Nizami Gəncəvi dühasından
yaranmış ədəbi-pedaqoji irs
Qabaqcıl
təhsil işçisi
2021-ci ildə
dünya ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi,
dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri, dünya
poeziyasının sönməz ulduzu, sözün tam mənasında,
dahi şəxsiyyət Nizami Gəncəvinin 880 illiyi tamam
oldu. Nizami Gəncəvi ümumbəşəri
mahiyyət daşıyan, ecazkar poetik qüvvəyə malik
yaradıcılığı ilə Şərq bədii təfəkkürünü
elmi-fəlsəfi fikirlərlə zənginləşdirib və
şeir sənətini görünməmiş yüksəkliklərə
qaldırıb. Mütəfəkkir
şairin məşhur "Xəmsə"si dünya ədəbiyyatının
şah əsərləri sırasında layiqli yer tutur.
Bəşəriyyətin böyük şairi olmaqla
Nizami Gəncəvi insanları alicənablığa, ləyaqətə
səsləyirdi. Dünya filosoflarının ideyaları və
mədəni irsi Nizami tərəfindən insanların
arzuladıqları mükəmməl gerçək həyat
modeli kimi məharətlə təqdim edilib. Nizami Şərq ədəbiyyatında ilk şairdir
ki, qadını yüksək insani keyfiyyətlərə malik
varlıq kimi təsvir edib - cəsur, mərd, əxlaqlı.
O sübut edib ki, qadınlar həyatın müxtəlif sahələrində
kişilərlə bərabər şərtlər altında
aktiv fəaliyyət göstərə bilərlər.
Nizami Şərq ədəbiyyatında ilk dəfə zəhməti,
əməyi tərənnüm edib və göstərib ki,
insanı digər canlılardan fərqləndirən də
budur. Böyük vətənpərvər olan şair hər
bir əsərində hadisələri öz xalqının
böyük keçmişi ilə əlaqələndirməyə
çalışıb. Azərbaycanın
ecazkar təbiəti şair tərəfindən sevgi ilə təsvir
edilib. Şifahi xalq ədəbiyyatımız
- əfsanələr, nağıllar və atalar sözləri
Nizami yaradıcılığında geniş və məharətlə
istifadə olunub.
Nizaminin yaşadığı dövrdə və ondan da
xeyli əvvəl Gəncə şəhəri və onun ətraflarında
yaşayan əhalinin əsas kütləsini türklərin təşkil
etdiyini şairin əsərlərində görmək olur. Onun
bütün yaradıcılığından türkə və
türkçülüyə məhəbbət
qırmızı bir xətt kimi keçir. Əsərlərində öz doğma xalqına -
türk etnosuna məhəbbət açıq-aşkar duyulur.
Nizaminin türklərə məhəbbəti
özünü bir də onda büruzə verir ki, şair
yaratdığı müsbət monumental obrazların əksəriyyətini
ya türk kimi təsvir edir, ya da onların müsbət insani
sifətlərini türklərlə müqayisədə diqqətə
çatdırır. Nizami "Leyli və
Məcnun" poemasında Leylini, "Xosrov və
Şirin"də isə Şirini və onun ətrafındakıları
dəfələrlə türk adlandırır.
Nizami Gəncəvi təhsil, təlim, tərbiyənin
bir sıra ümumi məsələləri haqqında elə
dəyərli fikir və ideyalar irəli sürüb ki, həmin
fikir və ideyalar bu gün də öz əhəmiyyətini
itirməyib. Məlum olduğu kimi, elmi pedaqogikanın
qarşısında duran ən aktual problemlərdən biri
şəxsiyyətin formalaşması məsələsidir
ki, bu barədə fərqli nəzəriyyələr
yaranıb. Müasir dövrün
alim-pedaqoqları və psixoloqları şəxsiyyətin
formalaşmasına təsir edən dörd əsas amili -
irsiyyət, mühit, tərbiyə və fəaliyyəti qeyd
edirlər. "Xəmsə"də dahi
Nizami həmin amillərin hər birinin əhəmiyyətini
göstərib, poemalarında müvafiq dəyərli fikir və
ideyaları irəli sürüb.
