Yaşı bir əsrə çatan radio  

 

Yeni araşdırmalar onu sübut edir ki, "danIşan qutu"nun tarixin arxivinə göndərilməsi barədə səslənən çağırış və iddialar əsassizdir

 

İndi bəziləri radioya zamanı keçmiş gərəksiz bir vasitə kimi baxır. Belə yanaşma, şübhəsiz ki, bir əsrlik tarixi olan radionu tanımamaqdan, ona bələd olmamaqdan irəli gəlir.

Biz radio haqqında, onun mahiyyəti tarixçəsi haqqında bilirik? Radionun fəza ilə siqnal ötürən rabitə qurğusundan KİV sənət sahəsinə çevrilməsi üçün hansı cəhdlər göstərilib? Televiziya meydana çıxana qədər radionun informasiya meydanında hökmranlıq etməsindən xəbərimiz varmı?  Bəs ötən əsrin 20-ci illərində radio Azərbaycana necə gəlib çıxıb, bu "simsiz teleqraf" neft Bakısında necə "dil açıb" danışıb? Həmin illərdə yerli mətbuatın radio möcüzəsi haqqında nələr yazmasından xəbərdarıqmı? İlk radio verilişlərində nələrdən danışılıb? Bu radioda kimlər çalışıb, verilişləri kimlər hazırlayıb, mikrofon qarşısında kimlərin danışması barədə hansı məlumatımız var? Radio tariximizin tanınmış tədqiqatçısı Sevinc Məmmədovanın bu günlərdə "Sabah" nəşriyyatında çapdan çıxmış rus dilində "Qovorit Baku" kitabı  məhz bu maraqlı suallara cavab vermək üçün yazılıb. Əslində bu, Sevinc xanımın radio mövzusunda ilk elmi işi deyil, əvvəllər bu barədə səmərəli  axtarışlar aparıb, arxivlərdə çalışıb ortaya "Azərbaycan radiosu ilk elmi araşdırmalarda" ("Elm təhsil", 2018) adlı maraqlı monoqrafik əsər çıxarıb.

 

Hər iki elmi əsər ümumən radionu bizə tanıtdırmaq, onun mahiyyətini izah etmək, Azərbaycan mədəniyyətinin tərkib hissəsi olan milli radiomuzun tarixini vərəqləmək baxımından çox maraqlıdır. Bu mənada "Qovorit Baku" kitabı bizə məlum məşhur deyimi xatırladır ki, radio mahiyyətcə səslər dünyasından bu səsləri dinləyicilərə çatdıran elektromaqnit dalğalarının qovuşmasından ibarətdir. Burada həm səslər, həm dalğalar  mahiyyətcə eyni ani əlaqələr sisteminə aiddir. Məhz bu cəhət, yəni ani əlaqələr sisteminə mənsubluq "fonoqrafla elektromaqnit dalğalarını bir-birinə bağlayaraq radionun kəsfinə gətirib çıxartmışdır" (M.Maklüen). Amma bəşər tarixinin böyük kəşflərindən olan radio artıq bu gün bizlərə texnoloji möcüzə kimi görünmür,  çünki insanlar radiodan sonra XX əsrin sürprizlər sandığından çıxan daha neçə-neçə texnoloji yeniliyin şahidi olub. Məsələn, kino inkişaf edərək yüksək sənət zirvəsinə qalxıb, vizual sənətlər meydanına televiziya (TV) kimi bir nəhəng çıxıb, robotların bir neçə nəsli dəyişib. Hazırda isə internet şəbəkəsi kompüterlər insan həyatının bütün sahələrini sürətlə ağuşuna almaqdadır.

 

Biz onun şahidiyik ki, informasiya yayım sahəsində texnologiya demək olar ki, hər gün təzələnir, kosmosdan canlı reportajlar verilir, hava gəmiləri Marsa enir, qoloqrafiya TV- möhkəmlənir, rəqəmli texnologiya əvvəlki sistemləri  sıxışdırıb aradan çıxarır. Bütün bu texnoloji yeniliklər, xüsusən TV-nin cazibədarlığının daha da artması internetin informasiya məkanını işğal etməsi radio üçün ciddi problemlər yaradır. Hərçənd, radio da yerində saymır, yeni texnologiyaları mənimsəyərək zamanla ilə ayaqlaşmağa çalışır. Kosmik rabitənin inkişafı, stereonun lazer disklərinin tətbiqi, FM-in uğurları, podkastlar, interaktivliyin artması, bütün diapozonlardan istifadə, rəqəmli yazı, iri həcmdə informasiyanın maneəsiz ötürülməsi   bütün bunlar çağdaş radionu  rəqabət qabiliyyətli edir.

