"Kino Agentliyinə böyük ümidlər
bağlayırıq"
PROFESSOR
RAFİQ QULİYEV: "BU TƏŞKİLATIN YARANMASI
İLƏ AZƏRBAYCAN KİNOSUNDA CİDDİ
DÖNÜŞ BAŞLANACAQ"
Bu günlərdə Prezident
İlham Əliyevin müvafiq Fərmanı ilə Mədəniyyət
Nazirliyinin tabeliyində
"Azərbaycan Respublikasının
Kino Agentliyi" (ARKA) publik
hüquqi şəxs yaradılıb. Bununla bağlı sözügedən
konsepsiyanın müəlliflərindən
biri, Avropa Film Akademiyasının üzvü,
kinorejissor, Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin "Kino-televiziya
sənətləri" kafedrasının
müdiri, Əməkdar
İncəsənət xadimi,
professor Rafiq Quliyevlə
həmsöhbət olduq.
***
- Rafiq müəllim, Azərbaycan kinosunun bugünkü mənzərəsi
necədir və Kino Agentliyini yaratmaq ideyası hansı ehtiyacdan qaynaqlandı?
- Artıq neçə ildir ki, Azərbaycan
kinosunun ümumi vəziyyəti ürəkaçan
deyildi. Baxmayaraq ki, ayrı-ayrı
müəlliflərin ayrı-ayrı
filmləri müxtəlif
festivallarda iştirak edir, mükafatlar alır, Azərbaycanı tanıtdırırdı. Bütövlükdə isə kinematoqrafiya
tənəzzül dövrünü
yaşayırdı. Daha doğrusu,
hələ o tənəzzüldən
çıxmamışdı. Bunun qarşısını almaq
və Azərbaycan kinosunun növbəti illərdə inkişafını
təmin etmək üçün, xüsusilə
də ölkə Prezidentinin sənət adamlarıyla görüşündə
söylədiklərini əsas
tutaraq ayrı-ayrı
kino qurumları fərqli konsepsiyalar üzərində işləyib
ölkə rəhbərinə
təqdim etmək qərarına gəldilər.
O cümlədən, bir
qrup aparıcı kino sənətçisi Azərbaycanın professional kinorejissorlar
Gildiyasının nəzdində
işçi qrup təşkil etdi və Azərbaycan kinosunun inkişafını
təmin edəcək
konsepsiya üzərində
işləməyə başladı.
Biz başa düşürdük
ki, Azərbaycanda kino industriyasını təmin etmək üçün pul-əmtəə-pul
dövriyəsi işləməli,
kiçik kino burjuaziyası yaranmalı və kinonun inkişafını təmin
edəcək strukturlar
yaranıb, konkret mexanizmlər əsasında
kinematoqrafın inkişafını
təmin edəcək
gələcək mühit
formalaşmalıdır. Kino daim dövlətin
inhisarında qala bilməz. Onun inkişafını təmin edəcək əsas qüvvə, yəni industriyanın ayrılmaz, təkanverici kütləsi tamaşaçısıdır.
Yəni tamaşaçı kütləsinə
çıxa biləcək
filmləri çəkək
ki, onların zövqünü oxşayaq,
auditoriyanı genişləndirək
və gələcək
filmlərin istehsalını
təmin edəcək
maliyyə vəsaiti əldə edək.
Həmçinin, kinonun gələcək
inkişafını təmin
etmək üçün
o, üç dayağa
söykənməlidir: kino
yaradıcılıqdır; kino biznesdir; kino ideologiyadır. Bu baxımdan gələcək
Azərbaycan kinosunun həmin tələblərə
cavab verəcək səviyyədə olması
üçün konkret
mexanizmlər işlənməli
idi. Bu mexanizmlər
işləndi və digər aparıcı kino ölkələrinin təcrübəsinə əsaslanaraq
cilalandı, ölkə
rəhbərliyinə təqdim
olundu. Prezident Administrasiyasında müsbət yanaşdılar
və biz bu konsepsiyanı Mədəniyyət
Nazirliyinin kino şöbəsinə təqdim
etdik. Təəssüf ki, bir neçə dəfə görüşüb konsepsiyamızı
müdafiə etsək
də, bu, ögey münasibətlə
qarşılaşdı, uzun
müddət onu dolabda saxladılar və heç bir səs çıxmadı.
İstər Nazirliyin, istərsə
də, həmin şöbənin rəhbərliyi
dəyişəndən, yeni,
fərqli fikirli insanlar gələndən sonra bir neçə
görüşdə bu
konsepsiyanı xatırlatdıq,
üzərində söhbətlər
getdi və uzun ayların nəticəsində ortaq bir inkişaf proqramı hazırlanaraq ölkə rəhbərliyinə
təqdim edildi. Həmin sənəddə vurğulayırdıq
ki, kino mütləq Mədəniyyət
Nazirliyindən ayrılmalı
və hüquqi şəxs kimi ayrıca qurum olmalıdır. Çünki çevik istehsal prosesi konkret mexanizmlərin işlənməsini,
bu mexanizmləri hazırlayacaq qurumun öhdəlik və hüquqlarını, məsuliyyət
dairəsini dəqiq əhatələməlidir. Kinonun istehsal prosesi mövsümə bağlıdır.
