ərzində Azərbaycan romantiklərinin ədəbi
baxışlarında hər hansı bir ciddi dəyişiklik
müşahidə olunmur. Hətta romantiklər
yeni qurulmuş Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövrünün
meydana çıxardığı şairlər ilə
yaxın təmasda, birlikdə yaradıcılıq fəaliyyətlərini
davam etdirmişlər. Buna görə də əksinə,
Azərbaycanda romantizm ədəbi cərəyanının
hüdudları müəyyən edilərkən 28 may 1918-ci
ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranması ilə
fəaliyyətini davam etdirməsi və 28 aprel 1920-ci ildəki
işğal hadisələrinə qədər öz yolu ilə
addımlaması faktoru əsas amil kimi nəzərə
alınmamışdır. Sovet hakimiyyəti illərində
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti və onun qurucuları
düşmən elan edildiyindən həmin dövrün ədəbiyyatı
da qeyri-rəsmi şəkildə qadağan olunmuşdu.
Bu faktor ciddi şəkildə nəzərə
alındığı üçün Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin hüdudları məcburi şəkildə 1917-ci il ilə
sınırlandırılmışdır. Ona
görə də Azərbaycan ədəbiyyatında romantizmin
müstəqil bir ədəbi cərəyan olaraq 1905-1917-ci
illərdə deyil, 1906-1920-ci illərdə fəaliyyət
göstərməsi elmi cəhətdən ən düzgün
elmi qənaətdir.
Azərbaycan
ədəbiyyatında Hüseyn Cavid, Əli bəy
Hüseynzadə, Məhəmməd Hadi, Abbas Səhhət,
Əbdülxalıq Cənnəti, İbrahim Tahir və
başqaları romantizm ədəbi cərəyanının əsas
yaradıcıları hesab olunurlar. Əsasən
realist üslubda yazdığı əsərləri ilə
tanınan Abdulla Şaiq də XX əsrin əvvəllərində
romantik ruhlu əsərlər yazmağa üstünlük
verdiyi üçün romantizm ədəbi cərəyanını
təmsil etmişdir. Bu vaxta qədər
romantizm ədəbi cərəyanının nümayəndəsi
kimi təqdim edilən Abdulla bəy Divanbəyoğlunun isə
son tədqiqatlara görə Azərbaycan ədəbiyyatında
sentimontalizm ədəbi cərəyanına aid olduğu
müəyyən edildiyi üçün onun ədəbi cərəyanlarda
təmsil olunmaq baxımından məlum təsnifatdan
çıxarılması məqsədəuyğun hesab
edilir. Əvəzində Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığının birinci
dövrünün romantizm cərəyanına aid olduğu
müəyyən olunmuşdur. Tanınmış romantik
yazıçı və şairlərlə yanaşı, Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizmin ədəbi cərəyanı
səviyyəsində formalaşmasında "Füyuzat" ədəbi
cəbhəsində təmsil olunan Əhməd Raiq,
Əliağa Həsənzadə, Axund Yusif Talıbzadə, Bəkir
Əməkdar kimilərinin də özünəməxsus rolu
qeyd edilməlidir.
Bundan
başqa, Azərbaycanda romantizm ədəbi cərəyanının
formalaşdırılmasında Əli bəy Hüseynzadə
təbirindən "Füyuzat" jurnalının nəşri
işinə cəlb edilmiş Türkiyədən olan Abdulla
Cevdət və Əhməd Kamal, Krımdan Həsən Səbri
Ayvazov, habelə bir müddət Azərbaycanda
yaşayıb-yaratmış Xalid Xürrəm Səbribəyzadə
də yaxından iştirak etmişlər. Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyanının
yaranıb inkişaf etməsində Türkiyədəki
romantiklərin, xüsusən, Tofiq Fikrət və Namiq
Kamalın rolu ayrıca qeyd edilməlidir. Təəssüf
ki, məlum səbəblər üzündən sovet
dövründə yaranmış tədqiqat əsərlərində
Azərbaycan romantizminin formalaşmasında rus ədəbiyyatının
və Qərb ədəbi axınlarının rolu göstərildiyi
halda, Türkiyə ədəbiyyatı faktoru unutdurulmuş və
ya tənqid obyektinə çevrilmişdir. Halbu ki, Rusiya və Qərb romantikləri ilə
müqayisədə Azərbaycan romantizmi nümayəndələrinin
Türkiyə romantikləri ilə şəxsi canlı əlaqələri
də var idi.
