Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Qonaq dedi:
- Ruhiyyə
xanım, siz dar çərçivədə
düşünürsünüz, bank maliyyəyə, kapitala
nəzarət edən kimi, həm də böyük imkanlara
malikdir və onlardan istifadə etməmək isə
qorxaqlıq, mühafizəkarlıqdır.
Ruhiyyə
dedi ki, əlbəttə, siz mütəxəssisiniz, mən bu
məsələlərdə diletantam, ancaq fransız
yazıçısı Andre Moruadan mütaliə etdiklərimə
əsaslanıb, bu sözləri dedim.
Ərinin qohumu bunu da əlavə etdi ki, biz sovet
dövründəki qorxaqlığın daşını
almalıyıq, özümüzü ABŞ, Böyük
Britaniya bankları kimi aparmalıyıq və gələcəkdə
hətta onlarla rəqabətə girməliyik.
Ruhiyyə
qonağı yola salanda Hamnet gəlib, hədiyyəsinə
görə ona "sağ olun" dedi. Əmisi kimi olan bu adam uşağa dedi ki, gələcəkdə
sənə daha qiymətli hədiyyələr alacağam.
Hüseynin qohumunun onlara gəldiyindən yarım il sonra televiziya ekranından həmin bank
prezidentinin həbs olunduğunu, bankdan bir neçə milyard
dollarlıq pulun oğurlandığını eşitdi. Diversifikasiya həvəsi pis nəticələndi,
bankın süqutuna səbəb oldu. Onun həbs
olunması xəbəri Hamneti çox məyus etdi, ata qohumlarından
təkcə o, ona hədiyyə
bağışlamışdı, anasının isə elə
bir imkanı olan qohumu yox idi.
Ruhiyyənin pərəstişkarlarının da sayı
getdikcə artırdı, əvvəlcə dul kişilər,
onlar o qədər də cavan deyildilər, onun əlini istəməyə
elçi düşürdülər. Son vaxtlarda isə o,
yaradıcı ziyalılar dəstəsində
özünü tanıtdıran bəzi gənclərin diqqətini
cəlb etməyə başlamışdı. Rəfiqələrinin rəyinə görə, onun
zövqlə geyinməsi də, ona olan marağın
çoxalmasına, iddiada olanların keyfiyyətcə
yaxşılığa doğru dəyişilməsinə səbəb
olmuşdu. Yaxşı günlər həm
də ona zövqlə geyinmək üçün də şərait
yaratmışdı. O, artıq yenidən öz
qarderobuna ciddi fikir verirdi, qara paltar geyinməyinə son
qoymuşdu, həm də geyiminin özünü də bir ifadə
vasitəsi hesab etməyə başlamışdı.
Rejissorun
eşq elan etməsi
Televiziya
kompaniyalarının birində gənc rejissor ona
yaxınlaşıb, özünü təqdim etdi, milli adətlərimizə
uyğun olmayan bir qaydada, özündən razı şəkildə
bildirdi ki, mənim sizdən xoşum gəlir, ona görə də
sizinlə yaxından tanış
olmağı istəməklə yanaşı, sizə dost
olacağıma inanmanızı və əmin olmanızı
arzu edərdim. Nobel mükafatı laueratı olan
riyaziyyatçı Neş gəncliyində gələcək
arvadı ilə tanış olanda,
özünü daha ədəbsiz aparsa da, bu ağıllı
qız gələcək dahiyə loyal münasibət yolunu
seçmişdi. Mən də yaxşı olan nəyəsə
ümid edə bilərəm. Siz
bütün cəhətlərinizə görə mənə
xoş gəlirsiniz. Digər tərəfdən
Sandro Bottiçellinin təsvir etdiyi gözəllərdən
kimin xoşu gəlmir ki? Ona görə də mənim
sözlərimi sizin istehza ilə qarşılamaq hüququnuz
vardır və siz eşitdiyimə görə, ərinizin vəfatından
sonra özünüzə "dəmir pərdə"
qurmusunuz və həmin əraziyə kiminsə ayaq
basmasına imkan vermirsiniz. İngilislərdə "No
trespassing" - deyilən, həmin əraziyə "girmək
olmaz" mənasını verən bir ifadə vardır, ora
lap boş çəmənlik olsa da, sahibinin mülkiyyəti
olduğundan heç kəsin girməsinə icazə verilmir və
bu qaydanı pozan müvafiq qaydada qanun qarşısında
cavab verməlidir. Ancaq siz son vaxtlarda
yaradıcılığınızla ictimai şəxsə
çevrilmisiniz, ona görə də bu arzuda olanların hər
birinin sizinlə maraqlanmasından inciməməlisiniz və
özünüzün qoyduğunuz qadağanı birdəfəlik
ləğv etməsəniz də, ən azı bir qədər
yumşaltmalısınız. Mən də buna ümid edərək,
sizə yaxınlaşdım və bunu heç də eqoizm
nümunəsi kimi qəbul etməmənizi, məni həddi
aşan adam kimi qiymətləndirməmənizi
xahiş edirəm. Siz zirehli paltar geyinsəniz də,
nüfuz edən gözləri özünüzdən
uzaqlaşdıra bilməyəcəksiniz. Sizinlə
maraqlananlar uzaqdan da olsa sizə valeh olduqlarını gizlətməməyə
çalışacaqlar, buna necə reaksiya vermək isə
sizin səlahiyyətinizə daxildir.