Dahi
şairin təhsil, təlim və tərbiyənin ümumi məsələləri
ilə bağlı fikirlərini aşağıdakı kimi
ümumiləşdirmək olar: şəxsiyyətin
formalaşmasında irsiyyətin rolu böyükdür, lakin həlledici
deyil, bəzən "daşdan gövhər" də
doğa bilər; kamil insanın formalaşmasında elmin, təhsilin,
təlim və tərbiyənin əhəmiyyəti
şübhəsizdir, lakin özünütəhsil və
özünütərbiyənin rolu daha böyükdür;
yaxşı təşkil olunmuş təlim, hətta,
"korazehin" adamı belə alim səviyyəsinə
qaldırmağa qadirdir; təlim-tərbiyənin müvəffəqiyyəti,
hər şeydən əvvəl müəllimdən, tərbiyəçidən,
eyni zamanda şagirdin elmə marağından, bacarıq və
istedadından asılıdır; müəllim dərin bilik və
yaxşı tərbiyə vermək üçün
özü yüksək biliyə sahib olmalı, şagirdlərini
böyük məhəbbətlə sevməlidir; şəxsiyyətin
formalaşmasında ictimai mühitin rolu da az deyil; mərifətli,
elmli adamlarla oturub-durmaq lazımdır ki, həmin keyfiyyətlər
sənə də keçsin; şəxsiyyətin
formalaşmasında əmək fəaliyyətinin də rolu
böyükdür; halal əmək insanlarda ən yüksək
əxlaqi keyfiyyətlərin formalaşmasına səbəb
olur; təlim-tərbiyə işinin səmərəli nəticə
verməsi həm də yaş dövrlərinin xüsusiyyətlərini
nəzərə almaqdan asılıdır. Buna
görə də uşağın təlim-tərbiyəsi ilə
vaxtında məşğul olmaq lazımdır.
Müasir elmi pedaqogikaya görə tərbiyənin
başlıca tərkib hissələrindən biri də fiziki
tərbiyədir. Bu baxımdan dahi şair fiziki
sağlamlığın əhəmiyyəti, fiziki bacarıq
və keyfiyyətlər haqqında demək olar ki,
bütün poemalarında dəyərli tövsiyələr
verib, pedaqoji əhəmiyyətli fikirlər irəli
sürüb. O, fiziki sağlamlığın əhəmiyyətini
çox yüksək qiymətləndirərək yazır ki,
insanın sağlam və möhkəm olması onun əqli və
əxlaqi inkişafına da müsbət təsir göstərir:
Bədən
sağlam olsa, saf olar söz də,
Süst adam süst olar, bədəndə, sözdə.
Qeyd olunan misralarla "Sağlam bədəndə
sağlam ruh olar" aforizmini inkişaf etdirən şair
göstərir ki, fiziki sağlamlığı və möhkəmliyi
olmayan insanın əqli və əxlaqi tərbiyəsinin
yüksək səviyyəsindən söhbət gedə bilməz. Heç də təsadüfi
deyil ki, fiziki tərbiyəyə belə yüksək qiymət
verən şairin yaratdığı müsbət
obrazların demək olar ki, hamısı (Xosrov, Fərhad, Bəhram,
Isgəndər və s.) özünün ağıllı
olması ilə yanaşı, fiziki bacarıq və keyfiyyətləri:
at çapmaları, ox atmaları, hünərpərvərliyi,
cəldliyi, gücü, cəsarəti, dözümü ilə
də fərqlənirlər. Məsələn,
"Xosrov və Şirin" poemasında şair "kamil
insan"ın ən parlaq nümunəsini Fərhad
obrazında göstərir. Fərhad dərin
zəkası, uzaqgörənliyi, yüksək mənəviyyatı,
cəsarəti, hünəri, dözümü və digər
keyfiyyətləri ilə Xosrovla qarşılaşmada qalib gəlir.
"Yeddi gözəl" əsərinin baş qəhrəmanı
Bəhram da ağlı, əxlaqı ilə yanaşı,
fiziki bacarıq və keyfiyyətləri ilə diqqəti cəlb
edir. Belə ki, gənc Bəhram başqalarından
"qüvvətli əli", at çapmağı,
"canavarın boynunu qırmağı", "şirin pəncəsini
qırmağı" ilə fəqlənir. Lakin şairin "kamil insan" obrazı Isgəndərdir.
Isgəndəri peyğəmbərlik səviyyəsinə
qaldıran şair eyni zamanda onun fiziki güc və qüdrətini
qabarıq nəzərə çatdırır. Taxta
oturanda fiziki kamilliyi, gücü və cəsarət ilə
hamıdan üstün olan Isgəndərlə savaşa girməyə
heç kim cürət etmir. Burada şair bir daha xatırladır ki, hünər
sahibi olanlar dünyada heç kimə baş əyməz.