Romantizm əslində ədəbiyyatın həyatda
olduğu kimi deyil, xəyallarda
canlandırıldığı kimi inkişafını ön
mövqeyə çəkmiş ədəbi cərəyandır. Akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun yazdığı kimi,
"romantiklər realistlərdən fərqli olaraq, sənəti,
ədəbiyyatı, bədii təfəkkürü birinci
növbədə canlı, real həyatla deyil, ideyalar,
"işıqlı" fikirlərlə əlaqələndirirdilər.
Onlar ədəbiyyatın mənbəyini də,
predmetini də birinci növbədə bəşəriyyətin
xeyirxahları saydıqları əməlpərvər
filosofların, dahilərin, kəskin qələmə malik olan
mütəfəkkir yazıçıların
düşünüb irəli sürdüyü "parlaq
fikirlərdən" (Hadi), ümumbəşəri ideyalardan
ibarət hesab edirdilər. Başqa sözlə,
bədii təfəkkür, bədii ədəbiyyat onların
nəzərində, hər şeydən əvvəl, real
canlı varlığın, gerçəkliyin deyil, bəlkə
böyük başlarda doğan böyük fikirlərin
güzgüsü idi. Bu parlaq fikirlər
romantiklərə görə arzu olunan xoşbəxt gələcəyin
idealı idi".
İdealla varlıq arasındakı təzadın bədii
təsviri Azərbaycan romantizminin əsas yaradıcılıq
prinsiplərindən biridir. Haqlı olaraq qeyd
edilmişdir ki, romantizmdə "cəmiyyətdəki ədalətsizlikdən
pozulan normalar və ona qarşı qoyulan ideallar əsas yer
tutur". Tahirə Məmməd Hüseyn
Cavidin lirikasında ideal işıqlı bir xəyal,
varlıq isə mürəkkəb ictimai-siyasi və mənəvi
sıxıntılar içərisində çabalayan gərgin
bir mühit kimi təqdim olunur. Romantik qəhrəman
öz idealını real həyatda tapa bilmədiyi
üçün çarəni keçmişə üz
tutaraq dadlı xəyallarda axtarmışdır:
...Əfsus!
...O gözəl günləri etdilcə təxəttür,
Coşmaqda
bu gün duyğularım böylə dəmadəm
Məhv
etmədə şimdi bəni-alami-təhəssüs,
Hərdən qara xülyalar olub qəlbimə məhrəm.
Keçmişə, - münasibətdə
işıqlı, reallığa -nəzər saldıqda
küskün, qayğılı, gələcəyə -
baxışda isə xəyalpərvər romantik qəhrəmanın
tərənnümü Azərbaycan romantizmi üçün
xarakterik xüsusiyyətlərdən biridir. Bu isə
romantizm ədəbiyyatında idealla varlıq arasındakı
ziddiyyətlərin dərinləşdirilməsi əsasında
reallığa cahad elan edilməsi ideyaları qüvvətləndirmişdir.
Demək olar ki, əksər romantiklərin, o
cümlədən də Məhəmməd Hadinin şeirlərindəki
romantik qəhrəman idella varlığın münasibətlərindən
doğan qovqaların içərisində olan lirik mən kimi
dəli-dolu bir aləm yaşayır. Haqlı
olaraq Azərbaycan romantizminin lirik qəhrəmanı
"darıxan adamlar" kimi xarakterizə olunur.
