Gəncliyimizə və gələcəyimizə
dahiyanə Sabir münasibəti
(Naxçıvan Müəllimlər
İnstitutu)
Uşaqlar, yeniyetmələr, gənclər
bizim gələcəyimizdir. Onları xoşbəxt
gələcək görüşü
ruhunda böyütmək,
hərtərəfli inkişaf
etmiş şəxsiyyət
kimi formalaşdırmaq
ümumxalq əhəmiyyətli
bir məsələdir.
Bu işdə gecikmək, "uşaqdır,
sonra düzələr",
"böyüyəndə anlar" "fəlsəfəsi"
ilə arxayınlaşmaq,
özünə təsəlli
vermək gəlmiş-getmiş
çox insanları zillət, fəlakət oduna salıb. Əyri bitmiş ağacı düzəltmək çətin
olduğu kimi mənəvi cəhətdən
şikəst böyüyən
uşaqları sağaltmaq
ondan da çətindir. Uşaq və
yeniyetmələrin yenidən
tərbiyəsi böyük
pedaqoji ustalıq, dərin bilik, təcrübə, səbr,
dözüm və vaxt istəyir. Altı aylıq uşağın tərbiyəsi üçün
bir psixoloqdan məsləhət istədikdə
o, uşağın yaşını
öyrənib valideynlərin
altı ay gecikdiklərini
söyləmişdir. Bu
kimi narahat edici məsələlər
uşaq ruhunun bilicisi adlandırdığımız
pedaqoq və maarifçi Mirzə Ələkbər Sabiri də dərindən düşündürmüşdü. Müdrik Sabir tək uşaq şeirləri yazmaqla işini bitmiş hesab etməmiş, həmçinin,
hansı üsul, vasitə və tərzlərdən istifadə
etməyin yollarını
da göstərmişdi.
Akademik Əziz
Mirəhmədovun sözləri ilə desək, "uşaq şeirlərində biz həm
əsrin tələbləri,
həm də uşaq ədəbiyyatının
inkişafı nöqteyi-nəzərindən
mühüm bir məsələni şair
tərəfindən səylə
işləndiyini görürük".
Mirzə Ələkbər Sabirin
"özünəməxsus orijinal uşaq şeirlərinin formaları
onların mündəricəsinə
tam uyarlıdır". "Ə.Sabir
Tahirzadə" adlı
bir çox imzası ilə "Məktəb şagirdlərinə
töhfə" ["Səda"
qəzeti, 25 fevral
1910, ¹46], "Ə.Sabir Tahirzadə"
imzası ilə "Təbib ilə xəstə" ["Həqiqət"
qəzeti, 18 iyun 1910,
¹138], yaxud "Ə.S." imzası ilə "Molla Nəsrəddinin yorğanı" ["Günəş"
qəzeti, 23 noyabr
1910, ¹75], yenə də
"Ə.S." imzası ilə
"Molla Nəsrəddin
və oğru"
["Günəş" qəzeti,
2 yanvar 1911, ¹1], "Ə.S." "Yalançı çoban" ["Yeni həqiqət" qəzeti,
11 fevral 1911, ¹18] mənzum
hekayələrini ancaq
və ancaq valideynlərə kömək
kimi uşaqların tərbiyəsinin formalaşmasına
həsr etmişdi.
Mirzə Ələkbər Sabir uşaqlarını məktəblərə
verməyən valideynlərə
üz tutaraq deyirdi ki, əgər
cənnət, hətta
cənnətin misilsiz
guşəsini arzulayırsınızsa
o zaman uşaqlarınızı
elm, təhsil alması
üçün məktəblərə
göndərin. Yeddi bənddən ibarət
"Məktəb şərqisi"
şeirində "Ə.Sabir
Tahirzadə Şamaxı"
adlı imza ilə yazırdı:
Məktəb, məktəb, nə
dilgüşasən,
Cənnət, cənnət desəm səzasən.
Şadəm, şadəm təfərrücündən,
Əlhəq, əlhəq, gözəl
binasən!