Bu baxımdan çevik işləyəcək
qurum yaradılmalı
idi və sonradan ARKA adlanacaq təşkilatın yaradılmasını
məqbul gördük.
Nəhayət, xoş xəbət
eşitdik. Kinematoqrafiyanın gələcək inkişafını
təmin edə biləcək ilkin ünsürlər formalaşmaqdadır,
qərar verilib. Yaxın aylarda kino ictimaiyyətinin
təklif etdiyi bir sıra məqamlara
diqqət yetirilib, bu qurumun işləməsi,
strukturu üzərində
işlər gedəcək.
Düşünürəm ki, çevik və peşəkar iş prosesini, pul-əmtəə-pul dövriyyəsini
təmin edəcək
istehsal münasibətlərini
təşkil edə biləcək peşəkarlar
komandası hazırlanaraq
kino rəhbərliyinə
dəvət olunacaq, onların sözü istənilən səviyyədə
eşidiləcək, dəyərləndiriləcək,
kinoya ögeylik kənara qoyulacaq və Azərbaycanın səsini, sənətini, ideologiyasını, etno-psixoloji
məqamlarını dünyaya
tanıtdıracaq filmlərimiz
ərsəyə gələcək.
Siyasət adamlarından biri
demişdi, Azərbaycanın
siyasəti bir ölkəyə getməmiş
mədəniyyəti artıq
orda özünə yer eləməlidir ki, onu tanıyandan
sonra siyasətimizi qəbul etsinlər. Kino qədər kütləvi,
təsirli, ideoloji vasitə hələ ki, yoxdur. Çünki film ümumiləşdirilmiş
poetik obrazlar şəklində beyinlərə,
beyinlərdən də
qəlblərə yol
tapır. Ona görə
də kinonun dəyərini düzgün
qiymətləndirməli və
onun inkişafına ölkə rəhbərliyindən
tutmuş sıravi vətəndaşlara qədər
hamımız öz yardımımızı əsirgəməməliyik.
Məsələn, hansı Avropa
təşkilatlarında Azərbaycanın
adı bu qədər yüksəkdə
səsləndirilib? Amma Avropa
Kino Akademiyasının sıralarına
baxsanız, ən azı 5-ə qədər
azərbaycanlının adı
orada yer alıb. Orada Azərbaycan rejissorları
tərəfindən yaradılan
filmlərin və onların müəlliflərinin
adı şərəf
lövhəsindədir. Biz bununla fəxr
etməliyik.
Ümidvaram ki, bu təşkilatın
yaranması ilə Azərbaycan kinosunda ciddi dönüş başlanacaq və istər obyektiv, istərsə də subyektiv amillər biz istəyən səviyyədə
olacaq.
- Heç kimə sirr deyil ki,
bir çox sahələr kimi, kinoda da şəxsi
maraqlar digər məqamları üstələyirdi.
ARKA şəxsi maraqlardan necə yayınacaq?
- Bu, daha çox subyektiv faktorlarla bağlı olacaq. Sənət adamları gözütox olur. Çünki onlar son məhsulun
keyfiyyətində maraqlıdır.
Amma bu keyfiyyəti təmin edəcək müəyyən resurslar olmalıdır. Əvvəllər subyektiv faktor bizə ciddi problemlər yaradırdı.
Məsələn, maliyyə ayrılırdı,
amma o maliyyə gəlib bizə çatmırdı. Fikrimcə, biz gələcəkdə buraxılan
investisiyaları istehsalata
mənimsəyəcəyik və bunu dünya
səviyyəsinə çatdıracağıq.
Kino adamlarının arzusu budur. Azərbaycanda peşəkar rejissorların
sayı çox deyil. Ona görə də
onlara dəyər verilməli və sayğıyla qarşılanmalıdırlar.
Sənət adamı qulağıyla
xoşbəxt olur.
Onun işinə dəyər vermək özünə dəyərdir.
- Sizin də professoru
və kafedra müdiri olduğunuz Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
öndərliyiylə hər
il kino
sahəsində çalışa
biləcək ixtisaslaşmış
kadrlar yetişdirilir. Bu gənclərin prosesə cəlb edilməsi və aktiv mexanizmə çevrilməsi üçün
nələr ediləcək?
- Artıq edilir. 2014-cü ildən bu yana çox şey dəyişib və dəyişməlidir.
Əlbəttə, mexanizmlər birdən-birə
dəyişə bilməz,
bu, canlı orqanizmdir. Azərbaycan kino və televiziyasında hazırda
çalışan gənclərin
əksəriyyəti bizim
tələbələrimizdir və biz bununla fəxr edirik. Hansı sahəyə diqqət etsək, görəcəyik
ki, orda yetirmələrimiz uğurlu
fəaliyyət göstərir.
Ötən il
"Xarıbülbül festivalı"nın
çəkiliş estetikasına
fikir versəniz, necə mükəmməl
olduğunu görəcəksiniz.