Hüseyn Cavidin yaradıcılığı əsasında
darıxan adamlar haqqında deyilmiş aşağıdakı
fikirlər bütövlükdə romantiklərin
hamısı üçün səciyyəvidir: "Cəmiyyətin
saxta və yaramaz qanunları ilə təbiətin barışmayan, təmiz istəklərinin
baş tutmadığını yəqin etdikdə
özünün uğursuz taleyi və könül həsrətləri
ilə tək qalan, öz daxili-mənəvi aləmi ilə
dünyada yalqız görünən səmimi, həssas
insanların faciəsi Cavid romantikasında (oxu: bütün
romantiklərin yaradıcılığında - İ.H.)
mühüm yer tutan və ardıcıl təbliğ olunan əsas
mövzulardan biridir". Məsud Əlioğlu
Hüseyn Cavidin lirikası və dramaturgiyasında, Məhəmməd
Hadinin şeirləri və poemalarında, Abbas Səhhətin
bir çox şeirlərində təsvir edilən romantik qəhrəmanlar
- darıxan adamlardan ibarətdir. Məhəmməd
Hadinin "Zümzümati-təhəssürat yaxud
qarışıq xəyallar" şeiri romantik ədəbiyyatın
yüksək ideallarla yaşayan, darıxan adamlarının təsirli
poetik monoloqudur:
Fikrim
yaşayır mənayi-rənalar içində,
Ruhum uçuyor cənnəti-ülyalar içində.
...
Hürriyəti-vicdan ki, deyirlər adı vardır,
Ol hali dərağuş elə röyalar içində.
... Fitrətmi,
bəşərmi törədir cəngi-cidalı,
Dünya yaşayır hərb ilə qovğalar
içində.
...
İmzasını qoymuş miləl övraqi-həyatə,
Yox millətimin
xətti bu imzalar içində!
Romantizm ədəbiyyatında xəyalla gerçəklik
arasındakı təzad da həyatı əksetdirmə
üsullarından biridir. Əslində xəyalla gerçəklik
arasındakı təzad romantizm üçün xas olan idealla
varlıq münasibətlərindəki ziddiyyətlərin
davamıdır. Lakin romantizmdə idealla
varlıq arasındakı təzadlar mövcud reallıqlardan
narazılıqlarla müqayisədə idealların dilə gətirilməsinə,
nəzərə çarpdırılmasına xidmət etdiyi
halda, xəyal və həqiqət varlıqdan şikayət
haqqındakı düşüncələrin dərinləşdirilməsinə
və idealın xəyallar vasitəsilə daha da
ucaldılmasına, ideallaşdırılmasına xidmət
edir. Romantik ədəbiyyatdakı xəyal və həqiqət
münasibətlərində gerçəkliyin təqdimi az qala tənqidi realistlərdə olduğu həddə
çatdırılır: "Səfalət bizdə, zillət
bizdə, hər dürlü bəla bizdə; Əcayib nazpərvərdi-qina,
zəncü əna bizdə; ... Maarif yox, sənaye
yox, ticarət yox, ziraət yox, Dəruni-qəflət içrə
qalmışıq, yoxdur ziya bizdə". Məhz buna görə mövcud iqtisadi-mədənigerilikdən
narazı qalan romantiklər idealla müqayisədə
mövcud reallığı uçurum kimi görürlər.
Bu baxımdan Hüseyn Cavidin faciələrindən birini
"Uçurum" adlandırması həmin əsərdə
konkret hadisələr və baxışlar arasındakı
uçurumu əks etdirməkdən başqa, həm də
ümumiyyətlə Azərbaycan romantizmində xəyalla həqiqətin
nisbətində dərin uçurumların diqqət mərkəzinə
çəkilməsini mənalandırır:
Uçurum:
qaranlıq çıxılmaz yolum,
Uçurum:
uçurum həp sağım, solum.
...Uçurum:
şu çirkin, alçaq həyat.
Uçurum,
uçurum bütün kainat!
