Allahın sizə
Salamı var...
Esse
Çox
illər qabaq oxumuşdum: "Ağdamın girişində
quldurlar Qədirin yolunu kəsdilər,
üst-başını axtardılar, heç nə tapa bilmədilər.
Axırda ağzını açıb
baxdılar, gördülər, yazığın səsindən
başqa heç nəyi yoxdur".
Ola bilsin, tam yazıldığı kimi
xatırlamıram, ancaq məzmunu beləydi. Axırıncı cümlədən
isə tam əminəm: "...gördülər,
yazığın səsindən başqa heç nəyi
yoxdur". Və bəlkə də nə
yaxşı ki, səsindən başqa heç nəyi yox idi,
başqa hər şeyi - varı-karı olsaydı, bəlkə
səsindən də xəbərsiz köçüb bu
dünyadan gedərdi. Canlı klassikaya, sənət
əntiqinə, yaşayan əfsanəyə çevrilməzdi
Qədir Rüstəmov. Nə yaxşı
ki, Qədir quldurlardan çox-çox qabaq özü öz
ağlıyla, ya da fəhmi ilə (yaxud hər ikisinin köməyilə)
dərk eləmişdi ki, bu Dünyada o
"yazığın" SƏSindən başqa heç nəyi
yoxdur.
Hə, hə!
Dərk eləmiş və şükür eləmişdi
ki, SƏSi onun bu Dünyadakı hər şeyidir. Qədiri Qədir edən onun İlahi səsə
açıq antennasıydı. Ezra Pound
dünyadan köçəndə Qədirin 37 yaşı
vardı; sənətinin zirvəsindən boylanırdı.
Ancaq Pound bəlkə heç Qədir zirvəsinə
boylanmamışdı, bəlkə bu qarayanız, çəlimsiz
ağdamlı sənət fədaisini heç
tanımamışdı da. Ancaq demişdi: "Rəssam
- Dünyanın antennasıdır". Qədiri
tanısaydı, bunu musiqiçi haqqında da deyərdi.
Ancaq "rəssam" demişdi.
Heç də təsadüfi deyil ki, Leonard Şleyn
italyan əsilli amerikalının bu frazasını Renesans
dövrünün başqa bir məşhur italyanına -
Leonardo da Vinçiyə həsr etdiyi kitabına epiqraf
seçib. Həmin
da Vinçinin yaratdığı "Mona Liza"nın simasından hansı bir
parçasını ayrılıqda götürüb
baxsanız, o möcüzə təbəssümün zərrəsini
və bu zərrənin arxasındakı tablonu tam görə
biləcəksiniz. Rəssam həm də İlahi
ölçü duyğusuna da sahibdi; bəlkə də elə
buna görə həm də riyaziyyatçıydı, həm
də memardı... Və həm də yazardı, FİLOSOFDU!
Hər anlamın ölçüsünü, hər
ölçünün anlamını bilən - daha
doğrusu, duyan bir Düha!
Səsin dalğaları olduğu kimi, rəngin də,
Sözün də öz dalğaları var. Anamın çəkdiyi
ah təkcə iki hərfdəki həyəcanlı qüssə
kombinasiyası deyildi; o ahın gücü (ya da
gücsüzlüyü) dalğa-dalğa yayılan
energetikasındaydı. Bu ah və bütün dünyadakı
Anaların çəkdiyi ahlar fəzanın sonsuzluğuna
uçub edər və axırda Allahın adında -
adının axırında toplanar. Göy üzündəki
o ahlar sonra bu Yer üzündə kimi və ya kimləri
tutacaq?! Hə, o da ad yiyəsinin - Allahın bildiyi iş!
Bizi də
Allah yaradıb, sənəti də, sənətkarı da! Və
bəlkə bu üzdəndir ki, Eliot deyir: "Gerçək
sənət biz onu anlamazdan qabaq bizimlə danışa
bilir". Marsel Prust isə yeni peyzajları
görmək, görə bilmək xoşbəxtliyini başqa
cür baxan gözlərə sahib olmaqda görürdü.
Prustun bu sözlərinin üzərində çox
düşündüm və belə anladım: əgər sən
hamı kimi deyil, başqa cür görürsənsə, deməli,
başqa cür baxırsan...
İndi hərəmizin əlində bir smartfon var. Ancaq
biz hamımız fotoqrafıqmı, Allah eşqinə?! Xeyr! Elə "smart"
"fon"lar var ki, onları heç bir
özündən deyən, cibimizi "yeyən" smartfon
seçə bilməz. Çünki görə bilməz! Nəticədə
baxan, görən, çəkən insandır
axı, insan! Üstəlik də,
o, gerçəkdən İnsandırsa! Ürəyi
ilə baxacaq, ruhu ilə görəcək.