O estetikanı təmin
edənlər xaricilər
deyildi, bizim balalarımız idi. Onların işinə baxdıqca fəxr edirdim ki, 4 ilimi boşa
verməmiş, məni
sevindirəcək kadrlar
yetişdirmişəm. Professor-müəllim heyətimizin əksəriyyəti
bu istiqamətdə fəaliyyət göstərir.
Biz zamanla bir
çox şeyləri
dəyişmişik. Birincisi, tələbəyə
münasibət. Çünki onun arzusu, istəyi
önəmlidir. İkincisi, fəaliyyətdə
olan sənətçiləri
dəvət etmişik.
İldən-ilə mədəni estetika,
model dəyişir. O modeli
dəyişdirən insanları
dəvət etmişik
ki, gələcəkdə
onlar modelin dəyişdirilməsində ciddi
fəaliyyət göstərsinlər.
Artıq, əxlaq dəyişməlidir, Sovet psixologiyasını kənara qoymalıyıq. "Mən yoxamsa, dünya yoxdur" prinsipindən imtina etməliyik. Mən gedəndən sonra bu dünyanı, ölkəmi yaşadan, xalqın inkişafını təmin edən insanlar gəlməlidir. Deməli, onları biz yetişdirməliyik. Bunlarla yanaşı, ilk olaraq vətəndaş yetişdirməliyik. Sənətkar olmaya bilər, vətəndaş olmalıdır. Çünki gələcək nəsillərimizi onlar yetişdirəcək və bizim həqiqətləri digər xalqlara çatdıraraq bizi tanıdacaq. Bu xüsusda hər ixtisasda çox işlər görülür, tədris dəyişir, proqram dəyişir, donorlar gətirilir, sənətçilər dəvət olunur. Nəzəriyyəylə yanaşı, təcrübəyə ciddi önəm veririk. Tələbələrimiz son kursda konkret istehsalat bazalarına gedirlər. Müqavilə belədir ki, əgər tələbələr qane edərsə, həmin yerlər onları saxlayıb öz işçisi kimi yer ayırırlar. Bu il Azərbaycanın aparıcı teleşirkətinə 10 nəfər təcrübəçi göndərdik, 10 nəfərdən 5-nə iş təklifi etdilər və onlar diplomlarını almadan işləyirlər. Bununla tələbənin özünün də marağı artır və tələbə bilir ki, buranı bitirəndən sonra harda işləyəcək. Beləcə nəticə var deyə, hazırda abituriyentlərin 90 faizi konkret ixtisas seçimi edərək gəlirlər. Əlbəttə, çatışmazlıqlar yenə də var, amma bunların aradan qalxması üçün sürətli, ümidverici iş gedir. Digər ölkənin aparıcı qurumlarıyla əlaqə saxlayırıq, onların mütəxəssisləri master-klaslar keçirlər. Məqsəd birdir: son nəticədə peşəkar səviyyədə kadrın yetişdirilməsi.
- ARKA son zamanlar geniş vüsət alan, amma elə də ürəkaçıcı olmayan serial sektoruna təsir edəcəkmi?
- Serial sektoru fərqli industriyadır. Onun inkişafını təmin edəcək dövriyyənin bir elementi çatışmır: müstəqil televiziyalar. Müstəqil televiziyalar öz maddi bazasını reklamdan əldə edir. Deməli, reklamın keyfiyyətində maraq olmalıdır. Kinodakı kimi pul-əmtəə-pul dövriyyəsini təmin etmək lazımdır. Bunu təkcə ailədaxili intriqaları göstərməklə qazanmaq olmaz. Bunun üçün zaman keçməli, məktəb formalaşmalıdır. Bu məktəbin formalaşmasında həm Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti, həm də kino sənayesi çox iş görə bilər. Kino sənayesində fəaliyyət göstərən insanlar filmdən filmə qədər olan yaradıcı fasilələrdə serial industriyasında çalışa bilərlər. Əlbəttə, bu, ona çətin olacaq. Çünki kino adamlarının özünün ətaləti var və serial bunu məqbul saymır. Orda həftəyə 1 seriya verməlisən. Ssenarilərin hazırlanması özü bir industriyadır. Hədəf kütləsinə işləməlisən. Kanallar səviyyəli serialların çəkilməsinə maraqlı olmalıdır, çünki sifarişçi odur və əlbəttə, kadr potensialı da önəmlidir. Onun maliyyə təminatı istehsalı ödəyəcək səviyyədə olmalıdır. ARKA-nın fəaliyyətinə böyük ümidlər bağlayırıq. Bu sahədə görülməli çox iş var. Düşünürəm ki, ARKA-nın əlbəttə, yardımı ola bilər ki, bəzi proyektlər dövlət səviyyəsində maliyyə yardımıyla çəkilsin. Belə bir təcrübə var. İctimai Televiziyanın bəzi proyektlərində bu, həyata keçirilir və onların səviyyəsi digərlərindən təbii ki, fərqlənir. Fikrimcə, ARKA serialların çəkilişində maliyyə dəstəyi olmaqla yanaşı, yaradıcı potensialın dəstləşdirilməsi üçün çox iş görə bilər.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 30 aprel.- S.9.