İdealla varlıq və xəyalla həqiqət
arasındakı kəskin fərqlər romantiklərin
yaradıcılığında dərin kədər motivlərini
doğurmuşdur. Dünya romantizm tədqiqatlarında
romantik ədəbiyyatdakı bəşəri kədərin
mahiyyəti "Bayron kədəri" adı ilə təqdim
olunur. Ümumiyyətlə, romantizmdə
milli idealla bəşəri amal bir-biri ilə vəhdətdə
olduğu üçün dünyanın digər görkəmli
romantiklərinin yaradıcılığında da, o cümlədən,
Azərbaycanda romantizm ədəbi cərəyanını təmsil
edən sənətkarların əsərlərində də
romantik kədər milli və bəşəri mahiyyəti ilə
bir yerdə ifadə olunmuşdur. Fikrimizcə,
ictimai kədərin mlli və bəşəri mənalarını
üzvü vəhdətdə və yüksək poetik səviyyədə
mənalandırmaq baxımından dünya ədəbiyyatında
Məhəmməd Hadinin "İnsanların tarixi faciələri,
yaxud əlvahi-intibah" poeması ilə müqayisə edilə
biləcək bədii əsərlər çox deyildir.
Məhəmməd Hadinin "Əlvahi intibah" poeması
ictimai, yaxud bəşəri kədər poemasının Azərbaycan
romantizm ədəbiyyatında poeziya zirvəsi və dünya ədəbiyyatındakı
şedevrlərindən biridir:
Həyatın
səsləri quşumda həp fəryad şəklində,
Bu insanlar
ki, qardaşdır və lakin yad şəklində,
Bu torpaq qanlı ovlaqdır, bəşər səyyad
şəklində.
Bəni-adəm
yerin üstündə hp cəllad şəklində,
Ədavət
daima vardır, məhəbbət ad şəklində,
...Bu matəmgahı
kim görmüş sürürabad şəklində?!
Romantiklər üçün uçurumlardan,
"müsibətlər, bəlalar, qüssələr abad
şəklində" olan dərin milli və bəşəri
kədərdən qurtarmağın xilas olmağın yolu tənqidi
realistlərdə olduğu kimi mübarizə deyil, xəyallarda
ifadə olunan mənalardadır. Qərb, rus və
türk romantikləri kimi, eynilə Azərbaycan romantikləri
də mübarizə dedikdə elmi-idraka, ağıla, xəyala
əsaslanmağın zəruriliyini irəli sürür, ancaq
konkret mübarizə yollarını görə və göstərə
bilmirdilər. Hüseyn Cavidin yazdığı kimi:
Xəyal!... əvət yaşadan yalnız əhli-halı
odur,
Yaşarsa bir könül, az-çox xəyal içində
yaşar.
Dünya romantizm ədəbiyyatında olduğu kimi, XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycan romantik ədəbiyyatında
da ümumi məhəbbət fəlsəfəsi romantiklərin
estetik idealının ifadəsi kimi çıxış edir. Romantizmə
dair nəzəri tədqiqatlarda göstərildiyi kimi,
"klassik məhəbbət lirikasına xas olan qadın məhəbbətini
ideallaşdırmaq, sevgi iztirablarını lirikanın əsas,
aparıcı motivinə çevirmək hallarına bunlarda
çox az rast gəlmək olurdu. Romantik
şeirdə məhəbbət lirikası çox zaman müəyyən
fəlsəfi-siyasi görüşləri ifadə edən
simvolik rəmzi vasitəyə çevrilirdi. Bu ilk növbədə mənsub olduğun xalqa bəslənilən
məhəbbətin ümumiyyətlə insanlığa olan məhəbbət
səviyyəsində bədii cəhətdən ümumiləşdirilməsini
təmin etmişdir. Məhəmməd Hadinin
"Bütün insanlar qardaşdır və lakin yad şəklində",
Hüseyn Cavidin "Qız məktəbi" şeirindəki
dialoqda "yoxmu başqa sevdiklərin"
sualının cavabında məktəbli qızın
"Anam, babam, müəllimim, bir də bütün insanlar"
misrası romantizmdə məhəbbət fəlsəfəsinin
mahiyyətini dolğun şəkildə mənalandırır.