Mən aktyorlarla işləyirəm, onlardan obraza girməyi
tələb edirəm və onlar buna nail olanda, mən
rahatlıq tapıram. Aktyorun, ya aktrisanın oyunu kiməsə xoş gəlməyə
bilər, kimsə onun yeni zirvəyə qalxdığı barədə
rəyə gələ bilər, ona lənətləyənlər
də, alqışlayanlar da ola bilər,
lakin mən onlara deyirəm ki, siz qəzetlərdə və ya
statuslarda yazılanlara fikir verməyin, səhnədən zala,
hətta amfiteatrda oturanlara baxın, onlardır sizin həqiqi
qiymət verəniniz, sizi qəbul, ya rədd edənlər. Əgər sıravi tamaşaçı kütləsi
sizi bəyənirsə, deməli, obrazınız uğurlu
alınmışdır. Siz istər Hamlet,
istərsə də Qurbanəli bəy olun, onların
könlünə yol tapa bilmisiniz. Sizin
yaxşı oyununuzun hesabına tamaşadan sonra teatrı tərk
edən adamlara müsbət enerji bağışlayırsınız,
onları "katarsis" prosesindən keçirirsiniz. Tamaşadan sonra ötürülən energetika
çox güclü təsir gücünə malik olur.
Sizə də münasibətdə adamlar sizin energetikanın təsiri
altına düşür və uzun müddət ondan azad ola bilmir. Onlardan biri sizin sadə
bəndənizdisə, ona çox da sərt qaydada
yanaşmayın, diqqətinizi onun səhvlərinə yox, təsəvvürünüzdə
canlanan yaxşı xüsusiyyətlərinə yönəldin.
Bu sizin böyüklüyünüz olmaqla yanaşı, sizdən
yalnız xoş münasibət uman adam
üçün də böyük mükafatınız
olardı.
Biz rejissorlar çox danışmağa adətkardayıq,
axı hər artistlə onun obrazının dərin
qatlarına nüfuz etmək lüzumu haqqında nə qədər
söhbət etmək lazım gəlir. Bəlkə də,
cəhdlərimiz fayda vermir, özünün əbəs
olduğunu göstərir. Ancaq
özümdə təskinlik tapıram ki, tamaşanın
uğurlu alınması üçün mənim nəyə
imkanım vardırsa, hamısından istifadə etdim,
çünki yaradıcılıq, mədəniyyətin hər
bir nümayişi insanlar üçün, xalq
üçündür. Sizə də
söz bolluğu ilə özümü təqdim etməyi
bacarıramsa, buna da şad oluram və sizin mənfi münasibətiniz
belə, sizə olan düşüncələrimi dəyişmək
iqtidarında olmayacaqdır.
Televiziya tamaşası çox sayda insanın,
özü də müxtəlif peşə sahiblərinin birgə
işinin nəticəsidir, bu uşağın meydana gəlməsində
çoxları özünü valideyn hesab edir. Tamaşaçı
isə uğursuzluğun günahını yalnız rejissorda
görür. Həm də incəsənətdə,
mədəniyyətdə mütləq zirvə yoxdur, zaman dəyişdikcə
zirvənin hündürlüyü də dəyişir. Ümumiyyətlə, mədəniyyətdə sərhəd
yoxdur, ancaq köklər vardır və ona sadiqlik tələb
olunur.
