"Atamın muğamında
özümü bir obraz kimi görürəm"
Onu belə rahat və sərbəst görməmişdim
heç vaxt, təsəvvür belə etməmişdim. Amma bu, o idi.
Səsindəki həzinlik danışanda da
özünü büruzə verirdi. Bir
xanım kimi Tanrı ondan heç nəyi əsirgəməyib.
Onu dinlədikcə, mənə elə gəlirdi
ki, bu xanımın ruhu da, dünyası da hər şeyin
fövqündədir. İrqindən, mənsubiyyətindən,
dilindən, dinindən asılı olmayaraq, bu səsi hər kəs
dinləyib, ifası gilə-gilə qəlblərə
süzülüb. Ustad sənətkar
atası ilə birlikdə fitri istedadını dünyanın
nəhəng səhnələri alqışlara qərq edib.
Haqqında bəhs etdiyim sənətkar Əməkdar
artist Fərqanə Qasımovadır. O
danışır, mən isə səmimi söhbətin
cığırına düşüb yürüyə-yürüyə
gedirdim.
***
- Əvvələn başlasaq yaxşıdır.
-
Qızmar avqust ayında, necə deyərlər, yayın
oğlan çağında Bakıda tələbə Alim
Qasımovun ailəsində dünyaya gəlmişəm. Mən
anadan olan ili atam A.Zeynallı adına Musiqi
Texnikumuna daxil olmuşdu. Kasıbçılıq
dönəmidə doğulsam da, sonra Tanrı ruzi
qapısını ailəmizin üzünə açdı.
Allaha sığınan, imanlı, böyüklərə
ehtiram və məhəbbət dolu, musiqiyə bağlı bir
ailədə böyümüşəm. O zaman Güzdək
qəsəbəsində yaşayırdıq deyə, yeddinci
sinfə qədər orada oxudum. Atam mənim fitri
istedadımı görəndən sonra təhsilimin
inkişafı üçün şəhərə
köçməyə qərar verdi.
Bacım da, qardaşım da musiqi məktəbinə getmələrinə
baxmayaraq, maraqları az olduğundan sənəti
davam etdirmədilər. Mən isə sənət
yolu ilə yürüdüm və Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
opera və xanəndəlik fakültəsini bitirdim.
Artıq 20 ilə yaxındı ki, A.Zeynallı adına
Musiqi Kollecində dərs deyirəm. Respublikanın Əməkdar
artisti adına layiq görülmüşəm.
- Hər
yanı xatirə olan adaya qayıdaq.
- İlk dəfə Filarmoniyanın səhnəsinə
çıxdım, səkkiz yaşında. Səhnədən
heç qorxmasam da, uşaq həyəcanı təbii ki,
vardı. Axı, hələ balaca idim.
O qədər həyəcan keçirmişdim ki, konsertdən
əvvəl xəstələnmişdim. Qəribədi
ki, ilk dəfə səhnədə yaşadığım
hissi bu gün də yaşayıram. Ağır
ritmik muğam öyrətmişdi atam mənə -
"Arazbarı-Osmanı". Əvvəl
bacımla birlikdə bir qəzəl söylədik. O
çıxış indiyə kimi yadımdadı və hər
dəfə o lent yazısına baxanda, göz yaşlarıma
hakim kəsilə bilmirəm. Vətəndən
kənarda ilk çıxışım isə Almaniyada olub.
Konsertin sonunda atam məni səhnəyə dəvət
etdi. Alqışların sədası indiyə
kimi qulağımdadı. Daha sonra eyni
proqramla Fransaya getdik və beləcə səfərlər
bir-birini əvəz etməyə başladı. Uşaqlıqdan
atam deyərdi ki, sən böyüyəndə mənimlə
böyük səhnələrə çıxacaqsan. Uşaq idim deyə, atamın bu sözlərinin fərqinə
varmırdım, lakin onun mənimlə bağlı arzuları
gerçəkləşəndə, o zaman dediyi sözləri
xatırladım. On altı yaşıma çatanda atam
mənə dedi: "Qızım, səni bura qədər gətirdim.
Artıq böyümüsən və bundan sonra
qərar sənindir". Atamın söylədiklərindən
heyrətə gəldim. Bundan sonra nəyi
seçməliydim? Atam məni elə
yetişdirmişdi ki, muğam ruhumun hakimi idi artıq.
Atama bir cavabım oldu: Sən mənə sənəti
sevdirdin, gücüm yetənə qədər bu yolun
yolçusuyam". O gün, bu gün hələ də yol
gedirəm.