Hüseyn Cavidin "Mənim Tanrım" şeirində də
konkret olaraq hər hansı bir sevgilidən deyil, geniş mənada
ümumiyyətlə, gözəllikdən və sevgidən bəhs
olunması romantizmdəki ümumi məhəbbət fəlsəfəsinin
mükəmməl bir poetik əks-sədasıdır:
Hər kəsin
cahanda bir pənahı var,
Hər əhli-halın
bir qibləgahı var,
Hər kəsin
bir eşqi, bir Allahı var,
Mənim Tanrım gözəllikdir, sevgidir.
Romantizmdəki ümumi məhəbbət mövzusunun
ön mövqeyə çəkdiyi insanlıq fəlsəfəsi
motivləri inkişaf etdirilərək romantik ədəbiyyatda
ümumiləşdirilmiş bəşəri fikirlərin ifadə
edilməsi səviyyəsinə
çatdırılmışdır. Abdulla Şaiqin "Həpimiz
bir günəşin zərrəsiyiz" şeiri Azərbaycan
romantiklərinin insanlıq sevgisinin, bəşəri
humanizminin bariz nümunəsidir.
Həpimiz
bir yuva pərvərdəsiyiz!
Hamımız
bir günəşin zərrəsiyiz!
Bütün bunlarla bərabər, Azərbaycan romantikləri
də öz əsərlərində tənqidi realistlər
kimi sadə, adi insanların taleyinə yanıqlı
münasibəti ifadə etmişlər. Tənqidi realistlər
kiçik adamların gözünü açmaq, onu
ayıltmaq, ictimai həyata gətirmək missiyasını həyata
keçirdikləri halda, romantiklər "kiçik sərsərilərin",
"öksüz Ənvər"lərin, "vərəmli
qız"ların yanıqlı taleyinə açmaq,
onların simasındakı "incəlik və dərinliyi"
ictimaiyyətin diqqətinə çatdırmaqla kifayətlənmişlər.
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan romantik ədəbiyyatı
özünəməxsus janrları ilə səciyyələnir. Azərbaycan
romantiklərinin yaradıcılığında poeziya və
dramaturgiya aparıcı olmuşdur. Romantiklərin
demək olar ki, hamısı ədəbi fəaliyyətə
şeir yazmaqla başlamış, lirik ədəbi
növün müxtəlif janrlarında qələmə
aldıqları yaddaqalan şeirləri ilə
tanınmışlar. Onlar xalq-aşıq
şeiri və klassik poetik formalardan yaradıcı şəkildə
faydalanaraq, məlum şeir şəkillərinin quruluşunda
müəyyən dəyişiklik edərək, ictimai məzmunlu
şeirlər yazmışdır. Bundan
başqa, romantiklər sonet, marş, şərqi, türkü
kimi janrları ilk dəfə Azərbaycan şeirinə gətirmişlər.
Hüsyen Cavid, Abbas Səhhət və Abdulla Şaiq Avropa
sonetinin bütün formalarında şeirlər yazmaqla Azərbaycan
lirikasını zənginləşdirmişlər.
Poema janrı da romantiklərin timsalında yeni mərhələyə
qədəm qoymuşdur. Əvvəla, ilk dəfə olaraq Azərbaycan
ədəbiyyatında sujetsiz lirik-romantik poemalar meydana gəlmişdir.
Hüseyn Cavidin "Sən nəsən, kimsən deyən
aşıqlərə", Məhəmməd hadinin
"Qürbət ellərdə yadi-vətən",
"Əməl", Abdulla Şaiqin "İdeal və
insanlqı" poemaları lirik-romantik monoloqlar kimi meydana
çıxmışdır. İkincisi isə
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk dəfə olaraq romantik-fəlsəfi poemalar
yaradılmışdır. Məhəmməd
Hadinin "İnsanların tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah"
poeması bütövlükdə çoxəsrlik Azərbaycan
poeziyasının tarixində ən mükəmməl
romantik-fəlsəfi poema sayılmağa layiq bədii əsərdir.