Ruhiyyə
bu cavan oğlanın monoloquna gülümsəməklə
cavab verdi ki, o, pərişan olmasın və
sonra əlavə etdi:
- Siz mənə
müraciət adı altında çox şeyə toxundunuz,
teatrın problemlərini, yaradıcılığın, batmaq
qorxusundan çabalayıb sudan
çıxmasını yada salan çətinliklərini qeyd
etdiniz. "Dəmir pərdə" barədə
isə bir qədər ifrata vardınız, bunu sizin "soyuq
müharibəyə" başlamaq istəyiniz kimi də
başa düşmək olar, çünki siz istəməsəniz
də, vaxtilə SSRİ-yə lənət yağdıran
Uinston Çörçillə özünüzü
oxşatmaq istədiniz. Mənim kimi sadə
bir adamla belə çətin dildə
danışmağınızı isə başa düşmədim.
Siz özünüzü diplomat kimi
aparırsınız, diplomatiyada isə heç vaxt
"müharibə" sözü dilə gətirilmir.
Axı soyuq sülhün özü də müharibədən
çox yaxşıdır, siz məni təhlil etməyə
can atmaqla, mənim qorunan sahəmə birbaşa müdaxilə
etdiniz, ancaq mən bundan incimirəm. Adamın
özünü təqdim etməsi həmişə çətin
məsələdir, onu qəbul edilməmək təhlükəsi
qorxudur. Mən kənardan da olsa sizi
tanıyıram, yaradıcılığınıza da
az-çox bələdəm və əsasən, müsbət
yanaşıram.
Rejissor
Ruhiyyənin tarixə müraciət etməklə, onu
susdurmağa çalışdığını hiss edib
dedi:
-
Bilirsiniz, tarixin gedişi nadir fatehlərin can atdıqları məqsədə
uyğun olsaydı, bəlkə də, bəşəriyyət
qazanardı, bir sıra fəlakətlərdən xilas ola bilərdi. Napoleona hamı Avropanı qan dənizinə
döndərən kimi baxır, Makedoniyalı Aleksandr əgər
Qərblə Şərqi birləşdirmək istəyirdisə,
Napoleon Avropanı birləşdirməyə, vahid Avropa
dövləti yaratmağa çalışırdı. Rusiya yürüşü onun uzağa gedən
planlarını alt-üst etdi. Əgər
Avropa vahid coğrafi varlıq olduğu kimi, vahid dövlət
olsaydı, yəqin ki, XX əsrdə iki dünya müharibəsi
baş verməzdi və 60 milyondan çox adamın həyatı
xilas olardı. İndi hamı pandemiyadan
qorxur, məgər həmin dəhşətli fəlakətlər
təkcə qurbanlarına görə deyil, Avropanın və
Asiyanın xeyli hissəsinin xaraba qoyduğuna görə
azmı təhlükəli idi?
Tarix ancaq sonradan gileylənməyi, heyifsilənməyi, həm
də feilin lazım formasını sevmir. Tarix
böyük elmdir və özünə də elm kimi
yanaşmağı tələb edir. Onu təkzib
etməyə çalışanlar bilməlidirlər ki, elm
öz hərəkətini, təzyiqini dayandırmır, cəhaləti
parça-parça edərək, irəliləməkdə
davam edir. XX əsrin əvvəllərində
darvinizmə böyük hücumlar var idi, bəzi ziyalılar
da Darvinin elminə hücum etməkdə din xadimlərinə,
cəhalətə xidmətdə xüsusilə fərqlənirdilər.
Rusiyada Loqvanov adlı birisi özünün
senzor hüququndan istifadə edərək daha çox canfəşanlıq
edirdi. Yazıçı V.K.Tolstoy ona tutarlı bir cavab
vermişdi: "Mişa, bu qorxutmalarını at getsin, elmin
utancaq xarakteri yoxdur, onun axınını sən
özünün çürük probkanla tıxaya bilməzsən".