Mirzə Ələkbər Sabir yazır ki, kiçik yaşlarından
uşağın arzu və istəklərinin qeyd-şərtsiz yerinə
yetirilməsi onun xudpəsənd böyüməsinə
şərait yaradır. Belə uşaqlar
sonralar cəmiyyətdə
də xudpəsənd,
müstəbid olurlar.
Onların bu arzu və istəkləri cəmiyyətin mənafeyi
ilə uyğun gəlmir. Çox vaxt bu arzu və istəkdən
əl çəkmək
böyük mənəvi
və fiziki qüvvə, vətəndaşlıq
qeyrəti, iradə istəyidir. Bəzən yeniyetmədə
bu qüvvə və qeyrət, vətəndaşlıq duyğusu
çatışmır, öz
cüzi mənafeyini cəmiyyətin mənafeyindən
üstün tutur.
Buna görə də uşağın tərbiyəsi ailənin düzgün tərbiyə
baxışından yaranır.
Cəmiyyət hər bir valideyn qarşısında
mərd, əsl vətəndaş, gözəl
insan yetişdirmək
kimi şərəfli
bir vəzifə qoyur. Ona görə də
şair "uşaqlar
üçün sadə,
yığcam əsərlər
yazmaqla" istəyir
ki, valideynlər balaca yaşlarında uşaqları əməyə,
zəhmətə alışdırsın.
Bu münasibətlə Mirzə
Ələkbər Sabir
yazir:
Ey uşaqlar, uşaqlıq əyyami, -
Gələn əyyamın ondadır kami.
Kim ki, qeyrətlə zəhmətə alışar,
Kəsbi-irfanə ruzü şəb
çalışar, -
Zəhməti mayeyi-səadət olar,
Yaşadıqca həmişə rahət olar.
Kim ki, tənbəlliyə məhəbbət edər,
Daim əyləncələrlə ülfət
edər,
Keçirər vəqtini cəhalət
ilə,
Bütün ömrü keçər səfalət ilə.
İştə, övlad, siz bu halı görün,
Bu iki vazeh ehtimalı
görün;
Vəqtdən daim istifadə edin,
Elm təhsilini iradə edin...
Ailədəki saflıq, mehribanlıq, səmimiyyət, yüksək
ideal uşağın mənəvi
cəhətdən sağlam
böyüməsi üçün
ən etibarlı zəmindir. İlk dəfə dünyaya
göz açan uşaq ailədə hökm sürən münasibətlər mövqeyindən
ətraf mühitə
qiymət verir; ailə münasibətlərində
cəmiyyətin bir növ modelini görür. Buna görə
də istər ailədə, istərsə
də hər hansi bir kollektivdə
uşaq-yeniyetmə elə
bir qayğı ilə əhatə olunmalı, ona elə bir şərait
yaradılmalıdır ki,
o, keçmişin iyrənc
qalıqları - oğurluq,
quldurluq, şəxsi mənfəət güdmək
kimi hərəkətlərə
yol verməsin: öz insanlıq ləyaqətini səmərəli,
şərəfli əməkdə
görsün.
"Ə.S."
imzası ilə "Yeni füyuzat" jurnalında işıqlandırdığı
"Uşaq və pul" şeirində oxuyuruq ki, yol
ilə gedən bir sail qocanın bumajniki düşür. Bunu görən uşaq onu götürərək
evə çatmağa
tələsir. Anasına yolda
baş verən olub-keçənləri danışır.
Bundan sonra onların da artıq pulu olacağını, heç
nəyə ehtiyacı
qalmayacaqlarını dedikdə
ana bir başqa
məzmunda övladına
təsirli sözlə
belə başa salır:
Dedi:
"Oğlum, nə sərd imiş qanın
Ki, buna razı oldu vicdanın?
Tifli-məsum ikən günah
etdin,
Kəndi vicdanını təbah etdin.
Niyə
verdin fənayə doğruluğu,
İrtikab eylədin bu oğruluğu?
Hiç
zənn etməm, özgənin mali
Bizi zəngin qılıb, edə ali.
Yox, yox, oğlum, inan ki, xar
oluruz!
Ərzəli-əhli-ruzigar oluruz!