Bundan başqa, Məhəmməd Hadi "Aləmi-musavatdan",
"Beşikdən məzara qədər bəşərin əhvalı",
"İstiqbal bizimdir", "Şərq ilə Qərbi
müqayisə", Abbas Səhhətin "Şair, şeir pərisi
və şəhərli" kimi romantik-fəlsəfi
poemaları ilə poemanın bu formasını Azərbaycan ədəbiyyatında
möhkəm, dayanıqlı bir janra çevirmişdir. Abdulla Şaiqin "İdeal və insanlıq",
"Şair və qadın" poemaları da romantik-fəlsəfi
poema janrında yazılmışdır. Romantik-fəlsəfi
monoloqlardan ibarət olan bu poemalarda dövrün,
dünyanın, ictimai mühitin ən mühüm hadisələri
və proseslərinə romantik fəlsəfi baxışlar,
ictimai məzmunlu bədii ümumiləşdirmələr, dərin
fəlsəfi fikirlər tərənnüm olunur. Bunlar şair-filosofların romantik poemalarıdır.
Müşahidə olunduğu kimi, bu poemalarda konflikt xarakterlər,
tiplər arasında deyil, ideallar-fikirlər arasında olan
konflikt və toqquşmalardan ibarət idi".(M.C.Cəfərov)
Əli bəy Hüseynzadə ilk dəfə olaraq Azərbaycan
ədəbiyyatında romantik-siyasi traktat
yaratmışdır. Onun "Siyasəti-fürusət" romanı Mirzə
Fətəli Axundzadənin məşhur "Kəmalüddövlə
məktubları"ndan sonra XX əsrin əvvəllərində
meydana çıxmış və dövrün yeni
reallıqlarını ifadə edən romantik-siyasi traktat kimi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycan ədəbiyyatında mənsur şeir də
ilk dəfə romaniklər tərəfindən ədəbiyyatın
dövriyyəsinə daxil edilmişdir. Hadinin
"Düşündüklərim", "Aydınlıq
gecə", "Duman
süpürgəsi", "Əzhari əfkar" ("Fikir
çiçəkləri") mənsur şeirləri ilə
Azərbaycan ədəbiyyatında bu janrda əsərlərin
yazılmasına başlanılmışdır.
Mənzum faciə janrı birbaşa Azərbaycan ədəbiyyatında
romantiklərin adı ilə bağlıdır. Hüseyn Cavid
Azərbaycan mənzum romantik faciə janrının dahi
yaradıcısıdır.
Qeyd etdiyimiz kimi, Romantizm ədəbi cərəyan kimi
1920-ci ildən sonra süquta uğramışdır. Bunun bir
sıra mühüm səbəbləri var idi. Əvvəla, 1907-ci ildə "Füyuzat"
jurnalının bağlanması və 1909-cu ildə Əli bəy
Hüseynzadənin Bakıdan İstanbula köçməsi
romantizmin bir ədəbi cərəyan kimi fəaliyyətini zəiflətmişdi.