Dahi Nizami yuxarıda qeyd olunan fiziki bacarıq və
keyfiyyətləri təkcə kişilərdə deyil,
qadınlarda da görmək istəyirdi. Heç də təsadüfi
deyil ki, onun yaratdığı qadın obrazlarının əksəriyyəti
(Məhin Banu, Şirin, Nüşabə və s.) dərin zəkası,
mənəvi zənginliyi və zahiri gözəlliyi ilə
yanaşı, fiziki bacarıq və keyfiyyətləri: at
çapması, ox atması, çövkan oynaması, hünərli
və cəsarətli olması ilə kişilərdən geri
qalmırlar.
Müasir elmi pedaqogikaya görə fiziki tərbiyənin,
sağlamlığı təmin etməyin başlıca amillərindən
biri də zərərli vərdiş və adətlərə
qarşı mübarizədir. Mütəfəkkir
şair öz əsərlərində bu məsələni də
unutmamış, insanın sağlamlığına zərər
yetirən amillər sırasında sərxoşluğa meyli
xüsusi qeyd etmişdir. Məsələn,
elə ilk poeması olan "Sirlər xəzinə"sində
şair çox sadə bir dillə başa salmağa
çalışır ki, şərab və spirtli içkilər
insanın təkcə sağlamlığına zərər
vermir, eyni zamanda onun ağlını əlindən alır.
Müasir elmi pedaqogika və təbabət elminə
görə insan sağlamlığına, fiziki möhkəmliyinə
böyük təsir göstərən amillər içərisində
təbii amillər mühüm yer tutur. Mütəfəkkir
şair "Xəmsə"də həmin məsələni
də unutmamış, yeri gəldikcə bu barədə dəyərli
məsləhət və tövsiyələrini vermişdir.
Məsələn, sudan bəhs edərkən
şair qeyd edir ki, təmiz su nə qədər faydalı olsa
da, onu normadan artıq içmək olmaz. Çünki:
"Bir inci saflığı varsa da suda, artıq içiləndə
dərd verir o da".
Beləliklə,
şairin fiziki tərbiyə ilə bağlı fikir və
ideyalarını aşağıdakı kimi ümumiləşdirmək
olar: kamil insan əqli və əxlaqı ilə yanaşı,
fiziki cəhətdən möhkəm və sağlam
olmalıdır; fiziki cəhətdən kamil olan insan qorxmaz,
iradəli, hünərli, cəsarətli olmalıdır;
kişilərlə yanaşı, qadınlar da fiziki cəhətdən
kamil, cəsarətli və hünərli olmalıdır;
fiziki sağlamlığın başlıca amillərindən
biri düzgün qidalanmaqdır; lakin çox az da yemək
düzgün deyil, bu, orqanizmin zəifləməsinə səbəb
ola bilər; qidalanma zamanı yeməyin tərkibinə diqqət
yetirilməlidir; yuxu rejiminə də ciddi əməl etmək
vacibdir; insan yuxuya aludə olmamalıdır.
Təhsil sistemimizin indiki dövründə dahi söz
ustadının "söz xəzinəsindən"
faydalanmaq olduqca əhəmiyyətli və vacibdir.
Nizami Gəncəvi özü xarakteri etibarilə həmişə,
hər yerdə hünər və gözəllik görüb,
heç kəsdə eyib axtarmayıb. Dahi şairin misilsiz
poeziyası orta əsrlər cəmiyyətinin eybəcərliklərini
göstərməklə bərabər, onun işıqlı və
təqdirəlayiq cəhətlərini də görüb və
əks etdirib.
Nizami elə dahilərdən idi ki, öz sənətinin
ölməzliyini yaxşı bilirdi. Son poemasındakı məşhur
beytləri də bunu təsdiq edir. Xəyalən öz məzarını
təsvir edən şair, oxucusuna üz tutaraq deyir:
Uzaqdan sən
mənə göz yaşı töksən,
Mən sənə parlaq nur saçaram göydən.
Duadan bir
dilək istəsən əgər,
Mən amin deyərəm, qəbula keçər.
Salam ver,
hörmətlə məndən salam al,
Gəl qəbrim üstünə, edim istiqbal.
Hər
zaman diriyəm sənin kimi mən,
Mən cana gələrəm, sən cana gəlsən.
Böyük
uzaqgörənliklə yazılmış bu sözlər
artıq 880 ildən artıqdır ki, hər gün yeni-yeni
oxuculara öz doğruluğunu sübut edir və əbədi
olaraq öz qüvvəsində qalacaq!
Təranə HƏMZƏBƏYOVA
ADPU-nun nəzdində ADPK-nın
"İncəsənət və fiziki tərbiyə"
fbk-nın sədri,
525-ci qəzet.- 2022.- 30 aprel.- S.20.