Xain olsaq əgər bu dünyadə,
İrzü namusumuz gedər
badə;
Gözümüz müntəhayi-zillətdən
Baxamaz kimsəyə xəcalətdən;
Gərçi pul çox fərəhfəzadır, oğul,
Leyk namus pək bəhadır, oğul!"
Burada görkəmli fıransız
təyyarəçisi və
yazıçısı Antuan
Ekzüperinin aşağıdakı
sözlərini xatırlatmamaq
olmur: "İnsan olduğunu düşünmək
- öz məsuliyyətini
hiss eləmək deməkdir".
Mirzə
Ələkbər Sabir
uşaq şeirlərində
onu da göstərir
ki, hər bir valideyn isə
övladının kimlərlə
yoldaşlıq, dostluq
etdiyini, bu dostluğun hansı prinsiplər üzərində
qurulduğunu bilməli,
övladının düzgün
yoldan sapmasına imkan verməməlidir.
"Ə.S."
imzası ilə çap olunan M.Ə.Sabirin "Camuşçu
və sel" əsərində də, həmçinin, ideya-məzmun
cəhətdən sərfəli
olan estetik təsirin daha da qüvvətliliyi mənasında ilk mənbəni
təkrar etməyən,
orijinal ideyalı və məzmunlu uşaq əsəri kimi meydana çıxmışdır.
"Camuşçu və sel" əsərinin məzmunu uşaqların həyatı
və tərbiyəsi
ilə bilavasitə əlaqələndirməyə xidmət edir.
M.Ə.Sabirin "Ə.S." imzası ilə qələmə aldığı "Artıq alıb, əskik satan tacir" şeiri də uşaqların maraq dairəsi, yaş səviyyələri, dərketmə qabiliyyəti baxımından da təqdirəlayiqdir. Göstərilir ki, çəkidə artığına alıb əskiyinə satan tacirin oğlu atasının dəsti-xəttini tutub. Atasının dükanda olmamasından istifadə edən oğul atasından oğurlamaq istəyir. Ata oğlunu oğurluq üstündə tutan zaman oğlunu sillələyir. Bunu görən nurani qoca isə işə qarışaraq belə deyir:
Əkdiyin danənin budur səməri,
Səndən əxz eyləyib həmin hünəri.
...Tərbiyət müstəhəddir, övlad
Pədərindən nə görsə, eylər yad.
...Saleh ol, saleh
olsun övladın!
Taleh ol, taleh olsun
övladın!
Sonda belə nəticəyə gəlirik ki,
Mirzə Ələkbər Sabir
uşaqların, yeniyetmələrin tərbiyəsini, onların
bir şəxsiyyət kimi,
vətəndaş kimi, kamil
insan kimi tərbiyə
olunmasını vəzifəsindən asılı olmayaraq hər bir valideynin borc, şərəf
işi hesab edib, hər bir valideynin əməlini aydın, sadə, təsirli
misralarla göstərib. Bununla bərabər, Mirzə
Ələkbər Sabir hər bir uşaq şeirində
valideynləri və uşaqları halal əməyə
səsləyib, işgüzarlıq tərbiyəsinə
önəm verib, uşaqlar
üçün sadə
yazdığı hər bir şeirin finalında ibrətamiz nəticəyə
yer verib.
Uşaqların maraq dairəsini, yaş səviyyələrini nəzərə
alan Mirzə Ələkbər Sabirin yazdığı hər bir
şeir ibrətli səciyyə
daşıyır. Sabir uşaqlar
üçün yazılmış əsərlərinin
hər birində atalar sözlərindən
istifadə edərək estetik fikri daha qabardıb,
ümumiləşdirici mahiyyəti və bədii ifadəni
aydın fərqləndirib. O, uşaqları vətənə,
xalqın adət və ənənələrinə və ya milli dəyərlərə
məhəbbət ruhunda böyütməyi
əsas amil sayıb.
Kamal
CAMALOV
Pedaqogika
elmləri doktoru,
Azərbaycan Respublikasının Əməkdar
müəllimi
525-ci qəzet.- 2022.- 28 aprel.- S.13.