Lakin "Füyuzat" jurnalı bağlansa da,
möhkəm ideya-estetik prinsiplərə malik olan
füyuzatçılıq ənənəsi bir müddət
davam etmişdi. "Füyuzat"-dan sonra nəşrə
başlamış "Yeni Füyuzat" və "Şəlalə"
kimi mətbuat orqanları Hüseynzadə səviyyəsində
olmasa da, müəyyən dərəcədə
füyuzatçılıq-romantizm ideyalarını
yaşatmağa müvəffəq olmuşdu. Əli
bəy Hüseynzadənin çalışdığı
Bakıdakı "Səadət" məktəbi
"Füyuzat" jurnalı bağlanandan sonra 1907-1909-cu illərdə
romantik şairlərin əsas ədəbiyyat ocağı
funksiyasını həyata keçirmişdir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin yaranması da romantizmin
ömrünü uzadan amillərdən biri ola
bilmişdi. Hüseyn Cavidin Xalq Cümhuriyyəti
dövründə yaranmış "Yaşıl qələm"
ədəbi birliyinin işində iştirak etməsi, Hadinin
müsavatçılara yaxınlığı, Əli bəy
Hüseynzadənin 1920-ci ildə Nuru Paşanın rəhbərlik
etdiyi Türk-İslam ordusu ilə Bakıya gəlişi və
bir sıra hadisələrdə iştirak etməsi Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyanının
yolunu davam etdirməsinə öz təsirini göstərmişdir.
Məlum olduğu kimi, Hadinin " Qürbət
ellərdə yadi-vətən" poeması 20-22 noyabr 1918-ci
il tarixlərində "Azərbaycan" qəzetində
çap olunmuşdur.
Hadinin bir çox şeirləri və xüsusən
şairin şah əsəri hesab edilən
"İnsanların tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah"
poeması da Cümhuriyyət dövründə qələmə
alınmışdır. Hüseyn Cavidin "İblis" faciəsinin
əlyazması 5 mart 1920-ci ildə "Yaşıl qələm"
dərnəyində oxunub müzakirə edilmişdir. Deməli, 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cünhuriyyətinin
yaradılması nəinki Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm ədəbi cərəyanının fəaliyyətinə
son qoymamış əksinə, romantik yazıçı və
şairlərə ikinci nəfəs gətirmişdir.
Bununla belə, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin
1920-ci ildə bolşeviklər tərəfindən devrilməsi
ilə ictimai mühitdə baş vermiş kəskin dəyişikliklər
romantizm üçün zəruri olan ideya-estetik prinsipləri
aradan qaldırmışdır. Türk-İslam
ordusunun Baş komandanı Nuru Paşa ilə 1920-ci ildə
Bakıya gəlmiş, Əli bəy Hüseynzadənin yenidən
və həmişəlik Türkiyəyə qayıtması,
Abbas Səhhətin 1918-ci ildə və Məhəmməd
Hadinin 1920-ci ildə dünyalarını dəyişmələri,
habelə ölkədə siyasi sistemin fərqli məcrada
inkişafı romantizmin ədəbi cərəyan kimi
süqutuna gətirib çıxarmışdır. Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra
Hüseyn Cavidin təkbaşına ədəbi fəaliyyətini
davam etdirməsi ilə ədəbiyyatda romantik ənənələr
yaşadılsa da, eyni bədii metoda əsaslanan sənətkarların
yaradıcılıq birliyindən ibarət olan romantizm ədəbi
cəbhəsi dağıldığı üçün bu ədəbi
cərəyan da süquta uğramışdır.
Hüseyn Cavidin sovet dövrü
yaradıcılığında siyasi sistemin təzyiqi ilə
sosializm ideyalarına doğru müəyyən dərəcə
dönüş etməsi onun yaradıcılığında
klassik romantizm ənənələrindən az
da olsa uzaqlaşma meyllərini nəzərə
çarpdırmışdır. Yeni həyatın
gerçəkliklərinə romantik-realist münasibəti
ifadə edən "Azər" poemasının 1926-cı
ildə yazılması ilə həm Hüseyn Cavid romantizmi və
həm də Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi
cərəyanı mövcud vüsətini itirmişdir.
