Milli estetik təfəkkürdə
Xurşidbanu Natəvan obrazı
TARİXİMİZDƏ
MÜSTƏSNA YERİ OLAN NATƏVAN AZƏRBAYCAN
TƏSVİRİ İNCƏSƏNƏTİNİN
MƏRDANƏLİK SİMVOLUNA ÇEVRİLİB
Naxçıvan Dövlət Universiteti
Təsviri incəsənət
kafedrasının müəllimi
Azərbaycan xalqının yeni
tarixi, prinsip etibarilə, Prezident, Ali Baş Komandan cənab İlham Əliyevin bu möhtəşəm şüarı
ilə başlayır:
"Qarabağ Azərbaycandır!"
Qarabağ deyəndə isə
bir çox böyük şəxsiyyətlərin
Vətən uğrunda
mücadiləsi, mübarizələrlə
dolu tərcümeyi-halları
göz önünə
gəlir. Artıq əsr
yarımdan çox bir müddətdir ki, estetik təşəkkürümüzdə
Xurşidbanu Natəvan
imzalı fenomenal bir şəxsiyyətin müstəsna yeri vardır. Xüsusən müstəqillik
dövrü Azərbaycan
rəssamlıq sənətində
Qarabağ mövzusuna,
eləcə də Xurşidbanu Natəvan mövzusuna müraciət
edilməsi ənənə
halını alıb və bu da
təsadüfi deyil.
Əslində Qarabağ deyəndə,
ilk növbədə yada
düşən şəxsiyyətlərdən
biri də Qarabağın sonuncu hakimi Mehdiqulu Xanın qızı, hətta taleyi çar tərəfindən
müəyyənləşdirilən Xurşidbanu Natəvandır.
Müstəqillik dövrü Azərbaycan
rəssamlıq sənətində
də, Xurşidbanu Natəvan mövzusuna dönə - dönə müraciət olunduğunu
görürük.
Xeyirxah əməlləri və nəcibliyi ilə xalq içində çox böyük hörmət qazanmış,
"Xan qızı"
adı ilə tanınan, görkəmli Azərbaycan şairəsi
Xurşidbanu Natəvan
gözəl şair və ictimai xadim kimi tanınmaqla
bərabər, həm
də çox incə dərin zövqə malik rəssam və bədii tikmə ustası olmuşdur. Rəssamlıq fəaliyyəti ilə
poetik yaradıcılığı
vəhdət təşkil
edən Natəvanın
bizim dövrə gəlib çatmış
yaradıcılıq irsi
bir o qədər çox olmasa da, onlar Azərbaycan
incəsənətini yeni
bədii çalarlarla
zənginləşdirən sənət əsərləri
kimi qəbul olunur. Yaşayan tariximiz Xurşidbanu
Natəvanın Qafqazda,
o cümlədən, Bakıda
səfərdə olmuş
böyük fransız
yazıçısı Aleksandr
Dümaya özünün
heyrətamiz tikmələrini
bağışladığı faktını yaşatmaqdadır.
Xurşidbanu Natəvanın rəssamlıq
qabiliyyəti bir neçə cəhətdən
diqqəti cəlb etməkdədir. Xüsusilə vurğulamaq lazımdır
ki, onun ərsəyə gətirdiyi
qrafik əsərlər
XIX əsr Azərbaycan
təsviri sənətinin
inkişaf tarixini özünəməxsus bədii
xüsusiyyətlərlə yeniləşdirmək baxımından
mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Bir cəhəti
xüsusilə diqqət
önünə çəkmək
lazımdır ki, orta əsrlərdə intibah mərhələsini
yaşayan Azərbaycan
miniatür rəssamlığı
tədricən qazandığı
özünəməxsus bədii-estetik
əlamətləri XIX əsrdə
artıq Qərb və Şərq komponentləri ilə birləşdirən yeni ənənələrlə zənginləşməyə
başlamışdı. Bu mühüm prosesdə Naxçıvan və Şuşa rəssamlıq
məktəbi nümayəndələrinin
çox böyük rol oynadıqlarını xüsusilə vurğulamağı
özümüzə borc
bilirik.