Ona görə də tarix bizə müdrik dərslərini
verməkdə davam edir. Biz öz həyatımızda da onun
metodlarından, prinsiplərindən istifadə etməyə
öyrənməliyik. Çoban
sürü ilə davranışda çomağına
arxalanır, biz isə ağlımızı işə
salmalıyıq, bağlı qapını sındırmaqla
heç nəyə nail olmaq mümkün deyildir.
Lakin təcrübənin olmamasını, səriştəsizliyi
heç də şişirtmək, mütləq səviyyəyə
qaldırmaq düzgün deyildir. Təcrübə bir
andaca qazanıla bilir.
Avstriya imperatoru I Frantsın qızı Mariya-Luiza yeniyetmə
qız olanda sarayın həyətində xoruz fərənin
belinə minəndə əsəbiləşirdi ki, onu niyə
incidir? Ərə
getməmişdən bir il əvvəl, 18
yaşında da o, kişi cinsinin mövcudluğu barədə
heç nə bilmirdi. Bu qız atasının qərarı
ilə bütün qəlbi ilə nifrət etdiyi bir adama - I
Napoleona ərə getməli idi. Napoleon
artıq arvadı Jozefinanı boşamışdı.
Mariya-Luiza Vyanadan Parisə gəlmək üçün
karetada uzun məsafəni qət etməli idi. Öz istəyinin
əksinə olsa da, o, Fransa imperatorunun arvadı olmalı idi.
Hətta belə versiya vardır ki, ailəsi ilə
vidalaşanda atası tapşırmışdı ki, Napoleonun
səhhətini elə poz ki, Avropa rahat nəfəs ala bilsin.
Parisə gəlini 83 kareta müşayiət
edirdi.
Napoleon təzə arvadını görmək
üçün çox darıxırdı. Onlar ilk dəfə 1810-cu il martın 27-də Kompyen
yaxınlığında görüşdülər.
Mariya-Luiza məşhur ərinə dedi:
- Sən
portretində olduğundan daha yaxşı görünürsən.
Napoleon karetaya oturub, gənc arvadını öpməyə
başladı.
Kompyen qəsrində qonaqlar süfrəsi xörəklərlə
dolu olan stolun ətrafına oturmaq istəyəndə, Napoleon
Mariya-Luizanın əlindən tutub, yataq otağına apardı
və ondan soruşdu:
- Vyanada sənə
nə tapşırmışdılar?
Qız
cavab verdi:
- Öz ərimə
könlumlə və bədənimlə mənsub olmalıyam
və ona hər şeydə tabe olmalıyam.
Napoleona
bu cavab xoş gəldi:
- Elə
isə soyun və uzan. Tezliklə sənə
qovuşacağam.
Duş qəbul edib, 15 dəqiqədən sonra
çılpaq bədəninin üstünə xalatını
ataraq, otağa girdi və tullanıb uzanmış
arvadının yanına düşdü. O, çox
qızğınlıqla bu qıza birinci məhəbbət dərsi
keçdi. Onlar şam etməyə də getmədilər
və elan olundu ki, onlar uzanıb yatırlar.
Səhər Napoleon aldığı həzdən sərxoş kimi idi, qarşısına çıxan bir subay əyanına dedi:
- Alman qızına evlən, onlar sadəlövh və qızılgül kimi təravətlidirlər.
Dostlarına isə dedi ki, bu qız hər şeyi gülümsəyərək icra edirdi.
Sonra
Parisdə, Luvrda toy mərasimi keçdi. Otağın
birini boşaltmaq lazım idi, orada isə çoxlu tablolar var
idi. Onlarla nə etmək lazım
olduğunu soruşduqda, ekstazda olan Napoleon demişdi ki,
yandırın.
Mərasimdə
imperatorun bacıları gəlinin şleyfini əllərində
daşımalı idilər, lakin onlar buna etiraz etdikdə,
Napoleon bacılarına müraciət edib dedi:
-
Bütün həyatınız boyu ağır zənbilləri
bazara daşıdıqdan sonra, heç də ləyaqəti
itirmədən, imperatriçə şleyfini daşımaq
olar.
Bacıları razılaşmalı oldular.
Üç həftə ərzində Napoleon və Mariya
öz vaxtlarını yataqda, divanlarda və kanalda
keçirdilər. Bir il sonra isə Mariya-Luiza ərinə
oğul doğdu, Napoleonun sevinci yerə-göyə
sığmırdı.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 30 aprel.- S.22.