Eyni
zamanda, qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm ədəbi cərəyanının əsas
yaradıcısı olan Əli bəy Hüseynzadənin
1926-cı ildə Türkiyə nümayəndə heyətinin
tərkibində Bakıda keçirilmiş I Türkoloji
Qurultayda iştirak etməli və qurultayda "Qərbin iki
dastanında türk" mövzusunda məruzə ilə
çıxış etməsi ədəbi mühitdə
romantizmə dönüş baxımından müəyyən
əks-səda doğurmuşdur. Böyük ədibin
Bakıda keçirdiyi görüşlər, xüsusən, 5
mart 1926-cı il tarixdə Azərbaycan
Ədəbiyyat Cəmiyyətinin iclasında etdiyi tarixi
çıxışı ölkəmizin siyasi-ədəbi
dairələrində maraqla müzakirə olunmuşdur. Lakin bu cəlbedici nitqdəki ədəbiyyata dair
parlaq fikirlər romantizmin təbliğ edilməsindən
çox, həmin ədəbi axının retrosu təsiri
bağışlayır. Çünki Azərbaycan
Ədəbiyyat Cəmiyyətində etdiyi yaddaqlan nitqində
Əli bəy Hüseynzadə örtülü şəkildə
olsa da realizmlə müqayisədə romantizm ədəbiyyatının
tarixə çevrildiyinə dair açıq etiraflar
etmişdir. Hüseynzadənin "Ədəbiyyat
da belədir. Xalqa enmədikcə yüksəlməz"
kimi etirafları romantizm epoxasının bitməsi və
realizmin yaşamaq haqqı qazanması gerçəkliyinin bəyanatıdır:
"Bir gün sokakda bir cocuq gördüm. Topla
oynayırdı. Topu yuxarı atdıqda top geri
dönüb aşağı düşdü. Fəqət
topu əvvəl yer vurduqsa, top əvəzində yüksəlirdi.
Ədəbiyyat da belədir. Xalqa enmədikcə yüksəlməz. Əvvəl xalqa, köylüyə, əmələyə,
vəlhasil böyük kütləyə qədər enməli,
sonra bunlarla bərabər yüksəlməyə
çalışmalıdır".
Əlibəy Hüseynzadənin I Türkoloji Qurultaydan
sonra İstanbula qayıdaraq qalan həyatını Türkiyədə
keçirməsi ilə meydanda romantiklərdən yalnız
Hüseyn Cavidin qalması Azərbaycan romantizminin ədəbi
cərəyan kimi statusunu tam itirməsinə səbəb oldu. Beləliklə,
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm ədəbi cərəyanının
bərpa ediləcəyi haqqındakı ümidlər də
boşa çıxdı.
Azərbaycan sovet yazıçılarının 1934-cü ildə keçirilmiş I qurultayında elan olunmuş sosialist realizmi yaradıcılıq metodu əsasən ideoloji xarakterə malik realist tipli ədəbi cərəyan kimi nəzərdə tutulsa da, bu zaman romantik ədəbi ənənələri tamamilə kənarda qoymaq meyli olmamışdır. Sovet yazıçılarının ağsaqqalı Maksim Qorki görkəmli bir yazıçı olduğu üçün yeni quruluşun ədəbiyyatının inkişafında realizmin roluna üstünlük versə də, ədəbiyyatı baş verə biləcək sxematiklikdən, yeksənəklikdən xilas etmək naminə yeni tarixi şəraitdə sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun üzvü tərkib hissəsi kimi "inqilabi romantika" yaxud "qırmızı romantizm" də mövcud olmasını zəruri saymışdır. Romantik ədəbiyyat üçün açılmış bu kiçik həyat nəfəsi sovet ədəbiyyatında sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun bu istiqaməti üzrə də bədii əsərlərin yaranmasına təkan vermişdir. Zaman keçdikcə həmin meyl o həddə çatmışdır ki, bəzi sovet tənqidçi və ədəbiyyatşünasları XX əsrin altmışıncı illərindən sonra sovet ədəbiyyatında "sosialist romantizmi" adlandırdıqları fərqli bir ədəbi cərəyanın yaranmaqda olduğunu iddia etmişlər.
Müstəqillik dövrü çoxmetodlu Azərbaycan
ədəbiyyatında da romantik ədəbi ənənələr
yaşamaqda davam edir.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik, Milli Məclisin
deputatı
525-ci qəzet.- 2022.- 23 aprel.- S.14-15;20.