 

Radio təkcə dinləyicinin qulaq yoldaşı deyil, həm zamanın  təmsil etdiyi cəmiyyətin səs yaddaşıdır, o bəzən milli ruhun ifadəçisi kimi çıxış edir. Bu səbəblərdən radioya həmişə doğurur. Bunu az qala bir əsrə yaxın yaşı olan Azərbaycan milli radiosunun efir təcrübəsi sübut edir. Bu radionun beşiyi başında dayanan Ü.Hacıbəyov, M.S.Ordubadi, M.Maqomayev kimi qüdrətli sənətkarlar efirdə, xüsusən ədəbi-bədii dram verilişlərində xalq ruhunun ifadəsi üçün ən müxtəlif formalardan istifadə etmişlər.

 

Tarix şahidlik edir ki, sovet təbliğat sisteminin içərisində olmasına baxmayaraq, Azərbaycan radiosunun milli düşüncəli əməkdaşları bu "danışan qutu"nu xalq ruhunun tərənnümçüsünə çevirməyə, efirdə milli hisslərini oyatmağa çalışırdılar. Yəni radio xalqımızın tarixini, onun milli mədəniyyətini, ana dilimizin şirinliyini, milli musiqimizin cazibəsini, qədim adət ənənələrimizi daim diqqətdə saxlayırdı. Efirdə bu mövzularda çoxsaylı verilişlər gedirdi. "Muğamat saatı", "Bulaq", "Axşam görüşləri", "Şəbəkə", "Lirika dəftərindən", sonralar "Hekayə axşamı", "Poeziya buketi, nəğmə çələngi", "Ana dili" s.  verilişlər   radio ilə dinləyici arasında etibarlı mənəvi körpü ruhi bağlantı yaradırdı.

 

Tədqiqatçı-alim Sevinc Məmmədova kitabda məhz auditoriya ilə mənəvi-ruhi bağlantı yaratmaq ənənəsini yaşadan Azərbaycan radiosunun  fəaliyyətinin ilk dövrünü araşdırııb. Araşdırma belə bir aktual suala cavab verir ki, müntəzəm yayıma başladığı 1920-ci illərin ortalarında Bakı radiosunun ilk addımları o dövrdə necə qarşılanıb, radionun fəaliyyətinə ictimai reaksiya necə olub, o dövrün mətbuatı bu fəaliyyəti  necə və hansı formalarda işıqlandırıb?

 

Müəllif bu suallara cavab vermək üçün zəngin mənbələrdən, o cümlədən, respublika mərkəzi arxivinin materiallarından, Azərbaycan radiosunun  arxiv sənədlərindən,  rəsmi qərar və sənədlər toplusundan, həmin dövrün mətbu yazılarından istifadə edib. Təbii ki, yazılı mənbəyə istinad mülahizələrinə görə  müəllif ötən əsrin 20-30-cu illərinin qəzet və jurnallarını daha geniş şəkildə araşdırır. Tarixi-xroniki hadisələri əhatə etmək və mövzunun məntiqi baxımından üç maraqlı hissəyə bölünmüş kitabın "Radionun dostları cəmiyyəti", "Azərbaycan radiosunun ilk addımları" və "Respublika mətbu orqanları Azərbaycan radiosu haqqında", "Radio müharibə illərində" və s. bölmələrində bu barədə dolğun məlumat verilir.

 

Radio nəzəriyyəsinin mükəmməl bilicisi olan S.Məmmədova tədqiqat işində efir yaradıcılığı problemlərinə də diqqət yetirir. Bu problemlərin mətbuatda hansı rakursdan işıqlandırılmasını ön plana çəkən müəllif, ilk növbədə radiojurnalistikanın cilalanması, proqramlaşdırma məsələləri, uşaq və gənclər üçün verilişlərin özəllikləri və s. barədə söhbət açır.

 

Fikrimizcə, Sevinc Məmmədovanın bu kitabı Azərbaycan radiosunun zəngin tarixini vərəqləmək, onun indiyədək bəlli olmayan səhifələrini gözdən keçirmək, radionun mahiyyətini, bütövlükdə radio yaradıcılığının incəliklərini öyrənmək baxımından faydalıdır. Ümüdvarıq ki, müəllifin radionun yayım formatları, proqramlaşdırma, proqram özəllikləri və efirin inkişaf tendensiyaları barədə mülahizələri bu sahəyə maraq göstərənlərin təsəvvürlərini xeyli genisləndirəcək.

 

 

Qulu MƏHƏRRƏMLİ

Professor

 

525-ci qəzet.- 2022.- 23 aprel.- S.12.