Kənardan baxanlar məni tək görə bilmir
heç kəs. Tək Fərqanə olaraq əksəriyyətə
görünmürəm. Bunu adi
qarşılamışam hər zaman, çünki dünyaya
atam üçün, onun sənəti üçün, səhnədə
onunla yanaşı olmaq üçün gəlmişəm.
30 ilə yaxındı ki, atamla sənhədəyəm
və tək olsaydım, belə edərdim deyə,
düşüncəsi heç vaxt fikrimdən keçməyib,
çünki atamın muğamında özümü bir
obraz kimi görürəm. Uzun illəri əhatə
edən ömrümüz səfərlərdə keçib.
Elə bir dövrümüz olub ki, yol
çantalarımız elə qapının astanasında qalırdı.
Çoxları düşünür ki, maddiyyat
baxımında buna dəyər, amma əsla elə deyil.
Çəkdiyimiz əziyyətin müqabilində
qazancımız kənardan baxanların
düşündüyü kimi olmayıb. Amma
nə ustad Alim Qasımov, nə də mən bunun fərqinə
varmışıq. Dünyanın barmaqla
sayılacaq ölkələrində olmamışıq.
Bəzən çox yoruluram, lakin sonra deyirəm
ki, nə qədər atam var, mən onun dalıncayam.
Yaradıcılığımızda imza
atdığımız böyük uğurlardan biri dünyaca
məşhur violonçel ifaçısı YO YO MA ilə
"İpək yolu" layihəsi olub. Bu layihə çərçivəsində
beş il çıxışlar edib
konsertlər verdik. Daha sonra Bakıya gələn YO YO MA atama
bizimlə daha böyük iş görmək istədiyini
bildirdi. Alim Qasımov ona "Leyli və Məcnun"u
təklif etdi. Çox sevilən bu layihənin müddəti
bitdikdən sonra amerikalı rəqqas Mark Morris onu çox bəyəndiyindən
onunla üç il ərzində
Amerikanın on beşə yaxın ştatında "Leyli və
Məcnun"u təqdim etdik. Anşlaqla bitən
hər konsertimiz təkcə Alim Qasımovun və Fərqanə
Qasımovanın deyil, bütün Azərbaycan mədəniyyətinin
möhtəşəm uğuru idi.
- Azərbaycan
deyəndə, gözləriniz güldü.
- Zaman və məkan fərqi olsa da, bu dünyamızın bir günəşi var - Şərqin də, Qərbin də, Şimalın da, Cənubun da tək günəşi. Dünyanın hansı bucağında oldumsa, o günəşin hərarətini hiss edə bilmədim, çünki o, Vətənimin günəşi olmayıb. Vətənimin günəşi daha parlaq, daha hərarətlidi. Torpağımı, qəlblərimizi isidən bu günəşin atəşindəki alovun özündə belə, bir rahatlıq var. Dəfələrlə xaricdə işləmək təklifi almışam, lakin mənim Vətənimlə qopmaz bir bağım var, onu ayırmaq mümkün deyil. Vətənimin günəşi məni isitməsə, muğam oxuya bilmərəm. İllərdi düşmənin tapdağına çevrilən Vətənim Ali Baş Komandanın "İrəli!" əmrini gözləyən oğulların, düzgün və ağıllı siyasətin sayəsində 44 gün ərzində azad oldu. Heç kəs müharibə istəməz, lakin biz elə bir həyasız və amansız düşmənlə üz-üzə idik ki, onu yalnız bu yolla yerində oturtmaq mümkün idi. Müharibə adının altında qaranlıq bir dünya, qan və ölüm var. İllərlə biz bunu istəmədik, lakin görünür, düşmən "dəmir yumruğ"u görmək və ağ bayrağı qaldırmaq arzusunda imiş ki, ona da çatdı. Dünyanın harasında oxusaq da, Qarabağ adlı nisgil səsimizdə həmişə hiss olunub. İçimizdə bir utanc hissi vardı. Lakin zamanı və vaxtı özü bilən dövlət başçımız elə bir addım atdı ki, dünyaya özünü sübut etdirdi. Müharibədən sonra ilk çıxışlarımız sırasında mənim üçün ən möhtəşəmi "Dubay Ekspo2020" Ümumdünya sərgisi oldu. Sərginin Azərbaycan pavilyonunda atamla Türk marşı ilə "Qarabağ şikəstəsi"nin sintezini ifa edən zaman Türkiyənin Cümhurbaşqanı Rəcəb Tayyib Ərdoğan oradan keçərkən ayaq saxlayıb bizi dinlədi. Sonra "Sarı gəlin"i dinləmək arzusunda olduğunu bildirdi. İfadan sonra möhtəşəm alqışlar yüksəldi və cənab Ərdoğanın səhnəyə qalxıb ürək sözlərini bildirərkən: "Fərqanə babası ilə çox gözəl oxudu" söyləməsi xoş olmaqla yanaşı, unudulmaz xatirə kimi qalmaqdadı. Ən böyük qürur isə o idi ki, biz artıq qalib Azərbaycanı təmsil edirdik, nə içimizdə o utanc hissi vardı, nə də səsimizdə o nisgil.