Əgər mədəniyyət paytaxtımız
Şuşada cərəyan
edən bədii proseslərə nəzər
yetirsək, onda rəssamlığın müxtəlif
sahələrində Mir Möhsün
Nəvvab, Usta Qəmbər Qarabaği ilə yanaşı, Xurşidbanu Natəvanın
da səmərəli fəaliyyət göstərdiyini
qeyd etmək yerinə düşər.
Onun ərsəyə gətirdiyi
rəsm əsərləri
bədii həllinə
görə o dövrdə
yaradılan təsviri
sənət nümunələri
arasında özünəməxsus
yaradıcılıq tərzi
və manerası ilə seçilir.
Qeyd etdiyimiz
kimi, Xurşidbanu Natəvanın bədii yaradıcılığı həm
də çoxəsrlik
tarixə malik Azərbaycan təsviri sənətinin yeni bədii-estetik zövqlə
yeniləşməsinə xidmət
edir. Əgər Mir Möhsün Nəvvab
bunu daha çox Şuşada, Usta Qəmbər isə Şəkidə gerçəkləşdirdikləri divar rəsmlərində ifadə etmişdisə, Natəvan bu özünəməxsusluğu qrafika sahəsində reallaşdırmışdı. Bunu da mühüm
vurğulayaq ki, şairə-rəssamın bu
sahədə özünü
təsdiq edən Mir Möhsün Nəvvab və Usta Qəmbərin
müxtəlif funksiyalı
binaların interyerinə
gözəllik bəxş
edən divar rəsmləri daha çox bədii ifadənin monumental-dekorativ
xüsusiyyətlərinin qabarıq
ifadə edilməsinə
istiqamətlənmişdisə, onun özü əsərlərinin lirik duyğu daşıyıcılığına
yüksəlməsinə çalışmışdı.
Bu mənada Xurşidbanu
Natəvanın möhtəşəm
yaradıcılıq irsi
özündə bütövlüklə
ənənə və
müasirliyi birləşdirdiyini
əyani şəkildə
görürük.
Xurşidbanu Natəvanın rəsm əsərləri, eyni zamanda, bədii şərhinə görə kifayət qədər realdır. Azərbaycan poeziyasında dərin iz saldığını bənzərsiz qəzəlləri ilə özünü təsdiqləyən şairə o vaxta qədərki, milli təsviri sənətimizdə yer almış əfsanəvi obrazlar dünyasına yeni simalar gətirmək baxımından olduqca mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Xurşidbanu Natəvanın bədii yaradıcılıq nümunələri arasında tarixi əhəmiyyətə malik digər rəsmlər də mövcuddur. Bunların arasında məşhur Şeyx Şamilin evinin və Qunib qalasının rəsmi diqqət çəkir. Ehtimal edilir ki, bu rəsmlər şairənin həyat yoldaşı Xasay xan Usmiyevlə birlikdə Dağıstana səfərləri zamanı çəkilib.
Xurşidbanu Natəvanın Cəfər Cabbarlı adına Azərbaycan Dövlət Teatr Muzeyində qorunan dörd rəsm əsəri özünün ifadəli görünüşünə və incə bədii duyumuna görə olduqca maraq doğurur. İncə zövqlü qadın olan Natəvanın muncuqlu tikmə üsulunda gözoxşayan tikmələrinin bəziləri vaxtilə dövlət muzeyləri üçün alınıb. Məlumat üçün bildirək ki, məişətdə istifadəsi nəzərdə tutulan həmin tikmələr Milli Azərbaycan Tarixi və Milli Azərbaycan İncəsənəti Muzeylərində mühafizə olunmaqdadır. Xüsusilə vurğulamaq lazımdır ki, muncuqlarla bəzədilmiş belə nəfis tikmələrdən birini Natəvanın həyat yoldaşı Xasay xan Usmiyev 1858-ci ildə Bakıya gəlmiş böyük fransız yazıçısı Aleksandr Düma ilə görüşündən sonra, qonağa hədiyyə edib. Ehtimal olunur ki, məşhur azərbaycanlı şairə-rəssamın həmin əl işi bu gün də Dümanın Fransadakı ev muzeyində saxlanılır.
(Ardı var)
Toğrul
CƏFƏRLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 26 aprel.- S.13.