Allah hamıya bir cüt təbii fotokamera verib - iki
göz. Onlar təkcə baxmır, təkcə
görmür, həm də çəkir və göstərir.
"Fotoqrafik yaddaş"
anlayışını yada salın. Gözlər
ən birinci öz sahibinin ürəyini göstərir. Biz bütün ömrümüz boyu - hər
gün, hər dəqiqə, saniyəbəsaniyə öz
Ürəyimizin içindən - duyğusalımızdan,
düşüncə fabriklərimizdən canlı yayım
edirik. Gözlərimiz bizi çəkib
hamıya göstərir. Üzlərdəki
saxta niqablar gözlərdəki əsl duyğuları
heç vaxt gizlədə bilməz. Bəlkə
buna görədir ki, kəşfiyyatçı yetişdirilən
adamlarda səslərə, rənglərə, şifrələrə,
bir sözlə, hər şeyə təbii
"antenna"ları açmağın sirrini öyrədirlər.
Və! Ən başlıcası, gözündəki
"yayım"ı dayandırmağın yolunu bilməlisən.
Kəşfiyyatçısansa, sənin gözlərin
ürəyindən, beynindən keçəni ifadə etməməlidir.
Fotoqrafın sənəti (sənətinin sehrli
gücü) çəkdiyi insanın, ya da heyvanın,
quşun içindən çölünə - üzünə,
ən əsas gözünə proyeksiya olunan duyğusal Həqiqəti,
düşüncə səmimiyyətini vaxtında, anında
tutub əbədiləşdirə bilməkdir.
Oxuduğunuz
bu essenin qəhrəmanı az əvvəl
dediklərimi yüksək sənət səviyyəsində
bacarırdı. Bir vaxtlar biz gəncdik, o da bizdən
yaşca böyük... gəncdi. Tələbəydik.
O isə bizim ruhumuzun dərinliklərinə talib idi; üzümüzdəki
həyəcanlı təbəssümə, gözlərimizdəki
səksəkəyə, sonsuz (bəzən də səbəbsiz)
sevincimizə, dərin kədərimizə,
mehribanlığımıza, nigaranlığımıza,
şükranlığımıza,
peşmanlığımıza, bir sözlə, iç
dünyamızda nə varsa, hamısına. Çünki
o, təkcə şəkil çəkmirdi axı. O,
İnsanı olduğu kimi canlı çəkmək istəyirdi.
Sevgimizi, əzabımızı, lap elə
qorxumuzu-ürkümüzü çəkirdi. Sözün
bütün anlamlarında DƏRDimizi çəkirdi Adam! Bəlkə bu qədər insanın dərdini
çəkib, bu qədər zaman daşımaq da ona
ağır gəldi. Bəlkə elə bu
ağır xəstəlik də və bu Ölüm də
ondandır. Dözülməz
ağrıları uzun zaman hətta ən yaxınlarından
da gizlətmişdi. "Niyə gizlətmişdi?!
- desəniz, bir cavabım var: bu, təkcə
Salamın öz ağrıları deyildi ki! Başqalarının
Salamda yaşayan ağrılarıydı; əmanət sirlərə
- başqa insanların ağrılarına son ana qədər
sadiq qaldı, başqalarının özündəki şəklini
öz həyatından daha çox qorudu.
...Allahın
şəklini kim görüb?! Heç kəs!
Heç sonuncu Peyğəmbərin də şəkli
yoxdur. Çünki müqəddəslərin
hər kəsdə şəkli bir başqadır. Hər ürək Allahını, Peyğəmbərini
öz təsəvvürünün, daha doğrusu, təxəyyülünün
görə bildiyi, duya və "çəkə bildiyi"
qədər (ya da "çəkə bildiyi" kimi) şəkilləndirir.
Adətən xarakterli kişilər foto çəkdirməyə
çox da həvəsli olmurlar. Çünki kişi özü Allahın "şəklidir"
sanki. Allahın özünü də axı insanın
yaradıcı fəhmi (hər halda bizim toplumun duyğusal
qavrayışı) kişi olaraq
görür. "Göydəki kişi
özü bizə kömək olsun" kimi duaları
eşitmisiniz. Burda "kişi"
anlayışı cinsi bir fərq anlamı daşımır;
zatən anlam əqli, məntiqi nəsnədir. Allaha
yaraşdırılan kişi obrazı isə
İnsanın Yaradanla duyğusal energetika bağı və ən
əsası xarakter bənzərliyinin rəsmidir - zəhm, rəhm,
hökm, ədalət və mərhəmət... cizgilərinin
məcmusudur. Bəli, Allah insanı yaradıb. Ancaq insan
da öz Allahını bütün iradələrin
üstündəki güc olaraq, ədalətin son
instansiyası, Mərhəmətin ali
substansiyası, bir obraz olaraq özündə
"yaradıb". Heyvanlar, quşlar, bitkilər, cansız əşyalar...
onlar Allah nədir, bilmir axı! Hərçənd
onları da yaradan Allahdır. Ancaq
Allahı tanıyan, öz ruhuna hopduran və sonda ruhunu təslim
edəcəyini də bildiyi nəsnə Allahdır.