- İfa etdiyiniz bir mahnıda belə misralar var: "Sevginin ömrü bir an, qalanı xatirədir"
- İki
fərdin bir-birinə olan sevgisi bir anlıq ola
bilməz. Olarsa, onda bu, sevgi deyil. Bunu həvəs və ya ötəri fikir
adlandırmaq olar. Əslində, sevgi
ömrünü sürə bilən bir hissdi. Ya əbədi qalacaq, əbədi deyilsə, səni
tərk edəcək. Amma Allaha, Vətənə, valideynə,
övlada, insanlığa sevgi əbədiyyən
ömrünü sürə bilir.
- Bir az da Fərqanə özü haqqında...
- Etiraf edim ki, imanlı, inamlı, Tanrıya sonsuz məhəbbət olan bir ailədə böyüsəm də, evimizdə heç vaxt ibadət, hicab haqqında söhbət olmayıb. Həyatımızın bir hissəsi olan dinimizə bir müsəlman ailəsi kimi böyük ehtiram olub. Müqəddəs kitabımız "Qurani-Kərim"lə maraqlanıb, İslamın vacib əməllərindən xəbərdar olmuşam. Ailədə ilk olaraq ibadətə mən başladım, hicabı ilk bağlayan isə bacım oldu. Ondan sonra hansısa bir cazibə məni çəkməyə başladı, hətta sənətdəyəm, bu necə olacaq belə, düşünmədim. İyirmi ilə yaxın müddətdə bir dəfə də olsun hər hansı bir maneə ilə rastlaşmadım, əksinə, böyük hörmətlə, izzətlə qarşılandım və çox xoşbəxtəm ki, sənətdə yeganə hicablı xanəndəyəm.
Qadının ən gözəl adı anadır. Bütün analar arzularla yaşayır. Arzularımın bir hissəsini əkiz övladlar istəyi zəbt etmişdi. Həkim deyəndə ki, üçəmləriniz olacaq, bu xəbəri gözləyirmiş kimi qarşıladım, Rəbbimə şükürlər etdim, hədsiz sevindim. Mən o analardanam ki, övladın çoxluğundan doymuram, əksinə, zövq alıram. Bəzən düşünürəm ki, sənətim imkan versəydi, uşaqların sayı daha çox olardı. Etiraf edirəm ki, sənətdə olan ana üçün üçəmlər böyük zəhmətdi. Allaha şükürlər olsun ki, mənə dayaq olan valideynlərimin həm mənəvi, həm də maddi köməyilə onları böyüdüb ayaq üstə qoya bildik. Artıq böyük qızım Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının sonuncu kurs tələbəsidi və öz yuvasını qurub. Üçəmlər isə təhsillərini Türkiyədə almaqla birinci kurs tələbələridi. Ana üçün asan deyilən bir anlayış yoxdu. Anasansa, deməli, övladların üçün yaşamalısan. Özüm üçün yaşamağa hələ ki, vaxtım olmayıb. Övladlarım və sənətim üçün yaşayıram, təki ömür vəfa eləsin. Onların dördünün də istedadı da var, səsi də, lakin onları sənətdən uzaq tutdum. İstəsəydim onlar üçün şərait yarada bilərdim, lakin çətinlik çəkmələrini istəmədim. Alim Qasımov isə bu sənətin çətinliyini bilə-bilə onu övladına ötürməyi bacardı. Əgər istedad aşırı dərəcədədisə, o zaman onun inkişafına şərait yaratmağa dəyər. Atam bunu məndə gördüyü üçün bütün çətinliklərə rəğmən, səhnənin qapılarını üzümə açdı. Söhbət muğamdan getsəydi, yəqin mən də atam kimi edərdim.
Sonda bir arzumu dilə gətirmək istərdim. Dünyanın
ən saf adı anadı. Bu adı
qadın daşıyır. Dünyanın ən
həzin bəstəsi layladı. Onun səsləndirən
də qadındı. Dünyanın ən
mübariz varlığı qadındı, övladı
üçün sinəsini bütün maneələrə
sipər edər. İstərəm ki,
qadının üzündən heç zaman təbəssüm
əskik olmasın ki, dünya yaşasın.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2022.- 30 aprel.- S.21.