Bayaq da dediyim kimi, İlahinin hər kəsdə bir
cür şəkli var və bu şəkillərin
hamısında da Allah... çox gözəl
düşüb. Olduğu kimi. Ya da
bizim təxəyyülümüzdə olduğu kimi. Allahın rəsmi ən çirkin adamda da belə qənirsiz
gözəl "çıxır". Və bir də
sən hələ USTA fotoqraf olasan və Allahın hər
insandakı zərrəsini tapıb şəklini çəkəsən!
Çəkə biləsən! Bu, İlahi bir sənətdir...
lll
-
Gülümsə.
Mehriban olun.
-
Başını dik tut
- Qamətini
düz saxla.
-
Bir-birinizə baxın.
- Əl-ələ
tutuşun...
Bunlar hər
fotoqrafın şəklini çəkdiklərinə dediyi
sözlərdir. Bəlkə də standart
sözlər. Sıradan sanki. Ancaq bizim qəhrəmanımız - fotokameranı əlində
tutan fotoqraf ən əvvəl bir İnsandı və bizə
həyatı, həyata bizi öyrədirdi. Bu sıradan
görünən fotoqraf göstərişləri həm də
həyatının başlanğıcında olanlara Həyatın
başlanğıclarını başa salırdı: mehriban
olun, gülümsə, qamətini düz saxla və sair. "Başını
dik tut", yəni heç kimin qarşısında və
heç nəyin qarşılığında
başını əymə. Allahdan başqa heç kəsin
qarşısında əyilmə...
Bax, bu üzdən Salam kişinin hər şəklini
çəkdiyi ürəyin içində öz şəkli
var.
Allahın mükəmməl yaratdığını
mükəmmələ yaxın çəkmək
böyük sənətdir. Bəli, indi hamı
foto çəkir. Ancaq hamı üzdən
çəkir. Bilirsiniz. Hər kəs
zahirləri çəkir: özününkünü, özgəninkini.
Ancaq batinləri çəkmək... Bu,
böyük Sənətin işidir.
Adına
"selfi" dediyimizə diqqətlə baxın! Nə görürsünüz?! Görürsünüzmü,
Allahın sevə-sevə yaratdığı simaları necə
ağır təhriflərlə, ciddi yanlışlarla - vizual
aldanışlarla çəkirik. Çəkənin sifəti
iri, gözləri bir-birindən fərqli ölçüdə...
Bədənlər balaca, başlar böyük.
Elə bil raxiddirlər. Boyunlar əyri,
dodaqlar az qala obyektivin içərisinə
keçib... Və az qalırsan deyəsən:
ƏCƏBA, BU ADAMIN NEÇƏ MEQAPİKSEL... BURNU VAR?!
...Allahdan
mahir fotoqraf yoxdur. Ancaq Allah bir qism bəndəsinə
də foto çəkmək sənəti verib. Deyib:
"Kimin çəkdiyi şəkil mənim çəkdiyimə
daha çox bənzəsə, o, sənətkardır"...
Yəni?!
Yəni Allah bizə verdiyi və bizdən aldığı Salama "Sənətkar" demişdi. Çünki o da hər ölçünün anlamını, hər anlamın ölçüsünü dəqiq bilən adamdı. Varlı-karlı olmağa hər cür imkanı da vardı. Ancaq Hadı oğlu Salam kişi Sənətindən kar edən biri deyildi, sadəcə. O, sərmayə olaraq qoyduğu ömrünün əvəzində Sənətini özünə ən böyük kar bilmişdi. Ağa olmağa fürsəti vardı, ancaq ağayana olmağı seçmişdi. Həyatda da, Sənətdə də belə yaşadı Allahın bizə verdiyi Salam. Hətta ölümündən sonra da... bu şəkildə YAŞAYIR, Allahın bizdən aldığı Salam. Şəklini çəkdiyi hər ürəkdən asdığı şəkildə yaşayır...
Bizimyol.info
Müəllifdən: Sənətkar Salam Muxtarov
fiziki olaraq yaşasaydı, ötən həftə növbəti
ad gününü... keçirmək istəməzdi. Ancaq
yaxınları onun adının gününə
toplaşardı; övladlar, nəvələr, qohum-qardaş.
Bu gün məzarının başına
yığışıblar və adını anıblar,
özünü anıblar. Bu gün Allahın bizə Salam
verdiyi gündür... Allah rəhmətini əsirgəməsin!
Bahəddin
HƏZİ
525-ci qəzet.- 2022.- 16 avqust.- S.6.